  • 1. Data: 2004-07-29 07:35:16
    Temat: Działka bez księgi wieczystej - jak sprawdzić obciążenia?
    Od: "Jarek P." <jarek.p@spam_jest_beee_gazeta.pl>

    Jestem w trakcie formalności związanych z zakupem działki. Działka
    budowlana, świeżo po podziale gruntu (wcześniej rolnego), nie jest dla
    niej jeszcze urządzona Księga Wieczysta. Dokumentem potwierdzającym
    własność ze strony zbywcy będzie więc Akt Własności Ziemi oraz Decyzja
    O Podziale.

    Moje pytanie: czy dla nieruchomości bez KW są możliwe jakies
    obciążenia, o których nie będzie od razu mowy w tym akcie własności?
    Czy jest możliwe jej obciążenie hipoteczne, albo jakieś inne dziwne
    sytuacje, które później by mnie miały boleć? Dzwoniłem do sądu, do
    wydziału ksiąg wieczystych, kobieta powiedziała mi, że "wydaje się
    jej, że nie", ale pewna nie była, więc wolę jeszcze podpytać tutaj.

    J.

  • 2. Data: 2004-07-30 22:35:44
    Od: "Van Tommy" <tsleczka@[nospam]polbox.com>

    Użytkownik "Jarek P." <jarek.p@spam_jest_beee_gazeta.pl> napisał

> [...]
    > Czy jest możliwe jej obciążenie hipoteczne, albo jakieś inne dziwne
    > sytuacje, które później by mnie miały boleć?

    Po prawdzie to niemal wszystko na tym najlepszym ze światów jest możliwe (co
    jest oczywiście banałem). A co do konkretów: widziałem już umowy sprzedaży
    nieruchomości bez udziału w prowadzącej do niego drodze prywatnej, więc na
    notariusza nie licz, że zrobi cokolwiek poza umieszczeniem w treści aktu
    notarialnego notki o oświadczeniu zbywcy, że przysługuje mu itd. (oraz
    skasowaniem opłaty).
    Niby mamy rękojmię za wady prawne, ale po co wikłać się w czasochłonne
    problemy?
    Skoro był podział, to może jest KW dla nieruchomości przed podziałem? Może
    tam jest coś ciekawego?
    Poza tym, jak mgliście pamiętam, to skoro nie ma KW, to może jest prowadzony
    zbiór dokumentów dla tej nieruchomości?
    Miło byłoby też zerknąć do ewidencji gruntów (to chyba przy powiatach,
    lepiej wie moja żona, ale jej na razie nia ma). To wprawdzie nie jest źródło
    pokroju KW, ale to i owo można tam znaleźć.
    T.
    P.S.
    Tak mnie naszło, co to właściwie jest ten Akt Własności Ziemi?

  • 3. Data: 2004-07-31 09:01:11
    Od: Boguslaw Szostak <a...@a...edu.pl>

    Van Tommy pisze:

    > Użytkownik "Jarek P." <jarek.p@spam_jest_beee_gazeta.pl> napisał

    [...]
> [...]
    > T.
    > P.S.
    > Tak mnie naszło, co to właściwie jest ten Akt Własności Ziemi?

    Moze byc tak, ze zostal dokonany "podzial" i dzialka zostala wydzielona.
    Po takim podziale wysyla sie wniosek do sadu wlasciwego dla danego terenu
    i sad wpisuje w KW ze dzialka zostala podzielona i podaje numer KW
    ksiegi dla nowej dzialki i wysyla zawiadomienie do wlasciciela ozmianaie w
    KW "dzialki matki" i nowym KW nowej dzialki.

    W ewidencji gruntow (w starostwie jesli sie nie myle) mozna sprawdzic,
    a wlasciciel dzialki powinien WIEDZIEC skad sie "wziella"
    oczywiscie ne teren, bo teren jest, ale skad zostala wydzielona.
    Imzna sprawdzic co jest w KW "dzilaki przed podzialem..

    MOZNA sprzedac taka dzialke przed ustanowieniam KW
    (sam taka KUPILEM) oczywiscie wymaga to formy notarialnej.

    Zreszta notariusz to wszystko wie i powinien przy sporzadzaniu aktu
    wpisac to wszystko co trzeba... wybierz notariusza i no ci to
    wyjasni "za darmo", bo pieniadze niemale wezmie od spisania aktu..

    Boguslaw