Rządowy projekt ustawy o odpadach
projekt dotyczy określenia zasad postępowania z odpadami, które mają zapewnić ochronę życia i zdrowia ludzi oraz ochronę środowiska, zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju. Chodzi zwłaszcza o zapobieganie powstawaniu odpadów, ograniczanie ilości wytwarzanych odpadów, zmniejszanie ich negatywnego oddziaływania na środowisko, a także przygotowanie do ponownego użycia i wykorzystania.
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 456
- Data wpłynięcia: 2012-05-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o odpadach
- data uchwalenia: 2012-12-14
- adres publikacyjny: Dz.U. 2013 r. poz. 21
456-c2
uwzględniając nowe osiągnięcia techniczne w
dziedzinie przetwarzania WEEE), oraz załącznika
III i IV do postępu naukowo-technicznego
wprowadza
się
stosowanie
do
procedury
określonej w art. 14 ust. 2.
Przed wprowadzeniem zmian do załączników
Komisja,
zasięga,
między
innymi,
opinii
producentów
urządzeń
elektrycznych
i
elektronicznych,
podmiotów
gospodarczych
zajmujących się recyklingiem, przetwarzaniem
oraz
organizacji
zajmujących
się
ochroną
środowiska
naturalnego,
a
także
związków
pracowniczych i konsumenckich.
Artykuł 14 ust. 1
1. Komisja jest wspomagana przez Komitet
N
Komitet
ustanowiony zgodnie z przepisami art. 18
16.
dyrektywy 75/442/EWG.
Artykuł 14 ust. 2
2. W przypadku odwołań do niniejszego ustępu
N
stosuje się art. 5 i 7 decyzji 1999/468/WE, z
17.
uwzględnieniem jej art. 8.
Okres określony w art. 5 ust. 6 decyzji
1999/468/WE ustala się na trzy miesiące.
18. Artykuł 14 ust. 3
3. Komitet uchwala swój regulamin wewnętrzny.
N
Artykuł 17 ust. 1
1. Państwa Członkowskie wprowadzają w życie
N
Transpozycja
przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne,
niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy do
dnia 13 sierpnia 2004 r., i niezwłocznie
powiadamiają o tym Komisję.
19.
Przepisy przyjęte przez Państwa Członkowskie
zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub
odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej
publikacji.
Metody
dokonywania
takiego
odniesienia ustanawiają Państwa Członkowskie.
Artykuł 17 ust. 2
2. Państwa Członkowskie przekazują Komisji
N
teksty przepisów ustawowych, wykonawczych i
20.
administracyjnych,
przyjętych
w
dziedzinach
objętych niniejszą dyrektywą.
Artykuł 17 ust. 3
3. Pod warunkiem osiągnięcia celów wymienionych
N
w niniejszej dyrektywie Państwa Członkowskie
21.
mogą transponować przepisy określone w art. 6
ust. 6, art. 10 ust. 1 oraz art. 11 na mocy umów
39
zawieranych między właściwymi władzami a
zainteresowanymi
sektorami
gospodarczymi.
Umowy takie muszą spełniać następujące wymogi:
a) umowy podlegają wykonaniu;
b) w umowach określa się cele, wraz z podaniem
ostatecznych terminów ich realizacji;
c) umowy publikuje się w krajowych dziennikach
urzędowych lub w dokumentach krajowych, które
są w równym stopniu dostępne dla opinii publicznej
i przekazane Komisji;
d) wyniki osiągane w ramach tych umów są
regularnie
nadzorowane,
a
odpowiednie
sprawozdania przesyłane do właściwych władz i do
Komisji oraz podane do publicznej wiadomości na
warunkach podanych w umowie;
e) właściwe władze gwarantują, że zbadano
postęp osiągnięty w ramach umowy;
f) w przypadku niedopełnienia umowy Państwa
Członkowskie muszą zastosować odpowiednie
przepisy niniejszej dyrektywy, na drodze środków
ustawowych,
wykonawczych
lub
administracyjnych.
Artykuł 17 ust. 4
4. a) Grecja i Irlandia, które z uwagi na:
N
- ogólny niedostatek infrastruktury recyklingu,
- uwarunkowania geograficzne, takie jak duża
liczba
wysp
oraz
występowanie
obszarów
wiejskich i górskich,
- niską gęstość zaludnienia, oraz
- niski poziomu użycia EEE,
nie
są
w
stanie
osiągnąć
celu
zbiórki
wymienionego w art. 5 ust. 5 akapit pierwszy lub
celów odzysku wymienionych w art. 7 ust. 2 oraz
22.
które, na mocy art. 5 ust. 2 akapit trzeci dyrektywy
Rady 1999/31/WE z dnia 26 kwietnia 1999 r. w
sprawie składowania odpadów [20] mogą składać
wniosek
o
przedłużenie
nieprzekraczalnego
terminu podanego w tym artykule,
mogą przedłużyć terminy określone w art. 5 ust. 5 i
art. 7 ust. 2 niniejszej dyrektywy do 24 miesięcy.
Te Państwa Członkowskie powiadamiają Komisję
o swojej decyzji najpóźniej z chwilą transpozycji
niniejszej dyrektywy.
b) Komisja informuje o tych decyzjach pozostałe
40
Państwa Członkowskie i Parlament Europejski.
Artykuł 17 ust. 5
5. W terminie pięciu lat od wejścia w życie
N
niniejszej dyrektywy Komisja składa sprawozdanie
Parlamentowi
Europejskiemu
i
Radzie
na
podstawie doświadczenia zdobytego w zakresie
stosowania niniejszej dyrektywy, w szczególności
w
odniesieniu
do
zbiórki
selektywnej,
przetwarzania, odzysku i systemów finansowania.
23.
Co
więcej,
sprawozdanie
opiera
się
na
osiągnięciach
technologicznych,
zdobytym
doświadczeniu,
wymaganiach
w
dziedzinie
środowiska naturalnego oraz funkcjonowaniu rynku
wewnętrznego. Tam, gdzie jest to właściwe,
sprawozdaniu towarzyszą wnioski o rewizję
właściwych przepisów niniejszej dyrektywy.
Artykuł 18
Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie w dniu jej
N
24. Wejście w życie
opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej.
Artykuł 19
Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw
N
25. Skierowanie
Członkowskich.
O b j a ś n i e n i a:
* Przepisy dyrektywy zostały transponowane:
a) ustawą z dnia 29 lipca 2005 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (Dz. U. Nr 180, poz. 1495, z późn. zm.) (Ustawa WEEE);
b) ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150, z późn. zm.) (ustawa POŚ);
c) ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2005 r. Nr 236, poz. 2008, z późn. zm.) (ustawa UCIPG);
d) ustawa z dnia 29 listopada 2000 r. - Prawo atomowe (Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 276, z późn. zm.) (ustawa PA);
e) Ustawa z dnia 29 czerwca 2007 r. o międzynarodowym przemieszczaniu odpadów (Dz. U. Nr 124, poz. 859) (ustawa MPO);
f) Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o krajowym systemie ekozarządzania i audytu (EMAS) (Dz. U. Nr 70, poz. 631) (ustawa EMAS).
41
TABELA ZBIEŻNOŚCI
TYTUŁ PROJEKTU
Projekt ustawy o odpadach
TYTUŁ WDRAŻANEGO
DYREKTYWA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY 2006/21/WE Z DNIA 15 MARCA 2006 R. W SPRAWIE GOSPODAROWANIA
AKTU
ODPADAMI POCHODZĄCYMI Z PRZEMYSŁU WYDOBYWCZEGO ORAZ ZMIENIAJĄCA DYREKTYWĘ 2004/35/WE (Dz. U. L 24 z
PRAWNEGO/WDRAŻANY
31.1.2007, str. 1, z późn. zm.)
CH AKTÓW PRAWNYCH
Uwaga: Projekt ustawy dokonuje częściowej transpozycji dyrektywy 2002/96/WE, t.j. w takim zakresie, który dotychczas był transponowany
przepisami ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. z 2010 r. Nr 185, poz. 1243, z późn. zm.)
PRZEPISY UNII EUROPEJSKIEJ
Koniecznoś
Uzasadnienie
ć wdrożenia
uwzględnienia
T/N
w projekcie
Jedn.
przepisów
Treść przepisu UE
Jedn. red.*
Treść przepisu/ów projektu ustawy
red.
poza
minimalne
wymogi
prawa UE
Art.
3 „odpady” mają znaczenie określone w art. 1 lit. a)
Art. 3 ust. 1
1. Ilekroć w ustawie jest mowa o:
ust. 1 pkt dyrektywy 75/422/EWG;
pkt 6 (OU)
1
6) odpadach – rozumie się przez to każdą substancję lub przedmiot,
których posiadacz pozbywa się, zamierza się pozbyć, lub do których
pozbycia się jest obowiązany;
Art.
3 „odpady niebezpieczne” mają znaczenie określone
Art. 3 ust. 4
4. Odpady niebezpieczne oznaczają odpady wykazujące co najmniej
ust. 1 pkt w art. 1 ust. 4 dyrektywy Rady 91/689/EWG z dnia
(OU)
jedną spośród właściwości niebezpiecznych. Właściwości
2
12 grudnia 1991 r. w sprawie odpadów
powodujące, że odpady są odpadami niebezpiecznymi określa
niebezpiecznych1;
załącznik nr 3 do ustawy.
Art.
3 „odpady obojętne” oznaczają odpady, które nie
Art. 3 ust. 1
1. Ilekroć w ustawie jest mowa o:
1
Dz. U. L 377 z 31.12.1991, str. 20. Dyrektywa zmieniona dyrektywą 94/31/WE (Dz. U. L 168 z 2.7.1994, str. 28).
1
ust. 1 pkt ulegają
jakimkolwiek
istotnym
przemianom
pkt 9 (OU)
3
fizycznym,
chemicznym
lub
biologicznym.
9) odpadach obojętnych – rozumie się przez to odpady, które nie
Odpady obojętne są nierozpuszczalne, niepalne, nie
ulegają istotnym przemianom fizycznym, chemicznym lub
wchodzą w inny sposób w reakcje fizyczne lub
biologicznym; są nierozpuszczalne, nie wchodzą w reakcje fizyczne
chemiczne, nie ulegają biodegradacji, nie wpływają
ani chemiczne, nie powodują zanieczyszczenia środowiska lub
niekorzystnie na inną materię, z którą wchodzą w
zagrożenia dla życia, lub zdrowia ludzi, nie ulegają biodegradacji i
kontakt w sposób, który mógłby spowodować
nie wpływają niekorzystnie na materię, z którą się kontaktują;
zanieczyszczenie
środowiska
lub
zaszkodzić
ogólna zawartość zanieczyszczeń w tych odpadach oraz zdolność do
zdrowiu ludzkiemu. Całkowita zdolność do
ich wymywania, a także negatywne oddziaływanie na środowisko
wymywania
oraz
zawartość
substancji
odcieku są nieznaczne, a w szczególności nie stanowią zagrożenia
zanieczyszczających
w
odpadach
oraz
dla jakości wód powierzchniowych, wód podziemnych, gleby i
ekotoksyczność odcieku muszą być nieznaczne, a
ziemi;
w szczególności nie mogą one stanowić zagrożenia
dla
jakości
wód
powierzchniowych
lub
podziemnych;
Art.
3 „obiekt unieszkodliwiania odpadów” oznacza teren
Art. 3 ust. 1
1. Odpady składuje się:
ust. 1 pkt przeznaczony do gromadzenia lub składowania
pkt 5 (OW)
15
odpadów wydobywczych, zarówno w formie stałej,
Art. 7 ust. 1
3) w obiekcie unieszkodliwiania odpadów wydobywczych, o którym
jak i ciekłej, lub w roztworze lub zawiesinie, przez
– 5 (OW)
mowa w ustawie z dnia 10 lipca 2008 r. o odpadach wydobywczych.
następujące okresy:
Art. 102 ust.
−
bezterminowo
dla
obiektów
1 pkt 3 (OU)
unieszkodliwiania odpadów kategorii A i obiektów
unieszkodliwiania odpadów określonych jako
niebezpieczne w planie gospodarowania odpadami;
−
na okres ponad sześciu miesięcy dla
obiektów
unieszkodliwiania
odpadów
niebezpiecznych, wytworzonych niespodziewanie;
−
na okres ponad jednego roku dla obiektów
unieszkodliwiania odpadów innych niż odpady
niebezpieczne i obojętne;
−
na okres ponad trzech lat w przypadku
obiektów unieszkodliwiania odpadów
niezanieczyszczonej gleby, odpadów innych niż
niebezpieczne wytworzonych w czasie prac
poszukiwawczych, odpadów pochodzących z
wydobywania, przeróbki i magazynowania torfu i
odpadów obojętnych.
2