Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 376
- Data wpłynięcia: 2012-04-24
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2012-10-10
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1448
376-cz-II
2.10.3. Rysunki
mocowań i części konstrukcji pojazdu, do których są one przytwierdzone
(łącznie z podaniem rodzaju zastosowanych materiałów): .....................................
2.10.4.
Oznaczenie typu pasów bezpieczeństwa(*) dozwolonych do montażu w punktach
kotwiczenia w pojeździe:
Położenie punktów kotwiczenia
Konstrukcja
Konstrukcja
pojazdu
siedzenia
Pierwszy rząd siedzeń
zewnętrzne
dolne punkty kotwiczenia
wewnętrzne
Siedzenie prawe
górny punkt kotwiczenia
zewnętrzne
dolne punkty kotwiczenia
wewnętrzne
Siedzenie lewe
górny punkt kotwiczenia
Drugi rząd siedzeń
zewnętrzne
dolne punkty kotwiczenia
wewnętrzne
Siedzenie prawe
górny punkt kotwiczenia
prawe
dolne punkty kotwiczenia
lewe
Siedzenie środkowe
górny punkt kotwiczenia
zewnętrzne
dolne punkty kotwiczenia
wewnętrzne
Siedzenie lewe
górny punkt kotwiczenia
Niniejszą tabelę można dowolnie powiększać dla pojazdów o liczbie rzędów siedzeń większej niż dwa
lub jeżeli rząd siedzeń ma więcej niż trzy siedzenia.
(*) „A”: dla pasa trzypunktowego.
„B”: dla pasa biodrowego.
„S”: dla specjalnych typów pasów (w tym przypadku podać szczegółowe
informacje na temat tych typów).
„Ar”, „Br” lub „Sr”: dla pasa z rolką bezwładnościową.
„Are”, „Bre” i „Sre”: dla pasa wyposażonego w rolkę bezwładnościową i
urządzenie pochłaniające energię w co najmniej jednym punkcie mocowania.
2.10.5.
Opis szczególnego typu pasa, którego jeden punkt mocowania jest montowa-
ny do oparcia siedzenia lub posiada urządzenie rozpraszające energię:
...........................................................................................................
Dane dotyczące pojazdu, który ma uzyskać homologację typu, oraz dotyczące wyposażenia i części,
które mają uzyskać homologację typu, należy złożyć w trzech egzemplarzach i dołączyć spis treści.
Rysunki powinny być sporządzone w odpowiedniej skali i stopniu szczegółowości na formacie A4
lub złożone do tego formatu. Fotografie powinny być wystarczająco szczegółowe.
Jeżeli wyposażenie i części pojazdu mają sterowanie mikroprocesorami, należy podać charaktery-
stykę tego sterowania. Dokument informacyjny powinien być oznaczony numerem wyróżniającym
przez podmiot występujący o homologację.
17
Odnośniki
(*) Niepotrzebne skreślić
(1) Niepotrzebne
usunąć.
(2) Podać tolerancję(e).
(a) W przypadku, gdy dane urządzenie jest częścią homologowaną, to opis można zastąpić odesła-
niem do homologacji typu. Podobnie, nie jest potrzebny opis w przypadku, gdy konstrukcja
części jest oczywista na podstawie schematów lub rysunków dołączonych do świadectwa. Po-
dać numery odpowiadających załączników dla każdej pozycji, dla której należy dołączyć zdję-
cia i rysunki.
(b) W przypadku, gdy stosowane, środki pozwalające na identyfikację mogą tylko znajdować się na
pojeździe, oddzielnych zespołach lub częściach objętych przepisami dotyczącymi homologacji
określającymi homologację typu części.
W przypadku, gdy sposób identyfikacji obejmuje znaki, które nie odnoszą się do opisu typu po-
jazdu/ zespołu/ części, o których mowa w niniejszym dokumencie informacyjnym, znaki te za-
stępuje się w dokumentacji znakiem „?” (na przykład: ABC??123??).
