  • 31. Data: 2011-03-30 19:40:01
    Temat: Re: Jak wystawić weksel??
    Od: "M" <m...@w...pl>

    > No wiesz, jeśli masz weksel płatny za okazaniem, to na następny dzień możesz
    > żądać zapłaty, a nie za 4 miesiące, ale skoro umawialiście się na raty, to
    > umowy powinno się dotrzymać. Chyba, że ustalicie, że brak wpłaty jednej raty
    > spowoduje natychmiastową wymagalność pozostałych, wówczas uruchomienie od razu
    > weksla na całą kwotę jest zasadne.

    Jasne - ale jak nie zapłaci raty w terminie to całe oświadczenie wyrzucam do
    kosza i idę do sądu po nakaz. Dla mnie to oczywiste i nie wymaga dalszych
    ustaleń. Poniosłem spore straty - jeszcze zniszczony majątek zanim zostanie
    odbudowany to dodatkowo straty dla innych pracowników, przestój, itp, itd o czym
    nawet nie ma mowy w tym odszkodowaniu.

  • 32. Data: 2011-03-31 07:08:26
    Od: "Massai" <t...@w...pl>

    mvoicem wrote:

    > rzeczywiście >> jakaś potrzebna dziedzina wiedzy, kiedy to jest moim
    > skromnym zdaniem >> jakiś absolutny margines marginesu dla
    > przeciętnego zjadacza chleba.

    > Jakby była powszechna potrzeba to by była powszechna wiedza. Skoro nie
    > ma wiedzy, to widać nie ma potrzeby.

    Wiesz, jest wiele sytuacji gdy jakaś wiedza jest potrzebna, ale ludzie
    nawet nie wiedzą że warto by coś wiedzieć. Wiedzę trzeba popularyzować,
    żeby potencjalni zainteresowani do niej dotarli.

    Swoją droga, przeczytałem 3 artykuły Liwiusza, i toż to się żywcem
    nadaje do przeklejenia do jakiejś popularnej gazety codziennej.

    Tematyka "mocna" (dla wielu niepokojąca), szczypta afery (jak np. z
    tymi wekslami w PARP), napisane prosto, z ładnie dobranymi przykładami,
    celnie pokazane zagrożenia - tak że przeciętny zjadacz "Mam talent"
    zrozumie.
    Moja żona od lat pisuje takie analizy w jednej dziedzinie prawa, i
    czasem mi podsuwa do przeczytania, na zasadzie "powiedz no czy biały
    człowiek to zrozumie". Niełatwo tak napisać, szczególnie jeśli piszący
    od dłuższego czasu się zajmuje daną tematyką - i wiele rzeczy jest dla
    niego oczywistych, a dla czytelnika już niekoniecznie.

    Nic tylko brać i od razu słać do składu.

    --
    Pozdro
    Massai

  • 33. Data: 2011-03-31 07:21:34
    Od: ąćęłńóśźż <a...@i...pl>

    Tak przy okazji:
    Jak na wekslu umieścić datę pewną?

    -----

    | weksel naprawdę jest przydatnym narzędziem, lepszym niż stosowane obecnie
    analogicznie sposoby

  • 34. Data: 2011-03-31 08:07:36
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2011-03-31 09:21, ąćęłńóśźż pisze:
    > Tak przy okazji:
    > Jak na wekslu umieścić datę pewną?

    Można poświadczyć notarialnie podpis.

    --
    Liwiusz

  • 35. Data: 2011-03-31 11:30:26
    Od: ąćęłńóśźż <a...@i...pl>

    "Podoba" mi się pewna droga reklama jakiejś gównianej firmy:
    "Starszej Pani zmienił się podpis, więc moglibyśmy jej niczego nie wypłacić".
    Jak dla mnie taka "firma" (jak nie wiadomo o co chodzi to pewnie aj-waj ;)) jest do
    natychmiastowego odstrzału.
    Byłoby śmieszne gdyby nie to, że znam banki tak traktujące klientów (np. gównane
    Millenium).

    -----

  • 36. Data: 2011-04-02 06:46:57
    Od: "M" <m...@w...pl>

    > Zatem jeśli wystawca wystawia Ci weksel zupełny, w całości uzupełniony, o
    > deklarację nie musicie się martwić. Sam weksel stwierdza, że wystawca zapłaci
    > Tobie, lub innej wskazanej przez Ciebie osobie daną kwotę w danym terminie -
    > określonym na wekslu.

    Teraz jeszzce jedno - dłużnik zapłaci mi załóżmy jedną czy nawet kilka rat i
    przestanie płacić. Weksel natomiast opiewa na całą sumę. Co wtedy? Czy mogę do
    sądu wystąpić o spłatę pozostałej części czy weksel można tylko realizować w
    całości??

    pzdr

  • 37. Data: 2011-04-02 07:27:38
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2011-04-02 08:46, M pisze:

> [...]
    > rat i przestanie płacić. Weksel natomiast opiewa na całą sumę. Co wtedy?
    > Czy mogę do sądu wystąpić o spłatę pozostałej części czy weksel można

    Możesz pozwać o część.

    --
    Liwiusz

  • 38. Data: 2011-04-05 10:07:29
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 30 Mar 2011, mvoicem wrote:

    > Jakby była powszechna potrzeba to by była powszechna wiedza.

    Nie, bo ten mechanizm działa tylko "w przód".
    Kiedy do wykonania czynności potrzebna jest wiedza.
    Nie chce działać "w tył" - a ludzie niekoniecznie interesują się tym,
    co MOŻE ich ochronić od PRZYSZŁYCH kłopotów.

    Z pytaniem "dlaczego nie wziąłeś weksla" spotykają się dopiero
    kiedy szukają pomocy *PO* udzieleniu pożyczki :P

    pzdr, Gotfryd

  • 39. Data: 2011-04-05 10:13:08
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 2 Apr 2011, M wrote:

> [...]
    > do sądu wystąpić o spłatę pozostałej części czy weksel można tylko realizować

    W prawnym rozumieniu słowa "możesz", to możesz (pozwać o co chcesz).
    Tyle, że jak zażądasz nienależnej płatności, to do rozważenia będzie
    czy to "nienależne świadczenie" nie jest aby oszustwem, albo jak kto
    woli wg KK: "doprowadzenia do niekorzystnego rozporządzenia mieniem" :]

    :)

    pzdr, Gotfryd

  • 40. Data: 2011-04-05 12:06:09
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (05.04.2011 12:07), Gotfryd Smolik news wrote:

> [...]
    >
    > Z pytaniem "dlaczego nie wziąłeś weksla" spotykają się dopiero
    > kiedy szukają pomocy *PO* udzieleniu pożyczki :P

    Uważam że to działa i w przód i w tył, jest sprzężenie zwrotne.

    Jeżeli sprzężenie jest dodatnie, czyli wiedza jest potrzebna i
    generalnie "trafia w swoje czasy", to się sama z siebie rozpowszechnia.
    Jeżeli jest sprzężenie ujemne, wtedy dąży do jakiegoś poziomu i na nim
    zostaje.

    Być może gdyby media zamiast opisywać pośladki tej czy innej aktorki
    zaczęły opisywać zawiłości prawa wekslowego (tak jak od czasu do czasu
    robią ze sprawami konsumenckimi), to by był jakiś "zapłon" i sprzężenie
    zmieniłoby znak.

    Ale wątpię - lud jest oporny strasznie i mimo trąbienia o prawach
    konsumenckich większość nie ma o nich zielonego pojęcia, zaś do dzisiaj
    pokutują nawyki konsumenckie nabyte za PRLu, na przykład dot. zwrotu w
    ciągu X dni (i to co ciekawe - także wśród młodzieży która nie ma prawa
    PRLu pamiętać).

    Poza tym, weksel dobrze użyty jest ok, ale źle użyty - może wyrzadzić
    krzywdę i nie jest trudno go użyć. Dlatego jakoś lud się nie garnie do
    używania go.

    Z resztą co tam o ludzie, jakby mi dzisiaj przyszło użyć weksla (czy to
    jako dłużnik czy jako wierzyciel), to bym najpierw powiedział
    "przepraszam, muszę się dokształcić" i wszedłbym na stronę Liwiusza w
    celu przypomnienia sobie na co dokładnie tam trzeba uważać.

    p. m.