    From: "Student" <s...@j...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Autor pracy magisterskiej
    Date: Thu, 2 Jun 2005 23:08:26 +0200

    Witam,

    Mamy taką sytuację: student pisze pracę magisterską na uczelni
    państwowej (technicznej), oczywiście pod nadzorem promotora, który
    zaproponował
    temat, przedstawił wizję efektu końcowego i udzielił jakichś materiałów.
    Zaznaczmy jeszcze, że praca ta jest niebanalna i dość nowatorska
    w dziedzinie, której dotyczy.
    Teraz moje pytanie 1: Czy promotor może uznawać się
    za współautora pracy (na podstwie argumentu, że promotor
    jako "monitorujący" przebieg prac jest również autorem).
    Widziałem gdzieś wątek, w którym padło stwierdzenie,
    że praca magisterska musi być dziełem samodzielnym,
    zatem promotora nie można uznać za współautora. Jednakże
    były to jedynie opinie prywatne uczestników dyskusji,
    nikt nie poparł się żadnym aktem prawnym - istnieje jakiś,
    który to wyraźnie reguluje? Np. jakas ustawa o szkolnictwie wyzszym?
    Sama ustawa o prawie autorskim chyba nie da prostej odpowiedzi.
    Pytanie 2: Jeśli student w ramach pracy dyplomowej napisze
    artykuł samodzielnie (ale pod nadzorem promotora - nadzór typu
    "artykuł jest ok, to spróbujemy go opublikować tu i tam") na temat
    przedmiotu swojej pracy (np. programu komputerowego) i artykuł
    ten zostanie opublikowany w jakimś piśmie specjalistycznym/czasopiśmie
    (np. po to, żeby "mieć coś interesującego na koncie" podczas obrony),
    to czy promotor może żądąć, by jego nazwisko pojawiło się obok nazwiska
    studenta (jako nazwisko współautora - ponownie na podstawie twierdzenia,
    że skoro promotor jest współautorem pracy magisterskiej to również i tego
    artykułu).

    Czy promotor może mieć takie roszczenia?
    Jeśli nie, to czy istnieją jakieś konkretne akty prawne, które to
    regulują?

    Student