(c)
Klasyfikacja zgodnie z następującymi kategoriami:
- motorower
dwukołowy (L1e),
- motorower
trójkołowy (L2e),
- motocykl
(L3e),
- motocykl z bocznym wózkiem (L4e),
- motocykl
trójkołowy (L5e),
- lekkie pojazdy czterokołowe (L6e),
- pojazdy
czterokołowe inne niż lekkie (L7e).
(d)1. Masa pojazdu bez obciążenia: masa pojazdu gotowego do użycia i wyposażonego w następu-
jącym zakresie:
- wyposażenie dodatkowe, wymagane wyłącznie do normalnego użycia,
- kompletne
wyposażenie elektryczne, łącznie z urządzeniami oświetleniowymi i sygnalizacji
świetlnej dostarczonymi przez producenta,
- przyrządy i urządzenia wymagane przepisami, zgodnie z którymi zmierzono masę pojazdu
bez obciążenia,
- odpowiednie
ilości płynów w celu zapewnienia właściwego działania wszystkich części po-
jazdu.
Ponadto, paliwo i mieszanka paliwo/olej nie są objęte pomiarem, ale należy włączyć takie
składniki jak elektrolit do akumulatora, płyn w układach hydraulicznych, płyn chłodzący i olej
samochodowy.
2. Masa w stanie gotowym do jazdy: masa bez obciążenia, do której dodano następujące
składniki:
- zbiornik paliwa napełniony co najmniej do 90 % pojemności podanej przez producenta,
- wyposażenie dodatkowe, normalnie dostarczane przez producenta, poza wyposażeniem po-
trzebnym do normalnego działania (skrzynka z narzędziami, bagażnik, szyba przednia, wy-
18
posażenie ochronne itp.).
Ponadto, w przypadku pojazdu napędzanego mieszanką paliwo/olej:
a) gdy paliwo i olej są wstępnie zmieszane, słowo “paliwo” należy rozumieć jako gotową mie-
szankę paliwa i oleju tego typu;
b) gdy paliwo i olej wlewa się oddzielnie, słowo “paliwo” należy rozumieć, w tym przypadku
jako samo paliwo. W tym przypadku, olej jest objęty pomiarem masy bez ładunku.
3. Maksymalna masa całkowita pojazdu: masa obliczona przez producenta dla określonych
warunków eksploatacji biorąc pod uwagę takie czynniki jak wytrzymałość materiałów, no-
śność opon itp.
4. Ładowność podawaną przez producenta otrzymujemy przez odjęcie masy określonej
w pkt 2 (z kierującym) od masy określonej w pkt 3.
5. Jako
masę kierującego przyjmuje się 75 kg.
(e) W przypadku wyposażenia w niekonwencjonalne silniki, ich producenci udzielają informacji
równoważnej do informacji określonej w tej pozycji.
(f) Wartość tę należy podać z dokładnością do jednej dziesiątej milimetra.
(g) Wartość tę należy obliczyć dla π = 3,1416, z dokładnością do jednego cm3.
(h) Wymaganą informację podaje się dla możliwego wariantu.
(i) Dopuszcza się tolerancję 5 % pod warunkiem, że nie są przekroczone wartości graniczne,
o których mowa w definicjach kategorii pojazdów czterokołowych.
(j) „Punkt R” lub „punkt odniesienia siedzenia” oznacza punkt odniesienia podawany przez produ-
centa, który:
- ma
szczegółowe współrzędne w odniesieniu do konstrukcji pojazdu,
-
odpowiada teoretycznemu położeniu punktu obrotu tułowia względem ud (punkt H) dla najniż-
szej normalnej pozycji prowadzenia lub używania i najbardziej do tyłu odsuniętego położenia
podanego przez producenta pojazdu dla każdego z zamontowanych siedzeń,
- może być brany jako odniesienie, jeśli jest to wymagane, dla każdego z siedzeń, poza siedze-
niami przednimi, dla których „punktu H” nie można określić za pomocą „trójwymiarowego
układu odniesienia” lub procedur określania „punktu H”.
