Rządowy projekt ustawy o odpadach
projekt dotyczy określenia zasad postępowania z odpadami, które mają zapewnić ochronę życia i zdrowia ludzi oraz ochronę środowiska, zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju. Chodzi zwłaszcza o zapobieganie powstawaniu odpadów, ograniczanie ilości wytwarzanych odpadów, zmniejszanie ich negatywnego oddziaływania na środowisko, a także przygotowanie do ponownego użycia i wykorzystania.
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 456
- Data wpłynięcia: 2012-05-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o odpadach
- data uchwalenia: 2012-12-14
- adres publikacyjny: Dz.U. 2013 r. poz. 21
456-c3
do rozporządzenia
Ministra rodowiska
z dnia ... (poz. ...)
Oznakowanie rodków transportu odpadów
rodek transportu odpadów z
grupy1):
Obja nienie:
1) Zgodny z rozporządzeniem Ministra rodowiska z dnia w sprawie katalogu odpadów
(Dz. U……..…..).
3
Uzasadnienie
Projekt rozporządzenia stanowi wykonanie upoważnienia zawartego w art. 25 ust. 7
ustawy z dnia … o odpadach (Dz. U. Nr …., poz. …..).
Wydanie nowego rozporządzenia spowodowane jest konieczno cią transpozycji do
prawa polskiego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/98/WE z dnia
19 listopada 2008 r. w sprawie odpadów oraz uchylającej niektóre dyrektywy (Dz. U. L 312
z 22.11.2008, str. 3).
Projekt przedmiotowego rozporządzenia ma na celu okre lenie szczegółowych
wymagań dla transportu odpadów, w tym dla rodków transportu i sposobu transportowania.
W przypadku transportu odpadów niebezpiecznych odbywa się on z zachowaniem
przepisów ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o przewozie towarów niebezpiecznych (Dz. U.
Nr 227, poz. 1367 i Nr 244, poz. 1454). Ponadto, został okre lony sposób oznakowania
rodków transportu odpadów, a także jakie informacje powinny być zawarte na oznakowaniu.
Dodatkowo, zostały wskazane czynno ci, jakie należy wykonać przed i po transporcie
odpadów. Wskazano również sposób, w jaki powinny być transportowane odpady
w zależno ci od ich stanu skupienia. Wspomniane zapisy zostały wprowadzone w celu
zapewnienia bezpieczeństwa w trakcie transportu odpadów.
Ponadto, do tre ci przedmiotowego rozporządzenia została przeniesiona tre ć § 1
rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie zakresu i sposobu
stosowania przepisów o przewozie drogowym towarów niebezpiecznych do transportu
odpadów niebezpiecznych (Dz. U. Nr 236, poz. 1986). Przepisy rozporządzenia Ministra
Infrastruktury odnoszą się do umowy europejskiej dotyczącej międzynarodowego przewozu
drogowego towarów niebezpiecznych (ADR), która m.in. okre la kryteria klasyfikacyjne dla
towarów niebezpiecznych.
Projekt rozporządzenia nie podlega notyfikacji zgodnie z przepisami rozporządzenia
Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie funkcjonowania krajowego systemu
notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalno ci lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414 oraz z 2009 r. Nr 42, poz. 337) rozporządzenie
zostanie zamieszczone w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie Ministerstwa
rodowiska www.mos.gov.pl.
4
Ocena Skutków Regulacji
1. Cel wprowadzenia regulacji
Celem regulacji jest wypełnienie, zawartego w projekcie ustawy o odpadach,
upoważnienia dla ministra wła ciwego do spraw rodowiska, w porozumieniu z ministrem
wła ciwym do spraw transportu, do wydania rozporządzenia okre lającego szczegółowe
wymagania dla transportu odpadów, w tym dla rodków transportu i sposobu
transportowania.
2. Podmioty, na które będzie oddziaływać regulacja
Przedmiotowy projekt rozporządzenia będzie oddziaływał na posiadaczy odpadów
oraz na transportujących odpady.
2. Konsultacje
Projekt rozporządzenia zostanie umieszczony na stronie Biuletynu Informacji
Publicznej Ministerstwa rodowiska www.mos.gov.pl oraz zostanie przesłany do partnerów
społecznych w ramach procedury legislacyjnej.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym na budżet państwa
i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Projekt rozporządzenia nie będzie miał wpływu na sektor finansów publicznych.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Projekt rozporządzenia nie wpłynie na rynek pracy.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjno ć gospodarki i przedsiębiorczo ć, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Projektowane rozporządzenie nie wpłynie na konkurencyjno ć wewnętrzną i zewnętrzną
gospodarki.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Nie przewiduje się wpływu na sytuację i rozwój regionalny.
7. Wpływ na ochronę rodowiska
Nie przewiduje się wpływu na ochronę rodowiska
17/04/EP
5
Projekt
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA RODOWISKA1)
z dnia
w sprawie listy rodzajów odpadów, które osoby fizyczne lub jednostki organizacyjne
niebędące przedsiębiorcami mogą poddawać odzyskowi na potrzeby własne,
oraz dopuszczalnych metod ich odzysku
Na podstawie art. 28 ust. 8 pkt 1 ustawy z dnia … o odpadach (Dz. U. …, poz. …)
zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie okre la listę rodzajów odpadów, które osoby fizyczne lub jednostki
organizacyjne niebędące przedsiębiorcami mogą poddawać odzyskowi na potrzeby własne,
oraz dopuszczalnych metod ich odzysku, stanowiącą załącznik do rozporządzenia.
§ 2. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.2)
MINISTER RODOWISKA
1) Minister rodowiska kieruje działem administracji rządowej – rodowisko na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu
działania Ministra rodowiska (Dz. U. Nr 248, poz. 1493 i Nr 284, poz. 1671).
2) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra rodowiska z dnia 21 kwietnia 2006 r.
w sprawie listy rodzajów odpadów, które posiadacz odpadów może przekazywać osobom fizycznym lub
jednostkom organizacyjnym niebędącymi przedsiędsiębiorcami oraz dopuszczalnych metod odzysku (Dz. U.
Nr 75, poz. 527 oraz z 2008 r. Nr 235, poz. 1614), które traci moc z dniem wej cia w życie niniejszego
rozporządzenia.
Załącznik
do rozporządzenia
Ministra rodowiska
z dnia ... (poz. ....)
LISTA RODZAJÓW ODPADÓW, KTÓRE OSOBY FIZYCZNE LUB JEDNOSTKI ORGANIZACYJNE NIEB D CE PRZEDSI BIORCAMI
MOG PODDAWAĆ ODZYSKOWI NA POTRZEBY WŁASNE, ORAZ DOPUSZCZALNE METODY ICH ODZYSKU
Lp.
Kod
Rodzaj odpadu
Proces
Dopuszczalne metody odzysku
Warunki magazynowania i ilo ć odpadów
odpadu1)
odzysku2)
możliwych do przyjęcia, dla niektórych odpadów
1
2
3
4
5
6
1
01 01 02
Odpady
R5
Do utwardzania powierzchni po rozkruszeniu
Magazynowanie w warunkach uniemożliwiających
z wydobywania kopalin
pylenie.
innych niż rudy metali
2
01 04 08
Odpady żwiru lub skruszone
R5
Do utwardzania powierzchni po rozkruszeniu
Magazynowanie w warunkach uniemożliwiających
skały inne niż wymienione
pylenie.
w 01 04 07
Dopuszczalna maksymalna ilo ć odpadów
do przyjęcia: 5t/km2
3
01 04 09
Odpadowe piaski
R5
Do utwardzania powierzchni po rozkruszeniu
Magazynowanie w warunkach uniemożliwiających
i iły
pylenie.
Dopuszczalna maksymalna ilo ć odpadów
do przyjęcia: 5t/km2
4
01 04 12
Odpady powstające przy
R5
Do utwardzania powierzchni po rozkruszeniu
Magazynowanie w warunkach uniemożliwiających
płukaniu i oczyszczaniu
pylenie.
kopalin inne niż wymienione
Dopuszczalna maksymalna ilo ć odpadów
w 01 04 07
do przyjęcia: 5t/km2
i 01 04 11
2