  • 11. Data: 2011-08-25 20:45:29
    Temat: Re: Ignorantia iuris nocet
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (25.08.2011 19:06), m4rkiz wrote:

    > alez jak najbardziej, powinno sie do tego stosowac, ze skromnym
    > zaznaczeniem ze calosc przepisow powinna byc zawsze latwo dostepna
    > w ujednoliconej wersji, dowolny przepis wchodzilby w zycie nie
    > wczesniej niz po XX miesiacach, *calosc* przepisow nie powinna
    > zajmowac wiecej niz XX stron

    Super. I jeszcze żeby skąpo odziane hostessy czytały miękkim głosem te
    przepisy każdemu chętnemu.

    Tak to mogło być (może z wyjątkiem hostess) w czasach Hammuriabiego :).

    > do tego 'odrobaczone' i zasilone na wzor tych w bardziej
    > cywilizowanych krajach sady w ktorych sedzia ma nie mniej niz
    > 40 lat i minimum po 6 lat doswiadczenia jako adwokat i prokurator

    Wydaje mi się, że nasze prawo jest całkiem nieźle odrobaczone przez
    rozbiory. Jestem przekonany, że państwa które mają dłuższą nieprzerwaną
    historię i mają w obrocie prawnym jeszcze jakieś akty prawne sprzed
    kilkuset lat, mają znacznie bardziej skomplikowane prawo niż my.

    A ci z common law to już w ogóle ...

    > pare zmian co do finansowania i tworzenia partii, zniesienie immunitetu
    > poselskiego,

    Czyli byle komendant policji mógłby wpłynąć na przebieg głosowania,
    zatrzymując odpowiednich posłów.

    p. m.

  • 12. Data: 2011-08-25 20:52:47
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (25.08.2011 19:12), Maruda wrote:

    > Bez jaj...
    > Oni to szybciej piszą, niż normalny człowiek jest w stanie czytać. Wszak
    > ich jest 460 i mają do pisania sztaby sekretarzy.

    Ee, to zależy jak szybko normalny człowiek czyta.

    W 2010 roku wyszło 259 dzienników ustaw, w każdym od 1 do
    kilku/kilkunastu aktów. Wydaje mi się że da radę obrobić średnio jeden
    DU dziennie, zaś w weekendy sięgać do przeszłości.

    p. m.

  • 13. Data: 2011-08-25 20:55:41
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2011-08-25 22:52, mvoicem pisze:

    > W 2010 roku wyszło 259 dzienników ustaw, w każdym od 1 do
    > kilku/kilkunastu aktów. Wydaje mi się że da radę obrobić średnio jeden
    > DU dziennie, zaś w weekendy sięgać do przeszłości.

    Ale co ma takie czytanie ze *znajomością* prawa, tego nie wiem.

    --
    Liwiusz

  • 14. Data: 2011-08-25 21:25:30
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 8/25/2011 3:06 PM, Johnson wrote:

    > Nieprawda. Zasada powstała gdy całe prawo mieściło się na XII tablicach ;)

    na ILU tablicach ?

  • 15. Data: 2011-08-25 21:38:06
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    W dniu 2011-08-25 23:25, witek pisze:

    > na ILU tablicach ?

    Jak pisałem wypuszczają teraz ze szkoły ludzi, którzy nie umieją czytać
    ;) I przez to nasz nieszczęśliwy kraj upadnie ...

    --
    @2011 Johnson
    http://db.tt/JzsPUMU

  • 16. Data: 2011-08-25 21:48:55
    Od: Bydlę <p...@g...com>

    On 2011-08-25 20:13:03 +0000, Johnson <j...@n...pl> said:

    > Czemu 40 lat? Ma być jakimś Stefanem Karwowskim czy jak ?!

    Saloth Sar próbował z nastolatkami w rolach sędziów i ogólnie pomysł
    nie zebrał dobrych recenzji.

    --
    Bydlę

  • 17. Data: 2011-08-25 21:49:46
    Od: Bydlę <p...@g...com>

    On 2011-08-25 20:06:55 +0000, Johnson <j...@n...pl> said:

    > Nieprawda. Zasada powstała gdy całe prawo mieściło się na XII tablicach ;)

    W filmie były trzy...

    --
    Bydlę

  • 18. Data: 2011-08-25 22:45:10
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (25.08.2011 23:49), Bydlę wrote:

    > W filmie były trzy...

    Podpowiedź: maksyma nie jest po hebrajsku (ani aramejsku).

    p. m.

  • 19. Data: 2011-08-26 04:30:07
    Od: Maruda <m...@n...com>

    W dniu 2011-08-25 22:13, Johnson pisze:

    > Czemu 40 lat? Ma być jakimś Stefanem Karwowskim czy jak ?!

    > Odwrotnie ;) Jak by posłowie nie chodzili na obrady uchwalili by mniej
    > głupiego prawa. Po pierwsze często byłoby brak kworum, a po drugie im
    > więcej ludzi w grupie tym grupa głupsza. Czyli mniej posłów = mądrzejsze
    > prawo. Należy więc promować nieobecnych posłów - przynajmniej nie
    > szkodzą :)

    No to proponuję wprowadzić "odstrzał selekcyjny". Raz w roku, w
    komputerowo losowanym dniu można wejść do sejmu z bronią i strzelać do
    osłów. Przeżyją najlepsi, a pogłowie się zmniejszy. Cóż za oszczędność
    dla budżetu! ;)

    --

    Dziękuję. Pozdrawiam. Ten Maruda.

  • 20. Data: 2011-08-26 04:57:44
    Od: Maruda <m...@n...com>

    W dniu 2011-08-26 00:45, mvoicem pisze:

    > Podpowiedź: maksyma nie jest po hebrajsku (ani aramejsku).
    >
    > p. m.

    Nie-polemizując, a raczej przyklaskując przedmówcy pozwolę sobie
    przypomnieć, że gugiel Waszym przyjacielem, a Wikipedia jeszcze bardziej.

    "Uchwalona w latach 451 p.n.e.-450 p.n.e. ustawa XII tablic stała się
    pierwszą ustawą dotyczącą prawa prywatnego. Choć była typowo
    kazuistyczna i zwyczajowa, to jednak na długie lata stała się głównym
    źródłem prawa w starożytnym Rzymie i nigdy nie została formalnie zniesiona"

    Na marginesie, tamże:

    "Wśród badaczy istnieje spór, czy prawo zwyczajowe mogło uchylać ustawy
    (desuetudo). Przyjmuje się, że tak - jeśli ustawy były sprzeczne z
    moralnością albo naruszały podstawowe zasady współżycia społecznego.
    Zwyczaj miał moc równą mocy ustawy" - a więc UoPDoOF narusza zasady
    rzymskie, bo jest niemoralna (większościowy motłoch siłą okrada bogatszą
    mniejszość), narusza zasady współżycia (i prawo własności)...

    --

    Dziękuję. Pozdrawiam. Ten Maruda.