eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 376
  • Data wpłynięcia: 2012-04-24
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2012-10-10
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1448

376-cz-II

(ii) kąt zejścia wynosi co najmniej 25 stopni,
(iii) kąt rampowy wynosi co najmniej 25 stopni,
(iv) prześwit pojazdu pod osią przednią wynosi co najmniej 250 mm,
(v) prześwit pojazdu między osiami wynosi co najmniej 300 mm,
(vi) prześwit pojazdu pod osią tylną wynosi co najmniej 250 mm.
2.3. Pojazdy kategorii M 3 lub N 3 , których masa maksymalna przekracza 12 ton zalicza się do podkategorii pojazdów terenowych,
jeśli spełniają one warunki określone w lit. a lub oba warunki określone w lit. b i c:
a) wszystkie osie są napędzane równocześnie, niezależnie od tego, czy napęd jednej z osi może zostać odłączony,
b) (i) przynajmniej połowa z osi (lub dwie z trzech osi w przypadku pojazdu trzyosiowego oraz odpowiednio w przypadku pojazdu
pięcioosiowego) jest zaprojektowana tak, aby były one napędzane równocześnie, niezależnie od tego, czy napęd jednej z osi może
zostać odłączony,
(ii) zamontowana jest przynajmniej jedna blokada mechanizmu różnicowego lub mechanizm o podobnym działaniu,
(iii) pojazd bez przyczepy jest zdolny do pokonywania wzniesień o nachyleniu co najmniej 25 %,
c) spełnione są przynajmniej cztery spośród sześciu poniższych wymogów:
(i) kąt natarcia wynosi co najmniej 25 stopni,
(ii) kąt zejścia wynosi co najmniej 25 stopni,
(iii) kąt rampowy wynosi co najmniej 25 stopni,
(iv) prześwit pojazdu pod osią przednią wynosi co najmniej 250 mm,
(v) prześwit pojazdu między osiami wynosi co najmniej 300 mm,
(vi) prześwit pojazdu pod osią tylną wynosi co najmniej 250 mm.
2.4. Procedura sprawdzania zgodności z przepisami z zakresu geometrii określonymi w niniejszej sekcji ustanowiona jest w dodatku.

3. Pojazdy specjalnego przeznaczenia

Kod Nazwa
Definicja
SA
Samochód
kempingowy
Pojazd kategorii M z przestrzenią
mieszkalną, w której znajduje się
przynajmniej następujące wyposażenie:
a) siedzenia i stolik; b) miejsca do spania,
które mogą powstawać z siedzeń; c)
urządzenia kuchenne; d) szafki.
Wyposażenie to jest zamocowane trwale
w przedziale mieszkalnym. Stolik może
być jednak zbudowany tak, aby łatwo
można go było zdemontować.
SB
Pojazd
opancerzony
Pojazd z kuloodpornymi osłonami
pancernymi przeznaczony do ochrony
przewożonych osób lub ładunków.
SC
Samochód sanitarny (ambulans)
Przedział dla pacjentów musi spełniać
wymogi techniczne normy EN 1789:
2007 „Pojazdy medyczne i ich
wyposażenie – Ambulanse drogowe” z
wyjątkiem pkt „Wykaz wyposażenia”.
SD
Samochód
pogrzebowy
(karawan)
Pojazd kategorii M przeznaczony do
transportu zmarłych, posiadający do tego
celu specjalne wyposażenie
SH
Pojazd przystosowany do przewozu Pojazd kategorii M 1 skonstruowany lub
wózków inwalidzkich
przerobiony specjalnie w ten sposób, aby
pomieścić co najmniej jedną osobę
siedzącą na wózku inwalidzkim w trakcie
jazdy po drogach.
SE
Przyczepa
kempingowa
Pojazd kategorii O zdefiniowany w
normie ISO 3833-1977 pkt 3.2.1.3.
SF
uraw samojezdny
Pojazd kategorii N 3 , nieposiadający
wyposażenia do przewozu ładunków,
wyposażony w żuraw, którego moment
podnoszenia wynosi przynajmniej 400
kNm.
SG
Grupa pojazdów specjalnych
Pojazdy specjalnego przeznaczenia, które
nie wchodzą w zakres definicji
12
określonych w niniejszej sekcji.
SJ
Wózek jednoosiowy podpierający
Pojazd kategorii O wyposażony w sprzęg
naczepę
siodłowy do podpierania naczepy w celu
jej zamiany w przyczepę.
SK Przyczepy
do
przewożenia ładunków
Pojazd kategorii O 4 przeznaczony do
wyjątkowych
transportu
ładunków niepodzielnych,
który podlega ograniczeniom prędkości i
ruchu drogowego ze względu na swoje
wymiary. Pojęcie to obejmuje także
przyczepy modułowe ze sterowaniem
hydraulicznym, niezależnie od liczby
modułów.
4. Uwagi
4.1. Homologacji typu nie przyznaje się:
a) wózkom jednoosiowym podpierającym naczepę zdefiniowanym w niniejszym załączniku,
b) przyczepom ze sztywnym dyszlem zdefiniowanym w niniejszym załączniku,
c) przyczepom, w których mogą być przewożone osoby w trakcie jazdy po drogach.
4.2. Punkt 4.1 nie narusza przepisów dotyczących homologacji krajowej udzielanej pojazdom produkowanym w małych seriach.

D. Kryteria dla typów pojazdów, ich wariantów i wersji
1. Kategoria M 1
1.1. Typ pojazdu
1.1.1. „Typ pojazdu” obejmuje pojazdy, dla których wspólne są wszystkie następujące cechy:
a) nazwa przedsiębiorstwa producenta;
zmiana prawnej formy własności przedsiębiorstwa nie wymaga przyznania nowej homologacji,
b) projekt i montaż podstawowych części karoserii w przypadku nadwozia samonośnego.
To samo stosuje się odpowiednio do pojazdów, których nadwozie jest przykręcone lub przyspawane do oddzielnej ramy,
c) w przypadku pojazdów budowanych wieloetapowo, producent i typ pojazdu na poprzednim etapie.
1.1.2 W drodze odstępstwa od wymogów określonych w pkt 1.1.1. lit. b, jeśli producent wykorzystuje część podłogową karoserii,
jak również podstawowe elementy tworzące przednią część karoserii, znajdujące się bezpośrednio przed otworem przedniej szyby, w
konstrukcjach różnych typów nadwozia (na przykład kareta (sedan) i coupé), pojazdy te mogą być uważane za należące do tego
samego typu. Producent musi dostarczyć dokumenty o tym świadczące.
1.1.3. Typ obejmuje przynajmniej jeden wariant i jedną wersję.
1.2. Wariant.
1.2.1. „Wariant” w ramach typu pojazdu obejmuje pojazdy, dla których wspólne są wszystkie następujące cechy konstrukcyjne:
a) liczba drzwi bocznych lub typ nadwozia według definicji określonej części E, kiedy producent stosuje kryterium z pkt 1.1.2,
b) silnik w zakresie następujących cech konstrukcyjnych:
(i) typ zasilania (silnik spalania wewnętrznego, silnik elektryczny lub inne),
(ii) zasada działania silnika (z zapłonem iskrowym/samoczynnym lub inne),
(iii) liczba i układ cylindrów w przypadku silnika spalania wewnętrznego (L4, V6 lub inne),
c) liczba osi,
d) liczba oraz powiązanie kinematyczne osi napędzanych,
e) liczba osi kierowanych,
f) etap skompletowania (np. kompletny/niekompletny).
1.3. Wersja.
1.3.1. „Wersja” w ramach wariantu obejmuje pojazdy, dla których wspólne są wszystkie następujące cechy:
a) technicznie dopuszczalna maksymalna masa całkowita pojazdu,
b) pojemność skokowa silnika w przypadku silnika spalania wewnętrznego,
c) maksymalna moc wyjściowa silnika lub maksymalna ciągła moc znamionowa (silnik elektryczny),
d) rodzaj paliwa (benzyna, olej napędowy, LPG, zasilanie dwupaliwowe lub inne),
13
e) maksymalna liczba miejsc siedzących,
f) poziom hałasu przejeżdżającego pojazdu,
g) normy emisji spalin (na przykład Euro 5, Euro 6 lub inny),
h) średnia emisja CO 2 (cykl mieszany lub wartość ważona),
i) zużycie energii elektrycznej (wartość ważona, cykl mieszany),
j) średnie zużycie paliwa (wartość ważona, cykl mieszany),
k) obecność zestawu innowacyjnych technologii zgodnie z art. 12 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr
443/2009 z 23 kwietnia 2009 r. określającego normy emisji dla nowych samochodów osobowych w ramach zintegrowanego
podejścia Wspólnoty na rzecz zmniejszenia emisji CO 2 z lekkich pojazdów dostawczych ( 1 ).
2. Kategorie M 2 i M 3
2.1. Typ pojazdu.
2.1.1. „Typ pojazdu” obejmuje pojazdy, dla których wspólne są wszystkie następujące cechy:
a) nazwa przedsiębiorstwa producenta;
zmiana prawnej formy własności przedsiębiorstwa nie wymaga przyznania nowej homologacji,
b) kategoria,
c) następujące cechy projektu i konstrukcji:
(i) projekt i konstrukcja podstawowych elementów tworzących podwozie,
(ii) projekt i konstrukcja podstawowych części karoserii w przypadku nadwozia samonośnego,
d) liczba pokładów (pojazd jednopokładowy lub dwupokładowy),
e) liczba segmentów (pojazd pojedynczy lub przegubowy),
f) liczba osi,
g) rodzaj źródła energii (pokładowe, zewnętrzne),
h) w przypadku pojazdów budowanych wieloetapowo – producent i typ pojazdu na poprzednim etapie.
2.1.2. Typ obejmuje przynajmniej jeden wariant i jedną wersję.
2.2. Wariant.
2.2.1. „Wariant” w ramach typu pojazdu obejmuje pojazdy, dla których wspólne są wszystkie następujące cechy konstrukcyjne:
a) typ nadwozia według definicji określonych w części E,
b) klasa lub kombinacja klas pojazdów według definicji określonych w pkt 2.1.1 załącznika I do dyrektywy 2001/85/WE (tylko w
przypadku pojazdów kompletnych i skompletowanych),
c) etap skompletowania (np. kompletny/niekompletny/skompletowany),
d) silnik w zakresie następujących cech konstrukcyjnych:
(i) typ zasilania (silnik spalania wewnętrznego, silnik elektryczny lub inne),
(ii) zasada działania silnika (z zapłonem iskrowym/ samoczynnym lub inne),
(iii) liczba i układ cylindrów w przypadku silnika spalania wewnętrznego (L6, V8 lub inne).
2.3. Wersja.
2.3.1. „Wersja” w ramach wariantu obejmuje pojazdy, dla których wspólne są wszystkie następujące cechy:
a) technicznie dopuszczalna maksymalna masa całkowita pojazdu,
b) możliwość ciągnięcia przyczepy,
c) pojemność skokowa silnika w przypadku silnika spalania wewnętrznego,
d) maksymalna moc wyjściowa silnika lub maksymalna ciągła moc znamionowa (silnik elektryczny),
e) rodzaj paliwa (benzyna, olej napędowy, LPG, zasilanie dwupaliwowe lub inne),
f) poziom hałasu przejeżdżającego pojazdu,
g) normy emisji spalin (na przykład Euro IV, Euro V lub inne).
3. Kategoria N 1
3.1. Typ pojazdu.
3.1.1. „Typ pojazdu” obejmuje pojazdy, dla których wspólne są wszystkie następujące cechy:
14
a) nazwa przedsiębiorstwa producenta;
zmiana prawnej formy własności przedsiębiorstwa nie wymaga przyznania nowej homologacji,
b) projekt i montaż podstawowych części karoserii w przypadku nadwozia samonośnego,
c) projekt i konstrukcja podstawowych elementów tworzących podwozie w przypadku nadwozia innego niż samonośne,
d) w przypadku pojazdów budowanych wieloetapowo – producent i typ pojazdu na poprzednim etapie.
3.1.2. W drodze odstępstwa od wymogów określonych w pkt 3.1.1. lit. b), jeśli producent wykorzystuje część podłogową karoserii,
jak również podstawowe elementy tworzące przednią część karoserii, znajdujące się bezpośrednio przed otworem przedniej szyby, w
konstrukcjach różnych typów nadwozia (na przykład podwozie z kabiną, różne rozstawy osi lub różnej wysokości dach), pojazdy te
mogą być uważane za należące do tego samego typu. Producent musi dostarczyć dokumenty o tym świadczące.
3.1.3. Typ obejmuje przynajmniej jeden wariant i jedną wersję.
3.2. Wariant.
3.2.1. „Wariant” w ramach typu pojazdu obejmuje pojazdy, dla których wspólne są wszystkie następujące cechy konstrukcyjne:
a) liczba drzwi bocznych lub typ nadwozia według definicji określonych w części E (dla pojazdów kompletnych i
skompletowanych), kiedy producent wykorzystuje kryterium zawarte w pkt 3.1.2,
b) etap skompletowania (np. kompletny/niekompletny/skompletowany),
c) silnik w zakresie następujących cech konstrukcyjnych:
(i) typ zasilania (silnik spalania wewnętrznego, silnik elektryczny lub inne),
(ii) zasada działania silnika (z zapłonem iskrowym/samoczynnym lub inne),
(iii) liczba i układ cylindrów w przypadku silnika spalania wewnętrznego (L6, V8 lub inne),
d) liczba osi,
e) liczba oraz powiązanie kinematyczne osi napędzanych,
f) liczba osi kierowanych.
3.3. Wersja.
3.3.1. „Wersja” w ramach wariantu obejmuje pojazdy, dla których wspólne są następujące cechy:
a) technicznie dopuszczalna maksymalna masa całkowita pojazdu,
b) pojemność skokowa silnika w przypadku silnika spalania wewnętrznego,
c) maksymalna moc wyjściowa silnika lub maksymalna ciągła moc znamionowa (silnik elektryczny),
d) rodzaj paliwa (benzyna, olej napędowy, LPG, zasilanie dwupaliwowe lub inne),
e) maksymalna liczba miejsc siedzących,
f) poziom hałasu przejeżdżającego pojazdu,
g) normy emisji spalin (na przykład Euro 5, Euro 6 lub inne),
h) średnia emisja CO 2 (cykl mieszany lub wartość ważona),
i) zużycie energii elektrycznej (wartość ważona, cykl mieszany),
j) zużycie paliwa (wartość ważona, cykl łączony).
4. Kategorie N 2 i N 3
4.1. Typ pojazdu.
4.1.1. „Typ pojazdu” obejmuje pojazdy, dla których wspólne są wszystkie następujące cechy zasadnicze:
a) nazwa przedsiębiorstwa producenta;
zmiana prawnej formy własności przedsiębiorstwa nie wymaga przyznania nowej homologacji,
b) kategoria,
c) projekt i konstrukcja podwozia, które są wspólne dla pojedynczej linii produktu,
d) liczba osi,
e) w przypadku pojazdów budowanych wieloetapowo – producent i typ pojazdu na poprzednim etapie.
4.1.2. Typ obejmuje przynajmniej jeden wariant i jedną wersję.
4.2. Wariant.
4.2.1. „Wariant” w ramach typu pojazdu obejmuje pojazdy, dla których wspólne są wszystkie następujące cechy konstrukcyjne:
15
a) konstrukcyjne przeznaczenie nadwozia lub typ nadwozia, o których mowa w części E oraz w dodatku 2 (tylko dla pojazdów
kompletnych i skompletowanych),
b) etap skompletowania (np. kompletny/niekompletny/skompletowany),
c) silnik w zakresie następujących cech konstrukcyjnych:
(i) typ zasilania (silnik spalania wewnętrznego, silnik elektryczny lub inne),
(ii) zasada działania silnika (z zapłonem iskrowym/samoczynnym lub inne),
(iii) liczba i układ cylindrów w przypadku silnika spalania wewnętrznego (L6, V8 lub inne),
d) liczba oraz powiązanie kinematyczne osi napędzanych,
e) liczba osi kierowanych.
4.3. Wersja.
4.3.1. „Wersja” w ramach wariantu obejmuje pojazdy, dla których wspólne są następujące cechy:
a) technicznie dopuszczalna maksymalna masa całkowita pojazdu,
b) możliwość ciągnięcia przyczepy, jak następuje:
(i) przyczepa bez hamulca,
(ii) przyczepa z bezwładnościowym (lub najazdowym) układem hamulcowym zgodnie z definicją określoną w pkt 2.12 regulaminu
EKG ONZ nr 13,
(iii) przyczepa z ciągłym lub półciągłym systemem hamowania zgodnie z definicją określoną w pkt 2.9 i 2.10 regulaminu EKG ONZ
nr 13,
(iv) przyczepa kategorii O 4 , której masa maksymalna w przypadku połączenia z pojazdem ciągnącym nie przekracza 44 ton,
(v) przyczepa kategorii O 4 , której masa maksymalna w przypadku połączenia z pojazdem ciągnącym przekracza 44 ton,
c) pojemność skokowa silnika,
d) maksymalna moc wyjściowa silnika,
e) rodzaj paliwa (benzyna, olej napędowy, LPG, zasilanie dwupaliwowe lub inne),
f) poziom hałasu przejeżdżającego pojazdu,
g) normy emisji spalin (na przykład Euro IV, Euro V lub inne).
5. Kategorie O 1 i O 2
5.1. Typ pojazdu.
5.1.1. „Typ pojazdu” obejmuje pojazdy, dla których wspólne są wszystkie następujące cechy:
a) nazwa przedsiębiorstwa producenta;
zmiana prawnej formy własności przedsiębiorstwa nie wymaga przyznania nowej homologacji,
b) kategoria,
c) rodzaj pojazdu według definicji określonej w części E,
d) następujące cechy projektu i konstrukcji:
(i) projekt i konstrukcja podstawowych elementów tworzących podwozie,
(ii) projekt i konstrukcja podstawowych elementów tworzących karoserię w przypadku nadwozia samonośnego,
e) liczba osi,
f) w przypadku pojazdów budowanych wieloetapowo – producent i typ pojazdu na poprzednim etapie.
5.1.2. Typ obejmuje przynajmniej jeden wariant i jedną wersję.
5.2. Wariant.
5.2.1. „Wariant” w ramach typu pojazdu obejmuje pojazdy, dla których wspólne są wszystkie następujące cechy konstrukcyjne:
a) rodzaj nadwozia określony w dodatku 2 (dla pojazdów kompletnych i skompletowanych),
b) etap skompletowania (np. kompletny/niekompletny/skompletowany),
c) rodzaj układu hamulcowego (np. bez hamulca/z hamulcem najazdowym/z hamulcem zasilanym z pojazdu ciągnącego).
5.3. Wersja.
5.3.1. „Wersja” w ramach wariantu obejmuje pojazdy, dla których wspólne są wszystkie następujące cechy:
a) technicznie dopuszczalna maksymalna masa całkowita pojazdu,
16
strony : 1 ... 20 ... 24 . [ 25 ] . 26 ... 40 ... 80 ... 94

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: