eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów

projekt dotyczy zmniejszenia liczby zawodów regulowanych w Polsce przez ograniczenie lub likwidację obecnych wymogów (np. certyfikatów, licencji). Projekt zakłada objęcie deregulacją 50 zawodów

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 806
  • Data wpłynięcia: 2012-10-08
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów
  • data uchwalenia: 2013-06-13
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 829

806-cz-I


119
cywilnej za szkody
wyrządzone podczas
działalności.

Pracownik zabezpieczenia technicznego
Zniesienie kursu
Ułatwienie pracownikom wejścia na
II stopnia:
i licencji. Zamiast
rynek.
- wykształcenie średnie techniczne
kursu wprowadzone
o specjalności elektronicznej, elektrycznej,
zostanie szkolenie
łączności, mechanicznej lub stopień
obejmujące niezbędne
specjalizacji zawodowej przyznawany na
zagadnienia, a zamiast
podstawie odrębnych przepisów.
licencji – wpis na listę
kwalifikowanych
pracowników
zabezpieczenia
technicznego.
Przedsiębiorca
wykonujący
działalność
gospodarczą w tym
zakresie będzie
obowiązany do
zawarcia umowy
ubezpieczenia
odpowiedzialności
cywilnej za szkody
wyrządzone podczas
działalności.


Wpływ proponowanych zmian na rynek pracy
Na podstawie przepisów ustawy o ochronie osób i mienia (Dz. U. z 2005 r. Nr 145,
poz. 1221, z późn. zm.) koncesje na wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie usług
ochrony osób i mienia, w dniu 22 maja 2012 r. posiadało 5 268 przedsiębiorców (6 929
udzielonych koncesji, z której to liczby cofnięto 1 661 koncesji). Jeśli chodzi natomiast
o zatrudnienie w branży, to według danych Ministerstwa Spraw Wewnętrznych, na terenie kraju
65 090 osób jest uprawnionych do wykonywania zawodu pracownika ochrony fizycznej
I stopnia, 48 623 osoby są uprawnionych do wykonywania zawodu pracownika ochrony
fizycznej II stopnia, 3
412 osoby do wykonywania zawodu pracownika zabezpieczenia
technicznego I stopnia, a 14 963 osoby do wykonywania zawodu pracownika zabezpieczenia
technicznego II stopnia (stan na dzień 1 stycznia 2012 r.). Ogółem stanowią więc największy
segment rynku pracy objęty deregulacją.
Nie są dostępne dane, które pozwoliłyby na jednoznaczną ocenę wpływu projektowanej
regulacji na funkcjonowanie wewnętrznych służb ochrony oraz przedsiębiorstw wykonujących

120
działalność gospodarczą w zakresie ochrony osób i mienia. Należy jednak przyjąć, że po wejściu
w życie nowych regulacji wzrosną, choć w niewielkim stopniu, koszty prowadzenia tego rodzaju
działalności, co podkreślały stowarzyszenia tej branży w trakcie konsultacji społecznych.
W późniejszym czasie, z uwagi na wypracowanie nowych procedur, koszty te powinny spaść do
obecnego poziomu, w związku z wprowadzeniem możliwości prowadzenia dokumentacji
w formie elektronicznej.
Ponadto branża ochrony osób i mienia od wielu lat zwracała uwagę na brak odpowiedniej
liczby licencjonowanych pracowników ochrony, co uniemożliwiało podpisywanie nowych
umów. Proponowane zmiany otworzą dopływ kadry niezbędny do należytego wykonywania tego
rodzaju usług, co skutkować będzie wzrostem ilości realizowanych umów przez firmy ochrony.
Ocenia się, że szerszy dostęp do tych zawodów przy jednoczesnym wprowadzeniu konieczności
okresowego podnoszenia kwalifikacji, spowoduje wzrost ich prestiżu oraz odbioru społecznego,
co będzie miało pozytywny wpływ na rozwój tej branży. Jednocześnie oczekiwać można wzrostu
liczby przedsiębiorców prowadzących działalność szkoleniową. Należy zatem oczekiwać, że
deregulacja dostępu do wymienionych zawodów doprowadzi do wzrostu liczby osób
wykonujących zawód pracownika ochrony lub zabezpieczenia technicznego. Nie możliwe jest
jednak oszacowanie ex ante skali tego efektu.
Koszty obecnych kursów przygotowujących do egzaminu na licencję pracownika ochrony
fizycznej pierwszego lub drugiego stopnia, w zależności od rejonu kraju kształtują się
w przedziale od 800 zł do 2 000 zł. Z uwagi na długie vacatio legis oczekiwać można powstania
wielu nowych przedsiębiorstw uprawnionych do prowadzenia działalności szkoleniowej. Szacuje
się, że cena kursu uprawniającego do wpisu na listę kwalifikowanych pracowników ochrony
fizycznej nie powinna przekroczyć 1 200 – 1 500 zł, i będzie spadać w miarę rozwoju bazy firm
szkolących. Wpłynie to na rozwój tej branży, w szczególności obejmującej małe i średnie
przedsiębiorstwa. Natomiast cena kursu okresowego nie powinna przekroczyć kwoty
600 – 800 zł.
W związku z prowadzeniem egzaminów na licencje pracownika ochrony fizycznej
pierwszego oraz drugiego stopnia, z uwagi iż egzaminy nie były odpłatne, ponoszone są przede
wszystkim koszty związane wynajęciem strzelnicy oraz sali treningowej i wykorzystaniem
amunicji. Na przykładzie Komendy Stołecznej Policji w Warszawie można wskazać, że koszt
jednego egzaminu organizowanego dla 180 osób raz na 3 miesiące wynosi ok. 800 zł.

121
Zdawalność egzaminu wynosi ok. 30%, a kandydaci mogą przystępować wielokrotnie do
egzaminów, co zwiększa koszty ich organizacji. Dodatkowo Policja obowiązana była do druku
oraz wydawania legitymacji licencyjnych oraz ich duplikatów.
Wzmożenie kontroli i sprawowanie nadzoru nad sektorem security spowoduje
konieczność wzmocnienia struktury etatowej komórek organizacyjnych, do których kompetencji
należy kontrola i nadzór nad przedsiębiorcami. Na przykładzie Departamentu Zezwoleń
i Koncesji Ministerstwa Spraw Wewnętrznych, można wskazać, że stan etatowy Departamentu
powinien wzrosnąć o 5 – 6 etatów ze średnim wskaźnikiem wynagrodzenia 2,2. Jednakże nie
oznacza to konieczności zatrudnienia w skali całego ministerstwa nowych urzędników.
Koniecznym jest przegląd zadań i etatów w innych komórkach organizacyjnych, mający na celu
wzmocnienie etatowe tej komórki w ramach przesunięć wewnątrz MSW. Analogicznie sprawa
powinna zostać rozwiązana w pozostałych jednostkach sektora finansów publicznych. Wydatki
ponoszone w Departamencie Zezwoleń i Koncesji MSW z tytułu delegacji związanych
z prowadzeniem kontroli wynoszą ok. 60 tys. zł. rocznie, wobec konieczności wzmożenia
kontroli przewiduje się ich wzrost o ok. 40 tys. zł.
Udzielanie pomocy organowi koncesyjnemu przez podmioty zobowiązane nie spowoduje
skutków finansowych. Przekazywanie informacji, w tym przesyłanie dokumentów (drogą
elektroniczną), będzie realizowane przez wskazane organy, instytucje w ramach zadań
regulaminowych. W praktyce ma to już miejsce, przy czym organ koncesyjny powołuje się na
posiadane uprawnienia kontrolne. Projektowany zapis usprawni prowadzone postępowania
administracyjne poprzez wskazanie podstawy prawnej kierowanej prośby o pomoc.

l) Deregulacja dostępu do wykonywania przewozu drogowego osób taksówką
Zakres proponowanych zmian
Dotychczasowe wymagania
Postulowane zmiany
Korzyść dla osoby chcącej uzyskać
dostęp do wykonywania zawodu i
inne korzyści społeczne

Zaświadczenie lekarskie
Brak zmian

Oświadczenie o niekaralności za przestępstwa Brak zmian

umyślne przeciwko bezpieczeństwu w
komunikacji, mieniu, wiarygodności
dokumentów lub środowisku oraz przeciwko
życiu i zdrowiu oraz przeciwko wolności
seksualnej i obyczajności
Dokument poświadczający dopuszczenie
Brak zmian


122
pojazdu do ruchu drogowego jako taksówki.
wiadectwo legalizacji urządzenia kontrolno-
Brak zmian

