eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów

projekt dotyczy zmniejszenia liczby zawodów regulowanych w Polsce przez ograniczenie lub likwidację obecnych wymogów (np. certyfikatów, licencji). Projekt zakłada objęcie deregulacją 50 zawodów

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 806
  • Data wpłynięcia: 2012-10-08
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów
  • data uchwalenia: 2013-06-13
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 829

806-cz-I

dodatkowe, wewnętrzne egzaminy uprawniające do pracy w
poszczególnych placówkach. Analogiczna sytuacja występuje w
przypadku oprowadzania po parkach narodowych, czy
krajobrazowych. Wątpimy w to, że mniejsze muzea czy parki
narodowe dysponują środkami, aby na etacie zapewnić
odpowiednią ilość kadry oprowadzającej turystów w
poszczególnych językach obcych.
182
ogólna
Rozumiejąc intencje rządu i przemyślawszy dokładnie sprawę
Uwaga nieuwzględniona
deregulacji zawodu przewodnika miejskiego, pozwalamy sobie
przedstawić nasze propozycje, co do kształtu zapisów w
projekcie Ustawy o zmianie ustaw regulujących wykonywanie
niektórych zawodów.

l) Zniesienie obowiązkowego szkolenia dla· kandydatów na
przewodników turystycznych miejskich.
2) Utrzymanie egzaminu państwowego, którego zdanie
skutkowałoby uzyskaniem licencji, przy możliwości
podchodzenia do niego w trybie eksternistycznym.
4) Zniesienie obowiązku przedkładania zaświadczenia o stanie
zdrowia umożliwiającym wykonywanie zadań przewodnika
turystycznego miejskiego.
5) Utrzymanie regulacji przynajmniej w miastach o
największym ruchu w turystyce przyjazdowej, jednocześnie
najważniejszych dla naszej historii i kultury (Warszawa,
Kraków, Gdańsk, Wrocław).
Uważamy, że Polska jest krajem z dużym potencjałem w
zakresie turystyki przyjazdowej i powinna starać się dołączyć do
grona państw, które czerpią z tego tytułu ogromne korzyści,
także gospodarcze. We wszystkich tego typu krajach zawód
przewodnika turystycznego jest regulowany.
183 Porozumienie
Art. 1
6) Wprowadzenie proponowanych przez rząd zmian w Kodeksie Uwaga dotycząca odpłatnego
Stowarzyszeń
Kodeks
wykroczeń, z dodaniem następujących zapisów:
świadczenia usług uwzględniona.

212
Przewodnickich w
wykroczeń ,,§
5. Kto wykonuje odpłatnie bez wymaganych uprawnień
Dodany został stosowny zapis:.
Krakowie
zadania przewodnika turystycznego miejskiego na dany obszar
„Art. 60 ¹ w § 4: Kto:

podlega karze grzywny."
1) wykonuje odpłatnie bez

wymaganych uprawnień zadania
,,1) Kto podejmując zadania przewodnika turystycznego
przewodnika górskiego na dany
miejskiego na dany obszar, wprowadza w błąd co do
obszar,”,
posiadanych uprawnień, podlega karze grzywny."
„1a) wykonuje odpłatnie zadania

międzynarodowego przewodnika
,,1) Tej samej karze podlega organizator turystyki, który
wysokogórskiego bez
wprowadza klientów w błąd, co do uprawnień osób, którym
uzupełniającego szkolenia do
powierza wykonywanie zadań przewodnika turystycznego
prowadzenia wycieczek w
miejskiego."
warunkach wysokogórskich dla

przewodników górskich lub bez
Zaproponowany tu kształt zapisów w Kodeksie wykroczeń
posiadania certyfikatu UIAGM”.
doprecyzowuje, iż wyłącznie odpłatne, czyli komercyjne
Uwaga dot. rozszerzenia zapisu na
wykonywanie zadań przewodnika turystycznego miejskiego,
przewodników miejskich
wiązałoby się z zastosowaniem kary, co wykluczałoby
nieuwzględniona.
ewentualne przypadki ukarania osób podejmujących te zadania
w celach niekomercyjnych. Przyjęcie zaproponowanego
brzmienia ww. przepisów, równałoby się jednocześnie ze
zniesieniem kary ograniczenia wolności w przypadku
wymienionych w tych przepisach podmiotów i pozostawieniem
wyłącznie kary grzywny.
184 Polskie
Art. 1
Proponowane zmiany w zakresie uproszczenia procedur

Stowarzyszenie
Kodeks
dopuszczających do wykonywania zadań międzynarodowych
Przewodników
wykroczeń
przewodników wysokogórskich przyjmujemy z zadowoleniem.
Wysokogórskich
Wychodzą one naprzeciw przygotowywanym przez UE

działaniom mającym na celu ułatwić mobilność profesjonalistów
w zawodach regulowanych wewnątrz Unii. Przewodnicy
UIAGM/IVBV mają być w pierwszej, testowej transzy
zawodów otrzymujących taką kartę „potwierdzającą
uprawnienia na terenie całej UE”.

213
Jedyne nasze zastrzeżenie do projektu wiąże się z propozycją
zapisu, dotyczącego szkolenia uzupełniającego do prowadzenia
wycieczek w warunkach wysokogórskich dla przewodników
górskich. Wzmianka o nim pojawia się w dwóch miejscach
projektu:
Art. 1. W ustawie z dnia 20 maja 1971 r. - Kodeks wykroczeń
(Dz. U. z 2010 r. Nr 46, poz. 275, z późn. zm.) wprowadza się
następujące zmiany:
1) w art. 601 w § 4:
a) pkt 1 otrzymuje brzmienie:
,,1) wykonuje odpłatnie bez wymaganych uprawnień zadania
przewodnika turystycznego górskiego na dany obszar,",
b) po pkt 1 dodaje się pkt la i lb w brzmieniu:
"la) wykonuje odpłatnie zadania międzynarodowego
przewodnika wysokogórskiego bez uzupełniającego szkolenia
do prowadzenia wycieczek w warunkach wysokogórskich dla
..... przewodników górskich lub bez posiadania certyfikatu
UIAGM,
lb) prowadzi szkolenie dla kandydatów na przewodników
turystycznych górskich bez wymaganego wpisu do rejestru
organizatorów szkoleń,";
strona 95 - komentarz:
Obecnie obowiązująca ustawa stanowi w artykule 21, że
uprawnienia przewodników górskich obowiązują „dla
określonych obszarów górskich „ oraz "dzielą się na trzy klasy w
zależności od stopnia trudności tras i wycieczek".
Proponowana zmiana zwiększa zaangażowanie ustawy w
określanie detali uprawnień przewodnickich, podnosząc jedno ze
szkoleń dla przewodników na poziom ustawy. Wydaje się to być
sprzeczne z generalnym duchem projektu deregulacyjnego.
Biorąc pod uwagę spójność koncepcyjną tworzonego prawa
wprowadzenie na poziom ustawy jednego ze szkoleń dla

214
przewodników domagałoby się ustawowego uregulowania
również innych szkoleń, zakresu trudności tras prowadzonych
przez poszczególne klasy przewodnickie itp. Fakt, że wszystkie
te zagadnienia regulowane są rozporządzeniem nigdy nie budził
zastrzeżeń, a nie wpływa na utrudnienia w dostępie do zawodu.
Nie widzimy powodu dla zmiany tego stanu rzeczy.
Wnioskujemy o zarzucenie proponowanego wprowadzenia do
ustawy wzmianek o osobach, które „przeszły uzupełniające
szkolenie do prowadzenia wycieczek w warunkach
wysokogórskich" i pozostawienie w przywołanych fragmentach
Art. 1 oraz komentarza jedynie osób legitymujących się
międzynarodowym certyfikatem UIAGM.
185 Małopolska Izba
ogólna
Negatywna opinia wobec deregulacji.
Poziom jakości usług można
Hotelarska
Zawody z naszej branży takie jak: przewodnik turystyczny nie
kształtować poprzez zatrudnianie
Gremium
powinny podlegać deregulacji. Uważamy, że odbyty kurs
przez biura podróży osób, które
przygotowawczy zakończony egzaminem jest gwarancją
ukończyły szkolenia lub
rzetelnej wiedzy i gwarancją jakości wykonywanych usług.
selekcjonowanie najlepszych
Należy pamiętać o ogromnej ilości zagranicznych turystów
usługodawców.
odwiedzających Kraków i Małopolskę, dla których informacje

przekazane przez przewodnika często są jedynym źródłem
Każdy podmiot spełniający
informacji o naszym kraju i jego historii. Po kursie i zdanym
minimalne wymagania określone
egzaminie przewodnicy dysponują obszerną i fachową wiedzą z
ustawą o usługach turystycznych
zakresu ·historii danego miasta np. Krakowa, historii sztuki, a
może uzyskać wpis do rejestru
także umiejętnością współpracy z grupą (odbyte praktyki
organizatorów szkoleń. Zatem
przewodnickie). Zniesienie egzaminów przewodnickich może
rozszerzenie listy instytucji
zniszczyć przygotowywaną przez lata bazę i obniżyć jakość na
organizujących kursy całkowicie
którą Kraków długo pracował. Naszym zdaniem obecna ustawa
zależy od inicjatywy branży.
nie ogranicza i nie zamyka nikomu dostępu do tego zawodu.
Przychylamy się jednocześnie do rozszerzenia listy instytucji i
firm, które organizują kursy dla przewodników, aby oferta
zdobycia tego zawodu była bardziej przystępna.
186
Krzysztof Rostek,
ogólna
Zagadnieniem, do którego chcę się odnieść jest podział w
Uwaga nie dotyczy zmian

215
przewodnik
polskim przewodnictwie górskim, jesteśmy chyba obecnie
związanych z deregulacją.
turystyczny górski,
jedynym krajem w UE gdzie uprawnienia Przewodnika
pilot wycieczek
Turystycznego Górskiego nadaje się na określony obszar górski

(na chwilę obecną Sudety, Beskidy, Tatry). Co powoduję ze
Przewodnik Górski Beskidzki może oprowadzać tylko po
polskich Beskidach, po polskich Sudetach (i Tatrach) już mu
niewolno ale za to może prowadzić po czeskiej i niemieckiej
części Sudetów. Nasz polski Przewodnik (po zgłoszeniu w
danym kraju "okazjonalnego wykonywania zawodu") może
prowadzić po górach wszystkich krajów UE i nawet Szwajcarii
(po trasach pieszych "trekkingowych" z wyłączeniem
alpinizmu).
Logicznym wydaje się iż skoro Przewodnik Górski pozostał
zawodem regulowanym z powodów bezpieczeństwa
(prowadzenie grup po terenach grożących potencjalnym
niebezpieczeństwem, wymagających od Przewodnika
określonych umiejętności) to Przewodnik taki musi umieć
poruszać się nie tylko na danym (np. Sudeckim) obszarze
uprawnień ale także w każdych innych górach, orientacja w
terenie, umiejętność udzielania pierwszej pomocy, posługiwanie
się map~ poruszanie się po terenie niebezpiecznych (choćby
zagrożenie lawinami, czy ścieżki z tzw. ekspozycją)·
Moją propozycją dotyczy zmiany podziału przewodników z
"obszarowych" (na dany obszar górski) na "jakościowy" czyli na
stopień trudności:
"Przewodnik Górski" można by go roboczo określić jako
Trekkingowego który pod względem umiejętności powinien
umieć się poruszać po górach (i prowadzić grupę) bez względu
na to czy są to Sudety, Tatry (bez tras alpinistycznych), Góry
Fogaraskie (najwyższe pasmo Rumunii o wysokościach około
2500 m. npm. bez tras wspinaczkowych ale miejscami trudne w
orientacji) czy jakiekolwiek inne góry. Przewodnik Górski

216
strony : 1 ... 60 ... 100 ... 106 . [ 107 ] . 108 ... 120 ... 140

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: