eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o Państwowej Komisji Badania Wypadków Morskich

Rządowy projekt ustawy o Państwowej Komisji Badania Wypadków Morskich

Rządowy projekt ustawy o Państwowej Komisji Badania Wypadków Morskich

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 454
  • Data wpłynięcia: 2012-05-29
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o Państwowej Komisji Badania Wypadków Morskich
  • data uchwalenia: 2012-08-31
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1068

454

Artykuł 6
Państwo członkowskie wymaga, w ramach swojego T 23
Art. 47. 1. Kto znalazł lub zauważył porzucony statek, wrak, szczątki
Obowiązek systemu prawnego, niezwłocznego powiadamiania
statku lub zanieczyszczenie środowiska morskiego albo był świadkiem
powiadami swojego organu dochodzeniowego przez odpowiedzialne
lub uczestnikiem wypadku lub incydentu morskiego ma obowiązek
ania
organy lub zaangażowane strony o wystąpieniu
niezwłocznie o tym powiadomić najbliższy terenowy organ
wszystkich wypadków i incydentów objętych zakresem
administracji morskiej, Morską Służbę Poszukiwania i Ratownictwa,
zastosowania niniejszej dyrektywy.
Marynarkę Wojenną, Straż Graniczną, Policję, Państwową Straż
Pożarną, lub inne służby ustawowo powołane do niesienia pomocy.
2. Podmioty, które otrzymały powiadomienie, o którym mowa w ust. 1,
są obowiązane niezwłocznie powiadomić Komisję o wypadku lub
incydencie morskim.
3. Armator i kapitan statku, których dotyczy wypadek lub incydent
morski oraz podmiot zarządzający portem obowiązani są niezwłocznie
powiadomić o wypadku lub incydencie morskim Komisję oraz
kapitanat pierwszego polskiego portu, do którego statek ma wejść po
wypadku, zabezpieczyć ślady i dowody dotyczące tego wypadku lub
incydentu.
4. Podmiot zarządzający portem i użytkownik infrastruktury portowej,
których dotyczy wypadek morski, w którego wyniku:
1) doszło do śmierci lub ciężkiego uszczerbku na zdrowiu człowieka
lub
2) obiekty infrastruktury portowej zostały uszkodzone lub
spowodowały szkodę
- mają obowiązek powiadomić o wypadku morskim Komisję oraz
zabezpieczyć ślady i dowody dotyczące tego wypadku.
Artykuł 7
1. Co do zasady, każdy wypadek lub incydent morski T 14,15,
Art. 24.1. Jeżeli badanie wypadku lub incydentu morskiego, w
Kierowa
podlega tylko pojedynczemu dochodzeniu
stosunku do którego Rzeczpospolita Polska jest państwem istotnie
nie
prowadzonemu przez państwo członkowskie lub przez
zainteresowanym, podjął organ właściwy do badania wypadków lub
dochodzeni państwo członkowskie kierujące dochodzeniem z
incydentów morskich innego niż Rzeczpospolita Polska istotnie
ami w
udziałem każdego innego żywotnie zainteresowanego
zainteresowanego państwa, Komisja, z uwzględnieniem art. 15,
sprawie
państwa członkowskiego.
rozstrzyga o dołączeniu do tego badania.
bezpieczeń W przypadku dochodzeń w sprawie bezpieczeństwa, w
2. W celu dołączenia do badania wypadku lub incydentu morskiego,
stwa
których udział biorą co najmniej dwa państwa
prowadzonego przez organ właściwy do badania wypadków lub
i
członkowskie, państwa te współpracują ze sobą w celu
incydentów morskich innego niż Rzeczpospolita Polska istotnie
uczestnict
szybkiego ustalenia, które z nich będzie państwem
zainteresowanego państwa członkowskiego Unii Europejskiej, Komisja
wo w nich
członkowskich kierującym dochodzeniem. Dokładają one
uzgadnia z tym organem zakres i sposób prowadzenia badania.

wszelkich starań, by uzgodnić między sobą procedury
Art. 25. 1. W wyjątkowych przypadkach, jeżeli wymaga tego dobro
dochodzenia.
prowadzonego badania lub w przypadku braku uzgodnienia, które
W ramach tych uzgodnień inne żywotnie zainteresowane
państwo ma być państwem kierującym badaniem, Komisja prowadzi
państwa mają te same prawa oraz dostęp do świadków i
własne badanie wypadku lub incydentu morskiego, pomimo
dowodów, co państwo członkowskie prowadzące
prowadzenia badania przez inne niż Rzeczpospolita Polska istotnie

11
dochodzenie w sprawie bezpieczeństwa. Mają one
zainteresowane państwo członkowskie Unii Europejskiej (badanie
również prawo do tego, by państwo członkowskie
równoległe).
kierujące dochodzeniem rozważyło ich stanowisko.
2. O powodach podjęcia badania równoległego przewodniczący
Równoległe dochodzenia w sprawie bezpieczeństwa
Komisji powiadamia Komisję Europejską.
dotyczące tego samego wypadku lub incydentu
3. W przypadku prowadzenia badania równoległego Komisja
morskiego przeprowadza się wyłącznie w wyjątkowych
powstrzymuje się od stosowania środków, które mogłyby w
przypadkach.
nieuzasadniony sposób uniemożliwić, zawiesić lub opó nić
W tych przypadkach państwa członkowskie
prowadzenie badania w sprawie wypadku lub incydentu morskiego,
powiadamiają Komisję o powodach przeprowadzania
oraz współpracuje z tym państwem, w szczególności poprzez wymianę
takich równoległych dochodzeń. Państwa członkowskie
informacji zebranych w trakcie prowadzonych badań, w celu
prowadzące równoległe dochodzenia współpracują ze
osiągnięcia, o ile to możliwe, jednakowych wyników.
sobą.
W szczególności zaangażowane organy dochodzeniowe
wymieniają się odnośnymi informacjami zebranymi w
trakcie ich odpowiednich dochodzeń, zwłaszcza w celu
osiągnięcia, jak tylko to możliwe, wspólnych wniosków.
Państwa członkowskie powstrzymują się od stosowania
jakichkolwiek środków, które mogłyby w nieuzasadniony
sposób uniemożliwić, zawiesić lub opó nić prowadzenie
dochodzenia w sprawie bezpieczeństwa objętego
zakresem stosowania niniejszej dyrektywy.
2. Niezależnie od ust. 1 każde państwo członkowskie jest 14
Art. 22. 2. Do czasu uzgodnienia, które państwo ma być państwem
odpowiedzialne za dochodzenie w sprawie
kierującym badaniem, Komisja jest odpowiedzialna za prowadzenie
bezpieczeństwa oraz koordynację współpracy z innymi
badania wypadku lub incydentu morskiego i prowadzi je samodzielnie.
żywotnie zainteresowanymi państwami członkowskimi
do czasu uzgodnienia, które z nich ma być państwem
kierującym dochodzeniem.
3. Bez uszczerbku dla obowiązków własnych 15,16
Art. 27. 1. Przewodniczący Komisji może zwrócić się do organu
wynikających z niniejszej dyrektywy oraz z prawa
innego państwa o przeprowadzenie czynności badawczych na rzecz
międzynarodowego państwo członkowskie może, w
Komisji.
rozpatrywanych indywidualnie przypadkach, za
2. W przypadku, gdy przeprowadzenie czynności badawczych na rzecz
obustronną zgodą zlecić innemu państwu
Komisji ma zostać dokonane przez organ innego niż Rzeczpospolita
członkowskiemu prowadzenie dochodzenia w sprawie
Polska państwa członkowskiego Unii Europejskiej, uczestniczącego w
bezpieczeństwa lub konkretnych zadań wchodzących w
badaniu wypadku lub incydentu morskiego, przewodniczący Komisji
skład tego dochodzenia.
może zwrócić się do tego organu o przeprowadzenie tych czynności
bezpłatnie, na zasadzie wzajemności.

12
4. W razie wypadku lub incydentu morskiego, w którym T 9 Art. 15. 1. Komisja bada wypadki i incydenty morskie:

uczestniczył prom typu ro-ro lub szybki statek
1) w których uczestniczył:
pasażerski, procedurę dochodzenia w sprawie
c) prom pasażerski typu ro-ro lub szybki statek pasażerski,
bezpieczeństwa wszczyna państwo członkowskie, na
jeżeli wypadek lub incydent morski nastąpił poza wodami
którego wodach terytorialnych lub wodach
wewnętrznymi lub morzem terytorialnym państwa
wewnętrznych, zgodnie z definicją UNCLOS, miał
członkowskiego Unii Europejskiej, w przypadku gdy ostatnim
miejsce wypadek lub incydent, natomiast gdy zdarzenie
portem zawinięcia statku był port w Rzeczypospolitej Polskiej;
miało miejsce na wodach innych, ostatnie państwo

członkowskie, przez którego terytorium przepływał ten
prom lub statek. Państwo to jest odpowiedzialne za
dochodzenie w sprawie bezpieczeństwa oraz koordynację
współpracy z innymi żywotnie zainteresowanymi
państwami członkowskimi do czasu uzgodnienia, które z
nich ma być państwem kierującym dochodzeniem.
Artykuł 8
1. Państwa członkowskie zapewniają prowadzenie T
3,4,5, Art. 3. 1. Komisja jest organem stałym i niezależnym.

Organy
dochodzeń w sprawie bezpieczeństwa pod nadzorem
7,10,
Art. 18. 1. W pracach Komisji, w tym w pracach zespołu
dochodzeni bezstronnego stałego organu dochodzeniowego, któremu
11,13 prowadzącego czynności badawcze, nie może brać udziału członek
owe
nadano niezbędne uprawnienia, oraz przez odpowiednio
Komisji lub ekspert, który podlega wyłączeniu. Do wyłączenia stosuje

wykwalifikowanych inspektorów, którzy posiadają
się odpowiednio przepis art. 24 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. 
kompetencje w zakresie wypadków i incydentów
Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz.
morskich.

1071, z pó n. zm.8)).
W celu prowadzenia dochodzenia w sprawie

Art. 4. 1. Członkiem Komisji może być osoba, która:
bezpieczeństwa w sposób wolny od uprzedzeń organ
1)jest obywatelem polskim i korzysta z pełni praw publicznych;
dochodzeniowy jest niezależny – z funkcjonalnego i
2)posiada pełną zdolność do czynności prawnych;
organizacyjnego punktu widzenia – od którejkolwiek ze
3)nie była skazana prawomocnym wyrokiem sądu za
stron, której interesy mogłyby stać w sprzeczności z
przestępstwa popełnione umyślnie;
powierzonym mu zadaniem. Państwa członkowskie
4)posiada wykształcenie wyższe na poziomie drugie go stopnia, w
nieposiadające dostępu do morza, które nie mają statków
rozumieniu ustawy z dnia 27 lipca 2005 r.  Prawo o szkolnictwie
ani jednostek podnoszących ich banderę, określą
wyższym (Dz. U. Nr 164, poz. 1365, z pó n. zm.4)), w co
niezależny punkt kontaktowy współpracujący w

najmniej jednej z następujących dziedzin nauk: technicznych,
dochodzeniu zgodnie z art. 5 ust. 1 lit. c).

matematycznych, fizycznych, chemicznych, ekonomicznych,
2. Organ dochodzeniowy zapewnia, aby poszczególni
humanistycznych lub prawnych
inspektorzy posiadali praktyczną wiedzę i doświadczenie
5)posiada wiedzę z zakresu bezpieczeństwa żeglugi
w dziedzinach, w których pełnią swoje zwykłe obowiązki
i ochrony środowiska morskiego;
dochodzeniowe. Ponadto organ dochodzeniowy
6) posiada co najmniej pięcioletnią praktykę
zapewnia, w razie konieczności, dostęp do odpowiedniej
zawodową w zakresie:
wiedzy fachowej.
a)
nawigacji morskiej lub

b)
eksploatacji handlowej statku, lub

c)
eksploatacji siłowni okrętowych, lub
d)
eksploatacji statków rybackich, lub

13
e)
budowy i konstrukcji statków morskich, lub
f)
statkowych instalacji elektrycznych i automatyki, lub
g) ratownictwa chemicznego i walki z pożarami, lub
h) prawa morskiego.
2. Przewodniczącym Komisji może być osoba spełniająca warunki, o
których mowa w ust. 1, oraz posiadająca co najmniej piętnastoletnie
doświadczenie w pracy w gospodarce morskiej, w tym co najmniej 10
lat pracy na statkach handlowych, w tym co najmniej 5 lat pracy na
stanowiskach na poziomie zarządzania, o którym mowa w
Międzynarodowej konwencji o wymaganiach w zakresie wyszkolenia
marynarzy, wydawania im świadectw oraz pełnienia wacht, 1978,
sporządzonej w Londynie dnia 7 lipca 1978 r. (Dz. U. z 1984 r. Nr 39,
poz. 201 i 202 oraz z 1999 r. Nr 30, poz. 286).
Art. 16. 2.Komisja podejmuje rozstrzygnięcia w formie uchwały.
3.Członkowie Komisji podejmując uchwałę kierują się zasadą
swobodnej oceny dowodów.
Art. 10. 1. W pracach Komisji uczestniczą, w miarę potrzeby, eksperci
wskazani przez przewodniczącego Komisji.
2.Ekspertem może być osoba posiadająca wykształcenie co najmniej
średnie oraz doświadczenie w zakresie niezbędnym przy badaniu
wypadku lub incydentu morskiego.
4.Przewodniczący Komisji może zlecić przeprowadzenie ekspertyz,
badań lub analiz, niezbędnych dla prowadzenia badania wypadku lub
incydentu morskiego, innym podmiotom niż eksperci.
Art. 21. 1. Komisja prowadzi badanie wypadku lub incydentu
morskiego samodzielnie.
3. Działania powierzone organowi dochodzeniowemu N 10


można rozszerzyć na zbieranie i analizę danych
związanych z bezpieczeństwem morskim, w
szczególności do celów prewencyjnych, w zakresie, w
jakim działania te nie wpływają na jego niezależność ani
nie nakładają na niego odpowiedzialności w sprawach
regulacyjnych, administracyjnych lub związanych z
normalizacją.

14
4. Państwa członkowskie, działając w ramach swoich T 16,17, Art. 29. 1. Członkowie Komisji są uprawnieni do:

systemów prawnych, zapewniają, aby inspektorzy ich
24
1)dostępu do miejsca wypadku lub incydentu morskiego;
organów dochodzeniowych lub każdego innego organu
2)dostępu do statku, jego wraku, wyposażenia, ładunku oraz ich
dochodzeniowego, któremu powierzono zadanie
szczątków;
prowadzenia dochodzenia w sprawie bezpieczeństwa, w
3) udziału w poszukiwaniu lub usuwaniu wraku, szczątków i
uzasadnionych przypadkach we współpracy z organami
elementów statku lub substancji wymagających ekspertyzy, badania lub
odpowiedzialnymi za dochodzenie sądowe otrzymali
analizy;
wszelkie informacje potrzebne do prowadzenia
4) wystąpienia z wnioskiem do przewodniczącego Komisji o
dochodzenia w sprawie bezpieczeństwa oraz posiadali
wykonanie ekspertyz, badań lub analiz, o których mowa w art. 10 ust.
uprawnienia do:
4, rzeczy lub substancji, o których mowa w pkt 3, oraz dostępu do
a) swobodnego dostępu do wszystkich istotnych dla
wyników tych ekspertyz, badań lub analiz;
sprawy obszarów lub miejsca wypadku oraz do
5)dostępu do dokumentów, w tym ich kopiowania i używania,
wszystkich statków, wraków lub konstrukcji, łącznie z
informacji i danych, w tym danych z rejestratora VDR lub S-VDR -
ładunkiem, wyposażeniem lub szczątkami;
odnoszących się do statku, jego podróży, ładunku, załogi i pasażerów;
b) niezwłocznego sporządzenia wykazu dowodów i
6)dostępu do wyników badań ciał ofiar wypadku morskiego lub do
kontrolowanego poszukiwania i usunięcia wraków,
wyników badań próbek pobranych z tych ciał;
szczątków lub innych elementów składowych lub
7)żądania przeprowadzenia badań członków załogi statku lub testów na
substancji w celu ich zbadania lub analizy;
próbkach pobranych od nich, a także innych osób uczestniczących w
c) żądania przeprowadzenia badania lub analizy
eksploatacji statku, i mogących mieć znaczenie dla badania wypadku,
elementów, o których mowa w lit. b), oraz swobodnego
w szczególności pobrania odcisków daktyloskopijnych, włosów,
dostępu do wyników tych badań lub analiz;
moczu, krwi, śliny, wymazu ze śluzówki policzków, zapachu, próby
d) swobodnego dostępu, kopiowania i wykorzystania
pisma, wykonania fotografii osoby lub dokonania utrwalenia głosu
wszystkich odnośnych informacji i zarejestrowanych
oraz dostępu do wyników tych badań lub testów;
danych, łącznie z danymi pochodzącymi z VDR,
8) wysłuchania osób;
dotyczących statku, rejsu, ładunku, załogi i wszystkich
9)dostępu do informacji i dokumentacji dotyczącej przeglądów statku,
pozostałych osób, obiektów, warunków lub okoliczności;
będących w dyspozycji armatora, państwa bandery statku, instytucji
e) swobodnego dostępu do wyników badań ciał ofiar lub
klasyfikacyjnej lub innego podmiotu, który ma siedzibę lub
do wyników badań próbek pobranych z ich ciał; f)
przedstawicielstwo na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
żądania przeprowadzenia badań osób zaangażowanych w
10) zapoznania się z wynikami ekspertyz, badań lub analiz dotyczących
działania statku lub wszelkich innych istotnych dla
wypadku lub incydentu morskiego będących w posiadaniu Policji,
sprawy osób oraz swobodnego dostępu do wyników tych
prokuratury, Straży Granicznej, izby morskiej lub sądu.
badań lub do przeprowadzenia badań próbek pobranych
Art. 31. 1. Eksperci biorący udział w pracach Komisji, oraz
od takich osób i swobodnego dostępu do wyników tych
przedstawiciele istotnie zainteresowanych państw, o których mowa w
badań;
art. 23, korzystają z uprawnień przysługujących członkom Komisji, o
g) przesłuchania świadków bez udziału osób, których
których mowa w art. 29 ust. 1, po okazaniu stosownego upoważnienia
interesy mogłyby zostać uznane za utrudniające
wydanego przez przewodniczącego Komisji, w zakresie w nim
prowadzenie dochodzenia w sprawie bezpieczeństwa;
określonym.
h) dostępu do zapisów wyników przeglądów i odnośnych
Art. 48. Organy administracji publicznej, w tym terenowe organy
informacji przechowywanych przez państwo bandery,
administracji morskiej, Morska Służba Poszukiwania i Ratownictwa,
właścicieli, towarzystwa klasyfikacyjne lub inne
Marynarka Wojenna, Straż Graniczna, Policja oraz Państwowa Straż

15
strony : 1 ... 10 ... 18 . [ 19 ] . 20 ... 30 ... 35

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: