  • 1. Data: 2007-08-28 08:00:03
    Temat: Aneks do umowy o pracę - ignorancja pracodawcy.
    Od: "ernest74" <e...@g...pl>

    Witam.
    Na początku sierpnia firma dała mi do podpisania aneks do umowy o pracę z datą
    1 lipca. Nie podoba mi się zmiana warunków pracy (płacy, wypowiedzenia,
    choroby itd...) więc nie podpisałem tego aneksu.

    Pracodawca, jednak robi swoje, tak jakbym podpisał tą umowę. Lipcowa pensja
    przyszła na nowych zasadach. Nikt się nie martwi tym, że aneksu nie podpisałem...

    Wg mnie pracuję na starych zasadach, bo przecież nie zgodziłem się na nowe.
    Pensja wyższa o 150 zł, traktuję to jako jakąś bliżej nieokreśloną premię.
    W całej sprawie nie chodzi o te 150 zł tylko o ogrsze warunki w aneksie -
    według mnie - oczywiście.

    Co robić? Co na to KP?

  • 2. Data: 2007-08-28 09:53:54
    Temat: Re: Aneks do umowy o pracę - ignorancja pracodawcy.
    Od: "Krzysiek" <k...@p...onet.pl>

    Użytkownik "ernest74" <e...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > W całej sprawie nie chodzi o te 150 zł tylko o ogrsze warunki w aneksie -

    witam!

    według mnie znajdzie tu zastosowanie art.42kp - wypowiedzenie zmieniające
    warunki płacy i pracy; winno ono nastąpić na piśmie; pracownik może odmówic
    ich przyjęcia i wowczas umowa o prace rozwiązuje sie z upływem okresu
    dokonaego wypowiedzenia; jeżeli przed upływem tego okresu pracownik nie
    wyraził żadnego stanowiska w sprawie wypowiedzenia warunków płacy i pracy,
    wówczas poczytuje sie, że wyraził zgodę na te warunki; pismo pracodawcy o
    wypowiedzeniu winno zawierać pouczenie w tym zakresie - jego brak skutkuje
    tym, że pracownik może wypowiedzieć w zakresie proponowanej mu zmiany do
    końca okresu wypowiedzenia; okres wypowiedzenia wynika z art.36 kp (przy
    umowach na czas nieokreślony);

    zatem w twojej sytuacji, według mnie, nie zgodziłeś sie na nowe warunki
    płacy i pracy, zatem stosunek pracy uległ rozwiązaniu z mocy art.42kp

    można oczywiście uznać to za propozycję negocjacji w zakresie nowych
    warunków pracy i nieprzyjęcie skutkowałoby pozostawaniem w stosunku pracy na
    starych zasadach, lecz nie sądzę by taka konstrukcja była zgodna z prawem;

    może inni mają inne propozycje

    pzdr

  • 3. Data: 2007-08-28 12:58:59
    Od: "Erni Kowalski" <e...@g...pl>

    Krzysiek <k...@p...onet.pl> napisał(a):
    /

> [...]
    > starych zasadach, lecz nie sądzę by taka konstrukcja była zgodna z prawem;

    Tylko ja źadnego wypowiedzenia nie dostałem. Tylko aneks do umowy. Czyli wg
    takie poroumienie stron. Ja się nie zgadzam z zapisami tego aneksu, to
    dlaczego miałoby nastąpić rozwiązanie stosunku pracy z mocy art.42kp. To tylko
    aneks, umowa a nie wypowiedzenie zmieniające.

  • 4. Data: 2007-08-28 16:38:53
    Od: castrol <j...@w...wp.pl>

    ernest74 pisze:
    > Witam.
    > Na początku sierpnia firma dała mi do podpisania aneks do umowy o pracę z datą

    Tak troche odejde od tematu choc nie do konca ;) czemu ignorancja? :)

    Jacek

  • 5. Data: 2007-08-29 07:12:19
    Od: "Krzysiek" <k...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Erni Kowalski" <e...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > tylko
    > aneks, umowa a nie wypowiedzenie zmieniające.

    witam!

    pracodawcy najczęściej stosują takie aneksy do umowy, ale to nie zmienia ich
    charakteru - jest to wypowiedzenie warunków pracy i płacy; skoro bowiem sam
    pracodawca z tym wystąpił, to zawsze można to zakwalifikować pod art.42kp;
    przecież nie miałeś wpływu na treść aneksu, więc nie można mówić o
    porozumieniu - porozumienie jest wtedy, gdy negocjujecie warunki umowy o
    pracę;

    ale tak praktycznie podchodząc do rzeczy - to takie aneksowanie nie jest
    zakazane, gdyż stosuje się przecież odpowiednio przepisy kc (art.300kp); z
    tymże skoro masz problem w egzekwowaniu starych warunków umowy o pracę, to
    jakie jest inne wyjście - możesz zgłosić ten fakt Inspekcji Pracy, możesz
    przedtem wystosować do pracodaawcy pismo, wzywające go do stosowania wobec
    ciebie i twego stosunku pracy zasad przed zmianą, pod rygorem zawiadomienia
    PIP - zapewne poskutkuje ale pytanie czy potem pracodawca nie bedzie
    próbował się "mścić", skoro teraz tak łatwo wprowadził bez twojej zgody
    zmiany do twej umowy

    pzdr

  • 6. Data: 2007-08-29 08:07:51
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Tue, 28 Aug 2007 11:53:54 +0200, Krzysiek napisał(a):

> [...]
    >
    > zatem w twojej sytuacji, według mnie, nie zgodziłeś sie na nowe warunki
    > płacy i pracy, zatem stosunek pracy uległ rozwiązaniu z mocy art.42kp

    Według mnie wygląda to nieco inaczej. Ernest74 nie złożył pracodawcy
    oświadczenia o odmowie przyjęcia wypowiedzenia zmieniającego. Jeśli na tym
    wypowiedzeniu nie było pouczenia, to miał na to czas do końca okresu
    wypowiedzenia. Teraz jest już po terminie. I dlatego uważa się, że te
    warunki przyjął.

    Art. 42. § 1. Przepisy o wypowiedzeniu umowy o pracę stosuje się
    odpowiednio do wypowiedzenia wynikających z umowy warunków pracy i płacy.

    § 2. Wypowiedzenie warunków pracy lub płacy uważa się za dokonane, jeżeli
    pracownikowi zaproponowano na piśmie nowe warunki.

    § 3. W razie odmowy przyjęcia przez pracownika zaproponowanych warunków
    pracy lub płacy, umowa o pracę rozwiązuje się z upływem okresu dokonanego
    wypowiedzenia. Jeżeli pracownik przed upływem połowy okresu wypowiedzenia
    nie złoży oświadczenia o odmowie przyjęcia zaproponowanych warunków, uważa
    się, że wyraził zgodę na te warunki; pismo pracodawcy wypowiadające
    warunki pracy lub płacy powinno zawierać pouczenie w tej sprawie. W razie
    braku takiego pouczenia, pracownik może do końca okresu wypowiedzenia
    złożyć oświadczenie o odmowie przyjęcia zaproponowanych warunków.

  • 7. Data: 2007-08-29 19:13:14
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:fb166j$42t$1@inews.gazeta.pl Erni Kowalski
    <e...@g...pl> pisze:

    > Tylko ja źadnego wypowiedzenia nie dostałem. Tylko aneks do umowy. Czyli
    > wg takie poroumienie stron.
    Masz słuszność. Aneksować umowę o można tylko tylko za porozumieniem stron.
    Istnieje jeszcze możliwość aneksu wynikającego ze zmiany prawa wyższego
    rzędu, ale tu o tym nie ma mowy.

    > Ja się nie zgadzam z zapisami tego aneksu, to
    > dlaczego miałoby nastąpić rozwiązanie stosunku pracy z mocy art.42kp. To
    > tylko aneks, umowa a nie wypowiedzenie zmieniające.
    Owszem, to nie jest wypowiedzenie zmieniające. W wypowiedzeniu zawarta
    byłaby klauzula np. "ninijszym wypowiadam panu warunki... jednocześnie
    proponuję" itd.
    Wypowiedzenie to wypowiedzenie, tytułowanie go aneksem (nibyczemu nie
    zaproszeniem albo ofertą?) może byc uznane za próbę wprowadzenia pracownika
    w błąd.
    Ale niepodpisanie w tej sytuacji nie było najlepszym pomysłem.
    Ja bym najpierw dokładnie przeczytał, a potem podpisał z klauzulą
    "potwierdzam zapoznanie się z propozycją zmian w umowie o pracę ....
    jednocześnie oświadczam, że nie zgadzam się na zaproponowane zmiany".
    W sytuacji obecnej jedynym rozwiązaniem formalnym wydaje mi się pisemne
    wezwanie do respektowania warunków zawartej umowy oraz uprzedzenie o
    możliwości dochodzenia praw na drodze sądowej.

    --
    Jotte