    From: "Beny" <b...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: [DLUGIE] kolizja samochodowa - problem
    Date: Sun, 27 Nov 2005 08:59:32 +0100

    Witam,
    Mialem kolizje i mam problem :( Opowiem sprawe od poczatku:
    Oddalem auto do ASO Toyoty w zamian dostalem auto zastepcze. Podpisalem
    Umowe uzyczenia (dosc standardowa).Doslowenie 15min po wyjezdzie z ASO na
    czerwonym swietle wjechal nam w tylek Koles mercedesem. Zadzwonielem do
    goscia z ASO powiedzial, ze zadne Oswiadczenia TYLKO POLICJA. Tak tez
    zrobilem. Zjawili sie Policjanci. Stwierdzili ze nie moja wina i nalozyli
    mandat w wysokosci 700zl - okazalo sie ze koles (nie Polak) ma amerykanskie
    Prawo Jazdy (a ono jest nie wazne w Polsce) + 200zl za spowodowanie kolizji.
    Auto prowadzil nie Polak, natomiast zarejestrowane jest i posiada OC w PZU
    na Polaka ze Slaska. Policjanci wypisali wszelkie druki i dostalem takie
    pisemko ze jestem poszkodowany itd. Wszytsko byloby pieknie, ale...
    Nastepnego dnia udalem sie po auto do ASO. Nie bylem sprawdca wiec ASO
    bedzie dochodzic sobie z OC sprawcy wyplaty naleznosci za naprawe. Natomiast
    ja musialem wylozyc 1500zl. W Umowie uzyczenia jest par. 13 "Bioracy do
    uzywania zobowiazuje sie w przyp[adku uszkodzenia lub kradziezy pojazdu do
    zaplaty na rzecz Uzyczajacego kary umownej w kwocie 1500 PLN jako
    zryczaltowania tytulem utraty wartosci pojazdu oraz niemozliwosci
    wykorzystania pojazdu w prowadzeniu dzialalnosci. Powyzsze nie narusza prawa
    dochodzenia odszkodowania na zasadach ogolnych".
    Chce odzyskac te 1500zl. Czy jest jakas mozliwosc? Co nalezy zrobic? Czy
    pozostaje tylko droga sadowa? Czy tez moze nalezy roscic naleznosc z OC
    sprawcy?
    Dzieki za wszelkie podpowiedzi!

    --
    pozdrawiam