  • 1. Data: 2005-07-08 18:35:31
    Temat: Ciekawy kazus prosze o pomoc!
    Od: <h...@N...gazeta.pl>

    Wyobraźmy sobie taki przykład - 2 podmioty gospodarcze zawieraja umowe
    zlecenie zleceniodawca zobowiazuje sie do zaplaty 30 dni po zaakceptowaniu
    faktury i przedstawieniu dokumentow wykonanego zlecenia.
    nastepnie:
    Zleceniodawca faktury nieprzyjmuje i po wystawieniu jej ponownie przez
    zleceniobiorce 5 lat pozniej takze kwestionuje.

    Co zrobi Sąd?

    A) odrzuci pozew zleceniobiorcy z uwagi na prze4dawnienie o ile zleceniodawca
    niezrzeknie sie korzystania z tego zarutu

    B) stwierdzi ze roszczenie nie jest przedawnione bowiem niepowstało 5 lat temu
    przy pierwszej odrzuconej fakturze ani przy drugiej teraz a powstalo
    dopiero przy wezwaniu do zapłaty

    co o tym Sądzicie?
    o odpowiedz prosze najwybitniejsze autorytety z pl.soc.prawo a takze kazdego
    kto cos ma do powiedzenia na ten ciekawy przykladzik

    pozdrawiam

  • 2. Data: 2005-07-08 19:46:35
    Temat: Re: Ciekawy kazus prosze o pomoc!
    Od: "mecenas" <m...@o...pl>

    B. kiepska umowa.

    Michał
    www.prawo.hg.pl
    "Ius est ars boni et aequi"

  • 3. Data: 2005-07-08 21:03:48
    Od: "Przemek R..." <p...@t...gazeta.pl>

    myslisz ze Twoj wykladowca niekorzysta z grupy?
    Co bys zrobil jakby Twoj student na latwizne poszedl?

    p.

    --
    Anonim: "Jaki środek antykoncepcyjny jest najlepszy?"
    Expert: "Spotkałem sie z opinia, że nalepszy jest środek d..y"

  • 4. Data: 2005-07-08 21:09:45
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    h...@N...gazeta.pl napisał(a):

    > A) odrzuci pozew zleceniobiorcy z uwagi na prze4dawnienie o ile zleceniodawca
    > niezrzeknie sie korzystania z tego zarutu

    Przekaż mądrali który wymyślił ten kazus że w przypadku roszczenia
    przedawnionego sąd nie ma możliwości odrzucenia pozwu (powództwa) może
    co najwyżej oddalić powództwo.

    --
    @ Johnson

    --- za treść postu nie odpowiadam
    którymi staramy się je ukryć."

  • 5. Data: 2005-07-08 22:33:22
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik <h...@N...gazeta.pl> napisał w wiadomości

    W razie odpłatnego zlecenia wynagrodzenie należy się przyjmującemu
    dopiero po wykonaniu zlecenia, chyba że co innego wynika z umowy lub z
    przepisów szczególnych. (art. 744 kc). Z treści kazusu nie wynika, kiedy
    wykonano zlecenie. Ale zakładam, że było ono wykonane w chwili, gdy po
    raz pierwszy przedstawiono zleceniodawcy fakturę do zapłaty.

    Bieg przedawnienia rozpoczyna się od dnia, w którym roszczenie stało się
    wymagalne. Jeżeli wymagalność roszczenia zależy od podjęcia określonej
    czynności przez uprawnionego, bieg terminu rozpoczyna się od dnia, w
    którym roszczenie stałoby się wymagalne, gdyby uprawniony podjął
    czynność w najwcześniej możliwym terminie. (art. 120 kc) W naszym
    wypadku zleceniobiorca, wobec odmowy uznania zlecenia za wykonane
    wyartykułowanej poprzez nieznanie pierwszej faktury powinien złożyć do
    sądu powództwo. Mógł to najwcześniej zrobić po nieprzyjęciu przez
    zleceniodawcę faktury. Z tym zastrzeżeniem, że nie wiem co to znaczy
    "nieprzyjął" i zakładam, że chodzi o odmowę jej akceptacji. Od tego
    czasu biegnie przedawnienie wynoszące w tym, wypadku dwa lata. (art. 751
    kc). Tak więc roszczenie przedawniło się dwa lata po odmowie akceptacji
    faktury.

    Ponowne wystawienie faktury po pięciu latach nic tu nie zmienia, bowiem
    sama faktura w tym wypadku od strony przepisów prawa cywilnego po prostu
    jest surogatem wezwania do zapłaty. Pomijam tu kwestię naruszenia
    przepisów rachunkowo-podatkowych poprzez wystawienie faktury do
    zobowiązania powstałego faktycznie 5 lat wcześniej.

    Tak więc prawidłowa mi się wydaje odpowiedź "A".

  • 6. Data: 2005-07-09 19:32:56
    Od: "Michal Chojnacki" <h...@g...pl>

> [...]
    > wykonano zlecenie. Ale zakładam, że było ono wykonane w chwili, gdy po
    > raz pierwszy przedstawiono zleceniodawcy fakturę do zapłaty.

    nie do konca bowiem warunkiem było potwierdzenie ze wykonane było ono bez
    zastrzezen tzn dokladnie potwierdzenie tego przez zleceniodawce

> [...]
    > zobowiązania powstałego faktycznie 5 lat wcześniej.
    >
    > Tak więc prawidłowa mi się wydaje odpowiedź "A".

    owszem tak jest w najbardziej ogolnym postrzeganiu tego przypadku ale w
    praktyce....

    roszczenie niepowastało bo ktos kto mal zaplacic nieprazyjol dokumentu na
    podstawie ktorego powastawalo roszcznie, wobec tego w przypadku ponownego
    wystawienia faktury i ponownego braku akceptacji roszcznie niepowstaje...
    powstaje dopiero po wezwaniu do zaplaty i niewazne cze 5 lat temu czy dopiero
    dzis..........

    taka jest prawidlowa odpowiedz moi drodzy...

    pozdrawiam

  • 7. Data: 2005-07-09 20:40:17
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Michal Chojnacki" <h...@g...pl> napisał w
    wiadomości news:dap8p8$dat$1@inews.gazeta.pl...

    > nie do konca bowiem warunkiem było potwierdzenie ze wykonane było ono
    bez
    > zastrzezen tzn dokladnie potwierdzenie tego przez zleceniodawce

    Potwierdnienie wykonania zlecenia jest po prostu oświadczeniem woli
    zleceniodawcy i wykonaniem lub nie zlecenia ma zwiazek luźny tak
    naprawdę, by nie powiedzieć wprost, ze zaden. jesli zleceniobiorca
    zlecenie wykonał, to wobec odmowy potwierdzenia tego przez zleceniodawcę
    spokojnie może skierować się do sądu, który zamiast zleceniodawcy uzna
    wykonanie zlecenia.

> [...]
    niepowstaje...
    > powstaje dopiero po wezwaniu do zaplaty i niewazne cze 5 lat temu czy

    A co ma do rzeczy przyjęcie czy nie wezwania do zapłaty? Czy odmowa jego
    przyjęcia ma być pwoodem uznania, ze roszczenie nie występuje?

    > taka jest prawidlowa odpowiedz moi drodzy...

    Wg kogo?