eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy wykonania wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 24 września 2013 r. dotyczącego warunków określenia w drodze rozporządzenia, warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2957
  • Data wpłynięcia: 2014-11-26
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2015-02-20
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 357

2957

– 15 –
c)
po ust. 4 dodaje się ust. 4a w brzmieniu:
„4a. Wyniki egzaminów eksternistycznych, o których mowa w ust. 1 i 3, są
ostateczne i nie służy na nie skarga do sądu administracyjnego.”;
14) w art. 16:
a)
w ust. 10 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) oświadczenie rodziców o zapewnieniu dziecku warunków umożliwiających
realizację podstawy programowej obowiązującej na danym etapie
edukacyjnym;”,
b)
ust. 11 otrzymuje brzmienie:
„11. Uczeń spełniający obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą
uzyskuje roczne oceny klasyfikacyjne na podstawie rocznych egzaminów
klasyfikacyjnych z zakresu części podstawy programowej obowiązującej na danym
etapie edukacyjnym, uzgodnionej na dany rok szkolny z dyrektorem szkoły.
Egzaminy klasyfikacyjne są przeprowadzane przez szkołę, której dyrektor zezwolił
na spełnianie obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki poza szkołą. Uczniowi
takiemu nie ustala się oceny zachowania. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza
się zgodnie z art. 44l i przepisami wydanymi na podstawie art. 44zb.”,
c)
po ust. 11 dodaje się ust. 11a w brzmieniu:
„11a. Przepisu ust. 11 nie stosuje się do dzieci i młodzieży posiadających
orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na upośledzenie
umysłowe w stopniu umiarkowanym lub znacznym.”,
d)
ust. 12 i 13 otrzymują brzmienie:
„12. Roczna i końcowa klasyfikacja ucznia spełniającego obowiązek szkolny
lub obowiązek nauki poza szkołą odbywa się zgodnie z przepisami rozdziału 3a.
13. Uczeń spełniający obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą
ma prawo uczestniczyć w szkole w zajęciach, o których mowa w art. 64 ust. 1
pkt 2, 5 i 6.”,
e)
w ust. 14 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) jeżeli uczeń z przyczyn nieusprawiedliwionych nie przystąpił do rocznych
egzaminów klasyfikacyjnych, o których mowa w ust. 11, albo nie zdał
rocznych egzaminów klasyfikacyjnych, o których mowa w ust. 11;”;
– 16 –
15) w art. 20f w ust. 2:
a)
wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:
„W przypadku większej liczby kandydatów spełniających warunek, o którym
mowa w ust. 1 pkt 1, niż liczba wolnych miejsc w szkole, o której mowa w ust. 1,
na pierwszym etapie postępowania rekrutacyjnego są brane pod uwagę łącznie
następujące kryteria:”,
b)
pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) wyniki egzaminu gimnazjalnego;”;
16) w art. 20g:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Na semestr pierwszy publicznej szkoły policealnej przyjmuje się
kandydatów, którzy:
1) posiadają wykształcenie średnie;
2) posiadają zaświadczenie lekarskie, o którym mowa w art. 20f ust. 1 pkt 2;
3)
w przypadku kandydatów ubiegających się o przyjęcie do szkoły realizującej
program nauczania wymagający szczególnych indywidualnych uzdolnień lub
predyspozycji przydatnych w danym zawodzie – uzyskali pozytywny wynik
sprawdzianu, o którym mowa w ust. 1a.”,
b)
po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
„1a. Jeżeli program nauczania realizowany w szkole wymaga od kandydatów
szczególnych indywidualnych uzdolnień lub predyspozycji przydatnych w danym
zawodzie, na wniosek dyrektora szkoły, minister właściwy do spraw oświaty
i wychowania, po pozytywnym zaopiniowaniu wniosku przez ministra właściwego
w zakresie zawodu, może wyrazić zgodę na przeprowadzenie sprawdzianu
uzdolnień lub predyspozycji przydatnych w danym zawodzie. Sprawdzian ten jest
przeprowadzany na warunkach ustalonych przez radę pedagogiczną.”;
17) w art. 20h:
a)
w ust. 1 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:
„Do klasy pierwszej publicznej szkoły podstawowej sportowej, publicznej szkoły
podstawowej mistrzostwa sportowego lub oddziału sportowego w publicznej szkole
podstawowej ogólnodostępnej lub do klasy wyższej niż pierwsza w tych szkołach,
w przypadku gdy szkolenie w danym sporcie rozpoczyna się w tej klasie,
przyjmuje się kandydatów, którzy:”,
– 17 –
b) w ust. 6 pkt 1 i 2 otrzymują brzmienie:
„1) wyniki sprawdzianu – w przypadku publicznego gimnazjum sportowego,
publicznego gimnazjum mistrzostwa sportowego i oddziału sportowego
w publicznym gimnazjum ogólnodostępnym;
2)
wyniki egzaminu gimnazjalnego – w przypadku publicznej szkoły
ponadgimnazjalnej sportowej, publicznej szkoły ponadgimnazjalnej
mistrzostwa sportowego i oddziału sportowego w publicznej szkole
ponadgimnazjalnej ogólnodostępnej;”;
18) w art. 20i w ust. 2 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) wyniki sprawdzianu;”;
19) w art. 20j:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Do klasy pierwszej publicznej szkoły ponadgimnazjalnej dwujęzycznej
lub oddziału dwujęzycznego w publicznej szkole ponadgimnazjalnej
ogólnodostępnej przyjmuje się kandydatów, którzy spełniają warunki, o których
mowa w art. 20f ust. 1, oraz uzyskali pozytywny wynik sprawdzianu kompetencji
językowych przeprowadzanego na warunkach ustalonych przez radę
pedagogiczną.”,
b)
w ust. 2 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) wyniki egzaminu gimnazjalnego;”;
20) w art. 20k:
a)
w ust. 1 w pkt 4 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 5 w brzmieniu:
„5) posiadają wykształcenie średnie i zaświadczenie lekarskie, o którym mowa
w art. 20f ust. 1 pkt 2, oraz uzyskali pozytywny wynik sprawdzianu, o którym
mowa w ust. 1a – w przypadku ubiegania się o przyjęcie do szkoły policealnej
dla dorosłych realizującej program nauczania wymagający szczególnych
indywidualnych uzdolnień lub predyspozycji przydatnych w danym
zawodzie.”,
b)
po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
„1a. Jeżeli program nauczania realizowany w szkole policealnej dla dorosłych
wymaga od kandydatów szczególnych indywidualnych uzdolnień lub
predyspozycji przydatnych w danym zawodzie, na wniosek dyrektora szkoły,
minister właściwy do spraw oświaty i wychowania, po pozytywnym zaopiniowaniu
– 18 –
wniosku przez ministra właściwego w zakresie zawodu, może wyrazić zgodę na
przeprowadzenie sprawdzianu uzdolnień lub predyspozycji przydatnych w danym
zawodzie. Sprawdzian ten jest przeprowadzany na warunkach ustalonych przez
radę pedagogiczną.”;
21) w art. 20t w ust. 2 w pkt 4 lit. b otrzymuje brzmienie:
„b) zaświadczenie o szczegółowych wynikach sprawdzianu lub egzaminu
gimnazjalnego,”;
22) w art. 20zb w ust. 2 pkt 3 otrzymuje brzmienie:
„3) przeprowadzenie sprawdzianu uzdolnień kierunkowych, prób sprawności
fizycznej, sprawdzianu predyspozycji językowych, sprawdzianu kompetencji
językowych, badania przydatności, sprawdzianu uzdolnień lub predyspozycji
przydatnych w danym zawodzie, egzaminu wstępnego lub badania uzdolnień
kierunkowych – w przypadkach, o których mowa w art. 7b ust. 1, art. 20f ust. 5,
art. 20g ust. 1a, art. 20h ust. 1 pkt 3, art. 20i ust. 1, art. 20j ust. 1, art. 20k ust. 1a,
art. 20n ust. 4 i art. 20o ust. 2;”;
23) w art. 20zh:
a)
ust. 1–3 otrzymują brzmienie:
„1. W przypadku przechodzenia ucznia z publicznej szkoły lub niepublicznej
szkoły o uprawnieniach szkoły publicznej jednego typu do publicznej szkoły
innego typu o przyjęciu ucznia do publicznej szkoły innego typu decyduje dyrektor
szkoły. Przepis art. 20a ust. 3 stosuje się odpowiednio.
2. Uczeń, o którym mowa w ust. 1, jest przyjmowany do odpowiedniej klasy
lub na odpowiedni semestr publicznej szkoły innego typu po dokonaniu oceny
zakresu kształcenia zrealizowanego w szkole, do której uczeń uczęszczał, na
podstawie kopii arkusza ocen tego ucznia, poświadczonej za zgodność
z oryginałem przez dyrektora szkoły, do której uczeń uczęszczał, lub na podstawie
zaświadczenia o przebiegu nauczania tego ucznia, o których mowa w przepisach
wydanych na podstawie art. 22 ust. 2 pkt 5.
3. W przypadku przechodzenia ucznia z publicznej szkoły lub niepublicznej
szkoły o uprawnieniach szkoły publicznej jednego typu do publicznej szkoły
innego typu
można przeprowadzić egzamin klasyfikacyjny. Egzamin
klasyfikacyjny przeprowadza się zgodnie z art. 44l i przepisami wydanymi na
podstawie art. 44zb.”,
– 19 –
b) po ust. 3 dodaje się ust. 3a w brzmieniu:
„3a. Uczeń niepublicznej szkoły nieposiadającej uprawnień szkoły publicznej
jest przyjmowany do publicznej szkoły tego samego typu po zdaniu egzaminów
klasyfikacyjnych. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się zgodnie z art. 44l
i przepisami wydanymi na podstawie art. 44zb.”,
c)
ust. 4 otrzymuje brzmienie:
„4. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określi, w drodze
rozporządzenia:
1)
szczegółowe warunki przechodzenia ucznia z publicznej szkoły lub
niepublicznej szkoły o uprawnieniach szkoły publicznej jednego typu do
publicznej szkoły innego typu,
2)
przypadki, w których uczeń przechodzący z publicznej szkoły lub
niepublicznej szkoły o uprawnieniach szkoły publicznej jednego typu do
publicznej szkoły innego typu może być przyjęty do klasy programowo
wyższej, a w przypadku szkoły policealnej dla młodzieży i szkoły dla
dorosłych – na semestr programowo wyższy, niż to wynika z kopii arkusza
ocen ucznia lub zaświadczenia o przebiegu nauczania ucznia, o których mowa
w ust. 2,
3)
szczegółowe warunki przechodzenia ucznia z publicznej szkoły lub
niepublicznej szkoły o uprawnieniach szkoły publicznej jednego typu do
publicznej szkoły tego samego typu
– uwzględniając potrzebę uzupełnienia różnic programowych przez uczniów,
w tym kontynuowania nauki języka obcego nowożytnego.”;
24) po art. 21 dodaje się art. 21a w brzmieniu:
„Art. 21a. 1. Szkoły i placówki podejmują niezbędne działania w celu tworzenia
optymalnych warunków realizacji działalności dydaktycznej, wychowawczej
i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej, zapewnienia każdemu uczniowi
warunków niezbędnych do jego rozwoju, podnoszenia jakości pracy szkoły lub
placówki i jej rozwoju organizacyjnego.
2. Działania, o których mowa w ust. 1, dotyczą:
1)
efektów w zakresie kształcenia, wychowania i opieki oraz realizacji celów i zadań
statutowych;
2)
organizacji procesów kształcenia, wychowania i opieki;
strony : 1 ... 3 . [ 4 ] . 5 ... 10 ... 50 ... 53

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: