Rządowy projekt ustawy o odpadach
projekt dotyczy określenia zasad postępowania z odpadami, które mają zapewnić ochronę życia i zdrowia ludzi oraz ochronę środowiska, zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju. Chodzi zwłaszcza o zapobieganie powstawaniu odpadów, ograniczanie ilości wytwarzanych odpadów, zmniejszanie ich negatywnego oddziaływania na środowisko, a także przygotowanie do ponownego użycia i wykorzystania.
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 456
- Data wpłynięcia: 2012-05-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o odpadach
- data uchwalenia: 2012-12-14
- adres publikacyjny: Dz.U. 2013 r. poz. 21
456-c3
UZASADNIENIE
Konieczno ć wydania rozporządzenia w sprawie wzoru zbiorczej informacji
dotyczącej produktów ubocznych wynika z wej cia w życie nowej ustawy z dnia ...
o odpadach (Dz. U. Nr .., poz. …).
Rozporządzenie stanowi realizację upoważnienia zawartego w art. 12 ust. 2
ustawy z dnia ... o odpadach (Dz. U. Nr …, poz. …) do okre lenia przez ministra
wła ciwego do spraw rodowiska w drodze rozporządzenia, zbiorczej informacji (za
dany rok) o liczbie otrzymanych zgłoszeń uznania przedmiotu lub substancji za
produkt uboczny, wyrażonych sprzeciwach oraz o przypadkach uznania przedmiotu
lub substancji za produkt uboczny oraz ich masy.
Na podstawie informacji zbieranych od marszałków województw, zgodnie
z niniejszym rozporządzeniem, minister wła ciwy do spraw rodowiska będzie
zbiorczą informacją dotyczącą produktów ubocznych w skali kraju. Projekt ma
zapewnić jednolity sposób przedstawiania wspomnianych danych. Informacje te będą
wykorzystane na potrzeby planowania gospodarki odpadami, zarówno na poziomie
województwa, jak i poziomie centralnym.
Projekt rozporządzenia zostanie zamieszczony w
Biuletynie Informacji
Publicznej Ministerstwa rodowiska, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 lipca
2005 r. o działalno ci lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169,
poz. 1414, z późn. zm.).
Projekt rozporządzenia jest zgodny z przepisami Unii Europejskiej.
Projekt rozporządzenia zawiera przepisy techniczne w rozumieniu
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr
239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597) i w związku z tym podlega notyfikacji.
3
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Wskazanie podmiotów, na które oddziałuje akt normatywny
Przepisy projektowanego rozporządzenia Ministra rodowiska precyzują
sposób wykonania obowiązków, o których mowa w art. 12 ust. 2 ustawy z dnia …
o odpadach, przez marszałków województw.
2. Konsultacje społeczne
Projekt rozporządzenia zostanie poddany procedurze konsultacji
z następującymi instytucjami, organizacjami i przedsiębiorstwami:
1. Prezydentami Miast: Białystok, Bydgoszcz, Gdańsk, Gorzów Wielkopolski,
Katowice, Kielce, Kraków, Lublin, Łódź, Olsztyn, Opole, Poznań, Rzeszów, Szczecin,
Toruń, Warszawa, Wrocław, Zielona Góra,
2. Marszałkami województw.
3. NSZZ
„Solidarno ć”,
4. OPZZ,
5. Polską Konfederacją Pracodawców Prywatnych Lewiatan,
6. Konfederacją Pracodawców Polskich,
7. Polskim Klubem Ekologicznym,
8. Instytutem na Rzecz Ekorozwoju,
9. Biurem
Wspierania
Lobbingu Ekologicznego,
10. Centrum Prawa Ekologicznego,
11. Polską Izbą Ekologii,
12. Ogólnopolską Izbą Gospodarczą Recyklingu,
13. Polskiej Izby Gospodarki Odpadami,
14. Krajowej Izby Gospodarczej,
15. Polskiego Stowarzyszenia Ochrony Ro lin,
16. Państwowej Rady Ochrony rodowiska,
17. Krajowej Izby Gospodarki Odpadami,
18. Business Centre Clubu – Związku Pracodawców,
19. Stowarzyszenia Polskich Przedsiębiorców Gospodarki Odpadami,
4
20. Izby Gospodarczej Wodociągi Polskie, Instytutu Uprawy Nawożenia
i Gleboznawstwa w Puławach – Państwowego Instytutu Badawczego,
21. Instytutu Ochrony rodowiska,
22. Instytutu Ekologii Terenów Uprzemysłowionych,
23. Instytutu Gospodarowania Odpadami,
24. AGRIS Zakładu Ekoinżynierii Ochrony Gleby i Ziemi,
25. Polskiego Towarzystwa Inżynierii Ekologicznej.
Zestawienie
zgłoszonych propozycji wraz ze stanowiskiem Ministerstwa
rodowiska do nich zostaną umieszczone w Biuletynie Informacji Publicznej.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym na budżet państwa
i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Projekt nie wpłynie na sektor finansów publicznych, w tym na budżet państwa
i budżety jednostek samorządu terytorialnego.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Projekt
nie
wpłynie na rynek pracy.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjno ć gospodarki i przedsiębiorczo ć, w tym
na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Projekt nie wpłynie na konkurencyjno ć gospodarki i przedsiębiorczo ć, w tym
na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Projekt
nie
wpłynie na sytuację i rozwój regionalny.
7. Wpływ na ochronę rodowiska
Projekt nie wpłynie na ochronę rodowiska.
04/63rch
5
Projekt
Rozporządzenie
Ministra rodowiska1)
z dnia
w sprawie szczegółowych wymagań dla transportu odpadów, w tym dla rodków
transportu i sposobu transportowania
Na podstawie art. 25 ust. 7 ustawy z dnia ……… o odpadach (Dz. U. ..., poz.. ...)
zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie okre la szczegółowe wymagania dla transportu odpadów, w tym dla
rodków transportu i sposobu transportowania.
§ 2. Transport odpadów niebezpiecznych z miejsc ich powstawania do miejsc odzysku lub
unieszkodliwiania odpadów odbywa się z zachowaniem przepisów obowiązujących przy
transporcie towarów niebezpiecznych.
§ 3.
Transport odpadów jest prowadzony w sposób nie powodujący zagrożeń ani
uciążliwo ci dla rodowiska, w szczególno ci w sposób uwzględniający wła ciwo ci
chemiczne i fizyczne odpadów, w tym stan skupienia, oraz zagrożenia, które mogą
powodować odpady.
§ 4. Odpady niebezpieczne nie mogą być transportowane jednocze nie z odpadami innymi
niż niebezpieczne.
§ 5. Transport odpadów odbywa się rodkami transportu przeznaczonymi wyłącznie do tego
celu, odpowiednio przystosowanymi i wyposażonymi, w sposób bezpieczny dla rodowiska
i zdrowia ludzi.
§ 6. rodki transportu przeznaczone do transportu odpadów powinny być oznaczone
w okre lony sposób:
1) nalepka o wymiarach 20 cm szeroko ci i 20 cm wysoko ci przyklejona, w widocznym
miejscu, do zewnętrznej ciany kontenera pojazdu;
2) informacja na nalepce powinna zawierać numer grupy odpadów zgodnie
z rozporządzeniem Ministra rodowiska z dnia w sprawie katalogu odpadów
(Dz. U……..…..), zwany dalej „katalogiem odpadów”, jakie są transportowane
w danym rodku transportu;
3) znaki na nalepce powinny mieć wysoko ć minimum 25 mm.
§ 7. Oznakowanie
rodków transportu odpadów jest okre lone w załączniku do
rozporządzenia.
§ 8. rodki transportu odpadów i pojemniki wielokrotnego użycia należy zdezynfekować
i umyć po każdym użyciu.
§ 9. Przed załadunkiem odpadów przeznaczonych do transportu należy upewnić się, że
kontener nie zawiera żadnych pozostało ci po poprzednim ładunku oraz, że jego podłoga
i ciany wewnętrzne nie mają wybrzuszeń.
§ 10. Każdy pojemnik i każdy worek z odpadami powinien posiadać widoczne oznakowanie
identyfikujące zawierające:
1) Minister rodowiska kieruje działem administracji rządowej – rodowisko, na podstawie § 1 ust. 2
pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego
zakresu działania Ministra rodowiska (Dz. U. Nr 248, poz. 1493 i Nr 284, poz. 1671).
1) kody odpadów w nich przechowywanych zgodnie z katalogiem odpadów;
2) adres zamieszkania lub siedzibę wytwórcy odpadu.
§ 11. Pojemniki i worki z odpadami powinny być zabezpieczone w rodku transportu w taki
sposób, aby zapobiec ich przemieszczaniu podczas transportu.
§ 12. Odpady w postaci sypkiej są transportowane luzem z odpowiednim zabezpieczeniem
zapewniającym odporno ć na działanie wilgoci oraz uniknięcie rozwiania odpadów podczas
transportu.
§ 13. Odpady w postaci płynnej lub o lekkim uwodnieniu są transportowane w odpowiednio
zabezpieczonych, szczelnych pojemnikach dostosowanych do rodzaju oraz wła ciwo ci
odpadu.
§ 14.
Odpady o ostrych końcach i krawędziach są transportowane w sztywnych,
mechanicznie odpornych na przekłucie, bądź przecięcie pojemnikach.
§ 15. Przepisy o przewozie drogowym towarów niebezpiecznych stosuje się odpowiednio do
transportu odpadów niebezpiecznych spełniających okre lone w tych przepisach kryteria
klasyfikacyjne dla zaliczenia ich do jednej z następujących klas towarów niebezpiecznych:
1) klasa 1 – materiały i przedmioty wybuchowe;
2) klasa 2 – gazy;
3) klasa 3 – materiały ciekłe zapalne;
4) klasa 4.1. – materiały stałe zapalne, materiały samoreaktywne i materiały wybuchowe
stałe odczulone;
5) klasa 4.2. – materiały samozapalne;
6) klasa 4.3. – materiały wytwarzające w zetknięciu z wodą gazy palne;
7) klasa 5.1. – materiały utleniające;
8) klasa 5.2. – nadtlenki organiczne;
9) klasa 6.1. – materiały trujące;
10) klasa 6.2. – materiały zakaźne;
11) klasa 8 – materiały żrące;
12) klasa 9 – różne materiały i przedmioty niebezpieczne.
§ 16. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
MINISTER RODOWISKA
W porozumieniu
MINISTER TRANSPORTU,
BUDOWNICTWA I GOSPODARKI MORSKIEJ
2