Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2959
- Data wpłynięcia: 2014-11-26
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2015-02-20
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 390
2959
niektórych aktów normatywnych (M.P. poz. 205). Za wyznaczeniem zaproponowanego
w projekcie ustawy 14-dniowego vacatio legis przemawia konieczność zapewnienia,
w stopniu większym niż dotychczas, ochrony praw pasażerów w transporcie drogowym,
a także konieczność dostosowania dworców autobusowych do udzielania pomocy
osobom niepełnosprawnym i osobom o ograniczonej sprawności ruchowej. Wejście
w życie zaproponowanych w projekcie ustawy przepisów, służących ochronie praw
pasażerów, związane jest również z koniecznością wykonania rozporządzenia
nr 181/2011, które stosuje się od dnia 1 marca 2013 r.
Mając na uwadze ustawowe terminy określające harmonogram prac Rady Ministrów
nad projektem ustawy budżetowej (w szczególności konieczność przedłożenia
ww. projektu Sejmowi w terminie do dnia 30 września roku poprzedzającego rok
budżetowy), obecny etap prac legislacyjnych nad projektem ustawy budżetowej oraz
projektowaną ustawą, a także brak możliwości zabezpieczenia w budżecie państwa na
2015 r. środków finansowych (dotacji celowej) na wykonanie przez marszałków
województw nowych zadań zleconych z zakresu administracji rządowej, przewiduje się,
że projektowany art. 2 wejdzie w życie z dniem 1 stycznia 2016 r. Takie vacatio legis
stanowić będzie podstawę do wystąpienia w 2015 r. o zaplanowanie w projekcie
budżetu państwa na 2016 r. środków na realizację ww. nowych zadań zleconych.
Projekt ustawy został zamieszczony w Wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów na
rok 2014 pod numerem UC 110.
Projekt ustawy był przedmiotem obrad Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu
Terytorialnego. KWRiST pozytywnie zaopiniowała niniejszy dokument.
Projekt ustawy nie podlega notyfikacji w rozumieniu przepisów rozporządzenia Rady
Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego
systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r.
Nr 65, poz. 597).
Projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Projekt ustawy nie wymaga przedstawienia właściwym organom i instytucjom Unii
Europejskiej, w tym Europejskiemu Bankowi Centralnemu, w celu uzyskania opinii,
dokonania powiadomienia, konsultacji albo uzgodnienia.
Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) projekt założeń, na
podstawie których opracowano projekt ustawy, został udostępniony w Biuletynie
13
Informacji Publicznej na stronie podmiotowej Rządowego Centrum Legislacji. Projekt
ustawy został udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej
Rządowego Centrum Legislacji.
14
Nazwa projektu
Data sporządzenia
Projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz
23.09.2014 r.
niektórych innych ustaw
Ministerstwo wiodące i ministerstwa współpracujące
Źródło:
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego
Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju
i Rady (UE) nr 181/2011 z dnia 16 lutego
Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra, Sekretarza Stanu
2011 r. dotyczące praw pasażerów w
lub Podsekretarza Stanu
transporcie autobusowym i autokarowym oraz
Zbigniew Rynasiewicz, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury
zmieniające rozporządzenie (WE) nr
i Rozwoju
2006/2004 (Dz. Urz. UE L 55 z 28.02.2011,
Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu
str. 1)
Łukasz Twardowski, Zastępca Dyrektora, kierujący Departamentem
Transportu Drogowego, Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju;
tel. 22 630 12 40; sekretariatDTD@mir.gov.pl
Nr w wykazie prac
UC110
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Jaki problem jest rozwiązywany?
Dostosowanie prawa polskiego do wymagań przepisów rozporządzenia nr 181/2011 w zakresie wyznaczenia dworców,
w których jest udzielana pomoc dla osób niepełnosprawnych i osób o ograniczonej sprawności ruchowej, określenia
organu odpowiedzialnego za egzekwowanie rozporządzenia oraz określenia sankcji mających zastosowanie w przypadku
naruszeń przepisów rozporządzenia.
2. Rekomendowane rozwiązanie, w tym planowane narzędzia interwencji, i oczekiwany efekt
Wprowadzenie przepisów określających organy odpowiedzialne za egzekwowanie rozporządzenia (tj. organizator
publicznego transportu zbiorowego, organ właściwy do wydawania zezwoleń na wykonywanie regularnych przewozów osób
w międzynarodowym transporcie drogowym oraz marszałek województwa, na obszarze którego jest zlokalizowany
wyznaczony dworzec). Projekt zawiera również przepisy określające sankcje za naruszenia przepisów rozporządzenia,
warunki, jakie musi spełnić dworzec, aby został wyznaczony do udzielania pomocy osobom niepełnosprawnym i osobom
o ograniczonej sprawności ruchowej oraz sposób wyznaczania dworców. Przewiduje się, że dworzec stanowiący własność
jednostki samorządu terytorialnego, zlokalizowany w mieście powyżej 50 000 mieszkańców i obsługujący w roku
kalendarzowym powyżej 500 000 pasażerów, po odpowiednim dostosowaniu, zostanie wyznaczony przez ministra
właściwego do spraw transportu do udzielania pomocy osobom niepełnosprawnym i osobom o ograniczonej sprawności
ruchowej. Szacuje się, że warunki te spełni 21 obiektów dworcowych.
3. Jak problem został rozwiązany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich OECD/UE?
Poszczególne kraje członkowskie UE odpowiednio dostosowały prawo krajowe do wymagań ww. rozporządzenia w
opisanym powyżej zakresie. W niektórych państwach wyznaczonych zostało tylko kilka dworców (np. Niemcy, Anglia,
Hiszpania, Portugalia), w innych natomiast (np. w Bułgarii) kilkadziesiąt takich obiektów, co jest zgodne z postanowieniami
ww. rozporządzenia.
4. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Grupa
Wielkość
Źródło danych
Oddziaływanie
Przedsiębiorcy wykonujący ok. 3500
Ministerstwo Infrastruktury
Obowiązek respektowania praw
przewozy drogowe osób
i Rozwoju, Główny Inspektorat
pasażerów określonych
powyżej 250 km
Transportu Drogowego, GUS
przepisami rozporządzenia,
naruszenie tych przepisów wiąże
się z nałożeniem sankcji na
przedsiębiorcę
Marszałkowie województw 16
Ustawa z dnia 24 lipca 1998 r.
Pełnienie funkcji organu
o wprowadzeniu zasadniczego
odpowiedzialnego za
trójstopniowego podziału
egzekwowanie rozporządzenia
terytorialnego państwa (Dz. U.
Nr 96, poz. 603, z późn. zm.)
Wojewodowie
16
Ustawa z dnia 24 lipca 1998 r.
Pełnienie funkcji organu
o wprowadzeniu zasadniczego
uczestniczącego w procesie
trójstopniowego podziału
wyznaczania dworców
terytorialnego państwa (Dz. U.
Nr 96, poz. 603, z późn. zm.)
Główny Inspektor
1
Ustawa z dnia 6 września
Pełnienie funkcji organu
Transportu Drogowego
2001 r. o transporcie drogowym odpowiedzialnego za
(Dz. U. z 2013 r. poz. 1414 ,
egzekwowanie rozporządzenia
15
z późn. zm.)
Zarządzający
ok. 21
Ministerstwo Infrastruktury
Obowiązek respektowania praw
wyznaczonymi dworcami
i Rozwoju
pasażerów określonych
przepisami rozporządzenia,
naruszenie tych przepisów wiąże
się z nałożeniem sankcji na
zarządzającego wyznaczonym
dworcem
Organizatorzy Turystyki
ok. 3500
Centralna Ewidencja
Obowiązek respektowania praw
Organizatorów Turystycznych
pasażerów określonych
i Pośredników Turystycznych
przepisami rozporządzenia,
naruszenie tych przepisów wiąże
się z nałożeniem sankcji na
organizatora turystyki
5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji
Projekt założeń projektu ustawy, na podstawie którego przygotowany został ww. projekt ustawy, został przekazany w
ramach konsultacji publicznych do zaopiniowania organizacjom zrzeszającym przewoźników drogowych oraz jednostki
samorządu terytorialnego. Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego pozytywnie zaopiniowała projekt założeń
projektu ustawy.
Stosownie do § 118 ust. 2 uchwały nr 190 Rady Ministrów z dnia 29 października 2013 r. – Regulamin pracy Rady
Ministrów projekt ustawy opracowany przez Rządowe Centrum Legislacji został przekazany do Ministra Spraw
Zagranicznych z prośbą o przedstawienie opinii o zgodności z prawem Unii Europejskiej oraz do Szefa Kancelari Prezesa
Rady Ministrów z prośbą o zajęcie stanowiska dotyczącego OSR i ocenę zgodności z przyjętymi założeniami.
Minister Spraw Zagranicznych wyraził opinię o zgodności projektu ustawy z prawem Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem
uwagi dotyczącej wątpliwości co do skuteczności ustanowienia obowiązku dostosowania w zakresie określonym w
załączniku I lit. a do rozporządzenia nr 181/2011 dworców określonych w projektowanym art. 47b ust. 1 ustawy o
transporcie drogowym. Uwaga nie została przyjęta. Stanowisko MIiR w tej sprawie zostało umieszczone w protokole
rozbieżności.
Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów stwierdził, że projekt ustawy jest zgodny z przyjętymi przez Radę Ministrów
założeniami, z wyjątkiem pewnych kwestii dotyczących regulacji, których nie zawierały założenia oraz regulacji, które
zostały zmienione w porównaniu z założeniami dotyczy to, np. terminów wskazanych w przepisach przejściowych. W
związku z powyższym opracowana została informacja wraz z uzasadnieniem na temat wszelkich zmian dokonanych w
projekcie ustawy w stosunku do założeń projektu ustawy przyjętych przez Radę Ministrów.
W dniu 11 czerwca 2014 r. projekt ustawy został przyjęty przez Komitet do Spraw Europejskich z uwzględnieniem uwagi
Ministerstwa Spraw Zagranicznych. Uwagi o charakterze krajowym zgłoszone przez Ministerstwo Finansów oraz
Ministerstwo Sportu i Turystyki Komitet pozostawił do rozstrzygnięcia Stałemu Komitetowi Rady Ministrów.
Uwzględniając uwagi zgłoszone przez Ministerstwo Sportu i Turystyki, projekt ustawy w lipcu 2014 r. został przesłany do
zaopiniowania przez Komisję Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego oraz do konsultacji z branżą turystyczną. Na
posiedzeniu w dniu 30 lipca 2014 r. Komisja Wspólna Rządu i Samorządu pozytywnie zaopiniowała projekt ustawy.
6. Wpływ na sektor finansów publicznych
(ceny stałe z …… r.)
Skutki w okresie 10 lat od wejścia w życie zmian [mln zł]
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Łącznie (0–
10)
Dochody ogółem
0
0
1
1
1
1
1
1
1
1
1
9
budżet państwa
JST
0
0
1
1
1
1
1
1
1
1
1
9
pozostałe jednostki (oddzielnie)
Wydatki ogółem
0
2,43
0,4
0,4
0,4
0,4
0,4
0,4
0,4
0,4
0,4
6,03
budżet państwa
0
0
0,08
0,08 0,08 0,08
0,08 0,08 0,08
0,08
0,08
0,72
JST
0
2,43
0,32
0,32 0,32 0,32
0,32 0,32 0,32
0,32
0,32
5,31
pozostałe jednostki (oddzielnie)
16
Saldo ogółem
0
-2,43 0,6
0,6
0,6
0,6
0,6
0,6
0,6
0,6
0,6
2,97
budżet państwa
0
-0,08 -0,08 -0,08 -0,08 -0,08 -0,08 -0,08 -0,08 -0,08
-0,72
JST
0
-2,43 0,68 0,68 0,68 0,68
0,68 0,68 0,68
0,68
0,68
3,69
pozostałe jednostki (oddzielnie)
Źródła finansowania
Środki JST i środki z budżetu państwa – dotacja celowa na realizację zadań zleconych z zakresu
administracji rządowej
Dodatkowe informacje,
Według posiadanych przez MIiR informacji wynika, że w dworcach autobusowych, w których liczba
w tym wskazanie
odprawianych pasażerów przekracza 500 000 rocznie ma miejsce ok. 4000 zatrzymań środków
źródeł danych
transportu. Zakładając zatem, że z danego dworca jest odprawianych 4000 kursów miesięcznie, a za
i przyjętych do obliczeń jedno zatrzymanie środka transportu na dworcu obecnie jest pobierana opłata w wysokości 1 zł, to
założeń
roczne wpływy z tytułu pobierania tej opłaty wynoszą 48 000 zł. Jeśli ww. opłata będzie wynosiła 2
zł, to roczne wpływy z tytułu jej pobierania wzrosną o 48 000 zł. W skali całego kraju przy
przewidywanym wyznaczeniu 21 dworców będzie to zwiększenie wpływów o 1 008 000 zł rocznie.
4000 zatrzymań x 1 zł x 12 m-cy x 21 dworców = 1 008 000 zł (szacunkowe wpływy z tytułu
zwiększenia opłat za zatrzymanie środków transportu na dworcach).
Jednorazowe wydatki związane z dostosowaniem dworców
21 obiektów dworcowych x 100 519 zł (szacunkowy koszt dostosowania 1 obiektu) = 2 110 899 zł.
Z uwagi na to, że szacowane koszty dostosowania dworców do udzielania pomocy osobom
niepełnosprawnym i osobom o ograniczonej sprawności ruchowej są niewielkie i będą dotyczyły JST
o dużym potencjale, wydaje się, że wszystkie JST, do których należą ww. dworce, będą
przygotowane na finansowanie dostosowania tych dworców – zanim uzyskają wystarczające wpływy
ze zwiększonej opłaty dworcowej.
Szacuje się, że liczba uzasadnionych, kwalifikujących się do rozpatrzenia zgodnie z rozporządzeniem
nr 181/2011 skarg wyniesie nie więcej niż 100 przypadków rocznie w skali całego kraju. Około 20%
skarg może dotyczyć organizatorów turystyki lub pośredników turystycznych. Projektowana ustawa
zawiera przepisy zmieniające ustawę z dnia 27 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych i
określające, że organem właściwym do rozpatrywania skarg na niewłaściwe wykonywanie przez
organizatora turystyki lub pośrednika turystycznego obowiązków określonych w rozporządzeniu nr
181/2011 będzie marszałek województwa. Zgodnie z art. 2a ustawy o usługach turystycznych zadania
marszałka województwa, o których mowa w ustawie, są zadaniami z zakresu administracji rządowej.
Natomiast stosowanie do postanowień art. 49 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach
jednostek samorządu terytorialnego jednostka samorządu terytorialnego wykonująca zadania zlecone
z zakresu administracji rządowej oraz inne zadania zlecone ustawami otrzymuje z budżetu państwa
dotacje celowe w wysokości zapewniającej realizację tych zadań. Przyjmując zatem, że może
wystąpić konieczność rozpatrzenia 20 takich skarg rocznie w skali całego kraju, a koszt jednostkowy
rozpatrzenia wniesionej skargi wyniesie 4000 zł, przewiduje się dotację celową w wysokości 80 000
zł rocznie, w celu zapewnienia realizacji tych zadań. Projekt ustawy przewiduje, że nowe zadania
zlecone z zakresu administracji rządowej będą wykonywane przez marszałka województwa od dnia
1 stycznia 2016 r.
Wysokość dotacji celowej dla marszałka województwa na realizację zadań zleconych z zakresu
administracji rządowej ustalana będzie w zależności od liczby zdarzeń, kosztu roboczogodziny oraz
czasu niezbędnego na realizację jednej czynności.
Koszt jednostkowy rozpatrzenia skargi obliczono następująco:
koszt roboczogodziny 22,92 zł x 174,5 godzin (w tym: rozpatrzenie skargi obejmujące m.in. kontrolę
działalności przewoźnika lub podmiotu zarządzającego wyznaczonym dworcem – ok. 00 godzin,
sporządzenie decyzji administracyjnej i doręczenie decyzji administracyjnej – ok. 10 godzin,
wznowienie postępowania, uchylenie, zmiana lub stwierdzenie nieważności decyzji administracyjnej
– ok. 64,5 godziny) = 4000 zł.
Natomiast w przypadku skarg na przewoźników i podmioty zarządzające dworcami wyznaczonymi
do udzielania pomocy szacuje się, że może wystąpić konieczność rozpatrzenia przez organy jednostek
samorządu terytorialnego 80 takich przypadków rocznie w skali całego kraju. Zgodnie z
projektowaną ustawą rozpatrywanie takich skarg będzie zadaniem własnym organów jednostek
samorządu terytorialnego. Przyjmując, że koszt jednostkowy rozpatrzenia takiej skargi wyniesie 4000
zł przewiduje się, że wydatki związane z realizacją ww. zadań własnych wyniosą 320 000 zł rocznie
w skali całego kraju. Zakłada się, że zarówno wydatki związane z rozpatrzeniem skarg na
17
w projekcie ustawy 14-dniowego vacatio legis przemawia konieczność zapewnienia,
w stopniu większym niż dotychczas, ochrony praw pasażerów w transporcie drogowym,
a także konieczność dostosowania dworców autobusowych do udzielania pomocy
osobom niepełnosprawnym i osobom o ograniczonej sprawności ruchowej. Wejście
w życie zaproponowanych w projekcie ustawy przepisów, służących ochronie praw
pasażerów, związane jest również z koniecznością wykonania rozporządzenia
nr 181/2011, które stosuje się od dnia 1 marca 2013 r.
Mając na uwadze ustawowe terminy określające harmonogram prac Rady Ministrów
nad projektem ustawy budżetowej (w szczególności konieczność przedłożenia
ww. projektu Sejmowi w terminie do dnia 30 września roku poprzedzającego rok
budżetowy), obecny etap prac legislacyjnych nad projektem ustawy budżetowej oraz
projektowaną ustawą, a także brak możliwości zabezpieczenia w budżecie państwa na
2015 r. środków finansowych (dotacji celowej) na wykonanie przez marszałków
województw nowych zadań zleconych z zakresu administracji rządowej, przewiduje się,
że projektowany art. 2 wejdzie w życie z dniem 1 stycznia 2016 r. Takie vacatio legis
stanowić będzie podstawę do wystąpienia w 2015 r. o zaplanowanie w projekcie
budżetu państwa na 2016 r. środków na realizację ww. nowych zadań zleconych.
Projekt ustawy został zamieszczony w Wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów na
rok 2014 pod numerem UC 110.
Projekt ustawy był przedmiotem obrad Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu
Terytorialnego. KWRiST pozytywnie zaopiniowała niniejszy dokument.
Projekt ustawy nie podlega notyfikacji w rozumieniu przepisów rozporządzenia Rady
Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego
systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r.
Nr 65, poz. 597).
Projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Projekt ustawy nie wymaga przedstawienia właściwym organom i instytucjom Unii
Europejskiej, w tym Europejskiemu Bankowi Centralnemu, w celu uzyskania opinii,
dokonania powiadomienia, konsultacji albo uzgodnienia.
Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) projekt założeń, na
podstawie których opracowano projekt ustawy, został udostępniony w Biuletynie
13
Informacji Publicznej na stronie podmiotowej Rządowego Centrum Legislacji. Projekt
ustawy został udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej
Rządowego Centrum Legislacji.
14
Nazwa projektu
Data sporządzenia
Projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz
23.09.2014 r.
niektórych innych ustaw
Ministerstwo wiodące i ministerstwa współpracujące
Źródło:
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego
Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju
i Rady (UE) nr 181/2011 z dnia 16 lutego
Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra, Sekretarza Stanu
2011 r. dotyczące praw pasażerów w
lub Podsekretarza Stanu
transporcie autobusowym i autokarowym oraz
Zbigniew Rynasiewicz, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury
zmieniające rozporządzenie (WE) nr
i Rozwoju
2006/2004 (Dz. Urz. UE L 55 z 28.02.2011,
Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu
str. 1)
Łukasz Twardowski, Zastępca Dyrektora, kierujący Departamentem
Transportu Drogowego, Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju;
tel. 22 630 12 40; sekretariatDTD@mir.gov.pl
Nr w wykazie prac
UC110
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Jaki problem jest rozwiązywany?
Dostosowanie prawa polskiego do wymagań przepisów rozporządzenia nr 181/2011 w zakresie wyznaczenia dworców,
w których jest udzielana pomoc dla osób niepełnosprawnych i osób o ograniczonej sprawności ruchowej, określenia
organu odpowiedzialnego za egzekwowanie rozporządzenia oraz określenia sankcji mających zastosowanie w przypadku
naruszeń przepisów rozporządzenia.
2. Rekomendowane rozwiązanie, w tym planowane narzędzia interwencji, i oczekiwany efekt
Wprowadzenie przepisów określających organy odpowiedzialne za egzekwowanie rozporządzenia (tj. organizator
publicznego transportu zbiorowego, organ właściwy do wydawania zezwoleń na wykonywanie regularnych przewozów osób
w międzynarodowym transporcie drogowym oraz marszałek województwa, na obszarze którego jest zlokalizowany
wyznaczony dworzec). Projekt zawiera również przepisy określające sankcje za naruszenia przepisów rozporządzenia,
warunki, jakie musi spełnić dworzec, aby został wyznaczony do udzielania pomocy osobom niepełnosprawnym i osobom
o ograniczonej sprawności ruchowej oraz sposób wyznaczania dworców. Przewiduje się, że dworzec stanowiący własność
jednostki samorządu terytorialnego, zlokalizowany w mieście powyżej 50 000 mieszkańców i obsługujący w roku
kalendarzowym powyżej 500 000 pasażerów, po odpowiednim dostosowaniu, zostanie wyznaczony przez ministra
właściwego do spraw transportu do udzielania pomocy osobom niepełnosprawnym i osobom o ograniczonej sprawności
ruchowej. Szacuje się, że warunki te spełni 21 obiektów dworcowych.
3. Jak problem został rozwiązany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich OECD/UE?
Poszczególne kraje członkowskie UE odpowiednio dostosowały prawo krajowe do wymagań ww. rozporządzenia w
opisanym powyżej zakresie. W niektórych państwach wyznaczonych zostało tylko kilka dworców (np. Niemcy, Anglia,
Hiszpania, Portugalia), w innych natomiast (np. w Bułgarii) kilkadziesiąt takich obiektów, co jest zgodne z postanowieniami
ww. rozporządzenia.
4. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Grupa
Wielkość
Źródło danych
Oddziaływanie
Przedsiębiorcy wykonujący ok. 3500
Ministerstwo Infrastruktury
Obowiązek respektowania praw
przewozy drogowe osób
i Rozwoju, Główny Inspektorat
pasażerów określonych
powyżej 250 km
Transportu Drogowego, GUS
przepisami rozporządzenia,
naruszenie tych przepisów wiąże
się z nałożeniem sankcji na
przedsiębiorcę
Marszałkowie województw 16
Ustawa z dnia 24 lipca 1998 r.
Pełnienie funkcji organu
o wprowadzeniu zasadniczego
odpowiedzialnego za
trójstopniowego podziału
egzekwowanie rozporządzenia
terytorialnego państwa (Dz. U.
Nr 96, poz. 603, z późn. zm.)
Wojewodowie
16
Ustawa z dnia 24 lipca 1998 r.
Pełnienie funkcji organu
o wprowadzeniu zasadniczego
uczestniczącego w procesie
trójstopniowego podziału
wyznaczania dworców
terytorialnego państwa (Dz. U.
Nr 96, poz. 603, z późn. zm.)
Główny Inspektor
1
Ustawa z dnia 6 września
Pełnienie funkcji organu
Transportu Drogowego
2001 r. o transporcie drogowym odpowiedzialnego za
(Dz. U. z 2013 r. poz. 1414 ,
egzekwowanie rozporządzenia
15
z późn. zm.)
Zarządzający
ok. 21
Ministerstwo Infrastruktury
Obowiązek respektowania praw
wyznaczonymi dworcami
i Rozwoju
pasażerów określonych
przepisami rozporządzenia,
naruszenie tych przepisów wiąże
się z nałożeniem sankcji na
zarządzającego wyznaczonym
dworcem
Organizatorzy Turystyki
ok. 3500
Centralna Ewidencja
Obowiązek respektowania praw
Organizatorów Turystycznych
pasażerów określonych
i Pośredników Turystycznych
przepisami rozporządzenia,
naruszenie tych przepisów wiąże
się z nałożeniem sankcji na
organizatora turystyki
5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji
Projekt założeń projektu ustawy, na podstawie którego przygotowany został ww. projekt ustawy, został przekazany w
ramach konsultacji publicznych do zaopiniowania organizacjom zrzeszającym przewoźników drogowych oraz jednostki
samorządu terytorialnego. Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego pozytywnie zaopiniowała projekt założeń
projektu ustawy.
Stosownie do § 118 ust. 2 uchwały nr 190 Rady Ministrów z dnia 29 października 2013 r. – Regulamin pracy Rady
Ministrów projekt ustawy opracowany przez Rządowe Centrum Legislacji został przekazany do Ministra Spraw
Zagranicznych z prośbą o przedstawienie opinii o zgodności z prawem Unii Europejskiej oraz do Szefa Kancelari Prezesa
Rady Ministrów z prośbą o zajęcie stanowiska dotyczącego OSR i ocenę zgodności z przyjętymi założeniami.
Minister Spraw Zagranicznych wyraził opinię o zgodności projektu ustawy z prawem Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem
uwagi dotyczącej wątpliwości co do skuteczności ustanowienia obowiązku dostosowania w zakresie określonym w
załączniku I lit. a do rozporządzenia nr 181/2011 dworców określonych w projektowanym art. 47b ust. 1 ustawy o
transporcie drogowym. Uwaga nie została przyjęta. Stanowisko MIiR w tej sprawie zostało umieszczone w protokole
rozbieżności.
Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów stwierdził, że projekt ustawy jest zgodny z przyjętymi przez Radę Ministrów
założeniami, z wyjątkiem pewnych kwestii dotyczących regulacji, których nie zawierały założenia oraz regulacji, które
zostały zmienione w porównaniu z założeniami dotyczy to, np. terminów wskazanych w przepisach przejściowych. W
związku z powyższym opracowana została informacja wraz z uzasadnieniem na temat wszelkich zmian dokonanych w
projekcie ustawy w stosunku do założeń projektu ustawy przyjętych przez Radę Ministrów.
W dniu 11 czerwca 2014 r. projekt ustawy został przyjęty przez Komitet do Spraw Europejskich z uwzględnieniem uwagi
Ministerstwa Spraw Zagranicznych. Uwagi o charakterze krajowym zgłoszone przez Ministerstwo Finansów oraz
Ministerstwo Sportu i Turystyki Komitet pozostawił do rozstrzygnięcia Stałemu Komitetowi Rady Ministrów.
Uwzględniając uwagi zgłoszone przez Ministerstwo Sportu i Turystyki, projekt ustawy w lipcu 2014 r. został przesłany do
zaopiniowania przez Komisję Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego oraz do konsultacji z branżą turystyczną. Na
posiedzeniu w dniu 30 lipca 2014 r. Komisja Wspólna Rządu i Samorządu pozytywnie zaopiniowała projekt ustawy.
6. Wpływ na sektor finansów publicznych
(ceny stałe z …… r.)
Skutki w okresie 10 lat od wejścia w życie zmian [mln zł]
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Łącznie (0–
10)
Dochody ogółem
0
0
1
1
1
1
1
1
1
1
1
9
budżet państwa
JST
0
0
1
1
1
1
1
1
1
1
1
9
pozostałe jednostki (oddzielnie)
Wydatki ogółem
0
2,43
0,4
0,4
0,4
0,4
0,4
0,4
0,4
0,4
0,4
6,03
budżet państwa
0
0
0,08
0,08 0,08 0,08
0,08 0,08 0,08
0,08
0,08
0,72
JST
0
2,43
0,32
0,32 0,32 0,32
0,32 0,32 0,32
0,32
0,32
5,31
pozostałe jednostki (oddzielnie)
16
Saldo ogółem
0
-2,43 0,6
0,6
0,6
0,6
0,6
0,6
0,6
0,6
0,6
2,97
budżet państwa
0
-0,08 -0,08 -0,08 -0,08 -0,08 -0,08 -0,08 -0,08 -0,08
-0,72
JST
0
-2,43 0,68 0,68 0,68 0,68
0,68 0,68 0,68
0,68
0,68
3,69
pozostałe jednostki (oddzielnie)
Źródła finansowania
Środki JST i środki z budżetu państwa – dotacja celowa na realizację zadań zleconych z zakresu
administracji rządowej
Dodatkowe informacje,
Według posiadanych przez MIiR informacji wynika, że w dworcach autobusowych, w których liczba
w tym wskazanie
odprawianych pasażerów przekracza 500 000 rocznie ma miejsce ok. 4000 zatrzymań środków
źródeł danych
transportu. Zakładając zatem, że z danego dworca jest odprawianych 4000 kursów miesięcznie, a za
i przyjętych do obliczeń jedno zatrzymanie środka transportu na dworcu obecnie jest pobierana opłata w wysokości 1 zł, to
założeń
roczne wpływy z tytułu pobierania tej opłaty wynoszą 48 000 zł. Jeśli ww. opłata będzie wynosiła 2
zł, to roczne wpływy z tytułu jej pobierania wzrosną o 48 000 zł. W skali całego kraju przy
przewidywanym wyznaczeniu 21 dworców będzie to zwiększenie wpływów o 1 008 000 zł rocznie.
4000 zatrzymań x 1 zł x 12 m-cy x 21 dworców = 1 008 000 zł (szacunkowe wpływy z tytułu
zwiększenia opłat za zatrzymanie środków transportu na dworcach).
Jednorazowe wydatki związane z dostosowaniem dworców
21 obiektów dworcowych x 100 519 zł (szacunkowy koszt dostosowania 1 obiektu) = 2 110 899 zł.
Z uwagi na to, że szacowane koszty dostosowania dworców do udzielania pomocy osobom
niepełnosprawnym i osobom o ograniczonej sprawności ruchowej są niewielkie i będą dotyczyły JST
o dużym potencjale, wydaje się, że wszystkie JST, do których należą ww. dworce, będą
przygotowane na finansowanie dostosowania tych dworców – zanim uzyskają wystarczające wpływy
ze zwiększonej opłaty dworcowej.
Szacuje się, że liczba uzasadnionych, kwalifikujących się do rozpatrzenia zgodnie z rozporządzeniem
nr 181/2011 skarg wyniesie nie więcej niż 100 przypadków rocznie w skali całego kraju. Około 20%
skarg może dotyczyć organizatorów turystyki lub pośredników turystycznych. Projektowana ustawa
zawiera przepisy zmieniające ustawę z dnia 27 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych i
określające, że organem właściwym do rozpatrywania skarg na niewłaściwe wykonywanie przez
organizatora turystyki lub pośrednika turystycznego obowiązków określonych w rozporządzeniu nr
181/2011 będzie marszałek województwa. Zgodnie z art. 2a ustawy o usługach turystycznych zadania
marszałka województwa, o których mowa w ustawie, są zadaniami z zakresu administracji rządowej.
Natomiast stosowanie do postanowień art. 49 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach
jednostek samorządu terytorialnego jednostka samorządu terytorialnego wykonująca zadania zlecone
z zakresu administracji rządowej oraz inne zadania zlecone ustawami otrzymuje z budżetu państwa
dotacje celowe w wysokości zapewniającej realizację tych zadań. Przyjmując zatem, że może
wystąpić konieczność rozpatrzenia 20 takich skarg rocznie w skali całego kraju, a koszt jednostkowy
rozpatrzenia wniesionej skargi wyniesie 4000 zł, przewiduje się dotację celową w wysokości 80 000
zł rocznie, w celu zapewnienia realizacji tych zadań. Projekt ustawy przewiduje, że nowe zadania
zlecone z zakresu administracji rządowej będą wykonywane przez marszałka województwa od dnia
1 stycznia 2016 r.
Wysokość dotacji celowej dla marszałka województwa na realizację zadań zleconych z zakresu
administracji rządowej ustalana będzie w zależności od liczby zdarzeń, kosztu roboczogodziny oraz
czasu niezbędnego na realizację jednej czynności.
Koszt jednostkowy rozpatrzenia skargi obliczono następująco:
koszt roboczogodziny 22,92 zł x 174,5 godzin (w tym: rozpatrzenie skargi obejmujące m.in. kontrolę
działalności przewoźnika lub podmiotu zarządzającego wyznaczonym dworcem – ok. 00 godzin,
sporządzenie decyzji administracyjnej i doręczenie decyzji administracyjnej – ok. 10 godzin,
wznowienie postępowania, uchylenie, zmiana lub stwierdzenie nieważności decyzji administracyjnej
– ok. 64,5 godziny) = 4000 zł.
Natomiast w przypadku skarg na przewoźników i podmioty zarządzające dworcami wyznaczonymi
do udzielania pomocy szacuje się, że może wystąpić konieczność rozpatrzenia przez organy jednostek
samorządu terytorialnego 80 takich przypadków rocznie w skali całego kraju. Zgodnie z
projektowaną ustawą rozpatrywanie takich skarg będzie zadaniem własnym organów jednostek
samorządu terytorialnego. Przyjmując, że koszt jednostkowy rozpatrzenia takiej skargi wyniesie 4000
zł przewiduje się, że wydatki związane z realizacją ww. zadań własnych wyniosą 320 000 zł rocznie
w skali całego kraju. Zakłada się, że zarówno wydatki związane z rozpatrzeniem skarg na
17
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2959
› Pobierz plik