Rządowy projekt ustawy o odpadach
projekt dotyczy określenia zasad postępowania z odpadami, które mają zapewnić ochronę życia i zdrowia ludzi oraz ochronę środowiska, zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju. Chodzi zwłaszcza o zapobieganie powstawaniu odpadów, ograniczanie ilości wytwarzanych odpadów, zmniejszanie ich negatywnego oddziaływania na środowisko, a także przygotowanie do ponownego użycia i wykorzystania.
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 456
- Data wpłynięcia: 2012-05-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o odpadach
- data uchwalenia: 2012-12-14
- adres publikacyjny: Dz.U. 2013 r. poz. 21
456-c3
Dział V załącznika zawiera informacje o rodzajach i ilo ci nieczysto ci ciekłych
odebranych z obszaru województwa.
Dział VI zawiera dane osoby wypełniającej sprawozdanie.
Sprawozdania, których wzory okre la projekt rozporządzenia powinny być
przekazywane w formie pisemnej i elektronicznej.
W przypadku wykonywania przez związek międzygminny zadań objętych
sprawozdaniem, w regulaminie związku należy okre lić w jaki sposób będą wykonywane
obowiązki sprawozdawcze.
Projekt rozporządzenia w sprawie wzorów sprawozdań o odebranych odpadach
komunalnych, odebranych nieczysto ciach ciekłych oraz realizacji zadań z zakresu
gospodarki odpadami komunalnymi nie podlega notyfikacji zgodnie z
przepisami
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239,
poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
Stosownie do przepisu art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalno ci lobbingowej
w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z 2009 r. Nr 42, poz. 337 oraz
z 2011 r. Nr 161, poz. 966 ) projekt rozporządzenia zostanie zamieszczony w Biuletynie
Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji oraz na stronach internetowych
Ministerstwa rodowiska.
Projekt rozporządzenia w sprawie wzorów sprawozdań o odebranych odpadach
komunalnych, odebranych nieczysto ciach ciekłych oraz realizacji zadań z zakresu
gospodarki odpadami komunalnymi nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
23
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny
Rozporządzenie dotyczy:
podmiotów
prowadzących działalno ć w zakresie odbierania odpadów komunalnych od
wła cicieli nieruchomo ci,
podmiotów prowadzących działalno ć w zakresie opróżniania zbiorników
bezodpływowych i transportu nieczysto ci ciekłych,
gmin,
województw.
2. Konsultacje
Projekt rozporządzenia zostanie przesłany do konsultacji do administracji rządowej
i samorządowej, przedstawicieli przedsiębiorców objętych przedmiotowymi przepisami, izb
gospodarczych, a także instytucji badawczych i społecznych, których zakres działania
obejmuje gospodarkę odpadami komunalnymi. Projekt zostanie również przekazany do
Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego.
Projekt
rozporządzenia zostanie przedstawiony do zaopiniowania następującym
podmiotom:
1. Europejskiemu Towarzystwu Ekorozwoju,
2. Instytutowi Ochrony rodowiska,
3. Izbie Przemysłowo-Handlowej Inwestorów Zagranicznych,
4. Krajowej Izbie Gospodarczej,
5. Krajowej Izbie Gospodarki Odpadami,
6. Ogólnopolskiej Izbie Gospodarczej Recyklingu,
7. O rodkowi Badawczemu-Rozwoju Ekologii Miast,
8. Polskiej Izbie Gospodarki Odpadami,
9. Polskiej Izbie Gospodarczej Ekorozwój,
10. Polskiej Unii Wła cicieli Nieruchomo ci,
11. Stowarzyszeniu Polskich Przedsiębiorców Gospodarki Odpadami,
12. Stowarzyszeniu Technologii Ekologicznych,
13. Związkowi Pracodawców Gospodarki Odpadami.
24
Ponadto, projekt rozporządzenia został przesłany również do:
1. Wojewodów,
2. Marszałków Województw,
3. Głównego Inspektora Ochrony rodowiska,
4. Wojewódzkich Inspektorów Ochrony rodowiska,
5. Narodowego
Funduszu
Ochrony rodowiska i Gospodarki Wodnej.
6. Prezydentów Miast: Warszawy, Krakowa, Łodzi, Wrocławia, Poznania, Gdańska,
Szczecina, Bydgoszczy, Lublina, Katowic.
