eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o Państwowej Komisji Badania Wypadków Morskich

Rządowy projekt ustawy o Państwowej Komisji Badania Wypadków Morskich

Rządowy projekt ustawy o Państwowej Komisji Badania Wypadków Morskich

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 454
  • Data wpłynięcia: 2012-05-29
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o Państwowej Komisji Badania Wypadków Morskich
  • data uchwalenia: 2012-08-31
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1068

454

OCENA SKUTKÓW REGULACJI

I.
Cel wprowadzenia rozporządzenia
W związku ze zmianą ustawy o bezpieczeństwie morskim, zaistniała konieczność
opracowania przepisów wykonawczych regulujących prowadzenie szkoleń pilotów morskich
oraz uznawanie ośrodków szkolenia pilotów.

II.
Podmioty, na które oddziałuje rozporządzenie
Przepisy projektowanego rozporządzenia będą oddziaływać na bazy szkolące pilotów
morskich oraz otworzą możliwość prowadzenia takich szkoleń przez inne morskie jednostki
edukacyjne, jako podmioty uznane do szkoleniem pilotów morskich. Każdy ośrodek będzie
podlegał audytom na zgodność z postanowieniami przedmiotowego projektu rozporządzenia
oraz ustawy o bezpieczeństwie morskim w zakresie szkolenia pilotów.

III.
Konsultacje społeczne
Projekt rozporządzania zostanie skierowany do uzgodnień z następującymi podmiotami:
1) Akademia Morska w Gdyni;
2) Akademia Morska w Szczecinie;
3) Akademia Marynarki Wojennej;
4) Polskie Stowarzyszeni Pilotów Morskich;
5) Studium Doskonalenia Kadr Sp. z o.o.;
6) Studium Doskonalenia Kadr Oficerskich Akademii Morskiej w Szczecinie;
7) Ośrodek Szkoleniowy Akademii Marynarki Wojennej;
8) Szkoła Morska w Gdyni Sp. z o.o.;
9) Ośrodek Szkolenia Zawodowego Gospodarki Morskiej w Gdyni;
10) Ośrodek Szkolenia Zawodowego Gospodarki Morskiej w Szczecinie;
11) Centrum Szkolenia Morskiego „ZENIT”;

19
12) Dohle Manning Agency (Poland) Sp. z o.o.;
13) Gdańska Akademia Kształcenia Służb Ochrony i Doskonalenia Zawodowego;
14) Ośrodek Szkolenia Pożarniczego - Fire Port Sernice;
15) Ośrodek Szkoleniowy Polsteam s.c.;
16) Akademia Morska Studium GMDSS;
17) Straż Portowa Sp. z o.o.;
18) Bałtycka Akademia Umiejętności;
19) MERIDIAN INTERNATIONAL S.C.;
20) Gdyńska Szkoła Morska;
21) Zespół Szkół Morskich im. Bohaterskich Obrońców Westerplatte;
22) Ośrodek Szkoleniowy Ratownictwa Morskiego Akademii Morskiej w Szczecinie;
23) Ośrodek Szkolenia Morskiego Przy Centrum Kształcenia Zawodowego;
24) Towarzystwo Wiedzy Powszechnej - Odział Regionalny w Szczecinie;
25) Zespół Szkół Morskich w winoujściu;
26) Policealna Szkoła Morska w Szczecinie;
27) Technikum Morskie w Zespole Szkół Budowy Okrętów w Szczecinie;
28) Federacja Związków Zawodowych Marynarzy i Rybaków;
29) Krajowa Sekcja Morska Marynarzy i Rybaków NSZZ „Solidarność”;
30) Ogólnopolski Związek Zawodowy Oficerów i Marynarzy;
31) Stacja pilotowa - Szczecin – Pilot;
32) Stacja pilotowa – Gdańsk – Pilot;
33) Stacja pilotowa – UNIPIL.


20
IV.
Skutki wprowadzenia regulacji
1. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym na budżet państwa
i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Wejście w życie rozporządzenia nie wpłynie na sektor finansów publicznych.
2. Wpływ regulacji na rynek pracy
Wejście w życie rozporządzenia ułatwi dostęp do zawodu pilota morskiego.
.
3. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie rozporządzenia otworzy dostęp do świadczenia usług w zakresie
teoretycznego szkolenia pilotów morskich dla podmiotów gospodarczych innych niż
podmioty realizujące zadania stacji pilotowych.

4. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie rozporządzenia nie wpłynie na sytuację i rozwój regionalny.
























05/08rch

21
Projekt
ROZPORZ DZENIE
RADY MINISTRÓW

z dnia

w sprawie szczegółowych warunków i sposobu wykonywania zadań poszukiwania
i ratowania życia na morzu przez brzegowe stacje ratownicze oraz sposobu realizacji
uprawnień członków ochotniczych drużyn ratowniczych

Na podstawie art. 124 ust. 3 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim
(Dz. U. 2011 r. Nr 228, poz. 1368, z pó n. zm.), zwanej dalej „ustawą”, zarządza się, co
następuje:

§ 1.
1. Jednostki organizacyjne, o których mowa w art. 116 ust. 3 ustawy, Morskiej Służby
Poszukiwania i Ratownictwa, zwanej dalej "Służbą SAR", pełnią, w celu niezwłocznego
podjęcia działań poszukiwawczych i ratowniczych, całodobową służbę pogotowia.
2. Jednostki organizacyjne Służby SAR, o których mowa w ust. 1, w ramach pełnionej służby
pogotowia są obowiązane do przestrzegania odpowiednich reżimów gotowości, ustalonych
w regulaminie pogotowia Służby SAR, określającym w szczególności:
1) minimalne normy wyposażenia w specjalistyczny sprzęt i urządzenia;
2) minimum zapasów paliwa, wody i prowiantu;
3) dopuszczalny, najdłuższy czas od momentu otrzymania informacji o potrzebie udziału
w akcji ratowniczej do chwili opuszczenia bazy przez jednostkę ratowniczą.
3. Kapitanowie morskich statków ratowniczych oraz pełniący dyżur ratownicy brzegowych
stacji ratowniczych podczas pełnienia służby pogotowia są obowiązani w szczególności do:
1) utrzymywania stałej łączności z Morskim Ratowniczym Centrum Koordynacyjnym,
zwanym dalej "MRCK";
2) prowadzenia stałego nasłuchu na częstotliwości VHF przeznaczonej do odbioru
sygnałów o niebezpieczeństwie na morzu;
3) informowania MRCK o każdej zmianie miejsca postoju w porcie bazowania statku
ratowniczego oraz sytuacjach ograniczających lub uniemożliwiających udział tego statku albo
brzegowej stacji ratowniczej w działaniach ratowniczych.

§ 2. Dyżur brzegowej stacji ratowniczej może pełnić wyłącznie ratownik morski Brzegowej
Stacji Ratowniczej.

§ 3.
Dyrektor Służby SAR może wprowadzać dora ne zmiany w systemie pogotowia
ratowniczego wynikające z przyczyn technicznych bąd innych uzasadnionych względów,
Zmiany te powinny być należycie udokumentowane.

§ 4. Działaniami ratowniczymi i poszukiwawczymi kierują:
1) kierownik akcji;
2) kierujący akcją na miejscu jej prowadzenia albo koordynator nawodnych poszukiwań.

§ 5. 1. Zadania kierownika akcji, o którym mowa w § 4 pkt 1, polegają w szczególności na:
1) opracowywaniu szczegółowych planów danej akcji;
2) uruchamianiu jednostek Służby SAR do działań ratowniczych i poszukiwawczych;
3) organizowaniu zabezpieczenia logistycznego prowadzonych działań ratowniczych
i poszukiwawczych;
4) realizowaniu współdziałania z innymi jednostkami organizacyjnymi zgodnie z Planem
SAR;
5) realizowaniu współdziałania z odpowiednimi służbami ratowniczymi innych państw.
2. Kierownik akcji opracowując szczegółowy plan akcji, o którym mowa w ust. 1 pkt 1,
powinien uwzględnić:
1) aktualne i przewidywane warunki hydrologiczno-meteorologiczne w rejonie akcji;
2) czas potrzebny na dotarcie do osób zagrożonych;
3) okoliczności wypadku i rodzaj wymaganej pomocy;
4) dostępność sił i środków ratowniczych Służby SAR, współdziałających jednostek
organizacyjnych wymienionych w Planie SAR oraz innych możliwych do wykorzystania
jednostek ratowniczych.

§ 6. 1. Kierowanie działaniami ratowniczymi na miejscu akcji przez osobę, o której mowa
w § 4 pkt 2, polega w szczególności na:
1) dokonaniu wyboru metody ratowania ludzi znajdujących się w niebezpieczeństwie na
morzu;
2) bezpośrednim kierowaniu działaniami jednostek ratowniczych, zgodnie ze
szczegółowym planem akcji.
2. W przypadku gdy plan akcji nie został dostarczony kierującemu działaniami ratowniczymi
i poszukiwawczymi na miejscu akcji, jest on obowiązany do samodzielnego opracowania
takiego planu.
3. Dokonując wyboru metody ratowania ludzi, kierujący działaniami ratowniczymi
i poszukiwawczymi na miejscu akcji powinien stosować odpowiednio szczegółowe wytyczne
zawarte w Planie SAR, a w szczególności uwzględnić:
1) sytuację osób zagrożonych;
2) stan osób zagrożonych i wskazania medyczne;
3) panujące w rejonie warunki hydrologiczne i meteorologiczne;
4) możliwości działania własnej jednostki ratowniczej i pozostałych jednostek biorących
udział w akcji;
5) zagrożenia dla osób wykonujących działania ratownicze.

§ 7. 1. Morskie statki ratownicze oraz brzegowe stacje ratownicze wykonują działania
ratownicze i poszukiwawcze samodzielnie bąd we współdziałaniu z innymi jednostkami
ratowniczymi.
2. W przypadku działań samodzielnych, akcją na miejscu kieruje odpowiednio kapitan
morskiego statku ratowniczego lub kierownik brzegowej stacji ratowniczej, a w razie
współdziałania z innymi jednostkami ratowniczymi - osoba wyznaczona przez kierownika
akcji.

§ 8.
We wszystkich podejmowanych działaniach kierujący działaniami ratowniczymi,
o którym mowa w § 4 pkt 2, powinien brać pod uwagę względy bezpieczeństwa osób
wykonujących działania ratownicze oraz zasady dobrej praktyki morskiej.

§ 9. 1. W przypadkach szczególnych, jeżeli w ocenie kierującego działaniami ratowniczymi
albo koordynatora nawodnych poszukiwań dokonanej na miejscu akcji istnieje
prawdopodobieństwo uratowania życia ludzkiego, może on odstąpić od zasad działania
uznanych powszechnie za bezpieczne, z zachowaniem jednak wszelkich możliwych w danych
warunkach zabezpieczeń.
2. Podjęcie decyzji o odstąpieniu od zasad, o których mowa w § 8, może mieć miejsce jedynie
w przypadkach, gdy:
1) fizyczne możliwości ratownika mogą zastąpić brak możliwości użycia właściwego
sprzętu;

2
strony : 1 ... 10 ... 20 ... 33 . [ 34 ] . 35

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: