eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 376
  • Data wpłynięcia: 2012-04-24
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2012-10-10
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1448

376-cz-II


Wymagania obowiązujące
uraw samojezdny
Punkt
Zagadnienie
w homologacji
typu pojazdu
kategorii Ν3
normy ETRTO
47
Urządzenia ograniczające prędkość
92/24/EWG
X
48
Masy i wymiary
97/27/WE
X
49
Wystające elementy zewnętrzne
92/114/EWG
X
kabin
50
Urządzenia sprzęgające
94/20/WE
X
57
Przednie urządzenie
2000/40/WE
X
zabezpieczające przed wjechaniem
pod pojazd
62
Instalacja wodorowa
79/2009/WE
X
63
Bezpieczeństwo ogólne
661/2009
P/A

Odno niki:

„X Bez
odstępstwa, oprócz przypadków określonych w dyrektywie.

N/A Niniejszy akt prawny nie ma zastosowania do tego pojazdu (brak wymagań).

A Wyłączenie przyznawane w przypadkach, w których szczególne przeznaczenie pojazdu uniemożliwia
utrzymanie pełnej zgodności. Producent w sposób zadowalający wykazuje organowi udzielającemu
homologacji, że nie jest w stanie spełnić wymogów z powodu specjalnego przeznaczenia pojazdu.

B
Zastosowanie ograniczone jest do drzwi zapewniających dostęp do siedzeń przeznaczonych do
normalnego użytkowania, jeśli pojazd porusza się na drodze oraz jeśli odległość między punktem R
siedzenia i środkową płaszczyzną powierzchni drzwi, mierzona prostopadle do wzdłużnej płaszczyzny
symetrii pojazdu nie przekracza 500 mm.

C
Zastosowanie ograniczone jest do części pojazdu przed siedzeniem umieszczonym najbardziej z tyłu i
przeznaczonym do normalnego użytkowania, gdy pojazd porusza się po drodze, jak również do strefy
uderzenia czołowego określonej w dyrektywie 74/60/EWG.

D Zastosowanie ograniczone jest do siedzeń przeznaczonych do normalnego użytkowania, gdy pojazd
porusza się
po drodze. Siedzenia nieprzeznaczone do użytkowania, w czasie gdy pojazd porusza się po drodze, muszą
być
wyraźnie zaznaczone dla użytkowników albo za pomocą piktogramu, albo za pomocą znaku z
odpowiednim
tekstem.


E Tylko
przednie.

F
Dopuszczalna jest modyfikacja przebiegu oraz długości rury wlewowej oraz przesunięcie położenia
zbiornika ku środkowi.

G
Wymogi zgodnie z kategorią podstawowego / niekompletnego pojazdu (którego podwozie wykorzystano
102

do budowy pojazdu szczególnego przeznaczenia). W przypadku niekompletnych / skompletowanych
pojazdów dopuszczalne jest spełnienie wymogów dotyczących pojazdów z odpowiadającej im
kategorii N (w oparciu o masę maksymalną).

H Modyfikacja
długości układu wydechowego po ostatnim tłumiku, nieprzekraczająca 2 m jest
dopuszczalna bez żadnych dalszych badań.

J
Dla szyb okiennych innych niż szyby kabiny kierowcy (szyba przednia oraz szyby boczne) materiałem
może być szkło bezpieczne lub sztywne tworzywo sztuczne do szyb.

K Dopuszczalne
są dodatkowe odstraszające urządzenia alarmowe.

L Zastosowanie ograniczone jest do siedzeń przeznaczonych do normalnego użytkowania, gdy pojazd
porusza
się po drodze. Na tylnych miejscach wymagane są co najmniej punkty mocowania dla pasów biodrowych.
Siedzenia przeznaczone do użytkowania, w czasie gdy pojazd porusza się po drodze, muszą być wyraźnie
zaznaczone dla użytkowników albo za pomocą piktogramu, albo za pomocą znaku z odpowiednim
tekstem.


M Zastosowanie ograniczone jest do siedzeń przeznaczonych do normalnego użytkowania, gdy pojazd
porusza się
po drodze. Na tylnych miejscach wymagane są co najmniej pasy biodrowe. Siedzenia nieprzeznaczone do
użytkowania, w czasie gdy pojazd porusza się po drodze, muszą być wyraźnie zaznaczone dla
użytkowników
albo za pomocą piktogramu, albo za pomocą znaku z odpowiednim tekstem

N Pod
warunkiem,
że zainstalowane są wszystkie obowiązkowe urządzenia oświetleniowe i nie jest
utrudniona widoczność geometryczna.

O
Pojazd jest wyposażony w odpowiedni układ z przodu.

Q Modyfikacja
długości układu wydechowego po ostatnim tłumiku, nieprzekraczająca 2 m jest
dopuszczalna bez dalszych badań. Homologacja typu WE, wydawana dla pojazdu najbardziej
reprezentatywnego, pozostaje ważna niezależnie od zmiany wagi odniesienia.

R Pod
warunkiem,
że tablice rejestracyjne wszystkich Państw Członkowskich mogą zostać zamontowane i
pozostawać widoczne.

S Współczynnik przepuszczania światła wynosi co najmniej 60%, również kąt zasłonięcia słupka A wynosi
nie więcej niż 10 stopni.

T Badanie
przeprowadza
się jedynie w przypadku pojazdów kompletnych / skompletowanych. Pojazd może
być poddawany badaniom zgodnie z dyrektywą 70/157/EWG ostatnio zmienioną dyrektywą 99/101/WE.
Obowiązują następujące wartości dopuszczalne dotyczące ppkt 5.2.2.1 załącznika I do dyrektywy
70/157/EWG:

81 dB(A) dla pojazdów o mocy silnika poniżej 75 kW

83 dB(A) dla pojazdów o mocy silnika nie mniejszej niż 75 kW, ale poniżej 150 kW

84 dB(A) dla pojazdów o mocy silnika nie mniejszej niż 150 kW

U Badanie
przeprowadza
się jedynie w przypadku pojazdów kompletnych
/
skompletowanych
posiadających do czterech osi. Pojazdy te są zgodne z wymogami przewidzianymi w dyrektywie
1971/320/EWG. Dopuszczalne są odstępstwa w przypadku pojazdów posiadających więcej niż cztery osie
pod warunkiem, że:

są one uzasadnione szczególną konstrukcją pojazdu

103

spełnione są wszystkie parametry hamowania związane z postojowymi, roboczymi i pomocniczymi
układami hamulcowymi przewidzianymi w dyrektywie 1971/320/EWG.

V Może być akceptowana zgodność z dyrektywą 1997/68/WE.

W1 Wymogi muszą być przestrzegane, ale dopuszcza się modyfikację systemu wydechowego bez dalszych
badań, pod warunkiem że nie wpływa ona na urządzenia kontroli emisji, w tym ewentualne filtry cząstek
stałych. Nie
wymaga się nowego badania na wyparowywanie w stosunku do zmodyfikowanego pojazdu,
pod warunkiem że
urządzenia kontroli emisji są pozostawione tak, jak zostały zamontowane przez
producenta w pojeździe podstawowym.
Homologacja typu WE, wydawana dla pojazdu najbardziej reprezentatywnego, pozostaje ważna
niezależnie od zmiany masy odniesienia.
W2 Wymogi muszą być przestrzegane, ale dopuszcza się modyfikację przebiegu, długości rury
wlewowej,
przewodów paliwowych i przewodów odprowadzających opary paliwa. Dopuszczalna
jest zmiana
usytuowania oryginalnego zbiornika paliwa.
W3
Miejsce na wózek inwalidzki jest traktowane jako miejsce siedzące. Na każdy wózek inwalidzki
przewidziana
jest
wystarczająca przestrzeń. Wzdłużna płaszczyzna przestrzeni specjalnej jest
równoległa do wzdłużnej płaszczyzny pojazdu.
Właścicielowi pojazdu udostępnia się stosowną informację, że wózek inwalidzki używany jako
miejsce siedzące w pojeździe musi wytrzymywać obciążenie wynikające z sił przekazywanych
przez
mechanizm mocujący w różnych warunkach jazdy.
Siedzenia pojazdu mogą zostać odpowiednio zaadaptowane, pod warunkiem że mocowania,
mechanizmy i zagłówki gwarantują poziom funkcjonowania identyczny z określonym w
dyrektywie.
W4 Wymagana
jest
zgodność z dyrektywą urządzeń wspomagających załadunek w stanie
spoczynku.
W5 Każde miejsce na wózek inwalidzki jest wyposażone w zintegrowane urządzenie
przytrzymujące, złożone z urządzenia przytrzymującego dla wózka i z urządzenia przytrzymującego dla
jego
użytkownika.
Punkty mocowania urządzeń przytrzymujących wytrzymują siły określone w dyrektywie
76/115/EWG i
w normie ISO 10542-1:2001.
Pasy i konstrukcja służąca do zabezpieczenia wózka (mechanizmy mocowania) spełniają
wymogi dyrektywy 77/541/EWG i właściwej części normy ISO 10542.
Badania wykonuje służba techniczna wyznaczona do badań i testów zgodnie z wyżej
wymienionymi
dyrektywami. Stosuje się kryteria określone w tych dyrektywach. Badania
wykonuje się na wózku
zastępczym określonym w normie ISO 10542.
W6 Jeżeli ze względu na przeróbkę punkty mocowania pasów bezpieczeństwa muszą zostać
przesunięte
poza granice tolerancji określone w punkcie 2.7.8.1 załącznika I do dyrektywy
77/541/EWG, służba
techniczna sprawdza, czy przeróbka stanowi najmniej korzystny przypadek,
czy też nie. Jeżeli zachodzi
taki przypadek, wówczas wykonuje się badanie określone w
załączniku VII do dyrektywy
77/541/EWG. Nie ma potrzeby wydawania rozszerzenia homologacji
typu WE.
W7
Nowe pomiary emisji CO2 nie muszą być wykonywane, jeżeli w związku z zastosowaniem
przepisów
lit. W1 nie muszą być wykonywane nowe badania emisji z rury wydechowej.
W8 Dla
celów
obliczeń przyjmuje się, że masa wózka wraz z użytkownikiem wynosi 100 kg. Masa
jest
skoncentrowana w punkcie H maszyny trójwymiarowej.
Służba techniczna rozważa również możliwość zastosowania wózka elektrycznego (wózków
elektrycznych), którego masę wraz z użytkownikiem przyjmuje się na 250 kg. Ewentualne
ograniczenia
zdolności przewozowych wynikające z zastosowania wózka elektrycznego
(wózków elektrycznych) odnotowuje się w świadectwie homologacji typu, a odpowiednie
ostrzeżenie umieszcza się w
certyfikacie zgodności.
104

W9
Nowe badania zmodyfikowanego pojazdu nie są wymagane, pod warunkiem że przeróbka nie
ma
wpływu na przednią część nadwozia usytuowaną przed punktem R kierowcy oraz że nie została
usunięta lub dezaktywowana żadna część uzupełniającego systemu bezpieczeństwa (poduszka
powietrzna/poduszki
powietrzne).
W10
Nowe badania zmodyfikowanego pojazdu nie są wymagane, pod warunkiem że nie zostały
naruszone
wzmocnienia boczne oraz że nie została usunięta lub dezaktywowana żadna część
uzupełniającego bezpieczeństwa (boczna poduszka powietrzna/boczne poduszki powietrzne).

Y Pod
warunkiem,
że zainstalowane są wszystkie obowiązkowe urządzenia oświetleniowe.

Z
Dotyczy tylko pojazdów kategorii N1 klasy I, jak opisano w pierwszej tabeli w punkcie 5.3.1.4 załącznika
I do dyrektywy 70/220/EWG.
(*) Przedni układ zabezpieczający dostarczony wraz z pojazdem odpowiada wymogom rozporządzenia (WE) nr
78/2009, jest dostarczony z numerem homologacji i jest odpowiednio oznakowany.

P/A: Niniejszy akt prawny ma częściowe zastosowanie. Dokładny zakres zastosowania jest ustalony w środkach
wykonawczych do rozporządzenia.”;
105

ZAŁĄCZNIK Nr 8


ZAKRES DODATKOWYCH WYMAGA OBOWIĄZUJĄCYCH W PROCEDURACH HOMOLOGACJI TYPU
POJAZDU

Zakres wymagań obowiązujących w homologacji typu pojazdów
kategorii M, N i O oraz przedmiotów wyposażenia lub części
(Należy uwzględniać zakres i najnowsze poprawki do niżej wymienionych wymagań
obowiązujących w homologacji typu pojazdu)

Stosowalność do pojazdów i ich części
Zagadnienie Wymaganie
M2 M3 N1 N2 N3 O1 O2 O3 O4
Regulamin nr 11 EKG ONZ
6.
Zamki i zawiasy drzwi**/
+ + + + + +
lub Dyrektywa 70/387/EWG
Regulaminy EKG ONZ nr 36 lub 52
52. Konstrukcja autobusów
+
+
lub 107
56. Pojazdy do przewozu towarów
Regulamin
nr
105
EKG
ONZ
+ + + + + + +
niebezpiecznych**/
X01. Tachografy
Rozporządzenie Rady 3821/85/EWG +**/ + +**/
+
+
X02. Gaśnica
PN - EN 3
+
+
+
+
+




X03. Stateczność pojazdów-cystern
Regulamin nr 111 EKG ONZ



+
+


+
+
wg ADR**/
X04. Tablice wyróżniające pojazdy
Regulamin
nr
70
EKG
ONZ
+ + + + + +
długie i ciężkie**/
Regulamin nr 29 EKG ONZ
X05. Bezpieczna kabina kierowcy
+
+
lub norma szwedzka VVFS 2003:29
X06. Pojazdy z napędem elektrycznym
Regulamin nr 100 EKG ONZ
+
+
+
+
+




o zasilaniu akumulatorowym */**/
X07. Instalacja do zasilania gazem LPG
Regulamin nr 67 lub 110 EKG ONZ
+
+
+
+
+




lub CNG (pojazdy nowe) */**/
*/ - Dotyczy także pojazdów kategorii M1.
**/ - O ile ma zastosowanie.
_________________
106
strony : 1 ... 30 ... 42 . [ 43 ] . 44 ... 50 ... 90 ... 94

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: