    From: "Michal Krawczyk" <i...@o...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Cyfra+ - jak walczyc?
    Date: Sat, 14 Dec 2002 18:36:57 +0100

    Witam,

    poszukuję pomocy od osob ktore znaja prawo ew. walczyly juz z Cyfra+.

    Jestem bylym abonentem Wizji TV, ktora zostala przejeta przez Cyfre... po
    czym zaczal sie cyrk.

    1. Wymyslono zmiane pakietow i co za tym idzie cen - poniewaz w pismie
    informujacym o fuzji zaproponowano mi pakiet "zblizony" cenowo do Wizji
    postanowilem nie odsylac "pocztowki" ktora mialem niby wybrac abonament w
    nowej Cyfrze+

    2. Ustalono, ze dekoder nie nalezy do mnie (OK - nigdy nie nalezal) ale ze
    za jego "wynajem" mam placic 10 zl miesiac...

    3. Polityka C+ jest taka, ze moga zmieniac regulaminy i oplaty do woli -
    zawiadamiaja o tym fakcie listem zwyklym ktory przychodzi zwykle w dniu lub
    przeddzien terminu kiedy mozna na niego zareagowac... brak reakcji oznacza
    automatyczna zgode na nowe warunki (!?)

    4. Niestety abonament ten obowiazywal przez pierwsze 2 miesiace a nastepnie
    zmieniono mi pakiet na najdrozszy (ponad 90 zl). Nie zaplacilem za niego i
    wyslalem do C+ pismo z prosba o wyjasnienie i obnizenie abonamentu

    5. Po ponad miesiacu (!) otrzymalem odpowiedz, ze abonament nie zostanie
    obnizony poniewaz na moim koncie wystepuja zaleglosci... (???)

    6. Po nastepnym miesiacu wypowiedziano mi umowe przysylajac druczek do
    wplaty zaleglych abonamentow (termin: 5 dni!) oraz wzywajac do zwrotu
    sprzetu (termin: 14 dni!). List datowany byl ok. tygodnia wczesniej, wyslany
    2 dni przed uplywem terminu platnosci.

    7. Poniewaz mialem wtedy (i nadal mam) duzo wieksze problemy w zyciu niz
    uzeranie sie z C+ postanowilem zaplacic zalegly abonament (w sumie HBO i
    Canal Plus sobie ogladalem do momentu odciecia sygnalu).
    Zaplacilem wiec grzecznie, w terminie cala zalegla kwote.

    Jednakze zabraklo mi czasu i energii na bieganie ze sprzetem do zwrotu...

    8. Minal miesiac - dzisiaj w skrzynce znajduje list (zwykly!) w ktorym
    zawiadamia sie mnie o wystosowanu "noty ksiegowej" w wysokosci 300 zl za
    "kare umowna" tyt. nie wyslania potwierdzonego formularza zwrotu sprzetu. Od
    razu tez groza windykacja.

    Rece opadaja... tym bardziej, ze wlasnie zaczalem sie wczytywac w nowy (ob.
    od 1 grudnia) regulamin i wlos mi sie jezy... nie podpisywalem niczego
    takiego... jedynie umowe z Wizja TV na okres 1 roku, po ktorym miala
    zamienic sie w czas nieograniczony (chyba - nie sprawdzalem).

    Teraz moje pytania:

    Prawne:
    - czy takie postepowanie (tzn. zmiany krytycznych warunkow umowy, oplat,
    kar) przy pomocy zwyklych listow sa zgodne z prawem?

    - nota jest datowana na 28.11, do niego list z pogrozkami ze jezeli nie
    zaplace datowany na 2.12, data stempla na liscie 11.12, przyszlo chyba
    wczoraj (13.12) albo dzisiaj (choc nie podejzewam poczty o lazenie w
    sobote...), termin zaplaty kary (300 zl): 14 dni od daty jej _wystawienia_
    czyli 13.12 (to juz zakrawa na kpine...) - jak do tego podejsc?

    - za podstawe kary podano art. regulaminu, wydaje mi sie, ze jak moja umowa
    jest wypowiedziana (zerwana) - na co mam pismo, obowiazuja przepisy kodeksu
    cywilnego a nie regulamin abonencki?

    - co z nimi zrobic? pisac pisma? oddawac sprzet czy tez zachowac na wypadek
    "dodatkowych pism"? czy to sie kwalifikuje do sadu konsumenckiego?

    Techniczne:
    - w formularzu zwrotu sprzetu nie wystepuje antena (!) a jedynie dekoder (i
    to inny model niz mam...) - co to znaczy, ze jej nie chca czy jak? Oplaca
    sie wisiec na mrozie za oknem i ja odkrecac?

    Doradzcie co robic... wlos mi sie zjezyl jak wrzucilem w archiwum grup na
    Google "Cyfra+" i zobaczylem jakie z nimi problemy...

    Pozdrawiam,
    Michal