eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o Państwowej Komisji Badania Wypadków Morskich

Rządowy projekt ustawy o Państwowej Komisji Badania Wypadków Morskich

Rządowy projekt ustawy o Państwowej Komisji Badania Wypadków Morskich

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 454
  • Data wpłynięcia: 2012-05-29
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o Państwowej Komisji Badania Wypadków Morskich
  • data uchwalenia: 2012-08-31
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1068

454

b) posiadane wyposażenie sal wykładowych, pracowni, laboratoriów, symulatorów,
warsztatów, niezbędne do szkoleń pilotów morskich;
3) organizacja pracy ośrodka, w tym:
a) struktura organizacyjna,
b) obieg dokumentów i informacji,
c) zasady archiwizacji i przechowywania dokumentów,
d) zasady nadzoru i kontroli wewnętrznej;
4) proces szkolenia, w tym:
a) realizacja szkolenia z podziałem na przedmioty oraz wymiar godzinowy ich realizacji
z uwzględnieniem podziału na wykłady, ćwiczenia, zajęcia laboratoryjne
i warsztatowe,
b) wykorzystanie sprzętu, pomocy dydaktycznych w procesie szkolenia,
c) realizacja i ocena praktyki pływania, w tym rejestr wydanych dzienników praktyk
i rejestr zaświadczeń o zaliczeniu dziennika praktyk,
d) formy egzaminowania, system oceniania, realizacja i dokumentacja zaliczeń,
egzaminów, sprawdzanie poziomu kompetencji,
e) kwalifikacje wykładowców i egzaminatorów,
f) sposób i wyniki oceny wykładowców,
g) zgodność procesów kształcenia realizowanych przez ośrodek szkoleniowy
z zatwierdzonymi programami szkoleń,
h) kontrola procesu szkolenia,
i) prowadzenie dokumentacja procesu szkolenia.

§ 11. Ośrodek zostaje uznany w zakresie szkolenia pilotów morskich, jeżeli:
1) szkolenia kwalifikacyjne, prowadzone są w oparciu o programy szkoleń, zawierające
kwalifikacje kadry, wymagane wyposażenie i treści programowe, określone na
podstawie niniejszego rozporządzenia;
2) posiada system zarządzania jakością zgodny z normami ISO serii 9000 w zakresie
działalności szkolenia pilotów morskich, potwierdzony odpowiednim certyfikatem,
przy czym w nowo tworzonych ośrodkach system zarządzania jakością powinien być
potwierdzony certyfikatem w okresie 1 roku od rozpoczęcia działalności
szkoleniowej.

§ 12. Ramowe programy szkoleń i wymagań egzaminacyjnych, wymagania dotyczące
wyposażenia bazy szkoleniowej oraz kwalifikacji kadry, stanowią załącznik nr 1.

§ 13. Ramowy program praktyki pilotowej stanowi załącznik nr 2.

§ 14. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.


MINISTER TRANSPORTU, BUDOWNICTWA
I GOSPODARKI MORSKIEJ






4
Załączniki
do rozporządzenia
Ministra Transportu, Budownictwa
i Gospodarki Morskiej

z dnia … (poz. …)

Załącznik nr 1

RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA PILOTÓW
WYMAGANIA EGZAMINACYJNE
WYMAGANIA dotyczące WYPOSA ENIA SZKOLENIOWEGO
i KWALIFIKACJI KADRY DYDAKTYCZNEJ

1.


Tematyka:
Systemy Bezpieczeństwa eglugi
Zakres szkolenia:


Forma zajęć: W
C
L
S

Liczba godzin:
8
4


12

I. Cele szkolenia
II. Wymagania wstępne:
III. Wiedza
W zakresie aktualnych przepisów dotyczących bezpieczeństwa żeglugi w Rzeczypospolitej Polskiej
i na poziomie międzynarodowym, przepisów prawnych dotyczących pilotażu morskiego
i pełnomorskiego, organizacji pilotażu w różnych państwach, organizacji zrzeszających pilotów,
zakres odpowiedzialności pilota i zasad współpracy z załogą, wymagania w Rzeczypospolitej Polskiej
i wybranych państwach do uzyskania dyplomu pilota, bazy danych wypadków, ryzyka, procedur
zarządzania ryzykiem, wytycznych do zarządzania ryzykiem na obszarach portowych.
IV. Kompetencje
Umiejętność
korzystania z aktualnych aktów prawnych dotyczących bezpieczeństwa żeglugi oraz
pilotażu morskiego i pełnomorskiego, współpracy z załogą statku w zakresie prowadzenia bezpiecznej
nawigacji, określania przyczyn wypadków, analizowania potencjalnych zagrożeń.
V. Szczegółowy zakres szkolenia
Liczba godzin
Lp. Treści szkolenia
W C L
S ∑
1. Stan prawny w RP
8

