Rządowy projekt ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego
Rządowy projekt ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3080
- Data wpłynięcia: 2015-01-14
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego
- data uchwalenia: 2015-02-05
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 308
3080-c1
Art. 50 10. Zamiast stosowania ust. 6-9, państwa
N
Nie będzie stosowany w
ust. 10
członkowskie mogą przyznać roczną kwotę
Polsce
ryczałtową na rolnika obliczaną przez
pomnożenie określonej liczby hektarów
przez liczbę odpowiadającą 25 % średniej
krajowej płatności na hektar ustalonej
zgodnie z ust. 8.
Określoną liczbę hektarów, o której mowa w
akapicie pierwszym niniejszego ustępu,
oblicza
się
dzieląc
łączną
liczbę
kwalifikujących
się
hektarów
zadeklarowanych zgodnie z art. 33 ust. 1 lub
art. 36 ust. 2 przez młodych rolników
wnioskujących w 2015 r. o płatność dla
młodych rolników przez łączną liczbę
młodych rolników wnioskujących o tę
płatność w 2015 r.
Państwo
członkowskie
może
jednak
przeliczyć tę określoną liczbę hektarów w
każdym roku po 2015 r. w przypadku
znaczących zmian w liczbie młodych
rolników wnioskujących o tę płatność lub w
wielkości gospodarstw rolnych młodych
rolników, lub w obu tych przypadkach.
Roczna ryczałtowa kwota, która może zostać
przyznana rolnikowi, nie może przekraczać
łącznej
kwoty
należnej
mu
płatności
podstawowej przed zastosowaniem art. 63
rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 w danym
roku.
142
Art. 50 50. 11. Aby zagwarantować ochronę praw
N
Przepis
rozporządzenia
ust. 11
beneficjentów i uniknąć dyskryminacji
stosowany wprost – nie
między nimi, Komisja jest uprawniona do
wymaga wdrożenia
przyjmowania zgodnie z art. 70 aktów
delegowanych
dotyczących
warunków,
zgodnie z którymi osobę prawną można
uznać za kwalifikującą się do otrzymania
płatności dla młodych rolników.
Art. 51 Przepisy finansowe
N
Przepis
rozporządzenia
51. 1. Aby sfinansować płatność dla
stosowany wprost – nie
młodych rolników, państwa członkowskie
wymaga wdrożenia
wykorzystują wielkość procentową, która nie
może być wyższa niż 2 % rocznego pułapu
krajowego określonego w załączniku II.
Państwa
członkowskie
powiadamiają
Komisję do dnia 31 sierpnia 2014 r. o
szacunkowej
wielkości
procentowej
niezbędnej do sfinansowania tej płatności.
Każdego roku do dnia 1 sierpnia państwa
członkowskie mogą zmienić wysokość
szacunkowej wielkości procentowej ze
skutkiem od następnego roku. Powiadamiają
one
Komisję o
zmienionej
wielkości
procentowej do dnia 1 sierpnia roku
poprzedzającego rok jego stosowania.
2. Bez
uszczerbku
dla
maksymalnej
wysokości 2 % ustanowionej w ust. 1
niniejszego artykułu, w przypadku gdy
łączna
kwota
płatności
dla
młodych
rolników, w odniesieniu do której złożono
wnioski w państwie członkowskim w danym
143
roku, przewyższa pułap ustalony zgodnie z
ust. 4 niniejszego artykułu, oraz w przypadku
gdy pułap ten jest niższy niż ta maksymalna
wysokość, państwo członkowskie finansuje
różnicę poprzez zastosowanie art. 30 ust. 7
akapit pierwszy lit. f) w odnośnym roku,
poprzez liniowe zmniejszenie wszystkich
płatności
przyznawanych
wszystkim
rolnikom zgodnie z art. 32 lub art. 36 ust. 2,
lub poprzez obydwa środki.
3. W przypadku gdy łączna kwota płatności
dla młodych rolników, w odniesieniu do
której
złożono
wnioski
w
państwie
członkowskim w danym roku, przewyższa
pułap ustalony zgodnie z ust. 4 niniejszego
artykułu, oraz w przypadku gdy pułap ten
wynosi 2 % rocznego pułapu krajowego
określonego w załączniku II, państwa
członkowskie
dokonują
liniowego
zmniejszenia kwot wypłacanych zgodnie z
art. 50, aby zachować zgodność z tym
pułapem.
4. Na podstawie wielkości procentowej
zgłoszonej przez państwa członkowskie
zgodnie z ust. 1 niniejszego artykułu,
Komisja
przyjmuje
akty
wykonawcze
ustalające co roku odpowiednie pułapy
płatności dla młodych rolników.
Te akty wykonawcze przyjmuje się zgodnie
z procedurą sprawdzającą, o której mowa w
art. 71 ust. 2.
144
Art. 52 Przepisy ogólne
T
Art. 2
2
pkt
12)
Płatności
związane
do
ust. 1
52.
1. Państwa
członkowskie
mogą
pkt 12
powierzchni upraw – płatności w ramach
przyznawać rolnikom wsparcie związane z
dobrowolnego wsparcia związanego z
produkcją na warunkach określonych w
produkcją, o którym mowa w tytule IV
niniejszym rozdziale (w niniejszym rozdziale
rozdział 1 rozporządzenia nr 1307/2013,
zwane dalej „wsparciem związanym z
przyznawane
w
sektorach
produkcji
produkcją”).
roślinnej;
Art. 2
2 pkt 13) Płatności związane do zwierząt –
pkt 13
płatności
w
ramach
dobrowolnego
wsparcia związanego z produkcją, o
którym mowa w tytule IV rozdział 1
rozporządzenia
nr
1307/2013,
przyznawane
w
sektorach
produkcji
zwierzęcej;
Art. 52 52. 2. Wsparcie związane z produkcją
T
Art. 15
Art. 15. 1.
Płatności związane do
ust. 2
można przyznawać następującym sektorom i
powierzchni upraw przysługują do uprawy w
rodzajom produkcji: zboża, nasiona oleiste,
plonie głównym roślin wysokobiałkowych,
rośliny wysokobiałkowe, rośliny strączkowe,
ziemniaków
skrobiowych,
buraków
len,
konopie,
ryż,
orzechy,
ziemniak
cukrowych, pomidorów, chmielu, owoców
skrobiowy, mleko i przetwory mleczne,
miękkich (truskawek lub malin), lnu lub
nasiona, mięso baranie i mięso kozie,
konopi włóknistych.
wołowina i cielęcina, oliwa z oliwek,
2. Płatność związana do powierzchni
jedwabniki, susz paszowy, chmiel, burak
upraw
roślin
wysokobiałkowych
jest
cukrowy, trzcina cukrowa i cykoria, owoce i
przyznawana rolnikowi do powierzchni
warzywa oraz zagajniki o krótkiej rotacji.
upraw roślin wysokobiałkowych gatunków
określonych w przepisach wydanych na
podstawie art. 34 ust. 1 i 2, nie większej niż
75 ha.
3. Płatności związane do powierzchni
upraw ziemniaków skrobiowych, buraków
145
cukrowych i pomidorów są przyznawane
rolnikowi, jeżeli zawarł umowę na daną
uprawę.
4. W umowie na uprawę, o której mowa
w ust. 3, rolnik zobowiązuje się do
wytworzenia
i
dostarczenia
odbiorcy
oznaczonej ilości produktów rolnych z
oznaczonej powierzchni gruntów, a odbiorca
zobowiązuje się te produkty odebrać w
umówionym terminie i zapłacić za nie
umówioną cenę, a w przypadku:
1)
ziemniaków – przeznaczyć je na
produkcję skrobi ziemniaczanej;
2)
buraków cukrowych – przeznaczyć je
na produkcję cukru.
5. Do umowy na uprawę, o której
mowa w ust. 3, stosuje się odpowiednio
przepisy o kontraktacji, z tym że umowa ta
dodatkowo zawiera wskazanie numeru
identyfikacyjnego rolnika nadanego na
podstawie przepisów o krajowym systemie
ewidencji
producentów,
ewidencji
gospodarstw
rolnych
oraz
ewidencji
wniosków o przyznanie płatności.
6. Płatności związane do powierzchni
upraw ziemniaków skrobiowych, buraków
cukrowych
i
pomidorów
mogą
być
przyznane
wyłącznie
do
powierzchni
gruntów, o której mowa w ust. 4.
7. Płatność związana do powierzchni
uprawy chmielu jest przyznawana rolnikowi
do powierzchni tej uprawy prowadzonej w
146
Dokumenty związane z tym projektem:
- 3080-c1 › Pobierz plik
- 3080-c2 › Pobierz plik