Rządowy projekt ustawy o odpadach
projekt dotyczy określenia zasad postępowania z odpadami, które mają zapewnić ochronę życia i zdrowia ludzi oraz ochronę środowiska, zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju. Chodzi zwłaszcza o zapobieganie powstawaniu odpadów, ograniczanie ilości wytwarzanych odpadów, zmniejszanie ich negatywnego oddziaływania na środowisko, a także przygotowanie do ponownego użycia i wykorzystania.
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 456
- Data wpłynięcia: 2012-05-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o odpadach
- data uchwalenia: 2012-12-14
- adres publikacyjny: Dz.U. 2013 r. poz. 21
456-c3
do rozporządzenia
Ministra rodowiska
z dnia ... (poz. …)
WYSOKO CI STAWEK OPŁAT REJESTROWYCH ORAZ WYSOKO CI STAWEK OPŁAT
ROCZNYCH
Stawki opłaty rejestrowej oraz opłaty rocznej
Roczny obrót netto wprowadzającego
[zł]
Lp.
produkty, opakowania lub produkty w
opakowaniach1)
dla
dla pozostałych
mikroprzedsiębiorców
przedsiębiorców
1
do 500 000 zł 50
500
2 powyżej 500 000 zł do 5 000 000 zł 100
1000
3
powyżej 5 000 000 zł 200
2000
O b j a n i e n i a:
1) Jako „roczny obrót netto” rozumie się całkowity obrót netto z wykonywanej działalno ci.
2
UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia Ministra rodowiska w sprawie wysoko ci stawek opłaty rejestrowej
oraz stawek opłaty rocznej, stanowi wykonanie upoważnienia zawartego w art. 57 ust. 8 ustawy z
dnia … o odpadach (Dz. U. Nr …, poz. …), transponującej dyrektywę Parlamentu Europejskiego i
Rady 2008/98/WE z dnia 19 listopada 2008 r. w sprawie odpadów oraz uchylającej niektóre
dyrektywy (Dz. Urz. L 312 z 22.11.2008, str. 3).
Celem rozporządzenia jest okre lenie wysoko ci stawek opłat za wpis do rejestru oraz
stawek opłat rocznych.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Projekt rozporządzenia nie podlega notyfikacji zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady
Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm
i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.).
Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalno ci lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.), projekt rozporządzenia zostanie
zamieszczony na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa rodowiska.
Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem UE.
3
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny
Rozporządzenie dotyczy:
1) z zakresu sprzętu elektrycznego i elektronicznego:
a) wprowadzającego sprzęt elektryczny i elektroniczny,
b) zbierającego zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny,
c) prowadzącego zakład przetwarzania,
d) organizację odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego;
2) z zakresu baterii i akumulatorów:
a) wprowadzającego baterie lub akumulatory,
b) prowadzącego zakład przetwarzania zużytych baterii lub zużytych akumulatorów;
3) z zakresu pojazdów wycofanych z eksploatacji:
a) wprowadzającego pojazdy,
b) prowadzącego punkt zbierania pojazdów,
c) prowadzącego stację demontażu;
4) z zakresu opakowań:
a) wprowadzającego opakowania,
b) wprowadzającego produkty w opakowaniach,
c) organizację odzysku opakowań,
d) wywożącego odpady opakowaniowe do odzysku i recyklingu za granicę, jeżeli
zamierza wystawiać dokumenty EDPR i EDPO;
5) z zakresu opon i olejów:
a) wprowadzającego opony,
b) wprowadzającego oleje;
6) prowadzącego recykling lub inne niż recykling procesy odzysku produktów, o których
mowa w pkt 1-5;
7) posiadacza odpadów gospodarującego odpadami zwolnionego na podstawie aktu
wykonawczego z uzyskania zezwolenia na przetwarzanie odpadów;
8) transportującego, sprzedawcę odpadów i po rednika w obrocie odpadami;
2. Konsultacje
Projekt
rozporządzenia, zgodnie z § 12 ust. 5 uchwały Nr 49 Rady Ministrów z dnia
19 marca 2002 r. – Regulamin pracy Rady Ministrów (M. P. Nr 13, poz. 221, z późn. zm.), zostanie
poddany konsultacjom społecznym w ramach procedury legislacyjnej. Projekt przedmiotowego
rozporządzenia zostanie umieszczony na stronie internetowej Ministerstwa rodowiska
www.mos.gov.pl w dziale Projekty aktów prawnych. Projekt rozporządzenia zostanie przekazany
4
w ramach konsultacji społecznych do stowarzyszeń zrzeszających przedsiębiorców oraz
podmiotów związanych z gospodarką odpadami wskazanych poniżej:
1) NSZZ „Solidarno ć”;
2) Forum
Związków Zawodowych;
3) OPZZ;
4) Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego;
5) Państwowa Rada Ochrony rodowiska;
6) Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan;
7) Konfederacja Pracodawców Polskich;
8) Business Centre Club – Związek Pracodawców;
9) Związek Rzemiosła Polskiego;
10) Związek Pracodawców Gospodarki Odpadami;
11) Centrum Prawa Ekologicznego,
12) Polski Klub Ekologiczny;
13) Stowarzyszenie Polskich Przedsiębiorców Gospodarki Odpadami;
14) Krajowa Izba Gospodarcza;
15) Izba Przemysłowo-Handlowa Gospodarki Złomem;
16) Hutnicza Izba Przemysłowo-Handlowa;
17) Izba Gospodarcza Metali Nieżelaznych;
18) Polska Izba Ekologii;
19) Ogólnopolska Izba Gospodarcza Recyklingu;
20) Polska Izba Gospodarki Odpadami;
21) Krajowa Izba Gospodarki Odpadami;
22) Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji;
23) Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego;
24) Instytut na Rzecz Ekorozwoju;
25) Instytut Metali Nieżelaznych w Gliwicach;
26) Instytut Ochrony rodowiska.
Ponadto rozporządzenie zostanie przesłane również do następujących organów i instytucji:
1) wojewodowie;
2) marszałkowie województw;
3) Prezes Głównego Urzędu Statystycznego;
4) Główny Inspektor Ochrony rodowiska;
5) Narodowy Fundusz Ochrony rodowiska i Gospodarki Wodnej;
6) Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych;
7) Dyrektorzy Regionalnych
Zarządów Gospodarki Wodnej.
3. Wpływ aktu normatywnego na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa
i budżety jednostek samorządu terytorialnego
W związku z utworzeniem rejestru, wprowadzający sprzęt elektryczny i elektroniczny,
wprowadzający baterie lub akumulatory, wprowadzający pojazdy oraz wprowadzający produkty
w opakowaniach zobowiązani są do ponoszenia opłaty rejestrowej z tytułu uzyskania wpisu do ww.
rejestru oraz opłaty rocznej. Wysoko ć opłat wynosić będzie od 50 do 2000 zł. zależnie od rodzaju
5
prowadzonej działalno ci przez dany podmiot wprowadzający produkty i produkty
w opakowaniach. Opłaty rejestrowe i roczne trafiać będą na konta wła ciwych urzędów
marszałkowskich, dokonujących wpisu do rejestru. Wpływy z opłat zostaną przeznaczone na
sfinansowanie wydatków bieżących i inwestycyjnych związanych z prowadzeniem rejestru przez
marszałka województwa (50%), a pozostała czę ć rodków przekazywana do Narodowego
Funduszu Ochrony rodowiska i Gospodarki Wodnej (50%).
Podmiotów,
zobowiązane do uiszczania opłaty rocznej, których dane znajdą się w rejestrze
będzie ok. 89 tys. Większo ć z nich będą stanowili przedsiębiorcy wprowadzający opakowania na
rynek, wprowadzający produkty w opakowaniach, organizacje odzysku oraz wywożący odpady
opakowaniowe do odzysku i recyklingu za granicę.
Przyjmując kwotę opłaty rocznej w wysoko ci 70 zł przewiduje się wpływ z tytułu opłaty
rocznej w wysoko ci 6,23 mln. zł. Ze wspomnianych 89 tys. ok. 82 tys. podmiotów będzie
zobowiązanych również ui cić jednorazową opłatę rejestrową, która (przyjmując tą samą kwotę
opłaty 70 zł) spowoduje wpływ do sektora finansów publicznych ok. 5,74 mln zł. Pozostali
przedsiębiorcy, którzy już obecnie są w odpowiednich rejestrach (prowadzonych na podstawie
przepisów o bateriach i akumulatorach oraz o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym)
będą zwolnieni z opłaty rejestrowej.
4. Wpływ aktu normatywnego na rynek pracy
Rozporządzenie nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
5. Wpływ aktu normatywnego na konkurencyjno ć gospodarki i przedsiębiorczo ć, w tym
na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Rozporządzenie nie wpłynie na konkurencyjno ć wewnętrzną i zewnętrzną gospodarki.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Nie przewiduje się wpływu na sytuację i rozwój regionalny
7. Wpływ aktu normatywnego na ochronę rodowiska
Nie przewiduje się wpływu na ochronę rodowiska.
19/04/EP
6