Rządowy projekt ustawy o Państwowej Komisji Badania Wypadków Morskich
Rządowy projekt ustawy o Państwowej Komisji Badania Wypadków Morskich
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 454
- Data wpłynięcia: 2012-05-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o Państwowej Komisji Badania Wypadków Morskich
- data uchwalenia: 2012-08-31
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1068
454
ryzykiem na obszarach morskich i portowych, organizacji służby ratowniczej, zasad działania
ośrodków VTS.
IV. Kompetencje
Umiejętność określania przyczyny wypadków, analizy potencjalnych zagrożeń,
V. Szczegółowy zakres szkolenia
Liczba godzin
Lp. Treści szkolenia
W C L
S ∑
1.
3
1. Procedury awaryjne.
2. System raportowania wypadków.
3. Ratownictwo morskie – organizacja, zapewnienie bezpieczeństwa
na obszarach morskich, przybrzeżnych i portowych.
4. Systemy regulacji ruchu VTS – procedury w sytuacjach
kryzysowych.
Razem
3
3
VI. Zaliczenie przedmiotu
Forma zajęć/
Zaliczenie
Zaliczenie ustne
Test
Sprawozdanie
Demonstracja
zaliczenia
pisemne
pisemne
Wykłady
x
Ćwiczenia
VII. Praktyka programowa
VIII. Wyposażenie i pomoce dydaktyczne
sala wykładowa z ekranem i projektorem
IX. Kadra
Prowadzenie i zaliczanie zajęć
Forma zajęć: Wykształcenie i wymagana praktyka:
Wykłady
Wykształcenie w rozumieniu art. 2 ust.1 pkt 8.
Dyplom morski na poziomie zarządzania w dziale pokładowym i
doświadczenie zawodowe bezpośrednio związane z zakresem wiedzy
stanowiącej przedmiot prowadzonych zajęć w minimalnym wymiarze
5 lat.
Potwierdzone kwalifikacje pedagogiczne.
Ćwiczenia
8.
Tematyka:
Łączność
Zakres szkolenia:
Forma zajęć: W
C
L
S
∑
Liczba
godzin:
3 3
I. Cele szkolenia
II. Wymagania wstępne
III. Wiedza
W zakresie zasad prowadzenia łączności z użyciem radiotelefonii VHF i cyfrowego selektywnego
wywołania DSC VHF
IV. Kompetencje
Umiejętność prowadzenia łączności alarmowej, pilnej, bezpieczeństwa i rutynowe z użyciem
radiotelefonii VHF i cyfrowego selektywnego wywołania DSC VHF, umiejętność pozyskiwania
morskich informacji bezpieczeństwa i pilotażowych.
V. Szczegółowy zakres szkolenia
Liczba godzin
Lp. Treści szkolenia
W C L
S ∑
1. 1.Zasady prowadzenia łączności w niebezpieczeństwie (procedury dla
3
zakresu VHF).
14
Zasady prowadzenia łączności pilnej oraz ostrzegawczej (procedury dla
zakres VHF).
Ochrona częstotliwości alarmowych i zapobieganie fałszywym
alarmom.
2. Uzyskiwanie Morskich informacji bezpieczeństwa (MSI) oraz porad i
pomocy medycznej.
3. Pozyskiwanie informacji pilotażowych ( pilotowych ).
4. Zasady prowadzenia łączności w systemach VTS.
5. Zasady prowadzenia łączności w systemach raportowania.
Razem
3
3
VI. Zaliczenie przedmiotu
Forma zajęć/
Zaliczenie
Zaliczenie ustne
Test
Sprawozdanie
Demonstracja
zaliczenia
pisemne
pisemne
Wykłady
x
Ćwiczenia
VII. Praktyka programowa
VIII. Wyposażenie i pomoce dydaktyczne
sala wykładowa z ekranem i projektorem
IX. Kadra
Prowadzenie i zaliczanie zajęć
Forma zajęć: Wykształcenie i wymagana praktyka:
Wykłady
Wykształcenie w rozumieniu art. 2 ust.1 pkt 8.
Doświadczenie zawodowe bezpośrednio związane z zakresem wiedzy
stanowiącej przedmiot prowadzonych zajęć w minimalnym wymiarze
5 lat.
Potwierdzone kwalifikacje pedagogiczne.
Ćwiczenia
15
Załącznik nr 2
RAMOWY PROGRAM PRAKTYKI PILOTOWEJ*
*.Wymagania realizacji praktyki pilotowej określone są w rozporządzeniu w sprawie
wymagań kwalifikacyjnych dla pilotów morskich
Tematyka:
Praktyka Pilotowa
Zakres szkolenia:
Wg. rozporządzenia w sprawie wymagań kwalifikacyjnych pilotów
Forma zajęć:
∑
Liczba
godzin:
I. Cele szkolenia
II. Wymagania wstępne
III. Wiedza
W zakresie zasad prowadzenia pilotażu
IV. Kompetencje
Umiejętność prowadzenia bezpiecznego pilotażu
V. Szczegółowy zakres szkolenia
Liczba godzin
Lp. Treści szkolenia
W C L
S ∑
1.
2.
3
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
Razem
3
3
VI. Zaliczenie przedmiotu
Forma zajęć/
Zaliczenie
Zaliczenie ustne
Test
Sprawozdanie
Demonstracja
zaliczenia
pisemne
pisemne
Wykłady
x
Praktyka
X
VII. Praktyka programowa
Na statkach w określonym rejonie pilotowym
VIII. Wyposażenie i pomoce dydaktyczne
IX. Kadra
Prowadzenie i zaliczanie zajęć
Forma zajęć: Wykształcenie i wymagana praktyka:
Wykłady
Praktyka
Piloci
16
Uzasadnienie
W związku ze zmianą ustawy bezpieczeństwie morskim, zaistniała konieczność
opracowania przepisów wykonawczych regulujących prowadzenie szkoleń pilotów morskich
przez uznane ośrodki szkoleniowe, jak i zdawanie egzaminów, potwierdzających kwalifikacje
zawodowe pilotów przed Centralną Morską Komisją Egzaminacyjną.
Projekt rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej
stanowi wykonanie delegacji zawartej w art. 107 ust. 11 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r.
o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. Nr 228, poz. 1368), zgodnie z którą minister właściwy do
spraw gospodarki morskiej określi, w drodze rozporządzenia, warunki i tryb uznawania,
odnawiania, zawieszania i cofania uznania ośrodków szkolenia pilotów, wymagania
dotyczące wyposażenia bazy szkoleniowej oraz kwalifikacji kadry tych ośrodków, ramowe
programy szkoleń i praktyki pilotowej, wymagania egzaminacyjne dla uzyskania dyplomu
stwierdzającego uzyskanie kwalifikacji pilota morskiego lub szczególnych uprawnień
pilotowych. Wprowadzenie przedmiotowych przepisów wykonawczych związane jest
również z wpłynięciem do Rzecznika Praw Obywatelskich skargi na utrudniony dostęp do
zawodu pilota morskiego. Projekt rozporządzenia zachowuje obiektywizm i przejrzystość
prowadzenia szkoleń i egzaminów na pilotów morskich przy zachowaniu wysokiego poziomu
ich kształcenia.
Projekt rozporządzenia określa warunki i tryb przeprowadzania audytów dotyczących:
uznania, odnowienia ważności uznania oraz audytów dodatkowych dla ośrodków szkolących
pilotów morskich. Projekt, poprzez określenie zakresu audytu, określa także warunki
i kryteria, jakimi kierować się powinni audytorzy w trakcie audytu. Audytorzy powoływani
przez ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej będą przeprowadzali audyty na
zgodność z przepisami rozporządzenia oraz ustawy o bezpieczeństwie morskim.
Powoływanie audytorów określają inne przepisy z ustawy o bezpieczeństwie morskim.
Ponadto projekt określa wymagania dotyczące kwalifikacji kadry prowadzącej
szkolenia oraz wymagania dla bazy szkoleniowej ośrodka szkolenia pilotów. Propozycja
ramowych programów szkolenia i wymagań egzaminacyjnych została opracowana po raz
pierwszy w celu ujednolicenia szkolenia w różnych ośrodkach szkolenia pilotów. Propozycje
obejmują zarówno część teoretyczną jak i część praktyczną zdobywania umiejętności na
symulatorach. Szkolenia prowadzone przez uznane ośrodki powinny przygotowywać na
jednakowym poziomie do zdania egzaminu zgodnie z wymaganiami egzaminacyjnymi,
określonymi również w projekcie rozporządzenia. Projekt wprowadza dodatkowo książkę
praktyk dla pilotów, która zapewni właściwy nadzór nad ich przeprowadzaniem, jak
i protokół zaliczenia egzaminu praktycznego, kończącego praktykę morską,
przeprowadzanego z udziałem egzaminatora z Listy Egzaminatorów CMKE.
Projekt rozporządzenia nie podlega notyfikacji Komisji Europejskiej, zgodnie z § 4
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania
krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z pó n.
zm.).
Projekt rozporządzenia nie podlega konsultacjom w celu uzyskania opinii
z Europejskim Bankiem Centralnym lub innym właściwym instytucjom i organom Unii
Europejskiej, o których mowa w § 12a Uchwały Rady Ministrów Nr 49 z dnia 19 marca
2002 r. Regulamin pracy Rady Ministrów (M. P. Nr 13, poz. 221, z pó n. zm.).
Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej
w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z pó n. zm.), przedmiotowy projekt
rozporządzenia zostanie zamieszczony na stronie internetowej Biuletynu Informacji
Publicznej Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej.
Proponuje się, aby projekt rozporządzenia wszedł w życie po upływie 14 dni od dnia
ogłoszenia.
Projekt rozporządzenia jest zgodny z przepisami prawa Unii Europejskiej.
18
ośrodków VTS.
IV. Kompetencje
Umiejętność określania przyczyny wypadków, analizy potencjalnych zagrożeń,
V. Szczegółowy zakres szkolenia
Liczba godzin
Lp. Treści szkolenia
W C L
S ∑
1.
3
1. Procedury awaryjne.
2. System raportowania wypadków.
3. Ratownictwo morskie – organizacja, zapewnienie bezpieczeństwa
na obszarach morskich, przybrzeżnych i portowych.
4. Systemy regulacji ruchu VTS – procedury w sytuacjach
kryzysowych.
Razem
3
3
VI. Zaliczenie przedmiotu
Forma zajęć/
Zaliczenie
Zaliczenie ustne
Test
Sprawozdanie
Demonstracja
zaliczenia
pisemne
pisemne
Wykłady
x
Ćwiczenia
VII. Praktyka programowa
VIII. Wyposażenie i pomoce dydaktyczne
sala wykładowa z ekranem i projektorem
IX. Kadra
Prowadzenie i zaliczanie zajęć
Forma zajęć: Wykształcenie i wymagana praktyka:
Wykłady
Wykształcenie w rozumieniu art. 2 ust.1 pkt 8.
Dyplom morski na poziomie zarządzania w dziale pokładowym i
doświadczenie zawodowe bezpośrednio związane z zakresem wiedzy
stanowiącej przedmiot prowadzonych zajęć w minimalnym wymiarze
5 lat.
Potwierdzone kwalifikacje pedagogiczne.
Ćwiczenia
8.
Tematyka:
Łączność
Zakres szkolenia:
Forma zajęć: W
C
L
S
∑
Liczba
godzin:
3 3
I. Cele szkolenia
II. Wymagania wstępne
III. Wiedza
W zakresie zasad prowadzenia łączności z użyciem radiotelefonii VHF i cyfrowego selektywnego
wywołania DSC VHF
IV. Kompetencje
Umiejętność prowadzenia łączności alarmowej, pilnej, bezpieczeństwa i rutynowe z użyciem
radiotelefonii VHF i cyfrowego selektywnego wywołania DSC VHF, umiejętność pozyskiwania
morskich informacji bezpieczeństwa i pilotażowych.
V. Szczegółowy zakres szkolenia
Liczba godzin
Lp. Treści szkolenia
W C L
S ∑
1. 1.Zasady prowadzenia łączności w niebezpieczeństwie (procedury dla
3
zakresu VHF).
14
Zasady prowadzenia łączności pilnej oraz ostrzegawczej (procedury dla
zakres VHF).
Ochrona częstotliwości alarmowych i zapobieganie fałszywym
alarmom.
2. Uzyskiwanie Morskich informacji bezpieczeństwa (MSI) oraz porad i
pomocy medycznej.
3. Pozyskiwanie informacji pilotażowych ( pilotowych ).
4. Zasady prowadzenia łączności w systemach VTS.
5. Zasady prowadzenia łączności w systemach raportowania.
Razem
3
3
VI. Zaliczenie przedmiotu
Forma zajęć/
Zaliczenie
Zaliczenie ustne
Test
Sprawozdanie
Demonstracja
zaliczenia
pisemne
pisemne
Wykłady
x
Ćwiczenia
VII. Praktyka programowa
VIII. Wyposażenie i pomoce dydaktyczne
sala wykładowa z ekranem i projektorem
IX. Kadra
Prowadzenie i zaliczanie zajęć
Forma zajęć: Wykształcenie i wymagana praktyka:
Wykłady
Wykształcenie w rozumieniu art. 2 ust.1 pkt 8.
Doświadczenie zawodowe bezpośrednio związane z zakresem wiedzy
stanowiącej przedmiot prowadzonych zajęć w minimalnym wymiarze
5 lat.
Potwierdzone kwalifikacje pedagogiczne.
Ćwiczenia
15
Załącznik nr 2
RAMOWY PROGRAM PRAKTYKI PILOTOWEJ*
*.Wymagania realizacji praktyki pilotowej określone są w rozporządzeniu w sprawie
wymagań kwalifikacyjnych dla pilotów morskich
Tematyka:
Praktyka Pilotowa
Zakres szkolenia:
Wg. rozporządzenia w sprawie wymagań kwalifikacyjnych pilotów
Forma zajęć:
∑
Liczba
godzin:
I. Cele szkolenia
II. Wymagania wstępne
III. Wiedza
W zakresie zasad prowadzenia pilotażu
IV. Kompetencje
Umiejętność prowadzenia bezpiecznego pilotażu
V. Szczegółowy zakres szkolenia
Liczba godzin
Lp. Treści szkolenia
W C L
S ∑
1.
2.
3
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
Razem
3
3
VI. Zaliczenie przedmiotu
Forma zajęć/
Zaliczenie
Zaliczenie ustne
Test
Sprawozdanie
Demonstracja
zaliczenia
pisemne
pisemne
Wykłady
x
Praktyka
X
VII. Praktyka programowa
Na statkach w określonym rejonie pilotowym
VIII. Wyposażenie i pomoce dydaktyczne
IX. Kadra
Prowadzenie i zaliczanie zajęć
Forma zajęć: Wykształcenie i wymagana praktyka:
Wykłady
Praktyka
Piloci
16
Uzasadnienie
W związku ze zmianą ustawy bezpieczeństwie morskim, zaistniała konieczność
opracowania przepisów wykonawczych regulujących prowadzenie szkoleń pilotów morskich
przez uznane ośrodki szkoleniowe, jak i zdawanie egzaminów, potwierdzających kwalifikacje
zawodowe pilotów przed Centralną Morską Komisją Egzaminacyjną.
Projekt rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej
stanowi wykonanie delegacji zawartej w art. 107 ust. 11 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r.
o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. Nr 228, poz. 1368), zgodnie z którą minister właściwy do
spraw gospodarki morskiej określi, w drodze rozporządzenia, warunki i tryb uznawania,
odnawiania, zawieszania i cofania uznania ośrodków szkolenia pilotów, wymagania
dotyczące wyposażenia bazy szkoleniowej oraz kwalifikacji kadry tych ośrodków, ramowe
programy szkoleń i praktyki pilotowej, wymagania egzaminacyjne dla uzyskania dyplomu
stwierdzającego uzyskanie kwalifikacji pilota morskiego lub szczególnych uprawnień
pilotowych. Wprowadzenie przedmiotowych przepisów wykonawczych związane jest
również z wpłynięciem do Rzecznika Praw Obywatelskich skargi na utrudniony dostęp do
zawodu pilota morskiego. Projekt rozporządzenia zachowuje obiektywizm i przejrzystość
prowadzenia szkoleń i egzaminów na pilotów morskich przy zachowaniu wysokiego poziomu
ich kształcenia.
Projekt rozporządzenia określa warunki i tryb przeprowadzania audytów dotyczących:
uznania, odnowienia ważności uznania oraz audytów dodatkowych dla ośrodków szkolących
pilotów morskich. Projekt, poprzez określenie zakresu audytu, określa także warunki
i kryteria, jakimi kierować się powinni audytorzy w trakcie audytu. Audytorzy powoływani
przez ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej będą przeprowadzali audyty na
zgodność z przepisami rozporządzenia oraz ustawy o bezpieczeństwie morskim.
Powoływanie audytorów określają inne przepisy z ustawy o bezpieczeństwie morskim.
Ponadto projekt określa wymagania dotyczące kwalifikacji kadry prowadzącej
szkolenia oraz wymagania dla bazy szkoleniowej ośrodka szkolenia pilotów. Propozycja
ramowych programów szkolenia i wymagań egzaminacyjnych została opracowana po raz
pierwszy w celu ujednolicenia szkolenia w różnych ośrodkach szkolenia pilotów. Propozycje
obejmują zarówno część teoretyczną jak i część praktyczną zdobywania umiejętności na
symulatorach. Szkolenia prowadzone przez uznane ośrodki powinny przygotowywać na
jednakowym poziomie do zdania egzaminu zgodnie z wymaganiami egzaminacyjnymi,
określonymi również w projekcie rozporządzenia. Projekt wprowadza dodatkowo książkę
praktyk dla pilotów, która zapewni właściwy nadzór nad ich przeprowadzaniem, jak
i protokół zaliczenia egzaminu praktycznego, kończącego praktykę morską,
przeprowadzanego z udziałem egzaminatora z Listy Egzaminatorów CMKE.
Projekt rozporządzenia nie podlega notyfikacji Komisji Europejskiej, zgodnie z § 4
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania
krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z pó n.
zm.).
Projekt rozporządzenia nie podlega konsultacjom w celu uzyskania opinii
z Europejskim Bankiem Centralnym lub innym właściwym instytucjom i organom Unii
Europejskiej, o których mowa w § 12a Uchwały Rady Ministrów Nr 49 z dnia 19 marca
2002 r. Regulamin pracy Rady Ministrów (M. P. Nr 13, poz. 221, z pó n. zm.).
Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej
w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z pó n. zm.), przedmiotowy projekt
rozporządzenia zostanie zamieszczony na stronie internetowej Biuletynu Informacji
Publicznej Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej.
Proponuje się, aby projekt rozporządzenia wszedł w życie po upływie 14 dni od dnia
ogłoszenia.
Projekt rozporządzenia jest zgodny z przepisami prawa Unii Europejskiej.
18
Dokumenty związane z tym projektem:
- 454 › Pobierz plik