Rządowy projekt ustawy o odpadach
projekt dotyczy określenia zasad postępowania z odpadami, które mają zapewnić ochronę życia i zdrowia ludzi oraz ochronę środowiska, zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju. Chodzi zwłaszcza o zapobieganie powstawaniu odpadów, ograniczanie ilości wytwarzanych odpadów, zmniejszanie ich negatywnego oddziaływania na środowisko, a także przygotowanie do ponownego użycia i wykorzystania.
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 456
- Data wpłynięcia: 2012-05-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o odpadach
- data uchwalenia: 2012-12-14
- adres publikacyjny: Dz.U. 2013 r. poz. 21
456-c3
UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia Ministra rodowiska w sprawie sposobu nadawania numeru
rejestrowego stanowi wykonanie upoważnienia zawartego w art. 54 ust. 4 ustawy z dnia …
o odpadach (Dz. U. Nr …, poz. …), transponującej dyrektywę Parlamentu Europejskiego
i Rady 2008/98/WE z dnia 19 listopada 2008 r. w sprawie odpadów oraz uchylającej niektóre
dyrektywy (Dz. Urz. L 312 z 22.11.2008, str. 3).
Celem rozporządzenia jest okre lenie sposobu nadawania numerów rejestrowych
uwzględniając odpowiednio potrzebę zidentyfikowania przedsiębiorców wpisanych do
rejestru oraz ustalenia jednego numeru rejestrowego uwzględniającego wszystkie zakresy
prowadzonej działalno ci.
Biorąc powyższe pod uwagę ustala się, że numer rejestrowy składa się z litery W
oraz kolejno nadawanej liczby składającej się z 8 cyfr arabskich.
Projekt rozporządzenia nie podlega notyfikacji zgodnie z przepisami rozporządzenia
Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie funkcjonowania krajowego systemu
notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.).
Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalno ci lobbingowej
w
procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.), projekt
rozporządzenia zostanie zamieszczony na stronie Biuletynu Informacji Publicznej
Ministerstwa rodowiska.
Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem UE.
3
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny
Rozporządzenie dotyczy:
1) z zakresu opakowań:
a) producenta, importera, dokonującego wewnątrzwspólnotowego nabycia,
eksportera i
dokonującego wewnątrzwspólnotowej dostawy opakowań oraz
eksportera i
dokonującego wewnątrzwspólnotowej dostawy produktów
w opakowaniach,
b) wprowadzającego na terytorium kraju produkty w opakowaniach,
c) prowadzącego odzysk,
d) prowadzącego recykling,
e) dokonującego eksportu odpadów opakowaniowych lub poużytkowych oraz
wewnątrzwspólnotowej dostawy odpadów opakowaniowych lub poużytkowych,
f) organizacji
odzysku
opakowań;
2) z zakresu opon i olejów smarowych:
a) wprowadzającego na terytorium kraju opony,
b) wprowadzającego na terytorium kraju oleje smarowe;
3) z zakresu pojazdów:
a) wprowadzającego pojazdy,
b) prowadzącego punkt zbierania pojazdów,
c) prowadzącego stację demontażu;
4) z zakresu sprzętu elektrycznego i elektronicznego:
a) wprowadzającego sprzęt,
b) zbierającego zużyty sprzęt,
c) prowadzącego zakład przetwarzania,
d) prowadzącego recykling,
e) prowadzącego inne niż recykling procesy odzysku,
f) organizację odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego;
5) z zakresu baterii i akumulatorów:
a) wprowadzającego baterie lub akumulatory,
b) prowadzącego zakład przetwarzania zużytych baterii lub zużytych akumulatorów;
6) z zakresu ustawy z dnia … o odpadach
a) transportującego odpady,
b) sprzedawcę odpadów,
c) po rednika w obrocie odpadami,
d) posiadacza odpadów zwolnionego z obowiązku uzyskania zezwolenia na
przetwarzanie odpadów.
2. Konsultacje społeczne
Projekt rozporządzenia, zgodnie z § 12 ust. 5 uchwały Nr 49 Rady Ministrów z dnia
19 marca 2002 r. – Regulamin pracy Rady Ministrów (M. P. Nr 13, poz. 221, z późn. zm.),
zostanie poddany konsultacjom społecznym w ramach procedury legislacyjnej. Projekt
przedmiotowego rozporządzenia zostanie umieszczony na stronie internetowej Ministerstwa
4
rodowiska www.mos.gov.pl w dziale Projekty aktów prawnych. Projekt rozporządzenia
zostanie przekazany w ramach konsultacji społecznych do stowarzyszeń zrzeszających
przedsiębiorców oraz podmiotów związanych z gospodarką odpadami wskazanych poniżej:
1) NSZZ „Solidarno ć”;
2) Forum
Związków Zawodowych;
3) OPZZ;
4) Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego;
5) Państwowa Rada Ochrony rodowiska;
6) Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan;
7) Konfederacja Pracodawców Polskich;
8) Business Centre Club – Związek Pracodawców;
9) Związek Rzemiosła Polskiego;
10) Związek Pracodawców Gospodarki Odpadami;
11) Centrum Prawa Ekologicznego,
12) Polski Klub Ekologiczny;
13) Stowarzyszenie Polskich Przedsiębiorców Gospodarki Odpadami;
14) Krajowa Izba Gospodarcza;
15) Izba Przemysłowo-Handlowa Gospodarki Złomem;
16) Hutnicza Izba Przemysłowo-Handlowa;
17) Izba Gospodarcza Metali Nieżelaznych;
18) Polska Izba Ekologii;
19) Ogólnopolska Izba Gospodarcza Recyklingu;
20) Polska Izba Gospodarki Odpadami;
21) Krajowa Izba Gospodarki Odpadami;
22) Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji;
23) Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego;
24) Instytut na Rzecz Ekorozwoju;
25) Instytut Metali Nieżelaznych w Gliwicach;
26) Instytut Ochrony rodowiska.
Ponadto rozporządzenie zostanie przesłane również do następujących organów i instytucji:
1) wojewodowie;
2) marszałkowie województw;
3) Główny Inspektor Ochrony rodowiska;
4) Narodowy Fundusz Ochrony rodowiska i Gospodarki Wodnej;
3. Wpływ aktu normatywnego na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa
i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Rozporządzenie nie będzie miało wpływu na sektor finansów publicznych, w tym
budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego
4. Wpływ aktu normatywnego na rynek pracy
Rozporządzenie nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
5
5. Wpływ aktu normatywnego na konkurencyjno ć gospodarki i przedsiębiorczo ć,
w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Rozporządzenie nie wpłynie na konkurencyjno ć wewnętrzną i zewnętrzną
gospodarki.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Rozporządzenie nie wpłynie na sytuację i rozwój regionalny
7. Wpływ aktu normatywnego na ochronę rodowiska
Rozporządzenie nie wpłynie na ochronę rodowiska.
20/04/EP
6
Projekt
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA RODOWISKA1)
z dnia
w sprawie wysoko ci stawek opłaty rejestrowej oraz stawek opłaty rocznej
Na podstawie w art. 57 ust. 8 ustawy z dnia … o odpadach (Dz. U. …, poz. …) zarządza
się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie okre la wysoko ci stawek opłaty rejestrowej oraz stawek opłaty rocznej;
§ 2. Wysoko ci stawek opłat, o których mowa w § 1, są okre lone w załączniku do
rozporządzenia.
§ 3. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia ... r.
MINISTER
RODOWISKA
W
porozumieniu
MINISTER FINANSÓW
1) Minister rodowiska kieruje działem administracji rządowej – rodowisko, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu
działania Ministra rodowiska (Dz. U. Nr 248, poz. 1493 i Nr 284, poz. 1671).