  • 41. Data: 2008-06-01 17:59:15
    Temat: Re: Jak wyczyścić hipotekę z 1932 roku?
    Od: "m...@g...com" <m...@g...com>

    On 1 Cze, 19:41, Johnson <j...@n...pl> wrote:

    > Powiedz mi jeszcze co według ciebie trzeba zrobić?
    >
    > --
    > @2008 Johnson
    > "Jest coraz gorzej..."

    Zakładam, że:
    - ponieważ w księdze wieczystej wpisana jest hipoteka z 1932 r., więc
    nieruchomość wciąż ma starą księgę, założoną przed 1947 r.,
    - ponieważ autor wątku odzdzieczył kamienicę, więć prawdopodobnie
    jeszcze nie złożył wniosku o wpis swojego prawa własności w dziale II
    księgi wieczystej.

    Zatem powinien złożyć wniosek o wpis prawa własności, przypominając
    przy okazji (żeby sąd o tym nie zapomniał) w treści wniosku, że w
    dziale IV jest wpisana stara hipoteka, której wartość jest mniejsza
    niż 30 groszy.

    Sąd w tej sytuacji założy nową księgę wieczystą, zamknie starą, wpisze
    w dziale II wnioskodawcę jako właściciela, pominie starą hipotekę.

  • 42. Data: 2008-06-01 18:02:37
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    m...@g...com pisze:

    [ciach ...]

    Nie wydaje mi się, by tak było.
    Ale nie jestem też pewny że nie :)
    Pozostaje nam tylko poczekać co zrobił sąd, gdy autor zastosuje się do
    tej rady.
    Mógłby nam jeszcze tu napisać jak poszło. Zawsze można sie nauczyć
    czegoś nowego, co kiedyś może sie przydac.

    --
    @2008 Johnson
    "Jest coraz gorzej..."

  • 43. Data: 2008-06-01 18:26:23
    Od: "m...@g...com" <m...@g...com>

    On 1 Cze, 20:02, Johnson <j...@n...pl> wrote:
> [...]
    > tej rady.
    > Mógłby nam jeszcze tu napisać jak poszło. Zawsze można sie nauczyć
    > czegoś nowego, co kiedyś może sie przydac.

    A co przemawiałoby przeciwko zastosowaniu przepisu z 1986 r. ?

  • 44. Data: 2008-06-01 18:39:30
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    m...@g...com pisze:

    > A co przemawiałoby przeciwko zastosowaniu przepisu z 1986 r. ?

    Jak znam życie jest już księga wieczysta "nowa" i autor jest już wpisany
    jako właściciel.
    Bo przeciwko zastosowaniu przepisów oczywiście nie ma przeszkód.

    --
    @2008 Johnson
    "Jest coraz gorzej..."

  • 45. Data: 2008-06-01 18:58:31
    Od: "m...@g...com" <m...@g...com>

    On 1 Cze, 20:39, Johnson <j...@n...pl> wrote:

> [...]
    > jako właściciel.
    > Bo przeciwko zastosowaniu przepisów oczywiście nie ma przeszkód.

    Wówczas, albo:
    - mamy do czynienia z elektroniczną księgą; wówczas stosujemy art. 18
    ustawy z dnia 14 lutego 2003 r. o przenoszeniu treści księgi
    wieczystej do struktury księgi wieczystej prowadzonej w systemie
    informatycznym:
    Art. 18. 1. Sprostowania błędów powstałych podczas migracji ksiąg
    wieczystych dokonuje sąd z urzędu lub na wniosek zainteresowanego w
    postępowaniu nieprocesowym. Czynności sądu mogą wykonywać referendarze
    sądowi.
    2. Uzasadnienie postanowienia w przedmiocie sprostowania, o którym
    mowa w ust. 1, sporządza się w razie jego zaskarżenia. Na
    postanowienie sądu przysługuje zażalenie.
    3. Postępowanie w przedmiocie sprostowania błędów jest wolne od opłat
    sądowych.

    - mamy do czynienia z nową księgą papierową, wówczas stosujemy art.
    626(13) par. 2 k.p.c.:

    Art. 62613. § 1. Sąd z urzędu dokona wpisu ostrzeżenia, jeżeli
    dostrzeże niezgodność stanu prawnego ujawnionego w księdze wieczystej
    z rzeczywistym stanem prawnym. W razie stwierdzenia, że dla tej samej
    nieruchomości albo dla tego samego ograniczonego prawa rzeczowego
    prowadzi się dwie lub więcej ksiąg wieczystych, ujawniających odmienny
    stan prawny, wpisu ostrzeżenia dokonuje się we wszystkich księgach
    wieczystych założonych dla tej nieruchomości.
    § 2. Sprostowania usterek wpisu, które nie mogą wywołać niezgodności
    treści księgi wieczystej z rzeczywistym stanem prawnym, dokonuje się z
    urzędu.

  • 46. Data: 2008-06-01 19:01:56
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    m...@g...com pisze:

    [ciach ...]

    Zadziwiasz mnie :)

    --
    @2008 Johnson
    "Jest coraz gorzej..."

  • 47. Data: 2008-06-02 07:33:14
    Od: Rex <w...@z...spamem>

    --------------

    > Na pewno nie tak. Musisz uzasadnić że nie znasz wierzyciela i takie tam.
    > Myślę że naprawdę powinien iść do prawnika.
    > Nie ryzykujesz 1 gr. Sama opłata sądowa to 100 zł + 500-1000 zł na
    > ogłoszenia które są obligatoryjne, gdy brak wierzyciela.

    Wydaje mi się, że ta sprawa jest na tyle prosta, że bezcelowe jest
    udawanie się z nią do prawnika.

    Mam takie doświadczenia z prawnikiem do którego udałem się z inną
    sprawą: nic więcej mi nie powiedział/doradził ponad to co wyszukałem w
    internecie.

    Pozdrawiam,
    Rex

  • 48. Data: 2008-06-02 08:27:51
    Od: Rex <w...@z...spamem>

    > - ponieważ autor wątku odzdzieczył kamienicę, więć prawdopodobnie
    > jeszcze nie złożył wniosku o wpis swojego prawa własności w dziale II
    > księgi wieczystej.

    Niezupełnie. Taki wniosek został złożony w 2002 roku. Dla uproszczenia
    sprawy napisałem, że jestem właścicielem kamienicy. W rzeczywistości do
    niedawna byłem jej współwłaścicielem - miałem w niej 50 % udziałów,
    drugie 50 % miał kuzyn. Od kwietnia b.r. każdy z nas posiada
    wyodrębnione 3 lokale - była w sądzie sprawa o zniesienie współwłasności
    i wyodrębnienie lokali.

> [...]
    >
    > Sąd w tej sytuacji założy nową księgę wieczystą, zamknie starą, wpisze
    > w dziale II wnioskodawcę jako właściciela, pominie starą hipotekę.

    Niestety, gdy w 2002 roku został złożony wniosek o wpis prawa własności,
    sąd nie założył nowej hipoteki. Być może było to wynikiem zaniedbania ze
    strony adwokata, który prowadził sprawę spadkową.

    Pozdrawiam,
    Rex

  • 49. Data: 2008-06-02 08:44:38
    Od: Rex <w...@z...spamem>

    > Moze wykreslic. Z urzedu. I tak robi, przynajmniej w Krakowie.
    > Jesli zalozenie ksiegi dla takiej nieruchomosci wiazaloby sie z
    > odlaczeniem czesci nieruchomosci to po prostu hipoteki takiej nie
    > przenosi sie.

    Od kwietnia b.r. jestem właścicielem 3 lokali wchodzących w skład
    nieruchomości (wcześniej dla uproszczenia sprawy o tym nie napisałem -
    szerzej o tym napisałem w poprzednim poście). Zamierzam złożyć wnioski o
    założenie księgi wieczystej dla każdego z wyodrębnionych lokali.

    Kierowniczka Wydziału Ksiąg Wieczystych powiedziała mi, że jeśli
    hipoteka nie zostanie wyczyszczona, to w księgach wieczystych założonych
    dla wyodrębnionych lokali będzie zapis, że są one obciążone hipoteką.
    Wynika stąd, że taką hipotekę jednak przenosi się.

    Pozdrawiam,
    Rex

  • 50. Data: 2008-06-02 08:50:20
    Od: Rex <w...@z...spamem>

    Johnson pisze:

    > Jak znam życie jest już księga wieczysta "nowa" i autor jest już wpisany
    > jako właściciel.

    Księga jest stara i jestem w niej wpisany jako współwłaściciel. Więcej
    na ten temat napisałem w jednym z poprzednich postów.

    Pozdrawiam,
    Rex