Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2959
- Data wpłynięcia: 2014-11-26
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2015-02-20
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 390
2959
g) „sprzedawca biletów” oznacza każdego pośrednika
zawierającego umowy transportowe w imieniu przewoźnika;
h) „biuro podróży” oznacza każdego pośrednika działającego
w imieniu pasażera w sprawach zawierania umów
transportowych;
i) „organizator wycieczek” oznacza organizatora lub punkt
sprzedaży detalicznej, innych niż przewoźnik, w rozumieniu
art. 2 ust. 2 i 3 dyrektywy 90/314/EWG;
j) „osoba niepełnosprawna” lub „osoba o ograniczonej
sprawności ruchowej” oznacza każdą osobę, której
sprawność ruchowa podczas korzystania ze środków
transportu jest ograniczona w wyniku jakiejkolwiek
niepełnosprawności fizycznej (sensorycznej lub motorycznej,
trwałej lub przejściowej), niepełnosprawności intelektualnej,
upośledzenia
lub
jakiejkolwiek
innej
przyczyny
niepełnosprawności bądź z powodu wieku i której sytuacja
wymaga należytej uwagi i dostosowania usług
udostępnianych wszystkim pasażerom do jej szczególnych
potrzeb;
k) „warunki dostępu” oznaczają odnośne normy, wytyczne
i informacje
dotyczące
dostępu
do
autobusów
lub wyznaczonych terminali, wraz z istniejącymi w nich
rozwiązaniami przeznaczonymi dla osób niepełnosprawnych
lub osób o ograniczonej sprawności ruchowej;
l) „rezerwacja” oznacza rezerwację miejsca siedzącego
na pokładzie autobusu lub autokaru w ramach usługi
regularnej o określonym czasie rozpoczęcia podróży;
m) „terminal” oznacza terminal obsługiwany przez dany
personel, w którym zgodnie z określoną trasą usługi
regularnej planowany jest przystanek służący wejściu
na pokład pojazdu lub jego opuszczeniu przez pasażerów,
poczekalnia lub kasa biletowa;
n) „przystanek autobusowy” oznacza każde miejsce inne niż
terminal, w którym zgodnie z określoną trasą usługi
regularnej planowany jest przystanek służący wejściu
na pokład pojazdu lub jego opuszczeniu przez pasażerów;
o) „podmiot zarządzający terminalem” oznacza jednostkę
organizacyjną w państwie członkowskim odpowiedzialną
za zarządzanie wyznaczonym terminalem;
4
p) „odwołanie” oznacza niewykonanie usługi regularnej,
która została uprzednio zaplanowana;
q) „opóźnienie” oznacza różnicę między zaplanowanym
czasem
rozpoczęcia
usługi
regularnej
zgodnie
z opublikowanym rozkładem a rzeczywistym czasem jej
rozpoczęcia.
Art. 4
Bilety i niedyskryminacyjne warunki umowne
N
1. Przewoźnicy wydają pasażerowi bilet, chyba że inne
dokumenty upoważniają do transportu. Bilet może być
wydany w formie elektronicznej.
2. Bez uszczerbku dla taryf socjalnych, warunki umowne
i taryfy stosowane przez przewoźników są oferowane
ogółowi społeczeństwa bez jakiejkolwiek dyskryminacji,
bezpośredniej lub pośredniej, ze względu na obywatelstwo
klienta końcowego lub siedzibę przewoźnika lub sprzedawcy
biletów w Unii.
Art. 5
Inne strony wykonujące
N
1. W przypadku gdy wykonywanie obowiązków
wynikających z niniejszego rozporządzenia zostało
powierzone wykonującemu przewóz, sprzedawcy biletów
lub jakiejkolwiek innej osobie, przewoźnik, biuro podróży,
organizator wycieczek lub podmiot zarządzający terminalem,
którzy powierzyli wykonanie takich obowiązków, są mimo
wszystko odpowiedzialni za działania i zaniechania tej strony
wykonującej.
2. Ponadto strona, której przewoźnik, biuro podróży,
organizator wycieczek lub podmiot zarządzający terminalem
powierzyli wykonanie obowiązku, podlega przepisom
niniejszego rozporządzenia w zakresie powierzonego
obowiązku.
Art. 6
Niedopuszczalność uchyleń
N
1. Obowiązki względem pasażerów wynikające z niniejszego
rozporządzenia nie podlegają ograniczeniu ani uchyleniu,
w szczególności
na
mocy
klauzuli
derogacyjnej
lub ograniczającej zawartej w umowie transportowej.
2. Przewoźnicy mogą oferować pasażerom warunki umowne
5
korzystniejsze od warunków określonych w niniejszym
rozporządzeniu.
Art. 7
Śmierć lub obrażenia pasażerów i utrata lub uszkodzenie N
bagażu
1. Zgodnie z mającym zastosowanie prawem krajowym
pasażerowie uprawnieni są do odszkodowania w związku
ze śmiercią, w tym również za uzasadnione wydatki
pogrzebowe, lub odniesieniem obrażeń, jak również utratą
lub uszkodzeniem bagażu w związku z wypadkami
związanymi ze skorzystaniem z autobusu lub autokaru.
W przypadku śmierci pasażera prawo to ma, na zasadzie
minimum, zastosowanie do osób, do których utrzymania
pasażer był lub byłby prawnie zobowiązany.
2. Wysokość odszkodowania jest obliczana zgodnie
z mającym
zastosowanie prawem krajowym. Każdy
maksymalny poziom odszkodowania przewidziany w prawie
krajowym w przypadku śmierci lub odniesienia obrażeń
lub utraty lub uszkodzenia bagażu w każdym poszczególnym
wypadku wynosi nie mniej niż:
a)220 000 EUR na pasażera;
b) 1 200 EUR na sztukę bagażu. W przypadku uszkodzenia
wózków
inwalidzkich,
innego
sprzętu
służącego
do poruszania się lub urządzeń pomocniczych wysokość
odszkodowania jest zawsze równa kosztowi zastąpienia
lub naprawy utraconego lub uszkodzonego sprzętu.
Art. 8
Natychmiastowe praktyczne potrzeby pasażerów
N
W razie wypadku związanego ze skorzystaniem z autobusu
lub autokaru przewoźnik zapewnia rozsądną i proporcjonalną
pomoc w odniesieniu do natychmiastowych praktycznych
potrzeb pasażerów w następstwie wypadku. Pomoc
ta obejmuje w razie konieczności zakwaterowanie, żywność,
ubiór, transport i zapewnienie pierwszej pomocy. Żadna
udzielona pomoc nie stanowi uznania odpowiedzialności.
W odniesieniu do każdego pasażera przewoźnik może
ograniczyć całkowity koszt zakwaterowania do kwoty
80 EUR za noc, przez maksymalnie dwie noce.
6
Art. 9
Prawo do transportu
N
1. Przewoźnicy, biura podróży i organizatorzy wycieczek
nie mogą odmówić przyjęcia rezerwacji, wydania biletu,
ani przyjęcia danej osoby na pokład pojazdu, ze względu
na niepełnosprawność lub ograniczenie ruchowe.
2. Osobom niepełnosprawnym i osobom o ograniczonej
sprawności ruchowej rezerwuje oraz bilety oferowane są bez
dodatkowych opłat.
Art. 10 Odstępstwa i warunki specjalne
N
1. Niezależnie od art. 9 ust. 1, przewoźnicy, biura podróży
i organizatorzy
wycieczek mogą odmówić przyjęcia
rezerwacji, wydania lub udostępnienia w inny sposób biletu,
lub przyjęcia danej osoby na pokład, ze względu
na niepełnosprawność lub ograniczenie ruchowe:
a) aby spełnić mające zastosowanie wymogi w zakresie
bezpieczeństwa
ustanowione
na
mocy
prawa
międzynarodowego, unijnego lub krajowego lub aby spełnić
wymogi w zakresie zdrowia i bezpieczeństwa ustalone przez
właściwe organy;
b) w przypadku gdy konstrukcja pojazdu lub infrastruktura,
w tym przystanki autobusowe i terminale, fizycznie
uniemożliwiają wejście na pokład pojazdu, jego opuszczenie
lub przewóz osoby niepełnosprawnej lub osoby
o ograniczonej sprawności ruchowej w sposób bezpieczny
i operacyjnie wykonalny.
2. W przypadku odmowy przyjęcia rezerwacji, wydania
lub udostępnienia w inny sposób biletu ze względów,
o których mowa w ust. 1, przewoźnicy, biura podróży
i organizatorzy wycieczek informują daną osobę o wszelkich
akceptowalnych alternatywnych usługach realizowanych
przez danego przewoźnika.
3. Jeśli osobie niepełnosprawnej lub osobie o ograniczonej
sprawności ruchowej, mającej rezerwację lub bilet, która
spełniła wymogi art. 14 ust. 1 lit. a), mimo wszystko
odmówiono przyjęcia na pokład ze względu na jej
niepełnosprawność lub ograniczenie ruchowe, osobie tej
i wszelkim osobom towarzyszącym zgodnie z ust. 4
niniejszego artykułu oferuje się wybór pomiędzy:
7
a) prawem do zwrotu kwoty zapłaconej za bilet
oraz, w stosownych przypadkach, nieodpłatną powrotną
usługą transportową do punktu rozpoczęcia podróży,
określonego w umowie transportowej, w najwcześniejszym
możliwym terminie; oraz
b) z wyjątkiem przypadków, gdy nie jest to wykonalne –
kontynuacją podróży lub zmianą trasy za pośrednictwem
rozsądnej alternatywnej usługi transportowej do miejsca
przeznaczenia określonego w umowie transportowej.
Brak powiadomienia zgodnie z art. 14 ust. 1 lit. a) nie ma
wpływu na prawo do zwrotu kwoty zapłaconej za bilet.
4. Jeżeli przewoźnik, biuro podróży lub organizator
wycieczek odmawia przyjęcia rezerwacji osoby, wydania
lub dostarczenia w inny sposób tej osobie biletu lub przyjęcia
jej na pokład ze względu na niepełnosprawność
lub ograniczoną
sprawność
ruchową
z przyczyn
wymienionych w ust. 1, osoba ta może zażądać,
aby towarzyszyła jej inna, wybrana przez nią osoba będąca
w stanie udzielić pomocy danej osobie niepełnosprawnej
lub osobie o ograniczonej sprawności ruchowej, tak aby nie
miały już zastosowania kryteria określone w ust. 1.
Taka osoba towarzysząca jest przewożona nieodpłatnie
i, jeżeli jest to wykonalne, ma miejsce siedzące obok osoby
niepełnosprawnej lub osoby o ograniczonej sprawności
ruchowej.
5. W przypadku gdy przewoźnicy, biura podróży
lub organizatorzy wycieczek korzystają z możliwości
przewidzianej w ust. 1, natychmiast informują osobę
niepełnosprawną lub osobę o ograniczonej sprawności
ruchowej o powodach oraz na żądanie informują ją na piśmie
w ciągu pięciu dni roboczych od złożenia wniosku.
Art.11 Dostępność i informacja
N
1. Przy współpracy z organizacjami przedstawicielskimi osób
niepełnosprawnych lub osób o ograniczonej sprawności
ruchowej, przewoźnicy i podmioty zarządzające terminalami,
w stosownych przypadkach za pośrednictwem swoich
organizacji, ustanawiają lub mają niedyskryminacyjne
warunki dostępu osób niepełnosprawnych i osób
8
zawierającego umowy transportowe w imieniu przewoźnika;
h) „biuro podróży” oznacza każdego pośrednika działającego
w imieniu pasażera w sprawach zawierania umów
transportowych;
i) „organizator wycieczek” oznacza organizatora lub punkt
sprzedaży detalicznej, innych niż przewoźnik, w rozumieniu
art. 2 ust. 2 i 3 dyrektywy 90/314/EWG;
j) „osoba niepełnosprawna” lub „osoba o ograniczonej
sprawności ruchowej” oznacza każdą osobę, której
sprawność ruchowa podczas korzystania ze środków
transportu jest ograniczona w wyniku jakiejkolwiek
niepełnosprawności fizycznej (sensorycznej lub motorycznej,
trwałej lub przejściowej), niepełnosprawności intelektualnej,
upośledzenia
lub
jakiejkolwiek
innej
przyczyny
niepełnosprawności bądź z powodu wieku i której sytuacja
wymaga należytej uwagi i dostosowania usług
udostępnianych wszystkim pasażerom do jej szczególnych
potrzeb;
k) „warunki dostępu” oznaczają odnośne normy, wytyczne
i informacje
dotyczące
dostępu
do
autobusów
lub wyznaczonych terminali, wraz z istniejącymi w nich
rozwiązaniami przeznaczonymi dla osób niepełnosprawnych
lub osób o ograniczonej sprawności ruchowej;
l) „rezerwacja” oznacza rezerwację miejsca siedzącego
na pokładzie autobusu lub autokaru w ramach usługi
regularnej o określonym czasie rozpoczęcia podróży;
m) „terminal” oznacza terminal obsługiwany przez dany
personel, w którym zgodnie z określoną trasą usługi
regularnej planowany jest przystanek służący wejściu
na pokład pojazdu lub jego opuszczeniu przez pasażerów,
poczekalnia lub kasa biletowa;
n) „przystanek autobusowy” oznacza każde miejsce inne niż
terminal, w którym zgodnie z określoną trasą usługi
regularnej planowany jest przystanek służący wejściu
na pokład pojazdu lub jego opuszczeniu przez pasażerów;
o) „podmiot zarządzający terminalem” oznacza jednostkę
organizacyjną w państwie członkowskim odpowiedzialną
za zarządzanie wyznaczonym terminalem;
4
p) „odwołanie” oznacza niewykonanie usługi regularnej,
która została uprzednio zaplanowana;
q) „opóźnienie” oznacza różnicę między zaplanowanym
czasem
rozpoczęcia
usługi
regularnej
zgodnie
z opublikowanym rozkładem a rzeczywistym czasem jej
rozpoczęcia.
Art. 4
Bilety i niedyskryminacyjne warunki umowne
N
1. Przewoźnicy wydają pasażerowi bilet, chyba że inne
dokumenty upoważniają do transportu. Bilet może być
wydany w formie elektronicznej.
2. Bez uszczerbku dla taryf socjalnych, warunki umowne
i taryfy stosowane przez przewoźników są oferowane
ogółowi społeczeństwa bez jakiejkolwiek dyskryminacji,
bezpośredniej lub pośredniej, ze względu na obywatelstwo
klienta końcowego lub siedzibę przewoźnika lub sprzedawcy
biletów w Unii.
Art. 5
Inne strony wykonujące
N
1. W przypadku gdy wykonywanie obowiązków
wynikających z niniejszego rozporządzenia zostało
powierzone wykonującemu przewóz, sprzedawcy biletów
lub jakiejkolwiek innej osobie, przewoźnik, biuro podróży,
organizator wycieczek lub podmiot zarządzający terminalem,
którzy powierzyli wykonanie takich obowiązków, są mimo
wszystko odpowiedzialni za działania i zaniechania tej strony
wykonującej.
2. Ponadto strona, której przewoźnik, biuro podróży,
organizator wycieczek lub podmiot zarządzający terminalem
powierzyli wykonanie obowiązku, podlega przepisom
niniejszego rozporządzenia w zakresie powierzonego
obowiązku.
Art. 6
Niedopuszczalność uchyleń
N
1. Obowiązki względem pasażerów wynikające z niniejszego
rozporządzenia nie podlegają ograniczeniu ani uchyleniu,
w szczególności
na
mocy
klauzuli
derogacyjnej
lub ograniczającej zawartej w umowie transportowej.
2. Przewoźnicy mogą oferować pasażerom warunki umowne
5
korzystniejsze od warunków określonych w niniejszym
rozporządzeniu.
Art. 7
Śmierć lub obrażenia pasażerów i utrata lub uszkodzenie N
bagażu
1. Zgodnie z mającym zastosowanie prawem krajowym
pasażerowie uprawnieni są do odszkodowania w związku
ze śmiercią, w tym również za uzasadnione wydatki
pogrzebowe, lub odniesieniem obrażeń, jak również utratą
lub uszkodzeniem bagażu w związku z wypadkami
związanymi ze skorzystaniem z autobusu lub autokaru.
W przypadku śmierci pasażera prawo to ma, na zasadzie
minimum, zastosowanie do osób, do których utrzymania
pasażer był lub byłby prawnie zobowiązany.
2. Wysokość odszkodowania jest obliczana zgodnie
z mającym
zastosowanie prawem krajowym. Każdy
maksymalny poziom odszkodowania przewidziany w prawie
krajowym w przypadku śmierci lub odniesienia obrażeń
lub utraty lub uszkodzenia bagażu w każdym poszczególnym
wypadku wynosi nie mniej niż:
a)220 000 EUR na pasażera;
b) 1 200 EUR na sztukę bagażu. W przypadku uszkodzenia
wózków
inwalidzkich,
innego
sprzętu
służącego
do poruszania się lub urządzeń pomocniczych wysokość
odszkodowania jest zawsze równa kosztowi zastąpienia
lub naprawy utraconego lub uszkodzonego sprzętu.
Art. 8
Natychmiastowe praktyczne potrzeby pasażerów
N
W razie wypadku związanego ze skorzystaniem z autobusu
lub autokaru przewoźnik zapewnia rozsądną i proporcjonalną
pomoc w odniesieniu do natychmiastowych praktycznych
potrzeb pasażerów w następstwie wypadku. Pomoc
ta obejmuje w razie konieczności zakwaterowanie, żywność,
ubiór, transport i zapewnienie pierwszej pomocy. Żadna
udzielona pomoc nie stanowi uznania odpowiedzialności.
W odniesieniu do każdego pasażera przewoźnik może
ograniczyć całkowity koszt zakwaterowania do kwoty
80 EUR za noc, przez maksymalnie dwie noce.
6
Art. 9
Prawo do transportu
N
1. Przewoźnicy, biura podróży i organizatorzy wycieczek
nie mogą odmówić przyjęcia rezerwacji, wydania biletu,
ani przyjęcia danej osoby na pokład pojazdu, ze względu
na niepełnosprawność lub ograniczenie ruchowe.
2. Osobom niepełnosprawnym i osobom o ograniczonej
sprawności ruchowej rezerwuje oraz bilety oferowane są bez
dodatkowych opłat.
Art. 10 Odstępstwa i warunki specjalne
N
1. Niezależnie od art. 9 ust. 1, przewoźnicy, biura podróży
i organizatorzy
wycieczek mogą odmówić przyjęcia
rezerwacji, wydania lub udostępnienia w inny sposób biletu,
lub przyjęcia danej osoby na pokład, ze względu
na niepełnosprawność lub ograniczenie ruchowe:
a) aby spełnić mające zastosowanie wymogi w zakresie
bezpieczeństwa
ustanowione
na
mocy
prawa
międzynarodowego, unijnego lub krajowego lub aby spełnić
wymogi w zakresie zdrowia i bezpieczeństwa ustalone przez
właściwe organy;
b) w przypadku gdy konstrukcja pojazdu lub infrastruktura,
w tym przystanki autobusowe i terminale, fizycznie
uniemożliwiają wejście na pokład pojazdu, jego opuszczenie
lub przewóz osoby niepełnosprawnej lub osoby
o ograniczonej sprawności ruchowej w sposób bezpieczny
i operacyjnie wykonalny.
2. W przypadku odmowy przyjęcia rezerwacji, wydania
lub udostępnienia w inny sposób biletu ze względów,
o których mowa w ust. 1, przewoźnicy, biura podróży
i organizatorzy wycieczek informują daną osobę o wszelkich
akceptowalnych alternatywnych usługach realizowanych
przez danego przewoźnika.
3. Jeśli osobie niepełnosprawnej lub osobie o ograniczonej
sprawności ruchowej, mającej rezerwację lub bilet, która
spełniła wymogi art. 14 ust. 1 lit. a), mimo wszystko
odmówiono przyjęcia na pokład ze względu na jej
niepełnosprawność lub ograniczenie ruchowe, osobie tej
i wszelkim osobom towarzyszącym zgodnie z ust. 4
niniejszego artykułu oferuje się wybór pomiędzy:
7
a) prawem do zwrotu kwoty zapłaconej za bilet
oraz, w stosownych przypadkach, nieodpłatną powrotną
usługą transportową do punktu rozpoczęcia podróży,
określonego w umowie transportowej, w najwcześniejszym
możliwym terminie; oraz
b) z wyjątkiem przypadków, gdy nie jest to wykonalne –
kontynuacją podróży lub zmianą trasy za pośrednictwem
rozsądnej alternatywnej usługi transportowej do miejsca
przeznaczenia określonego w umowie transportowej.
Brak powiadomienia zgodnie z art. 14 ust. 1 lit. a) nie ma
wpływu na prawo do zwrotu kwoty zapłaconej za bilet.
4. Jeżeli przewoźnik, biuro podróży lub organizator
wycieczek odmawia przyjęcia rezerwacji osoby, wydania
lub dostarczenia w inny sposób tej osobie biletu lub przyjęcia
jej na pokład ze względu na niepełnosprawność
lub ograniczoną
sprawność
ruchową
z przyczyn
wymienionych w ust. 1, osoba ta może zażądać,
aby towarzyszyła jej inna, wybrana przez nią osoba będąca
w stanie udzielić pomocy danej osobie niepełnosprawnej
lub osobie o ograniczonej sprawności ruchowej, tak aby nie
miały już zastosowania kryteria określone w ust. 1.
Taka osoba towarzysząca jest przewożona nieodpłatnie
i, jeżeli jest to wykonalne, ma miejsce siedzące obok osoby
niepełnosprawnej lub osoby o ograniczonej sprawności
ruchowej.
5. W przypadku gdy przewoźnicy, biura podróży
lub organizatorzy wycieczek korzystają z możliwości
przewidzianej w ust. 1, natychmiast informują osobę
niepełnosprawną lub osobę o ograniczonej sprawności
ruchowej o powodach oraz na żądanie informują ją na piśmie
w ciągu pięciu dni roboczych od złożenia wniosku.
Art.11 Dostępność i informacja
N
1. Przy współpracy z organizacjami przedstawicielskimi osób
niepełnosprawnych lub osób o ograniczonej sprawności
ruchowej, przewoźnicy i podmioty zarządzające terminalami,
w stosownych przypadkach za pośrednictwem swoich
organizacji, ustanawiają lub mają niedyskryminacyjne
warunki dostępu osób niepełnosprawnych i osób
8
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2959
› Pobierz plik