Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 376
- Data wpłynięcia: 2012-04-24
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2012-10-10
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1448
376-cz-II
ZAŁĄCZNIK Nr 4
WZÓR O WIADCZENIA POTWIERDZAJĄCEGO POSIADANIE DLA POJAZDÓW
OBJ TYCH WNIOSKIEM, WIADECTWA ZGODNO CI WE ALBO WIADECTWA
ZGODNO CI WYSTAWIONEGO W OKRESIE WA NO CI ODPOWIEDNIO
WIADECTWA HOMOLOGACJI TYPU WE POJAZDU ALBO WIADECTWA
HOMOLOGACJI TYPU POJAZDU*
Załącznik do wniosku firmy ………..z dnia………………..
O WIADCZENIE
Niniejszym firma …… oświadcza, że posiada dla pojazdów ujętych w wykazie numerów
VIN, świadectwa zgodności WE albo świadectwa zgodności, wystawione w okresie ważności
odpowiednio świadectwa homologacji typu WE pojazdu albo świadectwa homologacji typu pojazdu.
czytelny podpis osoby upoważnionej do występowania w imieniu firmy
*dotyczy przypadku dołączenia do wniosku wykazu numerów VIN pojazdów zamiast kopii świadectw zgodności WE albo kopii
świadectw zgodności
6
UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej w sprawie
sposobu ustalenia liczby pojazdów zaliczanych do końcowej partii produkcji oraz wzorów
dokumentów z tym związanych stanowi realizację delegacji zawartej w art. 70zm ust. 3 ustawy z dnia
20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908, z późn. zm.).
Rozporządzenie określa sposób ustalenia liczby pojazdów zaliczanych do końcowej partii produkcji
oraz wzory dokumentów z tym związane. Zapisy zawarte w rozporządzeniu są dostosowaniem do
postanowień zawartych w ww. ustawie.
Niniejsze rozporządzenie stanowi realizację implementacji zapisów zawartych
w dyrektywie:
1) 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 września 2007 r.,
ustanawiającej ramy dla homologacji pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz
układów, części i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych
pojazdów (Dz. Urz. UE L 263 z 09.10.2007, str. 1, z późn. zm.),
2) 2002/24/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 marca 2002 r.
w sprawie homologacji typu dwu- lub trzykołowych pojazdów mechanicznych
i uchylająca dyrektywę Rady 92/61/EWG (Dz. Urz. WE L 124 z 09.05.2002,
str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 13, t. 29,
str. 399, z późn. zm.),
3) 2003/37/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 26 maja 2003 r.
w sprawie homologacji typu ciągników rolniczych lub leśnych, ich przyczep
i
wymiennych holowanych maszyn, łącznie z ich układami, częściami
i oddzielnymi zespołami technicznymi oraz uchylającej dyrektywę 74/150/EWG
(Dz. Urz. WE L 171 z 09.07.2003, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie
specjalne, rozdz. 13, t. 31, str. 311, z późn. zm.).
Przedmiotowe przepisy dotyczą procedury dopuszczenia do ruchu drogowego pojazdów
kategorii M, N, O, L, T, C, R będących częścią zapasów producenta, które nie spełniają wymagań
technicznych z powodu zmiany warunków stanowiących podstawę wydania świadectwa homologacji
typu WE pojazdu albo świadectwo homologacji typu pojazdu, w sytuacji gdy świadectwo to utraciło
ważność.
Zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia
prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) projekt rozporządzenia zostanie udostępniony na
stronach urzędowego informatora teleinformatycznego – Biuletynu Informacji Publicznej.
Projekt nie wymaga przedstawienia organom lub instytucjom Unii Europejskiej stosownie do
§ 12a regulaminu pracy Rady Ministrów.
Projektowane rozporządzenie nie będzie skutkowało zwiększeniem wydatków lub
zmniejszeniem dochodów jednostek sektora finansów publicznych, o których mowa w art. 50 ust. 1
ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240, z późn. zm.).
Projekt rozporządzenia nie podlega notyfikacji Komisji Europejskiej zgodnie
z trybem przewidzianym w przepisach dotyczących sposobu funkcjonowania krajowego systemu
notyfikacji norm i aktów prawnych.
Przedmiotowy projekt jest objęty prawem Unii Europejskiej.
7
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1. Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja
Projekt rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej w sprawie
sposobu ustalenia liczby pojazdów zaliczanych do końcowej partii produkcji oraz wzorów
dokumentów z tym związanych dotyczyć będzie producentów/importerów pojazdów, organów
rejestrujących pojazdy, właścicieli i posiadaczy pojazdów.
2. Wyniki przeprowadzonych konsultacji społecznych
Planuje się przeprowadzenie konsultacji społecznych z:
1. Transportowym Dozorem Technicznym,
2. Polską Izbą Stacji Kontroli Pojazdów,
3. Stowarzyszeniem Kierowników Stacji Kontroli Pojazdów,
4. Instytutem Transportu Samochodowego,
5. Polskim Związkiem Przemysłu Motoryzacyjnego,
6. Przemysłowym Instytutem Motoryzacji,
7. Stowarzyszeniem Techniki Motoryzacyjnej,
8. Instytutem Technologiczno-Przyrodniczym,
9. Polską Konfederacją Pracodawców Prywatnych,
10. Ogólnopolskim Stowarzyszeniem Szefów Wydziałów Komunikacji.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek
samorządu terytorialnego
Wejście w życie rozporządzenia nie spowoduje skutków finansowych dla budżetu państwa.
W przypadku decyzji administracyjnych wydawanych przez ministra właściwego do spraw
transportu, organem na rzecz którego jest i nadal będzie przekazywana opłata skarbowa za
zezwolenia na dopuszczenie do ruchu drogowego pojazdu z końcowej partii produkcji, jest Prezydent
Miasta Stołecznego Warszawy. Szacuje się, że wpływy do budżetu Miasta Stołecznego Warszawy
z tytułu opłaty skarbowej za wydanie zezwoleń na dopuszczenie do obrotu pojazdów z końcowej
partii produkcji powinny pozostać na dotychczasowym poziomie, a nawet większym – mając na
względzie zharmonizowanie procedur homologacji typu pojazdów.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Wejście w życie rozporządzenia nie wpłynie na rynek pracy.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie rozporządzenia nie wpłynie na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionów
Wejście w życie rozporządzenia nie wpłynie na sytuację i rozwój regionów.
7. Opinia dotycząca zgodności z prawem Unii Europejskiej
Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej i nie podlega notyfikacji
Komisji Europejskiej.
65-03-aa
8
Projekt
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU, BUDOWNICTWA I GOSPODARKI MORSKIEJ1)
z dnia
w sprawie homologacji sposobu montażu instalacji przystosowującej dany typ pojazdu do
zasilania gazem
Na podstawie art. 70zm ust. 5 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 roku – Prawo o ruchu
drogowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1) zakres wymagań technicznych obowiązujących w procedurze homologacji sposobu montażu
instalacji przystosowującej dany typ pojazdu do zasilania gazem;
2) szczegółowe czynności organów w procedurze homologacji sposobu montażu instalacji
przystosowującej dany typ pojazdu do zasilania gazem;
3) zakres i sposób przeprowadzania:
a) badań homologacyjnych,
b) kontroli zgodności montażu instalacji przystosowującej dany typ pojazdu
do zasilania gazem;
4) wzory dokumentów związanych z homologacją sposobu montażu instalacji
przystosowującej dany typ pojazdu do zasilania gazem.
5) wysokość opłat za wydanie i zmianę świadectwa homologacji sposobu montażu instalacji
przystosowującej dany typ pojazdu do zasilania gazem.
§ 2. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1) ustawie – rozumie się przez to ustawę z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym;
2) elementach instalacji – rozumie się przez to części instalacji do zasilania gazem objęte
obowiązkiem uzyskania oddzielnych homologacji zgodnie z Regulaminem nr 67 lub nr 110
Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych, stanowiących
załączniki do Porozumienia dotyczącego przyjęcia jednolitych wymagań technicznych dla
pojazdów kołowych, wyposażenia i części, które mogą być stosowane w tych pojazdach, oraz
wzajemnego uznawania homologacji udzielonych na podstawie tych wymagań, sporządzonego
w Genewie dnia 20 marca 1958 r. (Dz. U. z 2001 r. Nr 104, poz. 1135 i 1136) – niezależnie od
homologacji przystosowującej dany typ pojazdu do zasilania gazem;
3) instalatorze – rozumie się przez to podmiot dokonujący montażu instalacji do zasilania gazem.
§ 3. Wymagania techniczne obowiązujące w procedurze homologacji sposobu montażu instalacji
przystosowującej dany typ pojazdu do zasilania gazem zawarte są w załączniku nr 1 do
rozporządzenia.
§ 4. 1. Montaż instalacji przystosowującej dany typ pojazdu do zasilania gazem
w zakładach montujących instalatora musi odbywać się zgodnie z warunkami określonymi
w świadectwie homologacji sposobu montażu instalacji przystosowującej dany typ pojazdu do
zasilania gazem.
2. Każdy zakład instalatora w celu zapewnienia właściwego poziomu bezpieczeństwa instalacji
musi posiadać wieloskładnikowy analizator spalin i przyrząd do badania szczelności instalacji
odpowiadający wymaganiom określonym w przepisach dotyczących wymagań w stosunku do stacji
przeprowadzających badania techniczne pojazdów.
3. Jeżeli w czasie badań homologacyjnych sposobu montażu instalacji przystosowującej dany typ
pojazdu do zasilania gazem stwierdzono, że instalacja może być używana z ograniczeniami, to
ograniczenia te należy zawrzeć w wydanym świadectwie homologacji i w wyciągu ze świadectwa
homologacji.
4. Wzór świadectwa homologacji sposobu montażu instalacji przystosowującej dany typ pojazdu do
zasilania gazem określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
5. Wzór wyciągu ze świadectwa homologacji sposobu montażu instalacji przystosowującej dany
typ pojazdu do zasilania gazem określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.
6. Instalator prowadzi wykaz wydawanych wyciągów ze świadectw homologacji, w którym
zamieszcza co najmniej informacje dotyczące:
1) daty wystawienia i numeru wyciągu;
2) nazwy i adresu zakładu montującego;
3) marki i cech identyfikacyjnych pojazdu;
4) numeru rejestracyjnego pojazdu, jeżeli pojazd był zarejestrowany.
§ 5. 1. Jednostka uprawniona przeprowadza badania homologacyjne na pisemny wniosek
instalatora, do którego to wniosku instalator dołącza:
1) dokument informacyjny dla celów homologacji sposobu montażu instalacji przystosowującej
dany typ pojazdu do zasilania gazem, sporządzony według wzoru określonego w załączniku
nr 4 do rozporządzenia;
2) instrukcję obsługi pojazdu z zamontowaną instalacją do zasilania gazowego;
3) dokumenty potwierdzające, że instalator i jego zakłady montujące posiadają przyrządy,
o których mowa w § 5 ust. 2.
2. Na żądanie jednostki uprawnionej instalator przedstawia kopie świadectw homologacji na
elementy instalacji.
3. Jednostka uprawniona prowadzi dokumentację przeprowadzonych badań homologacyjnych,
w której przechowuje się:
1) wnioski instalatora wraz z załącznikami;
2) protokoły z badań homologacyjnych;
3) sprawozdania z badań homologacyjnych;
4) protokoły z kontroli zgodności montażu instalacji przystosowującej dany typ pojazdu do
zasilania gazem.
4. Jednostka uprawniona przeprowadza badania homologacyjne w zakresie i w sposób określony
w załączniku nr 5 do rozporządzenia.
2
Dokumenty związane z tym projektem:
- 376-cz-II › Pobierz plik
- 376-cz-I › Pobierz plik