Rządowy projekt ustawy o odpadach
projekt dotyczy określenia zasad postępowania z odpadami, które mają zapewnić ochronę życia i zdrowia ludzi oraz ochronę środowiska, zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju. Chodzi zwłaszcza o zapobieganie powstawaniu odpadów, ograniczanie ilości wytwarzanych odpadów, zmniejszanie ich negatywnego oddziaływania na środowisko, a także przygotowanie do ponownego użycia i wykorzystania.
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 456
- Data wpłynięcia: 2012-05-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o odpadach
- data uchwalenia: 2012-12-14
- adres publikacyjny: Dz.U. 2013 r. poz. 21
456-c3
UZASADNIENIE
Przepisy prawa wspólnotowego i krajowego jednoznacznie wskazują na obowiązek
ograniczania ilo ci odpadów unieszkodliwianych poprzez składowanie. Rosnące opłaty
za składowanie, jak również konieczno ć spełniania coraz bardziej rygorystycznych
wymogów w zakresie składowania odpadów na składowisku sprawia, iż przestaje ono
być opłacalne. Jednym ze sposobów uniknięcia składowania odpadów jest poddanie ich
procesom termicznego przekształcenia.
Mając powyższe na uwadze oraz celem zachęcenia do ograniczenia ilo ci
odpadów kierowanych do składowania w projekcie ustawy zostało zawarte
upoważnienie dla ministra wła ciwego do spraw rodowiska w porozumieniu z ministrem
wła ciwym do spraw gospodarki do okre lenia, w drodze rozporządzenia,
szczegółowych warunków technicznych kwalifikowania czę ci energii odzyskanej
z termicznego przekształcania odpadów jako energii z odnawialnego źródła energii.
Powodem wprowadzenia regulacji jest sprostanie wymogom Unii Europejskiej zawartym
w dyrektywie Rady 1999/31/WE z dnia 26 kwietnia 1999 r. w sprawie składowania
odpadów (Dz. Urz. WE L 182 z 16.07.1999 r., str. 1, z późn. zm.). Art. 5 ust. 1
przedmiotowej regulacji dotyczy redukcji składowania odpadów ulegających
biodegradacji. To bowiem wła nie ta grupa odpadów jest najcenniejsza z punktu
widzenia odzysku energii.
Ponadto dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/28/WE z dnia
23 kwietnia 2009 r. w sprawie promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych
zmieniająca i w następstwie uchylająca dyrektywy 2001/77/WE oraz 2003/30/WE
(Dz. Urz. WE L 140 z 5.6.2009, str. 16) nakłada na Polskę obowiązek osiągnięcia
w 2020 r. 15% udziału energii ze źródeł odnawialnych w bilansie energii finalnej.
Aktem prawnym stanowiącym podstawę dla uznawania energii odzyskanej
i przetworzonej podczas procesu termicznego przekształcania odpadów ulegających
biodegradacji w spalarni i we współspalarni odpadów, jako energii ze źródła
odnawialnego jest dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/28/WE z dnia
23 kwietnia 2009 r. w sprawie promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych
13
zmieniająca i w następstwie uchylająca dyrektywy 2001/77/WE oraz 2003/30/WE
(Dz. U. L 140 z 5.6.2009, str. 16).
Uznanie czę ci energii z termicznego przekształcania odpadów za energię ze
źródeł odnawialnych stanowi jedną z istotnych przesłanek ekonomicznych,
wspierających rozwój instalacji spalania odpadów w Polsce. Bez budowy zakładów
termicznego przekształcania odpadów nie będzie możliwe osiągnięcie przez Polskę
wymaganych poziomów redukcji składowania odpadów ulegających biodegradacji,
w latach 2013 i 2020. W szczególno ci problem dotyczyć będzie roku 2013, w którym
należy uzyskać 50% poziom redukcji składowania odpadów ulegających biodegradacji
w stosunku do ilo ci tych odpadów wytwarzanych w 1995 roku.
Jako metodę rozliczania udziału energii ze źródeł odnawialnych w cieple
wytwarzanym podczas termicznego przekształcania odpadów w spalarni i we
wspołspalarni odpadów przyjęto metodę ryczałtową, ustalającą jedną, jednakową dla
całego kraju, warto ć udziału energii chemicznej zawartej we frakcjach ulegających
biodegradacji w energii chemicznej całej masy kierowanych do termicznego
przekształcania odpadów.
Projekt rozporządzenia zawiera przepisy techniczne i podlega notyfikacji zgodnie
z przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239,
poz. 2039, z późn. zm.).
Projekt jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
14
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny
Przepisy rozporządzenia dotyczą podmiotów zajmujących się termicznym
przekształcaniem odpadów w spalarniach i współspalarniach odpadów.
Regulacja ta może przyczynić się do wzrostu liczby wytwórców energii ze źródeł
odnawialnych oraz mocy zainstalowanej u podmiotów już istniejących.
2. Wyniki przeprowadzonych konsultacji
Projekt rozporządzenia zostanie poddany procedurze konsultacji z następującymi
instytucjami, organizacjami i przedsiębiorstwami związanymi po rednio lub
bezpo rednio z rynkiem energii odnawialnej:
1. Prezydenci Miast: Białystok, Bydgoszcz, Gdańsk, Gorzów Wielkopolski, Katowice,
Kielce, Kraków, Lublin, Łódź, Olsztyn, Opole, Poznań, Rzeszów, Szczecin, Toruń,
Warszawa, Wrocław, Zielona Góra,
2. Wojewodowie,
3. Marszałkowie Województw,
4. Wojewódzkie Inspektoraty Ochrony rodowiska,
5. Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego,
6. Główny Urząd Statystyczny,
7. Główny Inspektor Ochrony rodowiska,
8. Narodowy Fundusz Ochrony rodowiska i Gospodarki Wodnej,
9. Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan,
10. Konfederacja Pracodawców Polskich,
11. Państwowa Rada Ochrony rodowiska,
12. Polskie Towarzystwo Elektrociepłowni Zawodowych,
13. Izba Energetyki Przemysłowej i Odbiorców Energii,
14. Izba Gospodarcza Ciepłownictwo Polskie,
15. Polskie Towarzystwo Certyfikacji Energii,
16. Izba Gospodarcza Energetyki i Ochrony rodowiska,
15
17. Polska Izba Gospodarcza Energii Odnawialnej,
18. Instytut Paliw i Energii Odnawialnej,
19. EC BREC Instytut Energetyki Odnawialnej Sp. z o.o.,
20. Stowarzyszenie Energii Odnawialnej,
21. Instytut Energetyki,
22. Polska Izba Biomasy,
23. Polskie Towarzystwo Biomasy Polbiom,
24. Towarowa Giełda Energii S.A.,
25. Polski
Związek Pracodawców Sektora Energetyki Odnawialnej i Ochrony
rodowiska,
26. Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A.,
27. Agencja Rynku Energii S.A.,
28. Federacja Regionalnych Związków Gmin i Powiatów RP,
29. Towarzystwo Obrotu Energią,
30. Stowarzyszenie Polskich Przedsiębiorców Gospodarki Odpadami,
31. Polska Izba Gospodarki Odpadami,
32. Polski Klub Ekologiczny,
33. NSZZ „Solidarno ć”,
34. OPZZ,
35. Polska Izba Ekologii,
36. Krajowa Izba Gospodarcza.
3. Wpływ regulacji na
a)
sektor finansów publicznych, w tym na budżet państwa i budżety jednostek
samorządu terytorialnego:
Rozporządzenie nie wpływa na budżet państwa oraz budżety jednostek
samorządu terytorialnego.
b) rynek
pracy:
Przepisy rozporządzenia mogą być ekonomiczną zachętą dla przedsiębiorców do
budowy instalacji termicznego przekształcania odpadów, a tym samym do
16
wzrostu zatrudnienia w branży budowlanej oraz branży związanej z gospodarką
odpadami.
c) konkurencyjno ć gospodarki i przedsiębiorczo ć, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorstw:
Przyjęcie projektu rozporządzenia może przyczynić się do wzrostu
konkurencyjno ci gospodarki i przedsiębiorców, do których skierowana jest tre ć
projektowanego rozporządzenia. Zakwalifikowanie energii odzyskanej
z termicznego przekształcenia odpadów jako energii z odnawialnego źródła
energii wpłynie na osiąganie wyższych dochodów przez przedsiębiorców, w tym
umożliwi Polsce szybsze osiągnięcie produkcji energii elektrycznej na rynku
wewnętrznym wytwarzanej ze źródeł odnawialnych.
d) sytuację i rozwój regionalny:
Przyjęcie projektu rozporządzenia nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój
regionów.
e) wpływ na ochronę rodowiska:
Rozporządzenie w istotny sposób może przyczynić się do poprawy stanu
rodowiska. Wykorzystanie bowiem odpadów do produkcji ciepła i energii
elektrycznej spowoduje drastyczne zmniejszanie się ich ilo ci na składowiskach,
a także zwiększenie wykorzystania odnawialnych źródeł energii. Energię
wytwarzaną z biomasy traktuje się jako energię nie powodującą emisji dwutlenku
węgla.
14/04-kt
17