  • 21. Data: 2011-03-30 16:53:41
    Temat: Re: Jak wystawić weksel??
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2011-03-30 18:50, mvoicem pisze:

    > No może poza tymi że powszechna śwadomość na temat weksli jest zerowa i
    > prawie każdy kto usłyszy że ma wystawić weksel w kontekście innym niż
    > np. bankowy, po prostu zrezygnuje z transakcji.

    Fakt, analfabetyzm ekonomiczny w tej dziedzinie jest spory.

    Natomiast sens brania weksla przez banki (skoro one mają BTE) jest mocno
    wątpliwy. Pomijając już fakt, że stosowane przez nie wzory weksli in
    blanco są bardzo niebezpieczne dla wystawcy.

    --
    Liwiusz

  • 22. Data: 2011-03-30 17:01:56
    Od: "M" <m...@w...pl>

    > Tak, żeby to ładnie formalnie wyglądało, to w dniu płatności należy iść do
    > dłużnika, okazać mu weksel "wraz z wyraźnym lub dorozumianym wezwaniem do
    > zapłaty i na gotowości wydania (przy zapłacie) weksla pokwitowanego przez
    > posiadacza" :)

    No jest to weksel za okazaniem - więc nie ma terminu. Mam tylko oświadczenie
    sprawcy, że do 15go każdego miesiąca będzie regulować część i całość do 15
    września. Więc jak nie zapłaci mi 15go kwietnia żadnej raty to pójdę z tym do
    niego i mu pokażę weksel oraz wręczę wezwanie do zapłaty? Czy pocztą za
    potwierdzeniem nie można czegoś takiego zrobić? Tzn nie pokazywać weksla ale
    przesłać wezwanie i napisać, że np jak się nie pokaże do końca kwietnia to
    sprawę kieruję do sądu? Dodam, że obydwoje jesteśmy z tej samej miejscowości...

  • 23. Data: 2011-03-30 17:04:46
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (30.03.2011 18:53), Liwiusz wrote:

    > Fakt, analfabetyzm ekonomiczny w tej dziedzinie jest spory.

    Oj tam analfabetyzm. Analfabetyzm to byłby gdyby to była rzeczywiście
    jakaś potrzebna dziedzina wiedzy, kiedy to jest moim skromnym zdaniem
    jakiś absolutny margines marginesu dla przeciętnego zjadacza chleba.

    p. m.

  • 24. Data: 2011-03-30 17:15:02
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2011-03-30 19:01, M pisze:
> [...]
    > i całość do 15 września. Więc jak nie zapłaci mi 15go kwietnia żadnej
    > raty to pójdę z tym do niego i mu pokażę weksel oraz wręczę wezwanie do

    Wezwania pocztą nie trzeba w tym przypadku, choć jeśli chcesz, to możesz.

> [...]
    > nie pokaże do końca kwietnia to sprawę kieruję do sądu? Dodam, że
    > obydwoje jesteśmy z tej samej miejscowości...

    Oj, drążysz ten temat i drążysz :) Prawda jest taka, że w sądzie nakaz
    zapłaty dostaniesz bez wnikania, czy weksel został przedstawiony, zarzut
    nieprzedstawienia weksla musiałby zgłosić dłużnik w zarzutach, a pewnie
    tego nie zrobi.

    Zatem od strony formalnej nawet jak masz weksel płatny za okazaniem, to
    powinieneś go do zapłaty przedstawić.

    --
    Liwiusz

  • 25. Data: 2011-03-30 17:41:24
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    > Oj tam analfabetyzm. Analfabetyzm to byłby gdyby to była rzeczywiście
    > jakaś potrzebna dziedzina wiedzy, kiedy to jest moim skromnym zdaniem
    > jakiś absolutny margines marginesu dla przeciętnego zjadacza chleba.

    No ale wlasnie jest potrzebna!
    Przecietny zjadacz chlea tez czasem pozycza pieniadze i nie moze doprosic
    sie zwrotu

    Pozdrawiam
    SDD

  • 26. Data: 2011-03-30 17:54:59
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (30.03.2011 19:01), M wrote:
> [...]
    > nie pokaże do końca kwietnia to sprawę kieruję do sądu? Dodam, że
    > obydwoje jesteśmy z tej samej miejscowości...

    Czy nie byłoby wygodniej jakby dla każdej raty był osobny weksel?

    p. m.

  • 27. Data: 2011-03-30 17:57:49
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2011-03-30 19:54, mvoicem pisze:

    > Czy nie byłoby wygodniej jakby dla każdej raty był osobny weksel?

    To niegłupie rozwiązanie. O tyle byłoby wygodniej, że już z upływem
    pierwszej raty wierzyciel mógłby jej dochodzić w sądzie.

    --
    Liwiusz

  • 28. Data: 2011-03-30 18:10:37
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (30.03.2011 19:41), SDD wrote:
    > Użytkownik "mvoicem" <m...@g...com> napisał w wiadomości

    > No ale wlasnie jest potrzebna!
    > Przecietny zjadacz chlea tez czasem pozycza pieniadze i nie moze doprosic
    > sie zwrotu

    Jakby była powszechna potrzeba to by była powszechna wiedza. Skoro nie
    ma wiedzy, to widać nie ma potrzeby.

    p. m.

  • 29. Data: 2011-03-30 18:33:36
    Od: "M" <m...@w...pl>

    > To niegłupie rozwiązanie. O tyle byłoby wygodniej, że już z upływem pierwszej
    > raty wierzyciel mógłby jej dochodzić w sądzie.

    No a tak nie mogę? Przecież także mogę skoro mam weksel. Jeśli nie dopełnił
    warunków oświadczenia to okazuję mu weksel i wezwę do zapłaty całości od razu.

  • 30. Data: 2011-03-30 18:39:05
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2011-03-30 20:33, M pisze:

    > No a tak nie mogę? Przecież także mogę skoro mam weksel. Jeśli nie
    > dopełnił warunków oświadczenia to okazuję mu weksel i wezwę do zapłaty
    > całości od razu.

    No wiesz, jeśli masz weksel płatny za okazaniem, to na następny dzień
    możesz żądać zapłaty, a nie za 4 miesiące, ale skoro umawialiście się na
    raty, to umowy powinno się dotrzymać. Chyba, że ustalicie, że brak
    wpłaty jednej raty spowoduje natychmiastową wymagalność pozostałych,
    wówczas uruchomienie od razu weksla na całą kwotę jest zasadne.

    --
    Liwiusz