Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o odpadach wydobywczych oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o odpadach wydobywczych oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 717
- Data wpłynięcia: 2012-09-06
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o odpadach wydobywczych oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2012-11-16
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1513
717
6. Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska przekazuje
państwu uczestniczącemu w postępowaniu, o którym mowa
w ust. 3,
zezwolenie na prowadzenie obiektu
unieszkodliwiania odpadów wydobywczych, bez zbędnej
zwłoki.”;
17) w art. 16 w ust. 1 pkt 4 i 5 otrzymują brzmienie:
„4) wyszczególnienie
ilości odpadów poszczególnych rodzajów
przewidzianych do składowania w obiekcie unieszkodliwiania
odpadów wydobywczych w ciągu roku;
5) wysokość gwarancji finansowej lub jej ekwiwalentu;”;
18) w art. 24:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Posiadacz odpadów prowadzący obiekt unieszkodliwiania
odpadów wydobywczych prowadzi obiekt w sposób
zapobiegający pogorszeniu stanu gleby, wód powierzchniowych
i podziemnych w wyniku oddziaływania wód odciekowych
pochodzących
z
obiektu
unieszkodliwiania odpadów
wydobywczych, w tym określa bilans wodny tego obiektu;
skutkom tym jest obowiązany zapobiec również po zamknięciu
obiektu.”,
b) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Posiadacz odpadów prowadzący obiekt unieszkodliwiania
odpadów wydobywczych jest obowiązany do prowadzenia tego
obiektu w sposób zapewniający stateczność i chemiczną
stabilność obiektu oraz ich bieżącą kontrolę, a także w sposób
zapewniający właściwe funkcjonowanie urządzeń technicznych,
stanowiących jego wyposażenie, w szczególności aparatów
kontrolnych i pomiarowych oraz kanałów przelewowych
i przelewów
spływowych;
do
prowadzenia
obiektu
unieszkodliwiania odpadów wydobywczych w ten sposób jest
15
również obowiązany po zamknięciu obiektu.”;
19) w art. 27:
a) ust. 5 otrzymuje brzmienie:
„5. Posiadacz odpadów prowadzący obiekt unieszkodliwiania odpadów
wydobywczych jest obowiązany do przechowywania danych
o wynikach monitoringu oraz sprawozdań o wynikach monitoringu
przez 30 lat, licząc od dnia zaprzestania składowania odpadów
wydobywczych w tym obiekcie.”,
b) dodaje się ust. 7 – 9 w brzmieniu:
„7. Na
wniosek posiadacza odpadów prowadzącego obiekt
unieszkodliwienia odpadów wydobywczych, w decyzji
zatwierdzającej
program
gospodarowania
odpadami
wydobywczymi, właściwy organ może odstąpić od obowiązku
prowadzenia pomiaru poziomu i składu wód podziemnych, jeżeli
z załączonej do wniosku dokumentacji hydrogeologicznej,
w szczególności z zawartych w niej zaleceń, wynika brak
konieczności monitoringu wód podziemnych.
8. Jeżeli zmieniona dokumentacja hydrogeologiczna, w przypadku,
o którym mowa w art. 93 ust. 5 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r.
– Prawo geologiczne i górnicze, wskazuje na konieczność
monitoringu wód podziemnych, posiadacz odpadów prowadzący
obiekt unieszkodliwiania odpadów wydobywczych jest obowiązany
niezwłocznie przedłożyć do zatwierdzenia nowy program
gospodarowania odpadami wydobywczymi.
9. W przypadku zamknięcia obiektu unieszkodliwiania odpadów
wydobywczych, właściwy organ, na wniosek posiadacza odpadów
prowadzącego obiekt unieszkodliwienia odpadów wydobywczych,
w decyzji zatwierdzającej program gospodarowania odpadami
wydobywczymi, może zmniejszyć częstotliwość badań wód
powierzchniowych, odciekowych i podziemnych, zgodnie
16
z wymaganiami określonymi w przepisach wydanych na podstawie
ust. 6, kierując się oddziaływaniem obiektu unieszkodliwiania
odpadów wydobywczych na środowisko.”;
20) w art. 29:
a) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Zgodę na zamknięcie obiektu unieszkodliwiania odpadów
wydobywczych lub jego części wydaje się na wniosek posiadacza
odpadów prowadzącego obiekt.”,
b) uchyla się ust. 4,
c) dodaje się ust. 5 – 7 w brzmieniu:
„5. Posiadacz odpadów prowadzący obiekt unieszkodliwiania odpadów
wydobywczych jest obowiązany wystąpić z wnioskiem, o którym
mowa w ust. 3, w przypadku gdy:
1) określona
w
programie
gospodarowania
odpadami
wydobywczymi pojemność obiektu unieszkodliwiania odpadów
wydobywczych została zapełniona lub
2) obiekt unieszkodliwiania odpadów wydobywczych lub jego
część nie jest prowadzony zgodnie z art. 24 i jego dalsza
eksploatacja stanowi zagrożenie dla życia i zdrowia ludzi.
6. Jeżeli wojewódzki inspektor ochrony środowiska stwierdzi, że
zachodzą podstawy do zamknięcia obiektu unieszkodliwiania
odpadów wydobywczych lub jego części, z przyczyn, o których
mowa w ust. 5, w zarządzeniu pokontrolnym wskazuje termin,
w którym
posiadacz
odpadów
prowadzący
obiekt
unieszkodliwiania odpadów wydobywczych jest obowiązany
wystąpić z wnioskiem o wydanie zgody na zamknięcie obiektu
unieszkodliwiania odpadów wydobywczych lub jego części,
w przypadku gdy taki wniosek nie został złożony.
7. Wojewódzki inspektor ochrony środowiska informuje właściwy
organ
o
stwierdzeniu
potrzeby
zamknięcia
obiektu
17
unieszkodliwiania odpadów wydobywczych lub jego części
i o wskazanym w zarządzeniu pokontrolnym terminie wystąpienia
z wnioskiem o jego zamknięcie.”;
21) w art. 31:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Z chwilą technicznego zamknięcia obiektu unieszkodliwiania
odpadów wydobywczych lub jego części, właściwy wojewódzki
inspektor ochrony środowiska przeprowadza kontrolę zamknięcia
obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych lub jego części
zgodnie ze sposobem zamknięcia obiektu unieszkodliwiania
odpadów wydobywczych określonym w decyzji o wydaniu zgody
na zamknięcie obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych
lub jego części i może w zarządzeniu pokontrolnym ustalić inną niż
określona w przepisach wydanych na podstawie art. 27 ust. 6,
częstotliwość przedkładania sprawozdania o wynikach monitoringu;
kopię zarządzenia pokontrolnego przekazuje niezwłocznie
właściwemu organowi.”,
b) po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
„1a. Sprawozdanie o wynikach monitoringu, o którym mowa w ust. 1,
powinno być przedkładane:
1) w przypadku stwierdzenia braku oddziaływania obiektu
unieszkodliwiania odpadów wydobywczych na środowisko
– nie rzadziej niż raz na 2 lata;
2) w przypadku stwierdzenia zwiększenia oddziaływania obiektu
unieszkodliwiania odpadów wydobywczych na środowisko
– nie częściej niż raz na 6 miesięcy.”,
c) w ust. 2 dodaje się zdanie drugie w brzmieniu:
„Czynności te powinny być wykonywane z uwzględnieniem charakteru
i czasu trwania zagrożenia.”,
d) uchyla się ust. 7;
18
22) w art. 33:
a) po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:
„2a. Posiadacz odpadów przejmujący obiekt unieszkodliwiania
odpadów wydobywczych do zawiadomienia, o którym mowa
w ust. 2, dołącza dokumenty potwierdzające posiadanie gwarancji
finansowej lub jej ekwiwalentu, zgodnie z art. 32.”,
b) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Po otrzymaniu zawiadomienia, o którym mowa w ust. 2, właściwy
organ niezwłocznie zmienia zezwolenie na prowadzenie obiektu
unieszkodliwiania odpadów wydobywczych w zakresie, o którym
mowa w art. 16 ust. 1 pkt 1 i 5.”;
23) w art. 36 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Posiadacz odpadów prowadzący obiekt unieszkodliwiania odpadów
wydobywczych kategorii A jest obowiązany do lokalizacji, budowy,
prowadzenia i zamknięcia obiektu unieszkodliwiania odpadów
wydobywczych kategorii A w sposób zapobiegający wystąpieniu
poważnego wypadku oraz ograniczający jego skutki, w tym
zapobiegający transgranicznemu oddziaływaniu.”;
24) w art. 37 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Właściwy komendant wojewódzki Państwowej Straży Pożarnej
zapewnia
możliwość udziału zainteresowanej społeczności
w postępowaniu,
którego
przedmiotem
jest
sporządzenie
zewnętrznego planu operacyjno-ratowniczego, na zasadach i w trybie
określonych w ustawie z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu
informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa
w ochronie
środowiska oraz o ocenach oddziaływania na
środowisko.”;
25) w art. 39 ust. 2 i 3 otrzymują brzmienie:
„2. Do wypełniania wyrobisk górniczych odpadami wydobywczymi
pochodzącymi z własnego zakładu górniczego stosuje się przepisy
19
państwu uczestniczącemu w postępowaniu, o którym mowa
w ust. 3,
zezwolenie na prowadzenie obiektu
unieszkodliwiania odpadów wydobywczych, bez zbędnej
zwłoki.”;
17) w art. 16 w ust. 1 pkt 4 i 5 otrzymują brzmienie:
„4) wyszczególnienie
ilości odpadów poszczególnych rodzajów
przewidzianych do składowania w obiekcie unieszkodliwiania
odpadów wydobywczych w ciągu roku;
5) wysokość gwarancji finansowej lub jej ekwiwalentu;”;
18) w art. 24:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Posiadacz odpadów prowadzący obiekt unieszkodliwiania
odpadów wydobywczych prowadzi obiekt w sposób
zapobiegający pogorszeniu stanu gleby, wód powierzchniowych
i podziemnych w wyniku oddziaływania wód odciekowych
pochodzących
z
obiektu
unieszkodliwiania odpadów
wydobywczych, w tym określa bilans wodny tego obiektu;
skutkom tym jest obowiązany zapobiec również po zamknięciu
obiektu.”,
b) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Posiadacz odpadów prowadzący obiekt unieszkodliwiania
odpadów wydobywczych jest obowiązany do prowadzenia tego
obiektu w sposób zapewniający stateczność i chemiczną
stabilność obiektu oraz ich bieżącą kontrolę, a także w sposób
zapewniający właściwe funkcjonowanie urządzeń technicznych,
stanowiących jego wyposażenie, w szczególności aparatów
kontrolnych i pomiarowych oraz kanałów przelewowych
i przelewów
spływowych;
do
prowadzenia
obiektu
unieszkodliwiania odpadów wydobywczych w ten sposób jest
15
również obowiązany po zamknięciu obiektu.”;
19) w art. 27:
a) ust. 5 otrzymuje brzmienie:
„5. Posiadacz odpadów prowadzący obiekt unieszkodliwiania odpadów
wydobywczych jest obowiązany do przechowywania danych
o wynikach monitoringu oraz sprawozdań o wynikach monitoringu
przez 30 lat, licząc od dnia zaprzestania składowania odpadów
wydobywczych w tym obiekcie.”,
b) dodaje się ust. 7 – 9 w brzmieniu:
„7. Na
wniosek posiadacza odpadów prowadzącego obiekt
unieszkodliwienia odpadów wydobywczych, w decyzji
zatwierdzającej
program
gospodarowania
odpadami
wydobywczymi, właściwy organ może odstąpić od obowiązku
prowadzenia pomiaru poziomu i składu wód podziemnych, jeżeli
z załączonej do wniosku dokumentacji hydrogeologicznej,
w szczególności z zawartych w niej zaleceń, wynika brak
konieczności monitoringu wód podziemnych.
8. Jeżeli zmieniona dokumentacja hydrogeologiczna, w przypadku,
o którym mowa w art. 93 ust. 5 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r.
– Prawo geologiczne i górnicze, wskazuje na konieczność
monitoringu wód podziemnych, posiadacz odpadów prowadzący
obiekt unieszkodliwiania odpadów wydobywczych jest obowiązany
niezwłocznie przedłożyć do zatwierdzenia nowy program
gospodarowania odpadami wydobywczymi.
9. W przypadku zamknięcia obiektu unieszkodliwiania odpadów
wydobywczych, właściwy organ, na wniosek posiadacza odpadów
prowadzącego obiekt unieszkodliwienia odpadów wydobywczych,
w decyzji zatwierdzającej program gospodarowania odpadami
wydobywczymi, może zmniejszyć częstotliwość badań wód
powierzchniowych, odciekowych i podziemnych, zgodnie
16
z wymaganiami określonymi w przepisach wydanych na podstawie
ust. 6, kierując się oddziaływaniem obiektu unieszkodliwiania
odpadów wydobywczych na środowisko.”;
20) w art. 29:
a) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Zgodę na zamknięcie obiektu unieszkodliwiania odpadów
wydobywczych lub jego części wydaje się na wniosek posiadacza
odpadów prowadzącego obiekt.”,
b) uchyla się ust. 4,
c) dodaje się ust. 5 – 7 w brzmieniu:
„5. Posiadacz odpadów prowadzący obiekt unieszkodliwiania odpadów
wydobywczych jest obowiązany wystąpić z wnioskiem, o którym
mowa w ust. 3, w przypadku gdy:
1) określona
w
programie
gospodarowania
odpadami
wydobywczymi pojemność obiektu unieszkodliwiania odpadów
wydobywczych została zapełniona lub
2) obiekt unieszkodliwiania odpadów wydobywczych lub jego
część nie jest prowadzony zgodnie z art. 24 i jego dalsza
eksploatacja stanowi zagrożenie dla życia i zdrowia ludzi.
6. Jeżeli wojewódzki inspektor ochrony środowiska stwierdzi, że
zachodzą podstawy do zamknięcia obiektu unieszkodliwiania
odpadów wydobywczych lub jego części, z przyczyn, o których
mowa w ust. 5, w zarządzeniu pokontrolnym wskazuje termin,
w którym
posiadacz
odpadów
prowadzący
obiekt
unieszkodliwiania odpadów wydobywczych jest obowiązany
wystąpić z wnioskiem o wydanie zgody na zamknięcie obiektu
unieszkodliwiania odpadów wydobywczych lub jego części,
w przypadku gdy taki wniosek nie został złożony.
7. Wojewódzki inspektor ochrony środowiska informuje właściwy
organ
o
stwierdzeniu
potrzeby
zamknięcia
obiektu
17
unieszkodliwiania odpadów wydobywczych lub jego części
i o wskazanym w zarządzeniu pokontrolnym terminie wystąpienia
z wnioskiem o jego zamknięcie.”;
21) w art. 31:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Z chwilą technicznego zamknięcia obiektu unieszkodliwiania
odpadów wydobywczych lub jego części, właściwy wojewódzki
inspektor ochrony środowiska przeprowadza kontrolę zamknięcia
obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych lub jego części
zgodnie ze sposobem zamknięcia obiektu unieszkodliwiania
odpadów wydobywczych określonym w decyzji o wydaniu zgody
na zamknięcie obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych
lub jego części i może w zarządzeniu pokontrolnym ustalić inną niż
określona w przepisach wydanych na podstawie art. 27 ust. 6,
częstotliwość przedkładania sprawozdania o wynikach monitoringu;
kopię zarządzenia pokontrolnego przekazuje niezwłocznie
właściwemu organowi.”,
b) po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
„1a. Sprawozdanie o wynikach monitoringu, o którym mowa w ust. 1,
powinno być przedkładane:
1) w przypadku stwierdzenia braku oddziaływania obiektu
unieszkodliwiania odpadów wydobywczych na środowisko
– nie rzadziej niż raz na 2 lata;
2) w przypadku stwierdzenia zwiększenia oddziaływania obiektu
unieszkodliwiania odpadów wydobywczych na środowisko
– nie częściej niż raz na 6 miesięcy.”,
c) w ust. 2 dodaje się zdanie drugie w brzmieniu:
„Czynności te powinny być wykonywane z uwzględnieniem charakteru
i czasu trwania zagrożenia.”,
d) uchyla się ust. 7;
18
22) w art. 33:
a) po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:
„2a. Posiadacz odpadów przejmujący obiekt unieszkodliwiania
odpadów wydobywczych do zawiadomienia, o którym mowa
w ust. 2, dołącza dokumenty potwierdzające posiadanie gwarancji
finansowej lub jej ekwiwalentu, zgodnie z art. 32.”,
b) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Po otrzymaniu zawiadomienia, o którym mowa w ust. 2, właściwy
organ niezwłocznie zmienia zezwolenie na prowadzenie obiektu
unieszkodliwiania odpadów wydobywczych w zakresie, o którym
mowa w art. 16 ust. 1 pkt 1 i 5.”;
23) w art. 36 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Posiadacz odpadów prowadzący obiekt unieszkodliwiania odpadów
wydobywczych kategorii A jest obowiązany do lokalizacji, budowy,
prowadzenia i zamknięcia obiektu unieszkodliwiania odpadów
wydobywczych kategorii A w sposób zapobiegający wystąpieniu
poważnego wypadku oraz ograniczający jego skutki, w tym
zapobiegający transgranicznemu oddziaływaniu.”;
24) w art. 37 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Właściwy komendant wojewódzki Państwowej Straży Pożarnej
zapewnia
możliwość udziału zainteresowanej społeczności
w postępowaniu,
którego
przedmiotem
jest
sporządzenie
zewnętrznego planu operacyjno-ratowniczego, na zasadach i w trybie
określonych w ustawie z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu
informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa
w ochronie
środowiska oraz o ocenach oddziaływania na
środowisko.”;
25) w art. 39 ust. 2 i 3 otrzymują brzmienie:
„2. Do wypełniania wyrobisk górniczych odpadami wydobywczymi
pochodzącymi z własnego zakładu górniczego stosuje się przepisy
19
Dokumenty związane z tym projektem:
- 717 › Pobierz plik