  • 31. Data: 2008-05-31 10:19:04
    Temat: Re: Jak wyczyścić hipotekę z 1932 roku?
    Od: "Alek" <alek67@PRECZ_ZE_SPAMEM.poczta.onet.pl>

    Użytkownik "Johnson" <j...@n...pl> napisał

    > Idź do sądu i spróbuj wpłacić zero złotych.

    Jeśli hipoteka ma wartość zerową to na zdrowy rozum znaczy,
    że można ją po prostu wykreślić i nie ma potrzeby wpłacania
    czegokolwiek. Tak samo jeśli jakieś zobowiązanie osiągnie
    wartość zerową to nie ma go i już.

  • 32. Data: 2008-05-31 11:24:45
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Alek pisze:

    > Jeśli hipoteka ma wartość zerową

    Po pierwsze kto powiedział, że ma wartość zerową?

    > to na zdrowy rozum znaczy,że można ją po prostu wykreślić

    A pod drugie podstawą zakreślenia hipoteki nie jest twój "zdrowy rozum".

    --
    @2008 Johnson
    "Jest coraz gorzej..."

  • 33. Data: 2008-05-31 20:37:17
    Od: "szomiz" <s...@k...dostawac.reklamy.przez.net>

    > mogły być wyrażone tylko w PLN. Mówi o tym art. XL Dekretu z dnia 11

    A nie polskich zlotych?

    PLN to kod waluty po ostatniej denominacji (przed zdaje sie bylo PLZ).

    sz.

  • 34. Data: 2008-06-01 09:57:11
    Od: "m...@g...com" <m...@g...com>

    On 31 Maj, 13:24, Johnson <j...@n...pl> wrote:

    > Po pierwsze kto powiedział, że ma wartość zerową?

    > A pod drugie podstawą zakreślenia hipoteki nie jest twój "zdrowy rozum".

> [...]

    Nie znam wszysktich elementów stanu faktycznego, ale sprawa
    najprawdopodobniej wygląda następująco:

    Wartość złotych w zlocie określał art. 16 Rozporządzenia Prezydenta RP
    z dnia 5 listopada 1927 r. w sprawie zmiany ustroju pieniężnego.
    jednakże zgodnie z art. 6 ust. 2 Dekretu z dnia 27 lipca 1949 r. o
    zaciąganiu nowych i określaniu wysokości nie umorzonych zobowiązań
    pieniężnych, zobowiązania w złotych w złocie zostały przeliczone na
    złote NBP według stosunku 1:1. W ramach zmiany ustroju pieniężnego W
    myśl par. 2 pkt 9 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 października
    1950 r. w sprawie określenia stosunku przeliczenia niektórych
    zobowiązań, zobowiązanie hipoteczne przelicocozno z kolei wedłu
    stosunku 100 złotych dotychczasowych:3 złote, uzyskując kwotę 90
    złotych. Tą kwotę z kolei przy okazji denominacji przelicozno według
    stosunku 10000 starych złotych: 1 nowy złoty.

    Zgodnie z par. 2 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Sprawiedliwościz dnia
    14 lipca 1986 r. w sprawie prowadzenia ksiąg wieczystych założonych
    przed dniem 1 stycznia 1947 r. oraz utraty mocy prawnej niektórych
    takich ksiąg, przy pierwszym wniosku o wpis do takiej księgi
    wieczystej (np. wpisie nowego właściciela) księga powinna zostać
    zamknięta i założona nowa. Do nowej księgi wieczystej przenosi się
    stare wpisy z pewnymi wyjątkami. M.in. zgodnie z par. 4 pkt 2 tegoż
    Rozporządzenia pomija się hipoteki zabezpieczające wierzytelności,
    które po przeliczeniu na złote stosownie do obowiązującego systemu
    pieniężnego nie przewyższają kwoty 30 gr.
    Ponieważ na skutek inflacji i dwóch przeliczeń kwoty wierzytleności (z
    1950 i 1994 r.) kwota wierzytleności zabezpieczoną hipoteką na kwotę
    "3000 złotych w złocie" wynosi obecnie 0,9 grosza, zatem sąd powinien
    przy zakładaniu nowej księgi i dokonywaniu wpisu pominąć tą hipotekę.

    Nie ma zatem najprawodpobniej potrzeby bawienia się w depozyt sądowy.

  • 35. Data: 2008-06-01 15:05:21
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    m...@g...com pisze:

    > Nie ma zatem najprawodpobniej potrzeby bawienia się w depozyt sądowy.

    Przyjmując że masz rację co do tych odrębnych przeliczników dotyczących
    hipotek (mi jakoś to tego przepisu nie udało się dotrzeć, ale wierzę że
    jest) i tak myślę że bez depozytu sądowego się nie obejdzie.
    To że w księdze wieczystej jest wpis którego nie powinno być, bo zgodnie
    z przepisem w 1950 roku powinien być wykreślony i tak nie pozwala na
    swobodne wykreślenie czegokolwiek z kw. Sąd nie może tego wykreślić na
    skutek pisma właściciela, choćby nie wiem jak dobrze było to pismo
    uzasadnione.
    Konieczne byłoby w takim wypadku powództwo z art.10 ustawy o księgach
    wieczystych - "W razie niezgodności między stanem prawnym nieruchomości
    ujawnionym w księdze wieczystej a rzeczywistym stanem prawnym osoba,
    której prawo nie jest wpisane lub jest wpisane błędnie albo jest
    dotknięte wpisem nieistniejącego obciążenia lub ograniczenia, może żądać
    usunięcia niezgodności". A to powództwo wymaga pozwanego, a pozwanym
    jest ten kto jest błędnie ujawniony w kw - w tym wypadku jakaś spółka
    jawna której nie ma (bo jakby była - wystarczyłoby się z nią dogadać).
    Tym samym wobec braku strony pozwanej powództwo z art. 10 ustawy o
    księgach wieczystych nie może się udać.
    Jedyna droga to depozyt sądowy.

    --
    @2008 Johnson
    "Jest coraz gorzej..."

  • 36. Data: 2008-06-01 15:36:36
    Od: "MałGosia" <g...@o...pl>

    Johnson napisał
> [...]
    > pozwala na swobodne wykreślenie czegokolwiek z kw. Sąd nie może tego
    > wykreślić na skutek pisma właściciela, choćby nie wiem jak dobrze

    Moze wykreslic. Z urzedu. I tak robi, przynajmniej w Krakowie.
    Jesli zalozenie ksiegi dla takiej nieruchomosci wiazaloby sie z
    odlaczeniem czesci nieruchomosci to po prostu hipoteki takiej nie
    przenosi sie. Wlasnie dlatego, ze na dzien dzisiejszy jej wartosc nie
    przekracza 30 gr.

    pozdrawiam
    Gosia

  • 37. Data: 2008-06-01 16:35:32
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    MałGosia pisze:

    > Moze wykreslic. Z urzedu. I tak robi, przynajmniej w Krakowie.

    Ja uważam, że nie może. Ale warto spróbować.

    --
    @2008 Johnson
    "Jest coraz gorzej..."

  • 38. Data: 2008-06-01 16:39:06
    Od: "m...@g...com" <m...@g...com>

    On 1 Cze, 17:05, Johnson <j...@n...pl> wrote:

> [...]
    > jawna której nie ma (bo jakby była - wystarczyłoby się z nią dogadać).
    > Tym samym wobec braku strony pozwanej powództwo z art. 10 ustawy o

    Chodzi o przepis z 1986 r., nie 1950 r.
    W 1950 miała miejsce zmiana ustroju pieniężnego, polegająca m.in. na
    wymianie banknotów i przerachowaniu zobowiązań. W jej wyniku
    zobowiązanie hipotecznie zabezpiecozne na kwotę 3000 złotych zostało
    przelicozne na kwotę 90 złotych.
    W 1986 r. wydano rozporządzenie, które pozwalało pominąć znajdujące
    się w starych księgach wpisy hipotek na kwotę nieprzekraczającą 3000
    starych złotych (czyli 30 groszy po denominacji z 1994 r.). Chodziło o
    to, by nie straszyły wpisy kompletnie nieaktualne i, wskutek znikomej
    wartości, pozbawione znaczenia gospodarczego

    Mam nadzieję że wszystko jasne.

  • 39. Data: 2008-06-01 16:42:01
    Od: "m...@g...com" <m...@g...com>

    On 1 Cze, 18:35, Johnson <j...@n...pl> wrote:

    > Ja uważam, że nie może. Ale warto spróbować.
    >
    > --
    > @2008 Johnson
    > "Jest coraz gorzej..."

    Skoro ma wyraźny przepis, to nie tylko może, ale wręcz musi (cytat z
    rozporządzenia ministra sprawiedliwości z dnia 14 lipca 1986 r. w
    sprawie prowadzenia ksiąg wieczystych założonych przed dniem 1
    stycznia 1947 r. oraz utraty mocy prawnej niektórych takich ksiąg) :

    "§ 4. Przy urządzaniu nowej księgi wieczystej przenosi się do niej
    wpisy z księgi dawnej w następujący sposób:
    1) wpisy z księgi dawnej przenosi się do działów i łamów
    przeznaczonych dla danego rodzaju wpisów o zbliżonym charakterze; do
    urządzanej księgi przenosi się również z księgi dawnej wzmianki o
    wnioskach dotyczących nieruchomości wpisanej w nowej księdze,
    2) wpisy zmienia się i zestawia w taki sposób, aby do nowej księgi
    przeniesiona została tylko ich aktualna treść, chyba że szczególne
    względy nakazują powtórzenie wpisu lub jego części w formie
    dotychczasowej; pomija się wpisy lub ich części, które stały się
    bezprzedmiotowe, a także hipoteki zabezpieczające wierzytelności,

  • 40. Data: 2008-06-01 17:41:55
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    m...@g...com pisze:

    > Mam nadzieję że wszystko jasne.

    Powiedz mi jeszcze co według ciebie trzeba zrobić?

    --
    @2008 Johnson
    "Jest coraz gorzej..."