1.Ustawa z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim
2.Ustawa z dnia 23 września 2008 r. o ochronie żeglugi i portów
morskich
3.Ustawa z dnia 18 września 2001 r. Kodeks morski
4.Ustawa z dnia 21 marca 1991 r. o obszarach morskich Rzeczypospolitej
Polskiej i administracji morskiej
5.Ustawa z dnia 16 marca 1995 r. o zapobieganiu zanieczyszczaniu
morza przez statki
6.Ustawa z dnia 1 grudnia 1961 r. o izbach morskich
7.Ustawa z dnia 12 września 2002 r. o portowych urządzeniach do
odbioru odpadów oraz pozostałości ładunkowych ze statków
8.Ustawa z dnia ... o Państwowej Komisji Badania Wypadków Morskich
Międzynarodowy stan prawny
1. Procedury uchwalania aktów prawnych w IMO.
2. Wymagania Konwencji SOLAS w zakresie bezpieczeństwa
żeglugi,
3. Resolution A.480(IX) (adopted in 1975) recommends the use of

5
4. qualified deep-sea pilots in the Baltic and Resolution A.620(15)
(adopted 1987) recommends that ships with a draught of 13
metres or more should use the pilotage services established by
Coastal States in the entrances to the Baltic Sea.
5. A.486(XII) (adopted 1981) recommends the use of deep-sea
pilots in the North Sea, English Channel and Skagerrak.
6. A.579(14) (adopted 1985) recommends that certain oil tankers,
all chemical carriers and gas carriers and ships carrying
radioactive material using the Sound (which separates Sweden
and Denmark) should use pilotage services.
7. A.889(21) on Pilot Transfer Arrangements gives
recommendations on the construction of pilot ladders.
8. A960 gives recommendations on training and certification and
operational procedures for Maritime Pilots other than Deep Sea
pilots.
2. Organizacja pilotażu
4

1. Zakres odpowiedzialności pilota.
2. Ogólne zasady współpracy z załogą.
3. Wymagania w Rzeczypospolitej Polskiej i wybranych krajach do
uzyskania dyplomu pilota.
4. Wypadek morski, ryzyko nawigacyjne.
5. System zarządzania ryzykiem w portach.
6. Wytyczne dotyczące ryzyka w obszarach portowych (IMO,
EMSA, i inne).
7. Studia przypadków.


Razem
8 4

12
VI. Zaliczenie przedmiotu w trakcie szkolenia
Forma zajęć/
Zaliczenie
Zaliczenie ustne
Test
Sprawozdanie
Demonstracja
zaliczenia
pisemne
pisemne
Wykłady
x x
Ćwiczenia





VII. Praktyka programowa
VIII
. Wyposażenie i pomoce dydaktyczne
Sala wykładowa z ekranem i projektorem komputerowym
IX. Kadra
Prowadzenie i zaliczanie zajęć
Forma zajęć: Wykształcenie i wymagana praktyka:
Wykłady
Wykształcenie w rozumieniu art. 2 ust.1 pkt 8.
Doświadczenie zawodowe bezpośrednio związane z zakresem wiedzy
stanowiącej przedmiot prowadzonych zajęć w minimalnym wymiarze 5
lat.
Potwierdzone kwalifikacje pedagogiczne
Ćwiczenia
Wykształcenie w rozumieniu art. 2 ust.1 pkt 8.
Dyplom morski na poziomie zarządzania w dziale pokładowym i
doświadczenie zawodowe bezpośrednio związane z zakresem wiedzy
stanowiącej przedmiot prowadzonych zajęć w minimalnym wymiarze 5
lat.
Potwierdzone kwalifikacje pedagogiczne.
2.

Tematyka:
Nawigacja Pilotażowa
Zakres szkolenia:


Forma zajęć: W
C
L
S

Liczba godzin:
10
3
3
20
36


6
I. Cele szkolenia
II. Wymagania wstępne

Poziom zarządzania dział pokładowy
III. Wiedza
W zakresie zadań i celu nawigacji pilotażowej, metod określania pozycji podczas prowadzenia
nawigacji pilotażowej, metod szacowania skutków awarii i ryzyka, jakie towarzyszą manewrom na
akwenach ograniczonych.
IV. Kompetencje
Umiejętność określania dokładności pływającego znaku nawigacyjnego, wyznaczania częstotliwość
określania pozycji, wyznaczania parametrów nabieżników, oszacowania szerokości pasa ruchu,
realizowania manewru pilotażu w różnych warunkach hydrometeorologicznych i na różnych akwenach
ograniczonych.
V. Szczegółowy zakres szkolenia
Liczba godzin
Lp. Treści szkolenia
W C L
S ∑
1. TEORIA NAWIGACJI PILOTA OWEJ
10
1. Manewry wykonywane statkiem podczas prowadzenia nawigacji
pilotażowej.
2. Klasyfikacje akwenów nawigacyjnych.
3. Ograniczenia akwenów manewrowych w płaszczy nie
horyzontalnej i wertykalnej.
4. Modele ruchu statków na akwenach ograniczonych.
5. Wpływ warunków hydrometeorologicznych oraz intensywności
ruchu na bezpieczeństwo nawigacji.
6. Sterowanie ruchem statku w aspekcie bezpieczeństwa
wykonywania manewru.
7. Szacowanie skutków i ryzyka nawigacyjnego podczas
prowadzenia nawigacji pilotażowej.
8. Terestryczne metody określania pozycji statku na akwenie
ograniczonym wykorzystywane w nawigacji pilotażowej.
9. Radarowe metody określania pozycji statku na akwenie
ograniczonym.
10. Radionawigacyjne i satelitarne metody określania pozycji statku
na akwenie ograniczonym.
11. Pozycja określana w oparciu o wzrokową ocenę odległości.
12. Współczesne systemy oznakowania nawigacyjnego stosowane na
akwenach ograniczonych.
13. Metody określania położenia wodnicy statku na akwenie
ograniczonym.
14. Wybór metody określania pozycji podczas manewrowania na
akwenie ograniczonym.
15. Współpraca statku ze służbami monitoringu ruchu podczas
prowadzenie manewru pilotażowego na akwenie ograniczonym.
17. Współpraca z innymi jednostkami manewrującymi na akwenie
ograniczonym, wykorzystanie holowników.

2. PRAKTYCZNE WYKONYWANIE MANEWRÓW


20

1. Ćwiczenia w zakresie pilotażu statku na podejściu do wybranego
portu.
2. Ćwiczenia w zakresie pilotażu statku na torze wodnym (wybrany
model symulacyjny).
3. Ćwiczenia w zakresie pilotażu statku w kanale (wybrany model
symulacyjny).
4. Ćwiczenia w zakresie pilotażu statku na rzece (wybrany model
symulacyjny).

7
5. Ćwiczenia w zakresie pilotażu statku podczas manewrów
wewnątrz portu takich jak przeholowanie lub zmiana nabrzeża
(wybrany model symulacyjny).
6. Ćwiczenia w zakresie pilotażu statku na podejściu do wybranego
portu z uwzględnieniem współpracy ze służbami
wspomagającymi i monitorującymi ruch np. VTS.
7. Ćwiczenia w zakresie pilotażu statku maksymalnego na torze
wodnym (wybrany model symulacyjny).
8. Ćwiczenia w zakresie pilotażu statku (np. gazowiec, tankowiec)
przewożącego ładunek niebezpieczny wprowadzanego na
terminal rozładunkowy w porze dziennej.
9. Ćwiczenia w zakresie pilotażu statku (np. gazowiec, tankowiec)
przewożącego ładunek niebezpieczny wprowadzanego na
terminal rozładunkowy w porze nocnej.
10. Ćwiczenia symulacyjne w zakresie pilotażu zestawów
holowniczych.

3
OBLICZENIA

3

1. Obliczanie składowych szerokości pasa ruchu.
2. Określanie współrzędnych statku w układach współrzędnych
wykorzystywanych w nawigacji pilotażowej.
3. Wyznaczanie częstotliwości określania pozycji dla wybranych
ograniczonych akwenów manewrowych.
4. Szacowanie błędów określania pozycji w nawigacji pilotażowej.
5. Analiza nawigacyjna wybranego akwenu pilotażowego.
4. PRAKTYKA MANEWROWANIA (PROCEDURY)
3

1. Manewr symulacyjny podejścia i mocowania holownika w porze
dziennej.
2. Manewr symulacyjny podejścia i mocowania holownika w porze
nocnej.
3. Manewr symulacyjny cumowania do boi cumowniczej.
4. Manewr symulacyjny podejścia i cumowania do drugiego statku.
5. Manewr symulacyjny podejścia i cumowania do nabrzeża w
porze dziennej.
6. Manewr symulacyjny podejścia i cumowania do nabrzeża w
porze nocnej.


Razem
10 3 3
20
36
VI. Zaliczenie przedmiotu w trakcie szkolenia
Forma zajęć/
Zaliczenie
Zaliczenie ustne
Test
Sprawozdanie
Demonstracja
zaliczenia
pisemne
pisemne
Wykłady

X


Ćwiczenia
X
Laboratorium


X
X
Symulator
VII. Praktyka programowa
VIII
. Wyposażenie i pomoce dydaktyczne
Wykład audiowizualny i ćwiczenia - sala wykładowa z ekranem i projektorem komputerowym
Ćwiczenia na symulatorze manewrowym mostka nawigacyjnego (Full Mission Simulator)
IX. Kadra
Prowadzenie i zaliczanie zajęć
Forma zajęć: Wykształcenie i wymagana praktyka:
Wykłady, ćwiczenia, laboratorium
Wykształcenie w rozumieniu art. 2 ust.1 pkt 8.
Dyplom morski na poziomie zarządzania w dziale pokładowym i
doświadczenie zawodowe bezpośrednio związane z zakresem wiedzy
stanowiącej przedmiot prowadzonych zajęć w minimalnym wymiarze
5 lat.

8
strony : 1 ... 10 ... 20 ... 30 . [ 31 ] . 32 ... 35

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: