eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów

projekt dotyczy zmniejszenia liczby zawodów regulowanych w Polsce przez ograniczenie lub likwidację obecnych wymogów (np. certyfikatów, licencji). Projekt zakłada objęcie deregulacją 50 zawodów

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 806
  • Data wpłynięcia: 2012-10-08
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów
  • data uchwalenia: 2013-06-13
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 829

806-cz-I

powinien także mieć prawo prowadzenia grup na nartach
skiturowych (taka turystyka to nie tylko zjazdy alpejskie ale
także wędrówka po Karkonoszach, Gorcach czy Babiej Górze)
"Przewodnik Wysokogórski" który byłby typowym
przewodnikiem alpinistycznym (trasy wspinaczkowe,
lodowcowe, canyoning).
Dodatek do nazwy "Międzynarodowy" obecnego Przewodnika
Wysokogórskiego jest wg. mnie niedobrym pomysłem bo tak
samo "Międzynarodowy" jest i obecny "Przewodnik
Turystyczny Górski", może on po spełnieniu wymogów
formalnych prowadzić też w innych państwach UE.
W zakresie wiedzy potrzebnej do oprowadzania po krajowych
górskich Parkach Narodowych to obecnie częściowo jest to
rozwiązane w ten sposób iż Parki Narodowe wprowadziły
(większość) licencje dla Przewodników i aby otrzymać licencję
należy odbyć szkolenia organizowane przez Park Narodowy (w
Karkonoskim Parku Narodowym oprócz samego szkolenia
należy zdać egzamin przed komisją powołaną przez KPN).
Obecnie teoretycznie Przewodnik powinien posiadać
zaświadczenie od lekarza medycyny pracy zaświadczenie o
zdolności od wykonywania zawodu Przewodnika (poprzednio
wystawiany na max 5 lat i przedstawiany we właściwym
Urzędzie Marszałkowskim a obecnie powinien go mieć we
własnych dokumentach). Problemem jest jednak to iż często (w
przed ostatnią nowelizacją Ustawy o usługach turystycznych)
lekarze wystawiali bez jakichkolwiek badać lub nie wiedzieli
jakie badania mają przeprowadzić czasami także żądali
skierowania z zakładu pracy (choć w 95 procentach przewodnicy
pracują na umowy zlecenia lub w ramach własnych działalności
gospodarczych). Jeśli Przewodnik ma odpowiadać ma za
bezpieczeństwo grupy to podstawą jest to iż on sam musi być
zdrowy i sprawny czego obecny system nie zapewnia.

217
Obecnie nazwa zawodu to Przewodnik Turystyczny ze
specjalizacją Górski wynika z podziału jednego zawodu na
przewodnictwo Górski, Miejskie i Terenowe. Taki podział
powoduje że na chwilę obecną polscy Przewodnicy Turystyczni
Górscy w Unii Europejskiej (Komisja Europejska)
zakwalifikowani są nie jako Przewodnicy Górscy "Moutain
Guide" tylko jako Przewodnicy Turystyczni „Tourist Guide".
Dla przykładu czeski Przewodnik Górski jest zakwalifikowany
jako Moutain Guide (dla wyjaśnienia jest to także Przewodnik
Górski -trekkingowy bez uprawnień alpinistycznych).
Odniosę się jeszcze do uznawania uprawnień przewodników
wysokogórskich nadanych przez UIAGM i wątpliwości co do
wzajemności ze strony tej organizacji. Zastanawia mnie czy
będą prowadzone rozmowy z UIAGM na temat wzajemnego
uznawania uprawnień/certyfikatów czy będzie to tylko
jednostronne nasze władze będą uznawać UIAGM ale UIAGM
nie będzie uznawać naszych uprawnień Przewodników
Wysokogórskich.
W związku z powyższym wydaje i się iż po określeniu iż
uprawnienia przewodników górskich w dalszym ciągu są
regulowane ustawą nie powinno robić się wyjątków dla żadnych
stowarzyszeń (standardy wyszkolenia powinny być określone
ustawą/rozporządzeniem a nie uznaniem jednego czy innego
stowarzyszenia).
Oczywiście zdaję sobie sprawę iż uwzględnienie
proponowanych powyżej powoduje konieczność stworzenia
praktycznie od podstaw nowej ustawy o usługach turystycznych
(w części dotyczącej Przewodników Turystycznych Górskich)
ale mam nadzieje iż tym sposobem uda się choć odrobinę
unowocześnić przewodnictwo górskie w Polsce.
187 Krakowska
Izba
ogólna
Negatywna opinia wobec deregulacji.
Poziom jakości usług można
Turystyki
Turystyka jest i będzie w nadchodzących latach ważnym
kształtować poprzez zatrudnianie

218
czynnikiem rozwoju gospodarczego Krakowa. W założeniach do przez biura podróży osób, które
strategii rozwoju turystyki w Krakowie czytamy m.in.:
ukończyły szkolenia lub
Warunkiem podnoszenia jakości świadczonych usług jest
selekcjonowanie najlepszych
wykwalifikowana kadra turystyczna. (Strategia rozwoju
usługodawców.
turystyki w Krakowie na lata 2006-2013).

Planowana deregulacja obejmująca zawód przewodnika
Deregulacja nie musi się wiązać z
turystycznego i zapewniająca dostęp do jego wykonywania
pogorszeniem wizerunku, o ile
wszystkim chętnym, bez względu na posiadane kwalifikacje,
zostanie dokonana selekcja
spowoduje dramatyczne pogorszenie jakości usług
rzetelnych usługodawców przez
przewodnickich w naszym mieście, w którym turystyka odgrywa zleceniodawców (biura podróży,
tak dużą rolę. Jakość usług przekłada się bezpośrednio na
turyści).
wizerunek miasta, na jego markę, na skuteczność jego promocji,
a to ma znaczenie dla całej branży.
188

Budzą niepokój przewidywane skutki ekonomiczne planowanej
Uwaga nieuwzględniona
deregulacji. Jest wielce prawdopodobne, że całkowite otwarcie
zawodu przewodnika turystycznego, brak licencji i brak kontroli
otworzy ten segment rynku dla zagranicznych touroperatorów,
którzy zamiast korzystać z usługi przewodnickiej na miejscu, tak
jak to się dzieje w krajach z regulacją, powierzą to zadanie
swoim pilotom i przewodnikom. W wielu przypadkach będzie to
oznaczało rezygnację z usług polskich biur turystycznych·
pełniących w tej chwili rolę pośredników. Bariera
administracyjna istniejąca obecnie, skutecznie to uniemożliwia.
Stoimy na stanowisku, ze rząd powinien dbać o to, aby wpływy
z usług turystycznych pozostawały w kraju, a nie stanowiły zysk
zagranicznych biur podróży w czasach, kiedy konkurencja jest
tak silna.
Następnym niebezpieczeństwem jest opanowanie rynku usług
przewodnickich przez osoby wykonujące to zajęcie
okazjonalnie, w celu "dorobienia", bez rejestracji działalności
gospodarczej. Z jednej strony powiększy to "szarą strefę", z
drugiej zmniejszy wpływy do budżetu miasta. Będzie też

219
stanowiło nieuczciwą konkurencję dla legalnie działających
przewodników ponoszących wysokie koszty prowadzenia firmy,
co może prowadzić do ich wyeliminowania z rynku.
189

Dodatkowy problem pojawi się w muzeach. W tej chwili
Uwaga nieuwzględniona.
przewodnicy miejscy· są przeszkoleni w zakresie znajomości
wystaw w najważniejszych muzeach Krakowa (m. in.
Państwowe Zbiory Sztuki na Wawelu, Muzeum Historyczne m.
Krakowa). W ostatnich latach udało się wypracować model
współpracy między tymi placówkami, a przewodnikami, który
świetnie funkcjonuje ku zadowoleniu, przede wszystkim
turystów. Deregulacja wprowadzi w tym zakresie chaos i jest
wielce prawdopodobne, że spowoduje zmniejszenie się
wpływów w naszych placówkach kulturalnych.
190

Ponadto
należy pamiętać, że zwykle turysta jest klientem
Uwaga nieuwzględniona.
jednorazowym reguły wolnorynkowe sprawdzające się w innych
branżach w przypadku usługi przewodnickiej nie będą miały
zastosowania. le obsłużony turysta wyjedzie rozczarowany i
być może rozpowszechni informację, że w Krakowie
oprowadzaniem turystów zajmują się przypadkowi ludzie,
którzy poza wskazaniem drogi do wybranych lokali lub
wyrecytowaniem kilku banałów przeczytanych przez chwilą w
przewodniku książkowym niewiele wiedzą.
Od lat Kraków stara się budować swoją markę i przyciągać
klientów, którzy będą do nas powracać i zachęcać do
odwiedzenia miasta innych. Taka strategia zakłada istnienie
kadry o wysokich kwalifikacjach, będącej w stanie zapewnić
obsługę turystyczną na wysokim poziomie. Proponowana
deregulacja zawodu przewodnika turystycznego przyniesie
skutki negatywne dla turystyki w Krakowie, dlatego budzi nasz
najwyższy niepokój. Apelujemy o odstąpienie od
proponowanych zmian.
191 Konferencja
ogólna
Pozytywna
opinia wobec deregulacji.


220
Rektorów
Po przeanalizowaniu projektu Ustawy o zmianie ustaw
Zawodowych Szkół
regulujących. wykonywanie niektórych zawodów nie wnosimy
Polskich
uwag, które w zasadniczy sposób zmierzałyby do odejścia od

kierunku proponowanych zmian.
Mając na uwadze utrzymanie jakości pracy wykonywanych
przez przyszłych pracowników stwierdzamy ze względu na
bezpieczeństwo turystów uczestniczących w imprezach
turystycznych w górach - utrzymanie dotychczasowego sposobu
nabywania uprawnień dla zawodu "przewodnik górski”.
192 Grzegorz
Robert
ogólna
Negatywna opinia wobec deregulacji.
Poziom jakości usług można
Pasternak,
Zniesienie jakiejkolwiek kontroli nad wykonywaniem zawodu
kształtować poprzez zatrudnianie
doktorant na
przewodnika miejskiego doprowadzi przede wszystkim do
przez biura podróży osób, które
Wydziale
drastycznego spadku jakości usług. Nie będzie wówczas żadnej
ukończyły szkolenia lub
Historycznym U.J.
kontroli nad tym czy osoba wykonująca zawód przewodnika
selekcjonowanie najlepszych

oprowadza w sposób rzetelny oraz czy przekazuje informację
usługodawców.
prawdziwe czy też fałszywe, np jeśli osoba taka przekaże
turystom, że dobrze się stało, że Hitler doprowadził do zagłady
prawie wszystkich krakowskich ydów
, lub też będzie
wykorzystywała zawód przewodnika do rozpowszechniania
własnych poglądów politycznych, narodowościowych,
historycznych, rasowych, nie będzie można zastosować żadnych
konsekwencji przed osobą oprowadzającą w podobny sposób.
193 Centrum Art. 10 pkt 3 Centrum Przewodnictwa Tatrzańskiego z satysfakcją i uznaniem Uwaga nieuwzględniona
Przewodnictwa
(art. 22
przyjmuje decyzję o pozostawieniu zawodu "przewodnik
Tatrzańskiego TPN
u.u.t.)
tatrzański" na liście zawodów regulowanych.

Proponowana zmiana dotycząca przewodników górskich znosi
wymóg legitymowania się wykształceniem średnim - Art.22.
Wprowadzenie takiej zmiany może negatywnie wpłynąć na
jakość przewodnickich usług, szczególnie w zakresie
,,Bezpieczeństwa Edukacyjnego". Ponadto absolwentowi szkoły
podstawowej lub zawodowej będzie znacznie trudniej opanować
taki zasób specjalistycznej wiedzy, jaki niezbędny jest do

221
strony : 1 ... 60 ... 100 ... 107 . [ 108 ] . 109 ... 120 ... 140

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: