Rządowy projekt ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego
Rządowy projekt ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3080
- Data wpłynięcia: 2015-01-14
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego
- data uchwalenia: 2015-02-05
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 308
3080-c1
o którym mowa w art. 49 ust. 1, między
regiony
zgodnie
z
obiektywnymi
i
niedyskryminacyjnymi kryteriami.
Płatność z tytułu obszarów o ograniczeniach
naturalnych
na
poziomie
regionalnym
oblicza
się
dzieląc
pułap
regionalny
obliczony zgodnie z akapitem drugim
niniejszego
ustępu
przez
liczbę
kwalifikujących
się
hektarów
zadeklarowanych w danym regionie zgodnie
z art. 33 ust. 1 lub art. 36 ust. 2, położonych
na obszarach, w odniesieniu do których
państwo członkowskie zadecydowało o
przyznaniu płatności zgodnie z ust. 2
niniejszego artykułu.
Art. 49 Przepisy finansowe
N
Nie będzie stosowany w
49. 1. Aby sfinansować płatność z tytułu
Polsce.
obszarów o ograniczeniach naturalnych,
państwa członkowskie mogą zadecydować
do dnia 1 sierpnia 2014 r. o wykorzystaniu
do 5 % swojego rocznego pułapu krajowego
określonego w załączniku II. Powiadamiają
one Komisję o każdej takiej decyzji do tego
dnia.
Do dnia 1 sierpnia 2016 r. państwa
członkowskie mogą dokonać przeglądu
swojej decyzji i zmienić ją ze skutkiem od
dnia 1 stycznia 2017 r. Powiadamiają one
Komisję o każdej takiej decyzji do dnia 1
sierpnia 2016 r.
2. Na podstawie wielkości procentowej
137
pułapu
krajowego,
który
ma
zostać
wykorzystany przez państwa członkowskie
zgodnie z ust. 1, Komisja przyjmuje co roku
akty wykonawcze ustalające odpowiednie
pułapy dla płatności z tytułu obszarów o
ograniczeniach
naturalnych.
Te
akty
wykonawcze przyjmuje się zgodnie z
procedurą sprawdzającą, o której mowa w
art. 71 ust. 2.
Art. 50 Przepisy ogólne
T
Art. 2
2 pkt 8) płatność dla młodych rolników –
ust. 1
50. Państwa członkowskie przyznają roczną
pkt 8
płatność, o której mowa w tytule III
płatność młodym rolnikom, którzy są
rozdział 5 rozporządzenia nr 1307/2013;
uprawnieni do płatności w ramach systemu
płatności podstawowej lub systemu jednolitej
płatności obszarowej, o których mowa w
rozdziale
1
(„płatność
dla
młodych
rolników”).
Art. 50 50. 2. Do celów niniejszego rozdziału
N
Przepis
rozporządzenia
ust. 2
„młodzi rolnicy” oznaczają osoby
stosowany wprost – nie
fizyczne:
wymaga wdrożenia
a) które po raz pierwszy rozpoczynają
działalność w gospodarstwie rolnym
jako kierujący tym gospodarstwem
rolnym lub które rozpoczęły już
działalność w gospodarstwie rolnym
w ciągu pięciu lat przed pierwszym
złożeniem
wniosku
w
ramach
systemu płatności podstawowej lub
systemu
jednolitej
płatności
138
obszarowej, o którym mowa w art.
72 ust. 1 rozporządzenia (UE)
nr 1306/2013, oraz
b) których wiek w roku składania wniosku, o
którym mowa w lit. a), nie
przekracza 40 lat.
Art. 50 50. 3. Państwa członkowskie mogą określić
T
Art. 34 Art. 34. 1. Minister właściwy do spraw
ust. 3
dalsze obiektywne i niedyskryminacyjne
ust. 1
rozwoju
wsi
określi,
w
drodze
kryteria dla młodych rolników składających
rozporządzenia, szczegółowe warunki lub
wnioski o płatność dla młodych rolników w
szczegółowy
tryb
przyznawania
lub
zakresie
posiadania
odpowiednich
wypłaty płatności bezpośrednich lub
umiejętności lub spełniania wymogów w
płatności niezwiązanej do tytoniu, w tym
zakresie szkolenia.
szczegółowe
warunki
lub
tryb
przyznawania tych płatności spadkobiercy,
małżonkowi lub następcy prawnemu
rolnika, lub przejmującemu gospodarstwo,
mając
na
względzie
specyfikę
poszczególnych
płatności
oraz
wspieranych sektorów produkcji rolnej,
założenia Wspólnej Polityki Rolnej oraz
zabezpieczenie przed nieuzasadnionym
przyznawaniem tych płatności.
Art. 50 50. 4. Bez uszczerbku dla stosowania
N
Przepis
rozporządzenia
ust. 4. 5 dyscypliny
finansowej,
zmniejszania
stosowany wprost – nie
płatności zgodnie z art. 11 i liniowych
wymaga wdrożenia
zmniejszeń zgodnie z art. 7 niniejszego
rozporządzenia, oraz stosowania art. 63
rozporządzenia (UE) nr 1306/2013, płatność
dla młodych rolników, przydzielana jest co
roku
po
aktywowaniu
przez
rolnika
uprawnień do płatności lub – w państwach
139
członkowskich
stosujących
art.
36
niniejszego
rozporządzenia
–
po
zadeklarowaniu
przez
rolnika
kwalifikujących się hektarów.
5. Płatność dla młodych rolników przyznaje
się na rolnika na okres maksymalnie pięciu
lat. Okres ten zostaje skrócony o liczbę lat,
które
upłynęły
między
rozpoczęciem
działalności, o którym mowa w ust. 2 lit. a),
a pierwszym złożeniem wniosku o płatność
dla młodych rolników.
Art. 50 50. 6. Każdego roku państwa członkowskie,
N
Nie będzie stosowany w
ust. 6 i które nie stosują art. 36 obliczają kwotę
Polsce
7
płatności dla młodych rolników mnożąc
liczbę
uprawnień,
które
dany
rolnik
aktywował zgodnie z art. 32 ust. 1, przez
liczbę odpowiadającą:
a) 25 % średniej wartości uprawnień do
płatności posiadanych, na własność lub w
formie dzierżawy, przez danego rolnika; lub
b) 25 %
kwoty
obliczonej
poprzez
podzielenie stałej wartości procentowej
pułapu krajowego na rok kalendarzowy 2019
określonego w załączniku II przez liczbę
wszystkich kwalifikujących się hektarów
zadeklarowanych w 2015 r. zgodnie z art. 33
ust. 1. Ta stała wartość procentowa jest
równa
udziałowi
pułapu
krajowego
pozostałego
dla
systemu
płatności
podstawowej zgodnie z art. 22 ust. 1 na 2015
r.
140
7. Państwa członkowskie stosujące art. 36
obliczają każdego roku kwotę płatności dla
młodych
rolników
mnożąc
liczbę
odpowiadającą 25 % jednolitej płatności
obszarowej obliczonej zgodnie z art. 36
przez liczbę kwalifikujących się hektarów,
które rolnik zadeklarował zgodnie z art. 36
ust. 2.
Art. 50 50. 8. W drodze odstępstwa od ust. 6 i 7
T
Art. 13 Art. 13. Do przyznawania płatności dla
ust. 8, państwa członkowskie mogą co roku
młodych rolników stosuje się art. 50 ust. 8
9
obliczać kwotę płatności dla młodych
rozporządzenia nr 1307/2013, a płatność ta
rolników mnożąc liczbę odpowiadającą 25 %
przysługuje do powierzchni gruntów
średniej krajowej płatności na hektar przez
objętych obszarem zatwierdzonym dla
liczbę uprawnień, które rolnik aktywował
tego rolnika do jednolitej płatności
zgodnie z art. 32 ust. 1, lub przez liczbę
obszarowej nie większej niż 50 ha.
kwalifikujących się hektarów, które rolnik
zadeklarował zgodnie z art. 36 ust. 2.
Średnią krajową płatność na hektar oblicza
się
dzieląc
krajowy
pułap
na
rok
kalendarzowy 2019 określony w załączniku
II przez liczbę kwalifikujących się hektarów
zadeklarowanych w 2015 r. zgodnie z art. 33
ust. 1 lub art. 36 ust. 2.
9. Państwa członkowskie ustalają jeden
maksymalny limit stosowany do liczby
uprawnień do płatności aktywowanych przez
rolnika lub liczby kwalifikujących się
hektarów zadeklarowanych przez rolnika.
Limit ten nie może być niższy niż 25 ani
wyższy niż 90. Stosując ust. 6, 7 i 8 państwa
członkowskie przestrzegają tego limitu.
141
Dokumenty związane z tym projektem:
- 3080-c1 › Pobierz plik
- 3080-c2 › Pobierz plik