3. Wpływ aktu normatywnego na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa
i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Rozporządzenie nie będzie miało wpływu na sektor finansów publicznych.
4. Wpływ aktu normatywnego na rynek pracy
Rozporządzenie nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
5. Wpływ aktu normatywnego na konkurencyjno ć gospodarki i przedsiębiorczo ć,
w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Rozporządzenie nie wpłynie na konkurencyjno ć gospodarki i przedsiębiorczo ć.
6. Wpływ aktu normatywnego na sytuację i rozwój regionalny
Nie przewiduje się wpływu na sytuację i rozwój regionalny.
7. Wpływ aktu normatywnego na ochronę rodowiska
Nie przewiduje się wpływu na ochronę rodowiska.
25-04-aa
25
Projekt
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA RODOWISKA1)
z dnia
w sprawie wzoru zbiorczej informacji dotyczącej produktów ubocznych 2)
Na podstawie art. 12 ust. 2 ustawy z dnia ... o odpadach (Dz. U. …, poz. …)
zarządza się, co następuje:
§ 1.1 Rozporządzenie okre la wzór zbiorczej informacji przekazywanej przez
marszałka województwa ministrowi wła ciwemu do spraw rodowiska o:
1) liczbie otrzymanych zgłoszeń uznania przedmiotu lub substancji za produkt
uboczny;
2) wyrażonych sprzeciwach wobec uznania przedmiotu lub substancji za produkt
uboczny;
3) przypadkach uznania przedmiotu lub substancji za produkt uboczny oraz ich
masie.
2. Wzór zbiorczej informacji, o której mowa w ust. 1, jest okre lony w załączniku
do rozporządzenia.
§ 2. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
MINISTER RODOWISKA
1) Minister rodowiska kieruje działem administracji rządowej – rodowisko na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu
działania Ministra rodowiska (Dz. U. Nr 248, poz. 1493 I 284, poz. 1671).
2) Niniejsze rozporządzenie zostało notyfikowane Komisji Europejskiej w dniu ……………. pod numerem
…………….., zgodnie z § 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r.
Nr 65, poz. 597), które wdraża dyrektywę 98/34/WE z dnia 22 czerwca 1998 r. ustanawiającą procedurę
udzielania informacji w dziedzinie norm i przepisów technicznych oraz zasad dotyczących usług społeczeństwa
informacyjnego (Dz. Urz. UE L 204 z 21.07.1998 r., z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne,
rozdz.13, t. 20, str. 337).
Załącznik
do rozporządzenia
Ministra rodowiska
z dnia ... ( poz. ...)
WZÓR
Województwo ………………………
Sprzeciwy wobec uznania przedmiotu lub substancji za produkt uboczny
Nazwa
Nazwa
Kod
Powiat Gmina
Nazwa3 Adres4
Lokalizacja5
produktu
Masa8
Lp.
procesu6
odpadu7
ubocznego
1
2
3
4
5
6
7
8
9
1
2
3
…
Przypadki uznania przedmiotu lub substancji za produkt uboczny
1
2
3
…
Całkowita
liczba
zgłoszeń
Imię i nazwisko osoby
sporządzającej informację
…………………………………………………………………
telefon służbowy
……………………………………………………………………………….
faks służbowy
………………………………………………………………………………..
e-mail służbowy
………………………………………………………………………………..
data sporządzenia informacji
……………………………………………………………..
Podpis sporządzającego
……………………………………………………………………..
Pieczątka i podpis dyrektora
komórki organizacyjnej odpowiedzialnej
za przygotowanie informacji
……………………………………………………………..
3 Nazwa wytwórcy produktu ubocznego
4 Adres wytwórcy produktu ubocznego
5 Adres lokalizacji urządzenia lub instalacji w której powstaje produkt uboczny, (wypełnić, o ile jest inny niż w
kolumnie 4).
6 Nazwać i opisać proces produkcyjny, w wyniku którego powstaje produkt uboczny.
7 Kod odpadu, który odpowiada danemu przedmiotowi lub substancji, w przypadku niespełnienia warunków
uznania za produkt uboczny określonych przepisami ustawy z dnia ... o odpadach.
8 Wytwarzana masa produktu ubocznego wyrażona w Mg w okresie roku.
2