eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 376
  • Data wpłynięcia: 2012-04-24
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2012-10-10
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1448

376-cz-II

uniemożliwiającej późniejsze zmiany danych. Tabliczka powinna ukazywać w sposób czytelny
i trwały następujące informacje:
1) dla tramwaju:
a) nazwę producenta,
b) rok produkcji wagonu,
c) oznaczenie typu wagonu,
d) numer identyfikacyjny wagonu,
e) kolejny etap homologacji;
2) dla trolejbusu w następującej kolejności:
a) nazwa producenta,
b) pola 1, 3 i 4 numeru homologacji WE lub krajowej (PL),
c) etap homologacji,
d) kolejny numer pojazdu,
e) maksymalna masa całkowita pojazdu(a),
f) maksymalna masa całkowita zespołu (o ile pojazd jest przeznaczony do ciągnięcia przyczepy)(a),
g) maksymalna masa przypadająca na każdą z osi (wynikająca z jej nośności), podane w kolejności
od przodu do tyłu(a),
h) w przypadku naczepy dopuszczalna maksymalna masa przypadająca na sworzeń zaczepowy
naczepy(a).

________
(a) Tylko wtedy, gdy wartość ta zmienia się podczas bieżącego etapu homologacji.








42
UZASADNIENIE



Projekt rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki i Gospodarki
Morskiej w sprawie homologacji typu tramwajów i trolejbusów stanowi realizację upoważnienia
art. 70zm ust. 1 pkt 1, 4, 5, 7 i 8 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U.
z 2005 Nr 108, poz. 908, z późn. zm.).
Powyższy projekt ma zastąpić rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 2 marca 2011 r.
w sprawie homologacji tramwajów i trolejbusów (Dz. U. Nr 65, poz. 345), które było notyfikowane
Komisji Europejskiej w dniu 16 września 2010 r., pod numerem 2010/0624/PL, zgodnie z § 4
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania
krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r.
Nr 65, poz. 597). Na skutek wprowadzenia przedmiotowym projektem zmiany delegacji do ustawy
z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908 z późn. zm.),
w oparciu o którą było wydane dotychczasowe rozporządzenie zaszła konieczność jego ponownego
wydania.
Projektowane rozporządzenie określa zakres wymagań obowiązujących w procedurze
homologacji typu tramwajów i trolejbusów, szczegółowe czynności organów w procedurze
homologacji typu, istotne cechy różnicujące kategorię, typ wariant lub wersję pojazdu, zakres i sposób
przeprowadzania, badań homologacyjnych, kontroli zgodności produkcji, wzory dokumentów
związanych z homologacją typu.
Zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia
prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) projekt rozporządzenia zostanie udostępniony na
stronach urzędowego informatora teleinformatycznego – Biuletynu Informacji Publicznej.
Na późniejszym etapie prac legislacyjnych, uzasadnienie zostanie uzupełnione
o informację odnośnie zgłoszenia zainteresowania pracami nad projektem przez podmioty zajmujące
się działalnością lobbingową w procesie stanowienia prawa.
Przepisy nowelizowanego rozporządzenia są nie są objęte przepisami Unii Europejskiej.
Projekt nie wymaga przedstawienia organom lub instytucjom Unii Europejskiej stosownie do
§ 12a uchwały Rady Ministrów z dnia 19 marca 2002 r. Regulamin Pracy Rady Ministrów
(M.P. Nr 13, poz. 221, z późn. zm.).
Projekt rozporządzenia nie podlega notyfikacji Komisji Europejskiej zgodnie z trybem
przewidzianym w przepisach dotyczących sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji
norm i aktów prawnych. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 2 marca 2011 r.

w sprawie homologacji tramwajów i trolejbusów (Dz. U. Nr 65, poz. 345) zostało notyfikowane
Komisji Europejskiej w dniu 16 września 2010 r., pod numerem 2010/0624/PL, zgodnie z § 4

43
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania
krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r.
Nr 65, poz. 597), które wdraża postanowienia dyrektywy 98/34/WE z dnia 22 czerwca 1998 r.
ustanawiającej procedurę udzielania informacji w zakresie norm i przepisów technicznych (Dz. Urz.
WE L 204 z 21.07.1998 r., z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 13, t. 20,
str. 337). Natomiast potrzeba wydania przedmiotowego aktu prawnego wynika ze zmiany delegacji
w ustawie w oparciu o którą jest wydawane rozporządzenie.

44
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)


1. Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja
Projekt
rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej w sprawie
homologacji typu tramwajów i trolejbusów dotyczyć będzie producentów tramwajów i trolejbusów
oraz przedsiębiorców zajmujących się komunikacją publiczną.

2. Wyniki przeprowadzonych konsultacji społecznych
Przeprowadzone będą konsultacje społeczne z: Instytutem Gospodarki Przestrzennej
i Mieszkaniowej, Izbą Gospodarczą Komunikacji Miejskiej, Klubem Miłośników Komunikacji
Miejskiej, wszystkimi Zakładami Komunikacji Tramwajowej i Trolejbusowej oraz krajowymi
producentami tramwajów i trolejbusów.

3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek

samorządu terytorialnego
Wejście w życie rozporządzenia nie spowoduje skutków finansowych dla budżetu państwa
i budżetu jednostek samorządu terytorialnego.

4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Wejście w życie rozporządzenia nie wpłynie na rynek pracy.

5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym

na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie rozporządzenia nie wpłynie na konkurencyjność gospodarki

i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.

6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionów

Wejście w życie rozporządzenia nie wpłynie na sytuację i rozwój regionów.

7. Wstępna opinia dotycząca zgodności z prawem Unii Europejskiej
Projekt rozporządzenia nie jest objęty prawem Unii Europejskiej, ale nie podlega notyfikacji
Komisji Europejskiej zgodnie z trybem przewidzianym w przepisach dotyczących sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych.
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 2 marca 2011 r. w sprawie homologacji tramwajów
i trolejbusów (Dz. U. Nr 65, poz. 345) zostało notyfikowane Komisji Europejskiej w dniu 16 września
2010 r., pod numerem 2010/0624/PL, zgodnie z § 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia
2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych
(Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597), które wdraża postanowienia dyrektywy
98/34/WE z dnia 22 czerwca 1998 r. ustanawiającej procedurę udzielania informacji w zakresie norm
i przepisów technicznych (Dz. Urz. WE L 204 z 21.07.1998 r., z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie
wydanie specjalne, rozdz. 13, t. 20, str. 337). Natomiast potrzeba wydania przedmiotowego aktu
prawnego wynika ze zmiany delegacji w ustawie w oparciu o którą jest wydawane rozporządzenie.




24/03/EP

45
Projekt


ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU, BUDOWNICTWA I GOSPODARKI MORSKIEJ1)

z dnia

w sprawie homologacji typu pojazdów samochodowych mających dwa lub trzy koła,
niektórych pojazdów samochodowych mających cztery koła oraz motorowerów2)



Na podstawie art. 70zm ust. 1 pkt 1 – 9 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu
drogowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908, z późn. zm.3)) zarządza się, co następuje:

§ 1. Rozporządzenie określa:
1) zakres wymagań technicznych obowiązujących w procedurach homologacji typu oraz
szczegółowy sposób przeprowadzania tych procedur;
2) wymagania alternatywne dotyczące przedmiotów wyposażenia lub części stosowanych
w procedurze homologacji pojazdów produkowanych w małych seriach;
3) limity pojazdów kwalifikowanych do małej serii;
4) szczegółowe czynności organów w procedurach homologacji typu;
5) istotne cechy różnicujące kategorię, typ, wariant lub wersję pojazdu;
6) warunki i sposób typowania pojazdów, przedmiotów wyposażenia lub części przeznaczo-
nych do przeprowadzania badań homologacyjnych;
7) zakres i sposób przeprowadzania:
a) badań homologacyjnych,
b) kontroli zgodności produkcji;
8) wzory dokumentów związanych z homologacją typu oraz szczegółowe wymagania dla do-
kumentów, o których mowa w art. 70h ust. 5 i art. 70z ust. 2 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r.
– Prawo o ruchu drogowym, zwanej dalej „ustawą”, w zależności od rodzaju procedury homo-
logacji typu;
9) wzór i opis znaku homologacji typu przedmiotu wyposażenia lub części.

§ 2. Użyte w rozporządzeniu określenie wielostopniowa homologacja typu – oznacza procedurę,
za pomocą której jedno lub więcej państw członkowskich Unii Europejskiej stwierdza, że w da-
nym stanie kompletacji (niekompletny lub skompletowany), typ pojazdu spełnia wymagania
określone w art. 70n ust. 1 pkt 1 – 3 ustawy odpowiednio do jego stanu kompletacji.

§ 3. Istotne cechy różnicujące kategorię, typ, wariant lub wersję pojazdu określa załącznik nr 1 do
rozporządzenia.

strony : 1 ... 10 . [ 11 ] . 12 ... 20 ... 60 ... 94

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: