eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks postępowania karnego

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks postępowania karnego

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks postępowania karnego

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 492
  • Data wpłynięcia: 2012-06-15
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Kodeks postępowania karnego
  • data uchwalenia: 2012-08-31
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1091

492

Wpływ ustawy na sektor finansów publicznych, rynek pracy, konkurencyjność
gospodarki i rozwój regionalny
Projektowana ustawa nie spowoduje skutków finansowych. Ewentualny wzrost
liczby nadzorowanych w Polsce środków zapobiegawczych, jak również
czynności związane z prowadzeniem konsultacji z organami państw członkowskich
UE pokrywany będzie w ramach istniejących zasobów kadrowych i budżetowych.
Ponadto projekt przewiduje wprowadzenie nowych mechanizmów prawnych, które
mogą zmniejszyć koszty postępowań karnych poprzez zastąpienie aresztu
tymczasowego mniej kosztownymi środkami wolnościowymi.
Projektowana ustawa nie spowoduje skutków na rynku pracy oraz pozostanie bez
wpływu na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw oraz na rozwój regionalny.

Zgodność z prawem Unii Europejskiej
Projekt jest zgodny z prawem UE, a w szczególności z decyzją ramową Rady
2009/948/WSiSW z dnia 30.11.2009 r. w sprawie zapobiegania konfliktom
jurysdykcji w postępowaniu karnym i w sprawie rozstrzygania takich konfliktów
oraz decyzją ramową Rady 2009/829/WSiSW z dnia 23.10.2009 r. w sprawie
stosowania przez państwa członkowskie Unii Europejskiej zasady wzajemnego
uznawania do decyzji w sprawie środków nadzoru stanowiących alternatywę dla
tymczasowego aresztowania.











02/06-kt
14

TABELA ZBIE NO CI


TYTUŁ PROJEKTU:

Ustawa z dnia …… o zmianie ustawy – Kodeks postępowania karnego
TYTUŁ WDRA ANEGO AKTU PRAWNEGO /
Decyzja ramowa 2009/829/WSiSW z dnia 23 pa dziernika 2009 r. w sprawie stosowania przez
WDRA ANYCH AKTÓW PRAWNYCH 1):
państwa członkowskie Unii Europejskiej zasady wzajemnego uznawania do decyzji w sprawie
rodków nadzoru stanowiących alternatywę dla tymczasowego aresztowania (Dz.U.UE L z dnia
11 listopada 2009 r.)

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
PRZEPISY UNII EUROPEJSKIEJ 2)

Jedn.
Tre ć przepisu UE 3)
Konieczn
Jedn.
Tre ć przepisu/ów projektu (*)
Uzasadnienie
red.
o ć
red. (*)
uwzględnienia w
wdro eni
projekcie
a
przepisów

wykraczających
T / N
poza minimalne
wymogi prawa
UE (**)

Art.1
Przedmiot
T
Art.
§ 1. W razie orzeczenia przez polski sąd lub prokuratora

Niniejsza decyzja ramowa określa zasady,
607zca
środka zapobiegawczego określonego w art. 272, 275 lub
zgodnie z którymi jedno państwo członkowskie

275a oraz jeżeli zapewni to prawidłowy tok postępowania,
uznaje decyzję w sprawie środków nadzoru

sąd lub prokurator może wystąpić o wykonanie tego
wydaną w innym państwie członkowskim jako

orzeczenia do właściwego sądu lub innego organu państwa
alternatywę dla tymczasowego aresztowania,

członkowskiego Unii Europejskiej, zwanego w niniejszym
monitoruje stosowanie środków nadzoru

rozdziale „państwem wykonania orzeczenia”, w którym
nałożonych na osobę fizyczną i w przypadku

oskarżony posiada legalne stałe miejsce pobytu, o ile
naruszenia warunków związanych z tymi

przebywa on w tym państwie lub oświadczy, że zamierza tam
środkami przekazuje daną osobę państwu

powrócić.
wydającemu.

§ 2. Wystąpienie, o którym mowa w § 1 może być na


wniosek oskarżonego skierowane również do innego

państwa członkowskiego, niż państwo legalnego stałego

miejsca pobytu oskarżonego, za zgodą właściwego sądu lub

innego organu tego państwa.

§ 3. Wystąpienie, o którym mowa w § 1, każdorazowo sąd

lub prokurator kieruje wyłącznie do jednego państwa

wykonania orzeczenia. Ponowne wystąpienie do innego

państwa wykonania orzeczenia może nastąpić jedynie w

razie niewykonania albo częściowego wykonania orzeczenia.

§ 4. Do poświadczonego za zgodność z oryginałem odpisu

orzeczenia, o którym mowa w § 1, dołącza się zaświadczenie

zawierające informacje umożliwiające jego prawidłowe

wykonanie dotyczące: orzeczenia, osoby oskarżonego,

środka zapobiegawczego i kwalifikacji prawnej czynu.

§ 5. Zaświadczenie powinno zostać przetłumaczone na język

urzędowy państwa wykonania orzeczenia albo na inny język

wskazany przez to państwo.

§ 6. Przekazanie odpisu orzeczenia oraz zaświadczenia, o

którym mowa w § 3, może nastąpić również z

wykorzystaniem urządzeń służących do automatycznego

przesyłania danych, w sposób umożliwiający stwierdzenie

autentyczności tych dokumentów. Na żądanie właściwego

sądu lub innego organu państwa wykonania orzeczenia sąd

lub prokurator przekazuje odpis orzeczenia oraz oryginał

zaświadczenia.

§ 7. W razie trudności w ustaleniu właściwego sądu lub

innego organu państwa wykonania orzeczenia sąd lub

prokurator może również zwracać się do właściwych

jednostek organizacyjnych Europejskiej Sieci Sądowej.

§ 8. Minister Sprawiedliwości określi, w drodze

rozporządzenia, wzór zaświadczenia, o którym mowa w § 4,

mając na uwadze konieczność udostępnienia państwu

wykonania orzeczenia wszelkich niezbędnych informacji

umożliwiających podjęcie prawidłowej decyzji w przedmiocie

wykonania orzeczenia.
Art.

607zce
§ 1. W razie wystąpienia państwa członkowskiego Unii

Europejskiej, zwanego w niniejszym rozdziale „państwem

wydania orzeczenia”, o wykonanie orzeczenia wydanego w

celu zapewnienia prawidłowego toku postępowania i

nakładającego na osobę, przeciwko której w tym państwie

prowadzone jest postępowanie karne, obowiązek:

1)
stawiennictwa przed określonym organem,

2) powstrzymania
się od opuszczania miejsca pobytu

lub kraju,

3) informowania
określonego organu o zmianie miejsca
pobytu albo uzyskiwania zgody na taką zmianę,
4)
przebywania albo powstrzymania się od przebywania
w określonych środowiskach lub miejscach,
5) powstrzymania
się od kontaktowania z określonymi
osobami lub zbliżania się do określonych osób,
orzeczenie to podlega wykonaniu przez prokuratora
prokuratury rejonowej, na obszarze działania której osoba ta
posiada legalne stałe miejsce pobytu.
§ 2. Do orzeczenia, o którym mowa w § 1, lub jego odpisu
poświadczonego za zgodność z oryginałem powinno być
dołączone zaświadczenie zawierające wszystkie istotne
informacje umożliwiające jego prawidłowe wykonanie.
§ 3. Jeżeli prokurator, do którego zostało skierowane
wystąpienie, nie jest właściwy do nadania mu biegu,
przekazuje je właściwemu prokuratorowi i zawiadamia o tym
właściwy sąd lub inny organ państwa wydania orzeczenia.
§ 4. Na wniosek właściwego sądu lub innego organu
państwa wydania orzeczenia, prokurator może wyrazić
zgodę na wykonanie orzeczenia, o którym mowa w § 1,
wydanego wobec osoby wymienionej w tym paragrafie,
nieposiadającej legalnego stałego miejsca pobytu na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli w większym
stopniu zapewni to prawidłowy tok postępowania.
§ 5. Jeżeli przepisy niniejszego rozdziału nie stanowią
inaczej, przy wykonywaniu orzeczeń, o których mowa w § 1,
stosuje się przepisy prawa polskiego.

Art. 2
Cele




1. Cele niniejszej decyzji ramowej to:
N

a) zapewnienie
prawidłowego toku

postępowania, w szczególności

stawiennictwa danej osoby na rozprawie;
b) zachęcanie, w stosownych przypadkach,
by w toku postępowania karnego

stosować środki niepolegające na

pozbawieniu wolności wobec osób

niemających miejsca pobytu w państwie
członkowskim, w którym toczy się
postępowanie;
c) poprawa
ochrony ofiar i ogółu
społeczeństwa.
2. Z niniejszej decyzji ramowej nie wynika
prawo do żądania zastosowania w toku
postępowania karnego środka
niepolegającego na pozbawieniu wolności
zamiast tymczasowego aresztowania. Kwestia
ta podlega przepisom i procedurom państwa
członkowskiego, w którym prowadzone jest
postępowanie karne.

Art. 3
Ochrona porządku publicznego i




bezpieczeństwa wewnętrznego
N
Niniejsza decyzja ramowa nie narusza

wykonywania przez państwa członkowskie

obowiązków dotyczących ochrony ofiar,

porządku publicznego i zapewniania

bezpieczeństwa wewnętrznego zgodnie z art.

33 Traktatu o Unii Europejskiej.


Definicje




Art. 4
Na użytek niniejszej decyzji ramowej:




a)
"decyzja w sprawie środków nadzoru"



oznacza podlegającą wykonaniu decyzję, T
Art.
§1 – j,w.
którą w toku postępowania karnego

607zca

podjął właściwy organ państwa



wydającego zgodnie ze swoimi

Art.
§1 – j.w.
przepisami i procedurami krajowymi, na

607zce

mocy której organ ten zastosował wobec


osoby fizycznej środek lub środki



nadzoru zamiast tymczasowego



aresztowania;



b) "środki nadzoru" oznaczają obowiązki i
N


nakazy nałożone na osobę fizyczną


zgodnie z przepisami i procedurami


krajowymi państwa wydającego;
N

c) "państwo wydające" oznacza państwo


członkowskie, w którym wydano decyzję
w sprawie środków nadzoru;
N
d) "państwo wykonujące" oznacza państwo
członkowskie, w którym monitorowane

jest wykonywanie środków nadzoru.


Art. 5
Prawa podstawowe





Niniejsza decyzja ramowa nie ma wpływu na
N

obowiązek poszanowania praw podstawowych
i podstawowych zasad prawnych, o których

mowa w art. 6 Traktatu o Unii Europejskiej.

Art. 6
Wyznaczenie wła ciwych organów





1. Każde państwo członkowskie informuje T
Art.
§1 – j.w.

Sekretariat Generalny Rady o tym, który organ Wymaga
607zca

sądowy lub organy sądowe są na mocy jego
oświadcze
§1 – j.w.
prawa krajowego właściwe do podejmowania
nia
Art.
działań zgodnie z niniejszą decyzją ramową,

607zce
gdy to państwo członkowskie jest państwem


wydającym lub państwem wykonującym.


2. Na zasadzie wyjątku od ust. 1 i bez


uszczerbku dla ust. 3 państwa członkowskie


mogą wyznaczyć organy inne niż sądowe jako

organy właściwe do podejmowania decyzji na


mocy niniejszej decyzji ramowej, o ile organy


te są właściwe do podejmowania podobnych

strony : 1 ... 6 . [ 7 ] . 8 ... 20

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: