Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o statystyce publicznej oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy pogodzenia konstytucyjnej ochrony praw i wolności człowieka i obywatela z obowiązkami systemu statystyki publicznej, rozszerzenia gwarancji nieodpłatnego i terminowego dostępu służb statystyki publicznej do administracyjnych źródeł danych, zmiany formuły programu badań statystycznych statystyki publicznej i sposobu szczegółowego określania zobowiązań przekazywania danych dla celów statystycznych oraz uwzględniania uściśleń koniecznych ze względu na zachodzące zmiany warunków funkcjonowania systemu statystyki publicznej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2963
- Data wpłynięcia: 2014-11-27
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o statystyce publicznej oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2015-04-09
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 855
2963
2. Elektroniczna platforma gromadzenia danych statystycznych umożliwia
w szczególności:
1)
uwierzytelnianie respondentów;
2)
komunikowanie się służb statystyki publicznej z respondentami;
3)
przekazywanie danych przez respondentów;
4)
przekazywanie danych z systemów informacyjnych administracji publicznej
i rejestrów urzędowych oraz z systemów informacyjnych Narodowego Banku
Polskiego.
3. Elektroniczna platforma udostępniania wynikowych informacji statystycznych
i innych zasobów informacyjnych umożliwia w szczególności:
1)
udostępnianie wynikowych informacji statystycznych;
2)
komunikowanie się odbiorców wynikowych informacji statystycznych
z jednostkami służb statystyki publicznej;
3)
udostępnianie podstawowych standardów klasyfikacyjnych i ich interpretacji;
4)
udostępnianie danych z krajowych rejestrów urzędowych prowadzonych przez
Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego, o których mowa w art. 41 ust. 1;
5)
przekazywanie danych statystycznych na potrzeby Europejskiego Systemu
Statystycznego i organizacji międzynarodowych.
4. Dostęp do prowadzonej przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego
elektronicznej platformy udostępniania wynikowych informacji statystycznych i innych
zasobów informacyjnych w zakresie określonym w ust. 3 pkt 1–4 jest nieodpłatny.”;
20) uchyla się art. 29;
21) art. 30 otrzymuje brzmienie:
„Art. 30. 1. Podmioty gospodarki narodowej są obowiązane do:
1)
posiadania numeru identyfikacyjnego krajowego rejestru urzędowego podmiotów
gospodarki narodowej, o którym mowa w art. 41 ust. 1 pkt 1, i posługiwania się
nim przy przekazywaniu danych wykorzystywanych dla celów statystycznych;
2)
stosowania w prowadzonej ewidencji, dokumentacji oraz rachunkowości
standardów klasyfikacyjnych, o których mowa w rozdziale 6;
3)
przekazania nieodpłatnie danych dotyczących prowadzonej działalności i jej
wyników zgodnie z programem badań statystycznych statystyki publicznej oraz
w formacie udostępnionym zgodnie z art. 18a ust. 3.
– 11 –
2. Przekazywanie danych, o których mowa w ust. 1 pkt 3, odbywa się:
1)
w postaci elektronicznej, w szczególności za pośrednictwem elektronicznej
platformy gromadzenia danych statystycznych, a w przypadkach wskazanych
w programie badań statystycznych statystyki publicznej – w innej formie lub
postaci;
2)
w postaci wywiadu przeprowadzanego przez ankietera statystycznego metodą
wywiadu bezpośredniego lub wywiadu telefonicznego.”;
22) uchyla się art. 31;
23) uchyla się art. 35;
24) po rozdziale 4 dodaje się rozdział 4a w brzmieniu:
„Rozdział 4a
Dostęp statystyki publicznej do danych osobowych
Art. 35a. 1. Służby statystyki publicznej, realizując dla dobra publicznego zadania
określone ustawą, są uprawnione do przetwarzania danych osobowych w rozumieniu
ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2014 r.
poz. 1182) określonych w art. 35b ust. 1.
2. Dane osobowe są zbierane dla celów statystycznych, jeżeli celu statystycznego
nie można osiągnąć za pomocą innych danych.
Art. 35b. 1. Upoważnia się służby statystyki publicznej do przetwarzania dla celów
statystycznych następujących danych osobowych:
1)
imiona i nazwisko;
2)
data i miejsce urodzenia;
3)
płeć;
4)
nr PESEL;
5)
obywatelstwo;
6)
narodowość;
7)
pochodzenie etniczne;
8)
pochodzenie rasowe;
9)
wyznanie, przynależność do kościoła lub związku wyznaniowego;
10) stan cywilny;
11) data zawarcia małżeństwa;
12) data ustania małżeństwa;
13) wykształcenie;
– 12 –
14) zawód;
15) rodzaj miejsca pracy lub nauki;
16) numer identyfikacji podatkowej;
17) stan zdrowia;
18) stopień niezdolności do pracy, posiadanie orzeczenia o niepełnosprawności,
stopień niepełnosprawności;
19) tytuł ubezpieczenia z wyłączeniem części kodu objętej tajemnicą;
20) adres zamieszkania lub adres miejsca pobytu;
21) adres do korespondencji;
22) adres poczty elektronicznej;
23) numer telefonu.
2. Dane osobowe, o których mowa w ust. 1, mogą być przetwarzane w ramach
badań statystycznych, których celem jest otrzymanie informacji o życiu i sytuacji osób
fizycznych lub o wybranych aspektach życia i sytuacji tych osób, obejmujących:
1)
urodzenia i dzietność;
2)
małżeństwa, rozwody, separacje;
3)
migracje ludności, w tym charakterystykę demograficzno-społeczną i ekonomiczną
osób migrujących; mobilność przestrzenną;
4)
cudzoziemców;
5)
repatriację;
6)
nabycie i nadanie lub utratę obywatelstwa polskiego;
7)
bilanse stanu i struktury ludności według cech demograficznych;
8)
zgony, umieralność;
9)
charakterystykę społeczno-demograficzną i ekonomiczną ludności, gospodarstw
domowych i rodzin;
10) aktywność obywatelską i społeczno-polityczną, członkostwo i wspieranie
organizacji społecznych i politycznych;
11) pracujących, bezrobotnych i biernych zawodowo, według cech społeczno-
-ekonomicznych;
12) warunki pracy, choroby zawodowe;
13) wypadki i poszkodowanych;
14) czas pracy;
15) źródła utrzymania, w tym dochody, wynagrodzenia i ich strukturę;
– 13 –
16) składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne oraz okresy składkowe i wymiar
etatu;
17) świadczenia z ubezpieczeń społecznych;
18) gospodarstwa domowe i rodziny, w tym ich skład i relacje;
19) sytuację finansową i zamożność osób oraz gospodarstw domowych i rodzin;
20) wydatki i spożycie ilościowe przez osoby i gospodarstwa domowe;
21) warunki mieszkaniowe i wyposażenie gospodarstw domowych;
22) budżet czasu;
23) subiektywne oceny dotyczące jakości życia i sytuacji społeczno-ekonomicznej;
24) pomoc społeczną, w tym beneficjentów pomocy społecznej;
25) ubóstwo i wykluczenie społeczne;
26) wspieranie rodziny i pieczę zastępczą;
27) świadczenia na rzecz rodziny;
28) opiekę nad dziećmi i młodzieżą;
29) szkolnictwo wyższe, w tym nauczycieli akademickich, studentów i doktorantów;
30) oświatę i wychowanie;
31) aktywność edukacyjną, w tym kształcenie ustawiczne;
32) uczestnictwo ludności w sporcie, rekreacji, turystyce oraz kulturze, w tym
wypoczynek dzieci i młodzieży;
33) zachorowania i leczenie, korzystanie z usług medycznych, zachowania pro-
i antyzdrowotne;
34) ograniczenia wykonywania podstawowych czynności życiowych;
35) dostęp i korzystanie z usług społecznych i publicznych;
36) ruch graniczny osób i pojazdów;
37) kapitał ludzki i społeczny;
38) zachowania społeczno-religijne;
39) relacje społeczne;
40) społeczeństwo informacyjne;
41) bezpieczeństwo, zagrożenie przestępczością;
42) udział w korzystaniu i ochronie środowiska.
3. Dane, o których mowa w ust. 1, mogą być pozyskiwane bezpośrednio od osoby
fizycznej, której dotyczą, lub pełnoletniego domownika albo z systemów
informacyjnych administracji publicznej i rejestrów urzędowych.
– 14 –
4. Badania statystyczne, w których osoby fizyczne udzielają bezpośrednio
odpowiedzi, są prowadzone po uprzednim ich poinformowaniu o podstawie prawnej
badania, celu badania i gwarancjach zachowania tajemnicy statystycznej oraz czy
badanie jest prowadzone na zasadzie obowiązku czy dobrowolności.
Art. 35c. Służby statystyki publicznej pozyskują dane osobowe określone
w art. 35b ust. 1 oraz inne dane dotyczące informacji o życiu i sytuacji osób fizycznych
lub o wybranych aspektach życia i sytuacji tych osób, o których mowa w art. 35b ust. 2,
z systemów informacyjnych administracji publicznej i rejestrów urzędowych,
prowadzonych bezpośrednio lub przez jednostki podległe i nadzorowane przez:
1)
ministrów właściwych do spraw:
a)
wewnętrznych – ze zbioru PESEL i centralnej ewidencji pojazdów,
b)
finansów publicznych – z systemu podatkowego,
c)
pracy, zabezpieczenia społecznego i rodziny – z systemu monitoringu
świadczeń społecznych (pomocy społecznej, wspierania rodziny i pieczy
zastępczej, świadczeń z funduszu alimentacyjnego) i elektronicznego
krajowego systemu monitoringu orzekania o niepełnosprawności,
d)
zdrowia – z systemu informacji w ochronie zdrowia,
e)
oświaty i wychowania – z systemu informacji oświatowej,
f)
nauki i szkolnictwa wyższego – ze zintegrowanego systemu informacji o
nauce i szkolnictwie wyższym,
2)
Zakład Ubezpieczeń Społecznych, Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia
Społecznego, Narodowy Fundusz Zdrowia, Szefa Urzędu do Spraw
Cudzoziemców, Głównego Inspektora Weterynarii, Państwową Inspekcję
Farmaceutyczną, Inspekcję Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych
oraz Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa – z systemów i rejestrów
związanych z ich działalnością ustawową,
3)
Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego – z krajowych rejestrów urzędowych,
o których mowa w art. 41 ust. 1,
4)
organy administracji rządowej w województwie – z systemów i rejestrów
związanych z ich działalnością ustawową lub statutową,
5)
organy jednostek samorządu terytorialnego – z ewidencji gruntów i budynków,
rejestrów wniosków o pozwolenie na budowę i decyzji o pozwoleniu na budowę,
gminnych zbiorów meldunkowych, aktów stanu cywilnego, ewidencji podatkowej
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2963
› Pobierz plik