pomiarowego
Ukończenie 28-godzinnego szkolenia
Likwidacja obowiązku
Możliwa oszczędność kosztów kursu
w gminach liczących
(aktualnie znajduje się on w przedziale
nie więcej niż 100 tys.
220 – 300 zł)
mieszkańców.
W przypadku gmin
liczących powyżej
100 tys. mieszkańców
– pozostawienie w
gestii samorządu
gminnego decyzji o
konieczności
wprowadzenia
wymogu
obowiązkowego
szkolenia.
Wprowadzenie limitu
czasu (20 godzin) oraz
maksymalnych
łącznych kosztów
szkolenia i egzaminu w
wysokości ok. 750 zł48
Obowiązek wniesienia opłaty
Likwidacja obowiązku
Możliwy wzrost prawdopodobieństwa
administracyjnej (259,37 zł) oraz zdanie
w gminach liczących
uzyskania licencji.
egzaminu.
nie więcej niż 100 tys.
mieszkańców.
W przypadku gmin
liczących powyżej
100 tys. mieszkańców -
pozostawienie w gestii
samorządu gminnego
decyzji o konieczności
wprowadzenia
obowiązkowego
egzaminu.
Wniesienie opłaty administracyjnej za
Likwidacja obowiązku

udzielenie licencji.
w gminach liczących
nie więcej niż 100 tys.
mieszkańców.
W przypadku gmin
liczących powyżej
100 tys. mieszkańców -
pozostawienie w gestii
samorządu gminnego
decyzji o konieczności
wprowadzenia licencji.

Wpływ proponowanych zmian na rynek pracy
Zgodnie z informacjami przekazanymi przez Ministerstwo Transportu, Budownictwa

i Gospodarki Morskiej według stanu na dzień 31.12.2011 r. udzielonych zostało ok. 62 tys.

48 Maksymalny koszt szkolenia i egzaminowania określony w art. 15 projektu opiniowanej ustawy.

123
licencji na przewóz osób taksówką. W stosunku do roku poprzedniego nastąpił spadek liczby
licencji o ok. 1 tys. (według stanu na dzień 31.12.2010 r. udzielonych było ok. 63 tys. licencji).
Zgodnie z szacunkami dokonanymi przez Ministerstwo Sprawiedliwości, w 16 miastach
wojewódzkich licencję taksówkarza posiada ok. 35,5 tys. osób.
W chwili obecnej nie jest możliwe oszacowanie zmian w liczbie udzielonych licencji po
zmianach stanu prawnego związanego z ograniczeniem przewozu osób, dokonanych w ustawie
o zmianie ustawy o transporcie drogowym z dnia 11 maja 2012 r. (Dz. U. Nr 2012, poz. 661),
która wchodzi w życie w dniu 29 czerwca br.
Nie są dostępne dane, które pozwoliłyby na oszacowanie potencjalnego spadku dochodów
sektora finansów publicznych w związku z odstąpieniem od obligatoryjnego wymogu
przeprowadzania egzaminu. Zgodnie z nowymi regulacjami, decyzja o wprowadzeniu bądź
odstąpieniu od wymogu przeprowadzania egzaminu będzie należała do właściwych organów
samorządu poszczególnych gmin, wobec czego nie istnieje obecnie możliwość przewidywania,
jakie decyzje zostaną podjęte w tym zakresie przez poszczególne gminy. Dlatego też nie jest
możliwe oszacowanie potencjalnego spadku dochodów sektora finansów publicznych, w tym
przypadku jednostek samorządu terytorialnego, w związku z możliwością odstąpienia od
obligatoryjnego wymogu przeprowadzenia egzaminu dla taksówkarzy.
Z uwagi na dalece idącą heterogeniczność rynku (zróżnicowanie popytu

w poszczególnych miastach) do oceny wpływu zmian na rynek pracy przyjmujemy metodę case
studies. W tym kontekście warto zauważyć, że zmiany zapisów ustawy z dnia 15 listopada1984 r.
– Prawo przewozowe w zakresie wprowadzającym, a następnie likwidującym konkurujące
z taksówkami „przewozy osobowe”, stworzyło unikalną możliwość szacunku rzeczywistej liczby
osób zainteresowanych wykonywaniem zawodu taksówkarza (oraz wpływu obecnych regulacji
na zmniejszenie podaży usług), poprzez analizę zmian liczby osób przystępujących do egzaminu
przed i po nowelizacji50. Wyraźnie widoczne są zgodne z postulatami teorii ekonomii tendencje:
spadek zainteresowania uzyskaniem licencji w okresie liberalnych regulacji „transportu osób”
oraz wzrost zainteresowania egzaminami wraz z jego likwidacją (prognoza opiera się na
założeniu o jego niezmienionym poziomie w pozostałych kwartałach). Symptomatyczny jest
również obserwowany w latach 2010 – 2011 znaczny spadek zdawalności egzaminów,
uprawdopodobniający hipotezę o intencjonalnym ograniczeniu konkurencji na rynku przewozów

50 W oparciu o dane uzyskane w Biurze Działalności Gospodarczej i Zezwoleń Urzędu m.st. Warszawy.
strony : 1 ... 10 ... 50 ... 59 . [ 60 ] . 61 ... 70 ... 110 ... 140

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: