Rządowy projekt ustawy o odpadach
projekt dotyczy określenia zasad postępowania z odpadami, które mają zapewnić ochronę życia i zdrowia ludzi oraz ochronę środowiska, zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju. Chodzi zwłaszcza o zapobieganie powstawaniu odpadów, ograniczanie ilości wytwarzanych odpadów, zmniejszanie ich negatywnego oddziaływania na środowisko, a także przygotowanie do ponownego użycia i wykorzystania.
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 456
- Data wpłynięcia: 2012-05-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o odpadach
- data uchwalenia: 2012-12-14
- adres publikacyjny: Dz.U. 2013 r. poz. 21
456-c3
Wydanie rozporządzenia Ministra rodowiska w sprawie próby strzępienia
odpadów z pojazdów wycofanych z eksploatacji stanowi wykonanie upoważnienia
zawartego w art. 38 ust. 4 ustawy z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów
wycofanych z eksploatacji (Dz. U. z 2005 r. Nr 25, poz. 202, z późn. zm.), któremu
nadane zostało nowe brzmienie mocą art. 208 pkt 9 ustawy z dnia …………………. o
odpadach.
Dotychczas obowiązujące rozporządzenie Ministra rodowiska z dnia
14 października 2010 r. w sprawie sposobu wykonania próby strzępienia pojazdów
wycofanych z eksploatacji (Dz. U. Nr 198, poz. 1319) traci moc traci moc 24 miesiące od
dnia wej cia w życie ustawy z dnia ……………. o odpadach. Dotychczasowe
rozporządzenie zawierało załącznik, okre lający wzór informacji o wynikach próby
strzępienia odpadów z pojazdów wycofanych z eksploatacji, przekazywanej przez
przedsiębiorców prowadzących strzępiarki. Obecnie informacja o wynikach próby
strzępienia staje się elementem rocznego sprawozdania o wytwarzanych odpadach i o
gospodarowaniu odpadami, o którym mowa w art. 75, ust 2 pkt 1 i 5 ustawy z dnia
……….o odpadach. W związku z tym, wzór informacji o próbie strzępienia zostanie
okre lony w rozporządzeniu wydanym na podstawie delegacji art. 76 ust. 4 ww. ustawy,
dotyczącego okre lania wzorów formularzy sprawozdań. Celem wprowadzenia
powyższej zmiany jest chęć umieszczenia w jednej ustawie wszystkich przepisów z
zakresu sprawozdawczo ci oraz ułatwienie podmiotom wywiązywanie się z obowiązków
sprawozdawczych.
Opisany w rozporządzeniu sposób przeprowadzania próby strzępienia nie
zmienia się w stosunku do wcze niej obowiązującego rozporządzenia. Przedsiębiorcy
prowadzący strzępiarki poddają próbie strzępienia odpady z pojazdów wycofanych z
eksploatacji po przeprowadzonym demontażu zgodnie z przepisami wydanymi na
podstawie art. 22 ustawy z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z
eksploatacji. Przedsiębiorcy ci otrzymują odpady z pojazdów wycofanych z eksploatacji
do przeprowadzenia próby strzępienia od
przedsiębiorców prowadzących stacje
3
demontażu pojazdów. Przedsiębiorcy prowadzący stacje demontażu przekazują odpady
z pojazdów wycofanych z eksploatacji po dokonaniu demontażu zgodnie z przepisami
rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z 28 lipca 2005 r. w sprawie minimalnych
wymagań dla stacji demontażu oraz sposobu demontażu pojazdów wycofanych z
eksploatacji (Dz. U. Nr 128, poz. 892).
Próbę strzępienia przeprowadza się w celu okre lenia redniej zawarto ci frakcji
materiałowych uzyskiwanych w wyniku przerobu pojazdów wycofanych z eksploatacji,
co z kolei służy okre leniu poziomu ponownego użycia i odzysku oraz ponownego
użycia i recyklingu w stosunku do masy pojazdów wycofanych z eksploatacji.
Wymagania okre lone w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 2000/53/WE z
dnia 18 wrze nia 2000 r. w sprawie pojazdów wycofanych z eksploatacji (dz. Urz. WE L
269 z 21 października 2000 r., str. 34, z późn. zm.) zobowiązują kraje członkowskie do
uzyskiwania minimum 80 % ponownego użycia i recyklingu oraz 85% ponownego użycia
i odzysku, a od roku 2015 odpowiednio 85 oraz 95%.
Projekt rozporządzenia nie podlega notyfikacji zgodnie z przepisami
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie funkcjonowania
krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz
z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
Stosownie do przepisu art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalno ci
lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414 oraz z 2009 r.
Nr 42, poz. 337) projekt rozporządzenia zostanie zamieszczony w Biuletynie Informacji
Publicznej Ministerstwa rodowiska.
Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
4
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny
Rozporządzenie dotyczy przedsiębiorców prowadzących strzępiarki oraz
przedsiębiorców prowadzących stacje demontażu.
2. Konsultacje
Projekt rozporządzenia zostanie umieszczony na stronie Biuletynu Informacji
Publicznej Ministerstwa rodowiska oraz przesłany do partnerów społecznych.
3. Wpływ aktu normatywnego na sektor finansów publicznych, w tym budżet
państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Rozporządzenie nie będzie miało wpływu na sektor finansów publicznych.
4. Wpływ aktu normatywnego na rynek pracy
Rozporządzenie nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
5. Wpływ aktu normatywnego na konkurencyjno ć gospodarki
i przedsiębiorczo ć, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Rozporządzenie nie nakłada dodatkowych obowiązków na przedsiębiorców.
Rozporządzenie zapewnia, że próby strzępienia, prowadzone przez poszczególnych
operatorów strzępiarek są porównywalne, co umożliwia przekazanie prowadzącym
stacje demontażu rzetelnej informacji o zawarto ci poszczególnych frakcji
materiałowych.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Nie przewiduje się wpływu przedmiotowego rozporządzenia na sytuację i rozwój
regionalny.
7. Wpływ aktu normatywnego na ochronę rodowiska
Rozporządzenie ma korzystny wpływ na ochronę rodowiska, bowiem ułatwi
wyliczenie osiągniętego poziomu odzysku i recyklingu, jak również kontrolowanie
strumienia odpadów z demontażu pojazdów przekazywanych do strzępienia.
26-04-aa
5
Projekt
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA RODOWISKA1)
z dnia
w sprawie sposobu nadawania numeru rejestrowego
Na podstawie w art. 54 ust. 4 ustawy z dnia … o odpadach (Dz. U. …, poz. …)
zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie okre la sposób nadawania numeru rejestrowego.
§ 2. 1. Numer rejestrowy składa się z:
1) litery W;
2) kolejno nadawanej liczby składającej się z 8 cyfr arabskich.
2. Do każdego numeru rejestrowego w rejestrze dołączone są litery wskazujące na
rodzaj wykonywanej działalno ci:
1) OW – w przypadku producenta, importera, dokonującego wewnątrzwspólnoto-
wego nabycia, eksportera i dokonującego wewnątrzwspólnotowej dostawy
opakowań oraz eksportera i dokonującego wewnątrzwspólnotowej dostawy
produktów w opakowaniach;
2) PrW – w przypadku wprowadzającego na terytorium kraju produkty
w opakowaniach;
3) OpW – w przypadku wprowadzającego na terytorium kraju opony;
4) OlW – w przypadku wprowadzającego na terytorium kraju oleje smarowe;
5) OR – w przypadku prowadzącego recykling odpadów opakowaniowych lub
poużytkowych;
6) OO – w przypadku prowadzącego odzysk odpadów opakowaniowych lub
poużytkowych;
7) OEW – w przypadku eksportującego odpady opakowaniowe lub poużytkowe lub
wewnątrzwspólnotowego dostawcy odpadów opakowaniowych lub poużytkowych;
8) OoO – w przypadku organizacji odzysku;
9) PW – w przypadku wprowadzającego pojazd;
1) Minister rodowiska kieruje działem administracji rządowej – rodowisko, na podstawie § 1 ust. 2
pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego
zakresu działania Ministra rodowiska (Dz. U. Nr 248, poz. 1493 i Nr 284, poz. 1671).
10) PZ – w przypadku prowadzącego punkt zbierania pojazdów;
11) PD – w przypadku prowadzącego stację demontażu;
12) SW – w przypadku wprowadzającego sprzęt;
13) SZ – w przypadku zbierającego zużyty sprzęt;
14) SP– w przypadku prowadzącego zakład przetwarzania;
15) SR – w przypadku prowadzącego działalno ć w zakresie recyklingu zużytego
sprzętu;
16) SO – w przypadku prowadzącego działalno ć w zakresie innych niż recykling
procesów odzysku zużytego sprzętu
17) SOO – w przypadku organizacji odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego;
18) BW – w przypadku wprowadzającego baterie lub akumulatory;
19) BP – w przypadku prowadzącego zakład przetwarzania zużytych baterii lub
zużytych akumulatorów;
20) T – w przypadku transportującego odpady;
21) S – w przypadku sprzedawcy odpadów;
22) P – w przypadku po rednika w obrocie odpadami;
23) PoZ – w przypadku posiadacza odpadów zwolnionego z obowiązku uzyskania
zezwolenia na przetwarzanie odpadów.
§ 3. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia ... r.
MINISTER RODOWISKA
2