  • 1. Data: 2004-04-06 16:48:14
    Temat: Allegro a ochrona danych osobowych
    Od: "PM" <g...@w...pl>

    Bardzo proszę o pomoc, gdyż uważam że zostałem niesłusznie
    pokrzywdzony przez zespół Allegro.
    Otóż po wstępnym założeniu konta (a wymagało to ode mnie podania
    pełnych danych osobowych - co uczyniłem zgodnie z prawdą)
    Dostałem wiadomość o tym iż moje konto zostało zawieszone, gdyż
    istnieje podejrzenie że przekazane dane nie są prawdziwe, aby odwiesić konto
    mam przesłać na adres firmy Allegro kopię dokumentu tożsamości (np. dowód
    osobisty)
    celem weryfikacji danych.
    Moim zdaniem bardzo dziwny sposób sprawdzania wiarygodności danych,
    boję się wysłać xero dokumentu (może ktoś w zaprzyjaźnionej firmie zaciągnie
    raty?).
    Czy pracownik Allegro może żądać takie rzeczy?
    Czy w takiej sytuacji muszę stosować się do procedur ustalonych przez
    Allegro aby
    usunąć swoje dane osobowe, czy regulują to jakieś nadrzędne przepisy i
    ustawy?

    Z góry dziękuje za wskazówki

    Paweł

  • 2. Data: 2004-04-06 17:37:54
    Temat: Re: Allegro a ochrona danych osobowych
    Od: "Liwiusz" <l...@p...onet.pl>

    > Moim zdaniem bardzo dziwny sposób sprawdzania wiarygodności danych,
    > boję się wysłać xero dokumentu (może ktoś w zaprzyjaźnionej firmie zaciągnie
    > raty?).

    Nie masz obowiązku przesyłania kopii dokumentu, podobnie jak nie masz
    obowiązku korzystania z allegro.

    Z pewnością nikt nie będzie Cię mógł skutecznie ścigać, jeśli ktoś weźmie "na
    Ciebie" raty mając jedynie kopię Twojego dowodu osobistego.

    Miej trochę zaufania do firm, czy konto w banku internetowym też chciałbyś
    założyć bez przedstawiania żadnego dokumentu?

    Pozdrawiam!
    Liwiusz
    www.liwiusz.republika.pl

  • 3. Data: 2004-04-06 19:13:32
    Od: Piotrrekk <p...@g...pl>

    Dnia 2004-04-06 19:37, Użytkownik Liwiusz napisał:

> [...]
    >
    > Miej trochę zaufania do firm, czy konto w banku internetowym też chciałbyś
    > założyć bez przedstawiania żadnego dokumentu?

    Nie widzę powodu do obdarzania zaufaniem firm na tyle, by na każde ich
    żądanie przesyłać kopię dowodu osobistego. Poza tym, z tego co pamiętam,
    całkiem niedawno nawet operatorzy komórkowi mieli problemy, gdy
    Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych zakwestionował ich prawo do
    żądania od klientów kserokopii dowodów osobistych. Porównanie banku,
    który jest instytucją zaufania publicznego do zwykłej firmy, w której
    nikt nie zagwarantuje nam, że nasze dokumenty lub chociażby dane osobowe
    nie zostaną wykorzystane w niewiadomych celach, bez pytania nas o
    zgodę jest według mnie mocno chybione.
    Rozumiem, że Allegro stara się zadbać o bezpieczeństwo uczestników
    swoich aukcji i zapobiec coraz częstszym przypadkom oszustw, ale gdyby
    zażądali ode mnie kopii dowodu osobistego zrezygnowałbym z ich usług.
    Powód jest prosty: najpierw Allegro jako firma musiałoby zapewnić mi
    bezpieczeństwo moich danych oraz moich dokumentów im przesłanych, na
    poziomie jaki obowiązuje we wspomnianych wcześniej bankach.

    Pozdrawiam
    Piotrrekk

  • 4. Data: 2004-04-07 11:42:29
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Piotrrekk" <p...@g...pl> napisał w wiadomości

    Kwestionowanie prawa do posiadania kserokopii stosownego dokumentu nie
    połączone z kwestionowaniem prawa do gromadzenia i przetwarzania danych
    zawartych w tych dokumentach oparte o ustawę o ochronie danych osobowych
    jest moim zdaniem bezsensowne.

  • 5. Data: 2004-04-08 13:10:41
    Od: Piotrrekk <p...@g...pl>

    Dnia 2004-04-07 13:42, Użytkownik Robert Tomasik napisał:
> [...]
    > połączone z kwestionowaniem prawa do gromadzenia i przetwarzania danych
    > zawartych w tych dokumentach oparte o ustawę o ochronie danych osobowych

    Allegro nie posiada danych zawartych w dowodzie osobistym, poza imieniem
    i nazwiskiem, więc nie wiem o co Ci chodzi. Adres jaki posiada Allegro,
    wcale nie musi być adresem zameldowania, nie posiadają również mojego
    numeru PESEL ani numeru i serii dowodu osobistego. Mógłbyś sprecyzować,
    na czym polega bezsensowność kwestionowania prawa Allegro do posiadania
    kopii mojego dowodu osobistego?

    Piotrrekk

  • 6. Data: 2004-04-08 16:29:44
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    > numeru PESEL ani numeru i serii dowodu osobistego. Mógłbyś sprecyzować,
    > na czym polega bezsensowność kwestionowania prawa Allegro do posiadania

    Ano na tym, że Ustawa o ochronie danych osobowych zezwala na
    administrowanie danymi osobowymi kontrahentów nie precyzując jakie to mają
    być dane. Tak więc ALLEGRO ma prawo tymi danymi administrować skoro im je
    podasz dobrowolnie. Skoro stawiają jako warunek świadczenia swoich usług
    podanie tych danych, to masz dwa wyjścia. Albo je podać, albo nie. Jak nie
    podasz, to oni nie będą świadczyć swoich usług i tyle. ponieważ
    monopolistą nie są, to im zasadniczo nic nie zrobisz. Jak podasz, to będą
    je świadczyć. To, czy podasz im te dane w mailu, czy też prześlesz ksero z
    dowodu z punktu widzenia ustawy o ochronie danych osobowych jest obojętne.

    I o to mi chodziło. Po prostu nie ma przepisu zabraniającego uzyskania
    kserokopii cudzego dokumentu tożsamości. Można by ich ewentualnie
    zaatakować ze strony ustawy o ochronie danych osobowych, ale ta ustawa nie
    zabrania im posiadania takich danych.

  • 7. Data: 2004-04-08 20:07:21
    Od: Piotrrekk <p...@g...pl>

    Dnia 2004-04-08 18:29, Użytkownik Robert Tomasik napisał:

> [...]
    > kserokopii cudzego dokumentu tożsamości. Można by ich ewentualnie
    > zaatakować ze strony ustawy o ochronie danych osobowych, ale ta ustawa nie

    Ok, ale to nie znaczy, że nie można kontrolować czy dane te są używane
    zgodnie z przeznaczeniem, oraz czy ich przechowywanie nie narusza zasad
    bezpieczeństwa. A tak w ogóle, to czy Allegro ma gdzieś zgodę na
    przetwarzanie moich danych osobowych z dowodu osobistego? Wiem, że jest
    odpowiednia formułka na stronie www, ale przesyłając ksero dowodu nie
    muszę przecież niczego takiego załączać, a zgoda nie może być
    domniemywana ani rozciągana z danych podanych w formularzu na dane w
    dowodzie osobistym. Jeśli zaś będą przechowywali ksero mojego dowodu bez
    takiej zgody mogą się pewnego dnia zdziwić. W każdym razie, gdybym już
    musiał przesłać im ksero dowodu, to w ślad za nim wysłałbym zgłoszenie
    do GIODO z prośbą o sprawdzenie czy moje dane są przechowywane w sposób
    bezpieczny i zgodny z przepisami.

    Piotrrekk

  • 8. Data: 2004-04-08 21:47:01
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    > bezpieczeństwa. A tak w ogóle, to czy Allegro ma gdzieś zgodę na
    > przetwarzanie moich danych osobowych z dowodu osobistego?

    Nie ma osobnego prawa dla danych osobowych, a osobnego dla danych z dowodu
    osobistego. Zrozum to, bo jakoś odnoszę wrażenie, że rozdzielasz te
    pojęcia. Dane osobowe, to dane pozwalające na jednoznaczne określenie
    twojej osoby. I nie ważne skąd pochodzą. Może to być formularz na stronie,
    może być kserokopia dowodu osobistego, ale również i każde inne źródło
    tych danych. Niezależnie od tego, skąd te dane się otrzymuje podlegają one
    generalnie takiej samej ochronie.

> [...]
    > dowodzie osobistym. Jeśli zaś będą przechowywali ksero mojego dowodu bez
    > takiej zgody mogą się pewnego dnia zdziwić.

    Żaden przepis prawa nie zabrania przechowywania kserokopii jakiegokolwiek
    dokumentu. Jeśli będą zgodnie z prawem mogli przechowywać Twoje dane
    osobowe, to już nie ma większego znaczenia, że mają kserokopię dowodu. Co
    do zasady, to mogą sobie te dane w ogóle przechowywać w formie kserokopii
    dowodów osobistych. Pod warunkiem, że odpowiednio te dokumenty
    zabezpieczą, to względem prawa będą w porządku.

    > W każdym razie, gdybym już
    > musiał przesłać im ksero dowodu, to w ślad za nim wysłałbym zgłoszenie
    > do GIODO z prośbą o sprawdzenie czy moje dane są przechowywane w sposób
    > bezpieczny i zgodny z przepisami.

    A to zawsze możesz zrobić. Zresztą i samo GIODO od czasu do czasu chyba to
    kontroluje z urzędu.