Rządowy projekt ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego
Rządowy projekt ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3080
- Data wpłynięcia: 2015-01-14
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego
- data uchwalenia: 2015-02-05
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 308
3080-c1
Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich,
oraz przejściowe wsparcie krajowe w rozumieniu
przepisów o płatnościach w ramach systemów wsparcia
bezpośredniego.”
Art. 52 pkt 5
5) w art. 11 w ust. 3:
Zaproponowane zmiany mają na celu uproszczenie procedury
a) wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:
składania przez producentów wniosków o wpis do ewidencji
„Wniosek, o którym mowa w ust. 1, składa się nie później producentów. W chwili obecnej nie ma już uzasadnienia aby
niż w dniu złożenia wniosku o przyznanie płatności, z tym wniosek o wpis do ewidencji producentów składany był na 21
że:”,
dni przed złożeniem wniosku o płatność (jak to jest w
b) uchyla się pkt 3 i 4;
obwiązujących
przepisach).
W
początkowym
okresie
funkcjonowania zintegrowanego systemu zarządzania i
kontroli
przepis
w
obowiązującym
brzmieniu
miał
zabezpieczać przed nadmierną kumulacją wniosków. Na dzień
dzisiejszy ryzyko takie już nie występuje, gdyż wnioski o wpis
do ewidencji producentów są rozpatrywane na bieżąco.
Proponuje się zatem, aby wniosek o wpis do ewidencji
składany był nie później niż w dniu złożenia wniosku o
płatność.
Konsekwencją
zaproponowanej
zmiany
jest
uchylenie pkt 3 i 4 w ust. 3 w art. 11.
Art. 52 pkt 6
6) w art. 12 ust. 5 i 6 otrzymują brzmienie:
Zaproponowana zmiana przepisu dotyczy nadawania numeru
„5. W przypadku producentów rolnych, podmiotów identyfikacyjnego
producentom
rolnym,
podmiotom
prowadzących zakłady utylizacyjne lub potencjalnych prowadzącym
zakłady
utylizacyjne
lub
potencjalnym
beneficjentów, działających w formie spółki cywilnej, beneficjentom działającym w formie spółki cywilnej. Obecnie
nadaje
się
jeden
numer
identyfikacyjny.
Numer do ewidencji producentów wpisywany jest jeden tylko
identyfikacyjny nadaje się spółce.
wspólnik za zgodą pozostałych (zgodnie z art. 12 ust. 5 ustawy
6. W przypadku, o którym mowa w ust. 4 pkt 1, do wniosku o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji
o wpis do ewidencji producentów dołącza się pisemną gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie
zgodę odpowiednio współmałżonka lub współposiadaczy płatności). Natomiast zgodnie z uchwałą 7 sędziów NSA z
gospodarstwa rolnego.”;
dnia 30 maja 2012 r. „W przypadku grupy osób związanych
umową spółki cywilnej, status producenta rolnego w
rozumieniu art. 3 pkt 3 ustawy o krajowym systemie ewidencji
producentów (...) przysługuje spółce cywilnej" (sygnatura akt
II GPS 2/12). W związku z powyższym zaproponowano, aby
4
numer identyfikacyjny nadawany był spółce. Jednocześnie w
celu identyfikacji wspólników spółki cywilnej, w związku z
wprowadzeniem powyższej regulacji, zaproponowano dodanie
w art. 7 ust. 2a.
Ponadto projektowane regulacje w ust. 6 wynikają ze zmian
zawartych w senackim projekcie ustawy o zmianie ustawy o
krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji
gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie
płatności (druk senacki 747).
Art. 52 pkt 7
7) w art. 14 dodaje się ust. 3 w brzmieniu:
Zaproponowana regulacja ma na celu umożliwienie dokonania
„3. Zmiana danych w ewidencji producentów może być przez ograny ARiMR zmiany danych w ewidencji
dokonywana również z urzędu na podstawie informacji producentów również z urzędu na podstawie informacji
pochodzących
z
innych
ewidencji
lub
rejestrów pochodzących z innych ewidencji lub rejestrów publicznych
publicznych prowadzonych przez organy lub podmioty prowadzonych przez organy lub podmioty wykonujące
wykonujące zadania publiczne, do których Agencja ma zadania publiczne, do których ARiMR ma ustawowy dostęp.
dostęp z mocy prawa, i nie wymaga rozstrzygnięcia w Zgodnie z obowiązującymi przepisami, dane do systemu są
drodze decyzji administracyjnej.”.
wprowadzane wyłącznie na podstawie złożonego do
kierownika BP wniosku o wpis do ewidencji producentów.
Ponadto, w celu uproszczenia prowadzonego postępowania o
wpis do ewidencji proponuje się, aby zmiana danych w
ewidencji producentów z urzędu nie wymagała rozstrzygnięcia
w formie decyzji administracyjnej.
W związku z prowadzonymi postępowaniami, ARiMR
wchodzi w posiadanie danych pochodzących z innych
ewidencji lub rejestrów publicznych, prowadzonych przez
organy lub podmioty wykonujące zadania publiczne. Jednym z
podstawowych i często wykorzystywanych rejestrów jest
krajowy rejestr podmiotów gospodarki narodowej REGON.
Rejestr ten zawiera wiele istotnych informacji, pozwalających
na aktualizację danych zawartych w ewidencji producentów,
tj. nazwa podmiotu, forma prawna lub informacja o
5
wykreśleniu podmiotu z bazy (likwidacja lub rozwiązanie
podmiotu). Ponadto, w cyklu corocznym są wprowadzane
zmiany w rejestrze TERYT, prowadzonym przez GUS.
Podczas importu danych z rejestru TERYT wszelkie zmiany
są wprowadzane automatycznie. Oznacza to, że bez
uszczerbku dla wiarygodności i jakości danych, np. zmiana
przynależności miejscowości do innej gminy, może zostać
odnotowana w bazie danych, bez konieczności oczekiwania na
złożenie wniosków o wpis do ewidencji producentów przez
wszystkie podmioty zamieszkujące tę miejscowość.
Należy zatem dopuścić możliwość wykorzystania tego typu
danych,
bez
konieczności
oczekiwania
na
złożenie
stosownego wniosku przez producenta.
Art. 58 ust. 1
Art. 58. 1. Producentów uznanych przed dniem wejścia w W związku z uchyleniem w art. 52 pkt 1 lit d definicji
życie niniejszej ustawy jako przetwórców na podstawie przetwórcy proponuje się, aby przetwórców wpisanych do
przepisów ustawy wymienionej w art. 52, uznaje się za ewidencji producentów, przed dniem wejścia w życie
potencjalnych
beneficjentów
w
rozumieniu
ustawy niniejszej ustawy, uznać za potencjalnych beneficjentów. Jest
wymienionej w art. 52, w brzmieniu nadanym niniejszą to istotne m.in. ze względu na zachowanie ciągłości informacji
ustawą.
historycznych w systemie ARiMR.
Art. 59 ust. 2
2. Numer identyfikacyjny, o którym mowa w art. 12 ust. 1 Proponowana regulacja związana jest z propozycją zawartą w
ustawy wymienionej w art. 52, nadany przed dniem wejścia art. 52 pkt 6 dotyczącą nadawania numeru identyfikacyjnego
w życie niniejszej ustawy wspólnikowi spółki cywilnej, producentom rolnym, podmiotom prowadzącym zakłady
uważa się za numer nadany tej spółce.
utylizacyjne lub potencjalnym beneficjentom działającym w
formie spółki cywilnej i ma na celu zachowanie ciągłości
informacji historycznych w systemie ARiMR.
6
Dokumenty związane z tym projektem:
- 3080-c1 › Pobierz plik
- 3080-c2 › Pobierz plik