(k) W okresie do przyjęcia odpowiedniego przepisu dotyczącego homologacji liczbę tę podaje się
zgodnie z Międzynarodową Normą CEI/IEC 60034-1 (10.2, 1999-08).
19
ZAŁĄCZNIK NR 3
W Z Ó R
WYNIKI BADA
1.
Wyniki badania poziomu głośności
Numer podstawowej dyrektywy i ostatniej zmieniającej dyrektywy stosowanej przy homolo-
gacji typu pojazdu. W przypadku dyrektywy o dwóch lub większej liczby etapów, podać także
etap wdrażania:
Wariant/wersja
… … …
podczas
jazdy
dB(A)
… … …
Na
postoju
dB(A)
… … …
przy
(min-1)
… … …
2. Wyniki
badań emisji spalin
Numer podstawowej dyrektywy i ostatniej zmieniającej dyrektywy stosowanej przy homolo-
gacji typu pojazdu. W przypadku dyrektywy o dwóch lub większej liczby etapów, podać także
etap wdrażania:
Wariant/wersja
... ... ...
2.1.
Typ
I
CO
(g/km)
… … …
HC
(g/km)(2)
… … …
NOX (g/km)(2)
… … …
HC + NOX (g/km)(1)
… … …
2.2.
Typ
II
CO
(g/min)(1)
… … …
HC
(g/min)(1)
… … …
CO (% obj.) przy prędkości normal- … … …
nej biegu jałowego(2)
Prędkość biegu jałowego(2)(3)
… … …
CO (% obj.) przy prędkości podwyż-
szonej biegu jałowego(2)
…
…
…
Prędkość biegu jałowego(2)(3)
… … …
Temperatura oleju silnika(2)(4)
... ... ...
3. Silnik
z
zapłonem
samoczynnym
Wariant/wersja
… … …
Skorygowana
wartość współczynni- … … …
ka absorpcji (m-1)
(1) Tylko w przypadku motorowerów i lekkich pojazdów czterokołowych określonych w ust. 2 pkt 1
załącznika nr 1 do rozporządzenia.
(2) Tylko w przypadku motocykli, motocykli trzykołowych i pojazdów czterokołowych określonych
w ust. 2 pkt 2 załącznika nr 1 do rozporządzenia.
(3) Określić tolerancję pomiaru.
(4) Stosuje się tylko do silników czterosuwowych.
W każdym przypadku należy wyraźnie określić do jakiego wariantu i wersji odnosi się podana in-
formacja.
Jedna wersja może mieć tylko jeden wynik.
20
ZAŁĄCZNIK NR 4
W Z Ó R
WIADECTWO POCHODZENIA POJAZDU
Oświadczenie producenta pojazdu podstawowego / niekompletnego
Numer oświadczenia ……………….
Ja, niżej podpisany (nazwisko i imię) ..................................................................................................
niniejszym oświadczam, że opisany poniżej pojazd został wyprodukowany w naszym zakładzie i
jest pojazdem nowym.
0.1.
Marka (nazwa handlowa producenta): ..................................................................................
0.2. Typ:
......................................................................................................................................
0.2.1. Oznaczenie(a) handlowe: .......................................................................................................
0.3. Sposób
wyróżnienia typu, jeżeli zaznaczono na pojeździe: .................................................
0.6.
Numer rozpoznawczy pojazdu: ...........................................................................................
0.8.
Nazwa(y) i adres(y) fabryki montującej: ...............................................................................
Ponadto niżej podpisany oświadcza, że pojazd w chwili dostawy spełniał następujące wymagania
określone w przepisach dotyczących homologacji:
Wymaganie określone w
Państwo udzielające
Zagadnienie
przepisach dotyczących
Nr homologacji
homologacji(1)
homologacji
1. Hałas zewnętrzny
2. Emisja
3. ….
itd.
(1) należy wypełnić w razie braku tej informacji w numerze homologacji
Niniejsze oświadczenie wydaje się zgodnie z przepisami wymienionymi w załączniku nr 8 do roz-
porządzenia.
……………………………… ……………………………… ………………………………
(Miejscowość) (Podpis)
(Data)
21
mocowań i części konstrukcji pojazdu, do których są one przytwierdzone
(łącznie z podaniem rodzaju zastosowanych materiałów): .....................................
2.10.4.
Oznaczenie typu pasów bezpieczeństwa(*) dozwolonych do montażu w punktach
kotwiczenia w pojeździe:
Położenie punktów kotwiczenia
Konstrukcja
Konstrukcja
pojazdu
siedzenia
Pierwszy rząd siedzeń
zewnętrzne
dolne punkty kotwiczenia
wewnętrzne
Siedzenie prawe
górny punkt kotwiczenia
zewnętrzne
dolne punkty kotwiczenia
wewnętrzne
Siedzenie lewe
górny punkt kotwiczenia
Drugi rząd siedzeń
zewnętrzne
dolne punkty kotwiczenia
wewnętrzne
Siedzenie prawe
górny punkt kotwiczenia
prawe
dolne punkty kotwiczenia
lewe
Siedzenie środkowe
górny punkt kotwiczenia
zewnętrzne
dolne punkty kotwiczenia
wewnętrzne
Siedzenie lewe
górny punkt kotwiczenia
Niniejszą tabelę można dowolnie powiększać dla pojazdów o liczbie rzędów siedzeń większej niż dwa
lub jeżeli rząd siedzeń ma więcej niż trzy siedzenia.
(*) „A”: dla pasa trzypunktowego.
„B”: dla pasa biodrowego.
„S”: dla specjalnych typów pasów (w tym przypadku podać szczegółowe
informacje na temat tych typów).
„Ar”, „Br” lub „Sr”: dla pasa z rolką bezwładnościową.
„Are”, „Bre” i „Sre”: dla pasa wyposażonego w rolkę bezwładnościową i
urządzenie pochłaniające energię w co najmniej jednym punkcie mocowania.
2.10.5.
Opis szczególnego typu pasa, którego jeden punkt mocowania jest montowa-
ny do oparcia siedzenia lub posiada urządzenie rozpraszające energię:
...........................................................................................................
Dane dotyczące pojazdu, który ma uzyskać homologację typu, oraz dotyczące wyposażenia i części,
które mają uzyskać homologację typu, należy złożyć w trzech egzemplarzach i dołączyć spis treści.
Rysunki powinny być sporządzone w odpowiedniej skali i stopniu szczegółowości na formacie A4
lub złożone do tego formatu. Fotografie powinny być wystarczająco szczegółowe.
Jeżeli wyposażenie i części pojazdu mają sterowanie mikroprocesorami, należy podać charaktery-
stykę tego sterowania. Dokument informacyjny powinien być oznaczony numerem wyróżniającym
przez podmiot występujący o homologację.
17
Odnośniki
(*) Niepotrzebne skreślić
(1) Niepotrzebne
usunąć.
(2) Podać tolerancję(e).
(a) W przypadku, gdy dane urządzenie jest częścią homologowaną, to opis można zastąpić odesła-
niem do homologacji typu. Podobnie, nie jest potrzebny opis w przypadku, gdy konstrukcja
części jest oczywista na podstawie schematów lub rysunków dołączonych do świadectwa. Po-
dać numery odpowiadających załączników dla każdej pozycji, dla której należy dołączyć zdję-
cia i rysunki.
(b) W przypadku, gdy stosowane, środki pozwalające na identyfikację mogą tylko znajdować się na
pojeździe, oddzielnych zespołach lub częściach objętych przepisami dotyczącymi homologacji
określającymi homologację typu części.
W przypadku, gdy sposób identyfikacji obejmuje znaki, które nie odnoszą się do opisu typu po-
jazdu/ zespołu/ części, o których mowa w niniejszym dokumencie informacyjnym, znaki te za-
stępuje się w dokumentacji znakiem „?” (na przykład: ABC??123??).
(c)
Klasyfikacja zgodnie z następującymi kategoriami:
- motorower
dwukołowy (L1e),
- motorower
trójkołowy (L2e),
- motocykl
(L3e),
- motocykl z bocznym wózkiem (L4e),
- motocykl
trójkołowy (L5e),
- lekkie pojazdy czterokołowe (L6e),
- pojazdy
czterokołowe inne niż lekkie (L7e).
(d)1. Masa pojazdu bez obciążenia: masa pojazdu gotowego do użycia i wyposażonego w następu-
jącym zakresie:
- wyposażenie dodatkowe, wymagane wyłącznie do normalnego użycia,
- kompletne
wyposażenie elektryczne, łącznie z urządzeniami oświetleniowymi i sygnalizacji
świetlnej dostarczonymi przez producenta,
- przyrządy i urządzenia wymagane przepisami, zgodnie z którymi zmierzono masę pojazdu
bez obciążenia,
- odpowiednie
ilości płynów w celu zapewnienia właściwego działania wszystkich części po-
jazdu.
Ponadto, paliwo i mieszanka paliwo/olej nie są objęte pomiarem, ale należy włączyć takie
składniki jak elektrolit do akumulatora, płyn w układach hydraulicznych, płyn chłodzący i olej
samochodowy.
2. Masa w stanie gotowym do jazdy: masa bez obciążenia, do której dodano następujące
składniki:
- zbiornik paliwa napełniony co najmniej do 90 % pojemności podanej przez producenta,
- wyposażenie dodatkowe, normalnie dostarczane przez producenta, poza wyposażeniem po-
trzebnym do normalnego działania (skrzynka z narzędziami, bagażnik, szyba przednia, wy-
18
posażenie ochronne itp.).
Ponadto, w przypadku pojazdu napędzanego mieszanką paliwo/olej:
a) gdy paliwo i olej są wstępnie zmieszane, słowo “paliwo” należy rozumieć jako gotową mie-
szankę paliwa i oleju tego typu;
b) gdy paliwo i olej wlewa się oddzielnie, słowo “paliwo” należy rozumieć, w tym przypadku
jako samo paliwo. W tym przypadku, olej jest objęty pomiarem masy bez ładunku.
3. Maksymalna masa całkowita pojazdu: masa obliczona przez producenta dla określonych
warunków eksploatacji biorąc pod uwagę takie czynniki jak wytrzymałość materiałów, no-
śność opon itp.
4. Ładowność podawaną przez producenta otrzymujemy przez odjęcie masy określonej
w pkt 2 (z kierującym) od masy określonej w pkt 3.
5. Jako
masę kierującego przyjmuje się 75 kg.
(e) W przypadku wyposażenia w niekonwencjonalne silniki, ich producenci udzielają informacji
równoważnej do informacji określonej w tej pozycji.
(f) Wartość tę należy podać z dokładnością do jednej dziesiątej milimetra.
(g) Wartość tę należy obliczyć dla π = 3,1416, z dokładnością do jednego cm3.
(h) Wymaganą informację podaje się dla możliwego wariantu.
(i) Dopuszcza się tolerancję 5 % pod warunkiem, że nie są przekroczone wartości graniczne,
o których mowa w definicjach kategorii pojazdów czterokołowych.
(j) „Punkt R” lub „punkt odniesienia siedzenia” oznacza punkt odniesienia podawany przez produ-
centa, który:
- ma
szczegółowe współrzędne w odniesieniu do konstrukcji pojazdu,
-
odpowiada teoretycznemu położeniu punktu obrotu tułowia względem ud (punkt H) dla najniż-
szej normalnej pozycji prowadzenia lub używania i najbardziej do tyłu odsuniętego położenia
podanego przez producenta pojazdu dla każdego z zamontowanych siedzeń,
- może być brany jako odniesienie, jeśli jest to wymagane, dla każdego z siedzeń, poza siedze-
niami przednimi, dla których „punktu H” nie można określić za pomocą „trójwymiarowego
układu odniesienia” lub procedur określania „punktu H”.
(k) W okresie do przyjęcia odpowiedniego przepisu dotyczącego homologacji liczbę tę podaje się
zgodnie z Międzynarodową Normą CEI/IEC 60034-1 (10.2, 1999-08).
19
ZAŁĄCZNIK NR 3
W Z Ó R
WYNIKI BADA
1.
Wyniki badania poziomu głośności
Numer podstawowej dyrektywy i ostatniej zmieniającej dyrektywy stosowanej przy homolo-
gacji typu pojazdu. W przypadku dyrektywy o dwóch lub większej liczby etapów, podać także
etap wdrażania:
Wariant/wersja
… … …
podczas
jazdy
dB(A)
… … …
Na
postoju
dB(A)
… … …
przy
(min-1)
… … …
2. Wyniki
badań emisji spalin
Numer podstawowej dyrektywy i ostatniej zmieniającej dyrektywy stosowanej przy homolo-
gacji typu pojazdu. W przypadku dyrektywy o dwóch lub większej liczby etapów, podać także
etap wdrażania:
Wariant/wersja
... ... ...
2.1.
Typ
I
CO
(g/km)
… … …
HC
(g/km)(2)
… … …
NOX (g/km)(2)
… … …
HC + NOX (g/km)(1)
… … …
2.2.
Typ
II
CO
(g/min)(1)
… … …
HC
(g/min)(1)
… … …
CO (% obj.) przy prędkości normal- … … …
nej biegu jałowego(2)
Prędkość biegu jałowego(2)(3)
… … …
CO (% obj.) przy prędkości podwyż-
szonej biegu jałowego(2)
…
…
…
Prędkość biegu jałowego(2)(3)
… … …
Temperatura oleju silnika(2)(4)
... ... ...
3. Silnik
z
zapłonem
samoczynnym
Wariant/wersja
… … …
Skorygowana
wartość współczynni- … … …
ka absorpcji (m-1)
(1) Tylko w przypadku motorowerów i lekkich pojazdów czterokołowych określonych w ust. 2 pkt 1
załącznika nr 1 do rozporządzenia.
(2) Tylko w przypadku motocykli, motocykli trzykołowych i pojazdów czterokołowych określonych
w ust. 2 pkt 2 załącznika nr 1 do rozporządzenia.
(3) Określić tolerancję pomiaru.
(4) Stosuje się tylko do silników czterosuwowych.
W każdym przypadku należy wyraźnie określić do jakiego wariantu i wersji odnosi się podana in-
formacja.
Jedna wersja może mieć tylko jeden wynik.
20
ZAŁĄCZNIK NR 4
W Z Ó R
WIADECTWO POCHODZENIA POJAZDU
Oświadczenie producenta pojazdu podstawowego / niekompletnego
Numer oświadczenia ……………….
Ja, niżej podpisany (nazwisko i imię) ..................................................................................................
niniejszym oświadczam, że opisany poniżej pojazd został wyprodukowany w naszym zakładzie i
jest pojazdem nowym.
0.1.
Marka (nazwa handlowa producenta): ..................................................................................
0.2. Typ:
......................................................................................................................................
0.2.1. Oznaczenie(a) handlowe: .......................................................................................................
0.3. Sposób
wyróżnienia typu, jeżeli zaznaczono na pojeździe: .................................................
0.6.
Numer rozpoznawczy pojazdu: ...........................................................................................
0.8.
Nazwa(y) i adres(y) fabryki montującej: ...............................................................................
Ponadto niżej podpisany oświadcza, że pojazd w chwili dostawy spełniał następujące wymagania
określone w przepisach dotyczących homologacji:
Wymaganie określone w
Państwo udzielające
Zagadnienie
przepisach dotyczących
Nr homologacji
homologacji(1)
homologacji
1. Hałas zewnętrzny
2. Emisja
3. ….
itd.
(1) należy wypełnić w razie braku tej informacji w numerze homologacji
Niniejsze oświadczenie wydaje się zgodnie z przepisami wymienionymi w załączniku nr 8 do roz-
porządzenia.
……………………………… ……………………………… ………………………………
(Miejscowość) (Podpis)
(Data)
21
Dokumenty związane z tym projektem:
- 376-cz-II › Pobierz plik
- 376-cz-I › Pobierz plik