eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o odpadach wydobywczych oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o odpadach wydobywczych oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o odpadach wydobywczych oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 717
  • Data wpłynięcia: 2012-09-06
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o odpadach wydobywczych oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2012-11-16
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1513

717

Używane pojęcie „projekt” w przedmiotowym projekcie rozporządzenia odnosi się do
dokumentu określającego wymogi techniczne, w szczególności w zakresie konstrukcji
technicznej obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych. W głównej mierze takim
dokumentem może być projekt budowlany lub projekt architektoniczno-budowlany.
W § 7 projektu rozporządzenia określono kryteria klasyfikacji obiektów unieszkodli-
wienia odpadów wydobywczych do kategorii A, obiektów, w których składowane są odpady
niebezpieczne.
W § 7 ust. 2 wskazano, że jeżeli na podstawie kryterium określonym w § 3 ust. 1 pkt 1
wynika, że obiekt unieszkodliwiania odpadów wydobywczych nie będzie klasyfikowany jako
obiekt kategorii A oraz w składowanych odpadach wydobywczych znajdują się odpady
niebezpieczne, lecz w ilości, którą określa przepis § 7 ust. 2 pkt 1, obiektu unieszkodliwiania
odpadów wydobywczych można nie klasyfikować jako obiektu kategorii A. Natomiast, jeżeli
w składowanych odpadach wydobywczych znajdują się odpady niebezpieczne, lecz w ilości
większej niż została określona w przepisie § 7 ust. 2 pkt 1, obiekt taki bezwzględnie zostaje
zaliczony do kategorii A.
W § 8 projektu rozporządzenia określono kryteria klasyfikacji obiektów unieszkodliw-
wienia odpadów wydobywczych do kategorii A, obiektów, w których składowane są odpady
wydobywcze zawierające substancje niebezpieczne lub mieszaniny niebezpieczne.
Klasyfikacja substancji lub preparatów jako niebezpiecznych następuje na podstawie
art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 25 lutego 2011 r. o substancjach chemicznych i ich mieszaninach
(Dz. U. Nr 63, poz. 322). W rozumieniu tej ustawy substancjami niebezpiecznymi
i mieszaninami niebezpiecznymi są substancje i mieszaniny zaklasyfikowane co najmniej do
jednej z poniższych kategorii:
1) substancje i mieszaniny o właściwościach wybuchowych,
2) substancje i mieszaniny o właściwościach utleniających,
3) substancje i mieszaniny skrajnie łatwo palne,
4) substancje i mieszaniny wysoce łatwo palne,
5) substancje i mieszaniny łatwo palne,
6) substancje i mieszaniny bardzo toksyczne,
7) substancje i mieszaniny toksyczne,
8) substancje i mieszaniny szkodliwe,
9) substancje i mieszaniny żrące,
10) substancje i mieszaniny drażniące,
11) substancje i mieszaniny uczulające,
12) substancje i mieszaniny rakotwórcze,
13) substancje i mieszaniny mutagenne,
11

14) substancje i mieszaniny działające szkodliwie na rozrodczość,
15) substancje i mieszaniny niebezpieczne dla środowiska.
W § 8 ust. 1 pkt 1 w związku z § 8 ust. 2 projektu rozporządzenia wskazano, że
w przypadku uznania fazy wodnej za substancję lub mieszaninę niebezpieczną, na podstawie
oszacowania maksymalnych rocznych stężeń (C max), projektowany staw osadowy zalicza
się do obiektu kategorii A.
W § 8 ust. 1 pkt 2 w związku z § 8 ust. 3 projektu rozporządzenia wskazano, że
w przypadku uznania fazy wodnej za substancję lub mieszaninę niebezpieczną, na podstawie
oszacowania maksymalnych rocznych stężeń (C max) lub na podstawie bezpośredniej analizy
chemicznej cieczy i ciał stałych znajdujących się w obiekcie, eksploatowany staw osadowy
zalicza się do obiektu kategorii A.
W § 8 ust. 1 pkt 3 w związku z § 8 ust. 4 projektu rozporządzenia wskazano, że
w przypadku uznania odcieków po zakończeniu wymywania za mieszaninę niebezpieczną na
podstawie badań prowadzonych w celu wyodrębnienia substancji niebezpiecznych (w oparciu
o wykaz zastosowanych ługów i stężeń resztkowych tych ługów w odcieku), obiekt na którym
jest prowadzone wymywanie hałd zalicza się do obiektu kategorii A.
W § 9 projektu rozporządzenia wskazano, że przypadku obiektów unieszkodliwiania
odpadów wydobywczych zawierających wyłącznie odpady obojętne lub niezanieczyszczoną
glebę, klasyfikację przeprowadza się na podstawie § 2 – § 6. W związku z powyższym
podczas klasyfikacji obiektów unieszkodliwiania odpadów wydobywczych zawierających
ww. odpady, tylko pierwsze kryterium będzie istotne.
W § 10 ustalono 14-dniowy termin wejścia w życie rozporządzenia, jako powszechnie
stosowany.
W załączniku do projektu rozporządzenia określono metodykę klasyfikacji obiektu
unieszkodliwiania odpadów wydobywczych jako obiektu kategorii A dla stawów osadowych.
Projekt rozporządzenia zostanie zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej, na
stronie internetowej Ministerstwa Środowiska zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 2005 r.
o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn.
zm.) oraz na stronie Rządowego Centrum Legislacji w zakładce Rządowy Proces
Legislacyjny.
Projekt rozporządzenia jest zgodny z przepisami Unii Europejskiej.
Przepisy wprowadzone przedmiotowym projektem rozporządzenia stanowią
transpozycję decyzji 2009/337/WE i w związku z tym rozporządzenie to nie podlega
obowiązkowi notyfikacji technicznej.
12

OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1. Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny
Przepisy rozporządzenia dotyczą podmiotów gospodarujących odpadami
wydobywczymi prowadzących obiekty unieszkodliwiania odpadów wydobywczych.

2. Wyniki konsultacji
Projekt rozporządzenia zostanie zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej na
ogólnodostępnej stronie internetowej Ministerstwa Środowiska oraz zostanie przesłany
w ramach konsultacji, do zainteresowanych instytucji naukowo-badawczych,
izb gospodarczych, wojewódzkich służb ochrony środowiska i organizacji pozarządowych
wskazanych poniżej.
I. Lista stowarzyszeń zrzeszających przedsiębiorców, związków zawodowych oraz instytucji
naukowo-badawczych, do których zostanie przesłany projekt rozporządzenia w celu
konsultacji:
1) NSZZ „Solidarność”,
2) Forum Związków Zawodowych,
3) OPZZ,
4) Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego,
5) Państwowa Rada Ochrony Środowiska,
6) Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan,
7) Konfederacja Pracodawców Polskich,
8) Business Centre Club – Związek Pracodawców,
9) Związek Rzemiosła Polskiego,
10) Związek Pracodawców Gospodarki Odpadami,
11) Centrum Prawa Ekologicznego,
12) Polski Klub Ekologiczny,
13) Stowarzyszenie Polskich Przedsiębiorców Gospodarki Odpadami,
14) Krajowa Izba Gospodarcza,
15) Polska Izba Ekologii,
16) Polska Izba Gospodarki Odpadami,
17) Krajowa Izba Gospodarki Odpadami,
18) Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego,
19) Porozumienie Producentów Węgla Brunatnego,
20) Polski Związek Producentów Kruszyw,
21) Stowarzyszenie Producentów Cementu,
22) Górnicza Izba Przemysłowo-Handlowa,
23) Związek Pracodawców Polska Miedź,
24) Państwowa Agencja Atomistyki,
25) Instytut na Rzecz Ekorozwoju,
26) Instytut Metali Nieżelaznych w Gliwicach,
13

27) Instytut Ochrony Środowiska,
28) Państwowy Instytut Geologiczny,
29) Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie,
30) Instytut Ekologii Terenów Uprzemysłowionych,
31) Instytut Mechanizacji Budownictwa i Górnictwa Skalnego,
32) Biuro do spraw substancji chemicznych.

II. Lista organów, do których zostanie przesłany projekt rozporządzenia w ramach
konsultacji:
1) marszałkowie województw,
2) Prezes Głównego Urzędu Statystycznego,
3) Główny Inspektor Ochrony Środowiska,
4) Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska,
5) Prezes Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej,
6) Dyrektorzy Regionalnych Zarządów Gospodarki Wodnej,
7) Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej,
8) Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych,
9) Prezes Wyższego Urzędu Górniczego.

3. Wpływ regulacji na:
a)
sektor finansów publicznych, w tym na budżet państwa i budżety jednostek
samorządu terytorialnego
Rozporządzenie nie wpływa na budżet państwa oraz budżety jednostek samorządu
terytorialnego.
b)
rynek pracy
Rozporządzenie nie wpływa na rynek pracy.
c)
konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorstw
Rozporządzenie nie wpływa na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość,
w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
d)
sytuację i rozwój regionalny
Przyjęcie projektu rozporządzenia nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój
regionów.
e)
wpływ na ochronę środowiska
Przepisy rozporządzenia określają kryteria i sposób przeprowadzania oceny każdego
obiektu unieszkodliwienia odpadów wydobywczych pod kątem ich ewentualnego zagrożenia
dla ludzi i środowiska. Klasyfikacja obiektu unieszkodliwienia odpadów wydobywczych do
obiektu kategorii A wiąże się z koniecznością zastosowania odpowiednich działań celem
zapobieżenia ewentualnemu negatywnemu wpływowi tego obiektu na środowiska, w tym
zdrowie ludzi, w każdym okresie czasu.
14

Z tego też względu rozporządzenie może w istotny sposób przyczynić się do poprawy
stanu środowiska.
4. Wskazanie źródeł finansowania
Rozporządzenie nie pociąga za sobą dodatkowych wydatków poza istniejącymi
w aktualnie obowiązującym stanie prawnym.
































08/06rch
15

strony : 1 ... 9 . [ 10 ] . 11 . 12

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: