eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o odpadach

Rządowy projekt ustawy o odpadach

projekt dotyczy określenia zasad postępowania z odpadami, które mają zapewnić ochronę życia i zdrowia ludzi oraz ochronę środowiska, zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju. Chodzi zwłaszcza o zapobieganie powstawaniu odpadów, ograniczanie ilości wytwarzanych odpadów, zmniejszanie ich negatywnego oddziaływania na środowisko, a także przygotowanie do ponownego użycia i wykorzystania.

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 456
  • Data wpłynięcia: 2012-05-29
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o odpadach
  • data uchwalenia: 2012-12-14
  • adres publikacyjny: Dz.U. 2013 r. poz. 21

456-c1

W omawianym rozdziale zostały również zwarte przepisy uprawniające marszałka
województwa do wydania, na wniosek, zezwolenia na spalanie odpadów poza instalacjami
lub urządzeniami. W zezwoleniu okre lone zostaną:
1) rodzaje odpadów przewidzianych do spalania poza instalacjami i urządzeniami,
w tym podstawowy skład chemiczny i wła ciwo ci odpadów;
2) ilo ci odpadów poszczególnych rodzajów poddawanych spalaniu w okresie roku;
3) miejsce spalania odpadów;
4) warunki spalania danego rodzaju odpadów;
5) czas obowiązywania tej decyzji.
Przepisy te zostały przeniesione z obowiązującej ustawy o odpadach (art. 13) z tym że,
analogicznie do wcze niej omówionych zmian, w przypadku terenów zamkniętych organem
wła ciwym do wydania zezwolenia będzie rdo .
W projekcie analogicznie do obowiązujących przepisów dopuszcza się spalanie
zgromadzonych pozostało ci ro linnych poza instalacjami i urządzeniami, chyba że są one
objęte obowiązkiem selektywnego zbierania.
Przepisy dotyczące wstrzymywania działalno ć przez wojewódzkiego inspektora
ochrony rodowiska w obowiązującej ustawie o odpadach dotyczą różnych przypadków
i znajdują się w różnych miejscach ustawy. W projektowanej ustawie przepisy okre lające
przypadki i procedurę wstrzymywania działalno ci uregulowano kompleksowo
i zamieszczono w rozdziale 11 działu II.
Rozdział 12 ww. działu zawiera przepisy ogólne dotyczące postępowania z odpadami.
Zgodnie z projektem, każdy posiadacz odpadów jest obowiązany do
postępowania
z odpadami w sposób zgodny z zasadami gospodarowania odpadami, w tym prowadzić
procesy przetwarzania w sposób zapewniający aby procesy te oraz powstające z nich odpady
nie stwarzały zagrożenia dla zdrowia i życia ludzi oraz dla rodowiska, przepisami ochrony
rodowiska oraz planami gospodarki odpadami.
Analogicznie do obowiązujących przepisów projekt ustawy zawiera upoważnienia dla
ministrów wła ciwych do spraw: gospodarki, budownictwa, gospodarki przestrzennej
i
mieszkaniowej, gospodarki morskiej, łączno ci, transportu, zdrowia, rolnictwa,
wewnętrznych oraz Ministra Obrony Narodowej, zgodnie z którym, w porozumieniu
z ministrem wła ciwym do spraw rodowiska, mogą oni okre lić, w drodze rozporządzeń,
szczegółowy sposób postępowania z niektórymi rodzajami odpadów. Zakłada się, że na
podstawie tego upoważnienia, tak jak ma to miejsce obecnie, zostaną wydane rozporządzenia
29 
 
dotyczące sposobu postępowania z odpadami opakowaniowymi, olejami odpadowymi,
odpadami medycznymi oraz odpadami weterynaryjnymi.
Nowym upoważnieniem w ustawie o odpadach będzie możliwo ć wydania przez
ministra wła ciwego ds. rodowiska wymagań dla okre lonych procesów przetwarzania,
z wyjątkiem składowania odpadów i termicznego przekształcania odpadów, oraz wymagań
dla odpadów powstających z tych procesów. W przypadku wystąpienia potrzeby w zakresie
okre lenia minimalnych standardów, w tym technologicznych dla prowadzenia niektórych
procesów przetwarzania odpadów, co jest istotne z punktu widzenia osiągnięcia celów
zawartych w dyrektywach Unii Europejskiej, Minister rodowiska będzie mógł wydać
rozporządzenie regulujące te zagadnienia.
Przepisy dotyczące planów gospodarki odpadami uwzględniają zmiany, jakie wynikają
z ustawy z dnia 1 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czysto ci i porządku
w gminach oraz o niektórych innych ustaw, wprowadzone w ustawie z dnia 27 kwietnia
2001 r. o odpadach, w tym zniesienie obowiązku tworzenia powiatowych i gminnych planów
gospodarki odpadami, pozostawiając plan krajowy i plany szczebla wojewódzkiego.
Rozwiązanie to zmniejsza obciążenia administracji publicznej – wojewódzkiej, powiatowej
i gminnej w zakresie przygotowania i opiniowania projektów tych planów, jak również
przygotowania sprawozdań z ich realizacji. Merytoryczną podstawą realizacji zadań gminy
mogą być gminne programy ochrony rodowiska. Poza tym jednostki samorządu
terytorialnego powinny działać według wojewódzkiego planu gospodarki odpadami oraz
uchwały w sprawie wykonania wojewódzkiego planu gospodarki odpadami, zwłaszcza
z uwagi na fakt, że będą one okre lały regiony gospodarki odpadami komunalnymi.
Instrumentem prawnym służącym realizacji tych celów jest także regulamin utrzymania
czysto ci i porządku na terenie gminy, sporządzany na podstawie ustawy z dnia 13 wrze nia
1996 r. o utrzymaniu czysto ci i porządku w gminach. Jego zaletą, w porównaniu do
gminnego planu gospodarki odpadami, jest fakt, że stanowi on akt prawa miejscowego.
Projektowana ustawa, tak jak ma to miejsce obecnie, wprowadza konieczno ć zgodno ci
planów gospodarki odpadami z polityką ekologiczną państwa oraz zgodno ci wojewódzkiego
planu gospodarki odpadami z planem krajowym. Analogicznie jak ma to miejsce obecnie,
krajowy plan gospodarki odpadami, opracowany przez ministra wła ciwego do spraw
rodowiska w porozumieniu z ministrem wła ciwym do spraw gospodarki wodnej, będzie
uchwalany przez Radę Ministrów. Natomiast wojewódzki plan gospodarki odpadami,
opracowany przez zarząd województwa, będzie uchwalany przez sejmik województwa.
Projekt wojewódzkiego planu gospodarki odpadami podlega w pierwszej kolejno ci
30 
 
zaopiniowaniu przez organy wykonawcze gmin, organy wykonawcze związków
międzygminnych oraz przez wła ciwego dyrektora regionalnego zarządu gospodarki wodnej
w zakresie związanym z ochroną wód, a następnie przez ministra wła ciwego do spraw
rodowiska. Projektowane przepisy nie przewidują obowiązku opiniowania planu
wojewódzkiego przez organy wykonawcze powiatów oraz wojewódzkiego inspektora
ochrony rodowiska. Zachowany zostaje dwumiesięczny okres opiniowania projektów tych
planów.
Plany gospodarki odpadami zawierają:
1) analizę aktualnego stanu gospodarki odpadami na obszarze, dla którego jest
sporządzany plan, w tym informacje na temat:
a) istniejących rodków służących zapobieganiu powstawaniu odpadów i oceny ich
użyteczno ci,
b) rodzajów, ilo ci i źródeł powstawania odpadów,
c) rodzajów i ilo ci odpadów poddawanych poszczególnym procesom odzysku,
również w instalacjach położonych poza terytorium kraju,
d) rodzajów i ilo ci odpadów poddawanych poszczególnym procesom
unieszkodliwiania, również w instalacjach położonych poza terytorium kraju,
e) istniejących systemów gospodarowania odpadami, w tym również zbierania
odpadów,
f) rodzajów, rozmieszczenia i mocy przerobowych instalacji do przetwarzania
odpadów, w tym olejów odpadowych i innych odpadów niebezpiecznych, oraz
odpadów objętych szczegółowymi przepisami,
g) identyfikacji problemów w zakresie gospodarki odpadami, w tym oceny potrzeby
tworzenia nowych lub zmiany systemów zbierania odpadów oraz budowy
dodatkowej infrastruktury służącej gospodarowaniu odpadami, zgodnie z zasadą
blisko ci, oraz, w razie potrzeby, inwestycji w celu realizacji istniejących
potrzeb, a także zamknięcia istniejących obiektów przeznaczonych
do gospodarowania odpadami, uwzględniające, w razie potrzeby podstawowe
informacje charakteryzujące z punktu widzenia gospodarki odpadami obszar, dla
którego jest sporządzany plan gospodarki odpadami, a w szczególno ci położenie
geograficzne, sytuację demograficzną, sytuację gospodarczą oraz warunki
glebowe, hydrogeologiczne i hydrologiczne, mogące mieć wpływ na lokalizację
istniejących instalacji gospodarowania odpadami;
31 
 
2) prognozowane zmiany w zakresie gospodarki odpadami, w tym wynikające ze zmian
demograficznych i gospodarczych;
3) przyjęte cele w zakresie gospodarki odpadami z podaniem terminów ich osiągania,
w tym cele dotyczące zapobiegania powstawaniu odpadów i ograniczania ilo ci
odpadów komunalnych ulegających biodegradacji kierowanych na składowisko
odpadów;
4) kierunki działań w zakresie zapobiegania powstawaniu odpadów oraz kształtowania
systemu gospodarki odpadami, podejmowane dla osiągnięcia celów, o których mowa
w pkt 3, w tym:
a) rozwiązania dotyczące olejów odpadowych i innych odpadów niebezpiecznych
oraz odpadów objętych szczegółowymi przepisami w zakresie gospodarki
odpadami,
b) politykę w zakresie gospodarki odpadami, wraz z planowanymi technologiami
i metodami, lub polityki w zakresie postępowania z odpadami powodującymi
problemy w gospodarowaniu odpadami, w tym rodki zachęcające
do selektywnego zbierania bioodpadów w celu ich kompostowania i uzyskiwania
z nich sfermentowanej biomasy, przetwarzania bioodpadów w sposób, który
zapewnia wysoki poziom ochrony rodowiska, stosowania bezpiecznych dla
rodowiska materiałów wyprodukowanych z bioodpadów przy zachowaniu
wysokiego poziomu ochrony życia i zdrowia ludzi oraz rodowiska,
c) w razie potrzeby okre lenie kryteriów lokalizacji obiektów przeznaczonych
do gospodarowania odpadami oraz mocy przerobowych przyszłych instalacji
do przetwarzania odpadów;
5)


harmonogram, wykonawców i sposób finansowania zadań wynikających
z przyjętych kierunków działań, o których mowa w pkt 4;
6) informację o strategicznej ocenie oddziaływania planu na rodowisko;
7) sposób monitoringu i oceny wdrażania planu pozwalający na okre lenie sposobu
oraz stopnia realizacji celów i zadań zdefiniowanych w planie;
8) streszczenie w języku niespecjalistycznym.
Sporządzanie wykazów instalacji w planach wojewódzkich jest niezbędne dla analizy
i oceny możliwo ci zagospodarowania odpadów powstających na terenie poszczególnych
województw, w szczególno ci mając na uwadze obowiązek ograniczania składowania
odpadów ulegających biodegradacji wynikający z dyrektywy 1999/31/WE.
32 
 
Aby zapewnić udział społeczeństwa przy opracowywaniu planów gospodarki odpadami
i
programów zapobiegania powstawaniu odpadów wskazano obowiązek uwzględniania
przepisów ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o rodowisku
i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie rodowiska oraz o ocenach oddziaływania
na rodowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227, z późn. zm.), dotyczących udziału społeczeństwa
w ochronie rodowiska oraz strategicznej oceny oddziaływania na rodowisko.
Zasadniczo plany gospodarki odpadami są dokumentami o charakterze planistycznym
i gospodarczym. Aby wzmocnić niektóre postanowienia planów i uczynić je prawnie
wiążącymi dla organów administracji publicznej i dla posiadaczy odpadów, czę ć tych
postanowień jest ujmowana w odrębnej uchwale sejmiku województwa, która stanowi akt
prawa miejscowego. Zgodnie z zaproponowaną regulacją charakter normatywny będą miały
postanowienia dotyczące:
1) regionów gospodarki odpadami komunalnymi;
2) regionalnych instalacji do przetwarzania odpadów w poszczególnych regionach
gospodarki odpadami komunalnymi oraz instalacje przewidziane do zastępczej
obsługi tych regionów, w przypadku gdy znajdująca się w nich instalacja uległa
awarii, lub nie może przyjmować odpadów z innych przyczyn oraz do czasu
uruchomienia regionalnych instalacji do przetwarzania odpadów komunalnych.
Uchwała w sprawie wykonania wojewódzkiego planu gospodarki odpadami
komunalnymi podlega obowiązkowi aktualizacji w przypadku gdy w planie wojewódzkim
dokonano zmiany podziału na regiony gospodarki odpadami komunalnymi lub jeżeli została
zakończona budowa nowej regionalnej instalacji do przetwarzania odpadów. W drugim
przypadku chodzi o to, aby nowo wybudowana instalacja jak najszybciej mogła zacząć
przyjmować odpady, bowiem tylko instalacje wskazane jako regionalne w wojewódzkim
planie gospodarki odpadami mogą przyjmować odpady podlegające zagospodarowaniu na
obszarze regionu. W projektowanej ustawie przewiduje się, że aktualizacja planów będzie
dokonywana nie rzadziej niż co 6 lat, stosownie do postanowień art. 30 dyrektywy ramowej.
Zachowuje się obowiązek sporządzania sprawozdań z realizacji planów gospodarki
odpadami w zakresie, okre lonym ustawą. W projektowanej ustawie wskazano, że
przedmiotowe sprawozdania powinny zawierać informacje dotyczące realizacji postanowień
tych planów, ocenę stanu gospodarki odpadami, ocenę stanu realizacji zadań oraz osiągnięcia
celów.
W porównaniu do obowiązujących rozwiązań niezmienione zostały regulacje
okre lające, kto sporządza sprawozdanie z krajowego i wojewódzkich planów, jakiemu
33 
 
strony : 1 ... 30 ... 42 . [ 43 ] . 44 ... 50 ... 58

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: