Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy wykonania wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 24 września 2013 r. dotyczącego warunków określenia w drodze rozporządzenia, warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2957
- Data wpłynięcia: 2014-11-26
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2015-02-20
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 357
2957
§ 25. 1. Przed rozpoczęciem części praktycznej egzaminu zawodowego przewodniczący
zespołu egzaminacyjnego sprawdza, czy pakiety do części praktycznej egzaminu
zawodowego zawierające arkusze egzaminacyjne i karty oceny oraz inne materiały niezbędne
do przeprowadzenia części praktycznej egzaminu zawodowego nie zostały naruszone.
2. W przypadku stwierdzenia, że pakiety wymienione w ust. 1 zostały naruszone,
przewodniczący zespołu egzaminacyjnego zawiesza część praktyczną egzaminu zawodowego
i powiadamia o tym dyrektora okręgowej komisji egzaminacyjnej. Dyrektor okręgowej
komisji egzaminacyjnej informuje przewodniczącego zespołu egzaminacyjnego o dalszym
postępowaniu.
3. W przypadku stwierdzenia, że pakiety wymienione w ust. 1 nie zostały naruszone,
przewodniczący zespołu egzaminacyjnego otwiera je w obecności przewodniczących
zespołów nadzorujących część praktyczną oraz zdających, a następnie przekazuje je
przewodniczącym tych zespołów w liczbie odpowiadającej liczbie zdających.
4. Przewodniczący oraz członkowie zespołu nadzorującego rozdają pakiety zdającym
wymienione w ust. 1, polecając sprawdzenie, czy są one kompletne.
5. Zdający zgłasza przewodniczącemu zespołu nadzorującego braki w pakiecie
wymienionym w ust. 1 i otrzymuje nowy pakiet. Informację o wymianie pakietu
przewodniczący zespołu nadzorującego zamieszcza w protokole, o którym mowa w § 39
ust. 1. Protokół czytelnie podpisuje zdający, który zgłosił braki.
6. Zdający zamieszcza na karcie oceny numer PESEL, a w przypadku braku numeru
PESEL – serię i numer paszportu lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość.
Zdający nie podpisuje karty oceny.
§ 26. W czasie trwania części praktycznej egzaminu zawodowego każdy zdający pracuje
przy osobnym stanowisku egzaminacyjnym, z wyjątkiem takich kwalifikacji, w których
więcej niż jeden zdający może wykonywać zadanie egzaminacyjne przy jednym stanowisku.
Stanowiska egzaminacyjne powinny być tak przygotowane, aby zapewniona była
samodzielna praca zdających.
§ 27. 1. Część praktyczna egzaminu zawodowego rozpoczyna się z chwilą zapisania
w widocznym miejscu przez przewodniczącego zespołu nadzorującego czasu rozpoczęcia
i zakończenia pracy zdających.
2. Część praktyczna egzaminu zawodowego polega na wykonaniu przez zdającego
zadania egzaminacyjnego lub zadań egzaminacyjnych zawartych w arkuszu egzaminacyjnym
na stanowisku egzaminacyjnym, które zostało przygotowane z uwzględnieniem warunków
– 16 –
realizacji kształcenia w danym zawodzie określonych w podstawie programowej kształcenia
w zawodach, właściwych dla kwalifikacji wyodrębnionej w tym zawodzie, w zakresie której
odbywa się ten egzamin.
3. Na zapoznanie się z treścią zadania egzaminacyjnego zawartego w arkuszu
egzaminacyjnym oraz z wyposażeniem stanowiska egzaminacyjnego zdający ma 10 minut,
których nie wlicza się do czasu trwania części praktycznej egzaminu zawodowego.
§ 28. 1. Egzaminatorów, o których mowa w art. 44zzzn ust. 2, wskazuje przewodniczący
zespołu egzaminacyjnego spośród egzaminatorów ujętych w wykazie przekazanym przez
dyrektora komisji okręgowej i powołuje dyrektor komisji okręgowej, z zastrzeżeniem § 30.
2. Egzaminatorem, o którym mowa w ust. 1, nie może być nauczyciel lub instruktor
praktycznej nauki zawodu zatrudniony w szkole lub placówce, w której jest przeprowadzana
część praktyczna egzaminu zawodowego, z zastrzeżeniem ust. 3.
3. W przypadku placówek kształcenia praktycznego, egzaminatorem może być
nauczyciel lub instruktor praktycznej nauki zawodu zatrudniony w tej placówce, jeżeli nie
prowadzi zajęć ze zdającymi.
4. Jeden egzaminator, o którym mowa w art. 44zzzn ust. 2 lub 3, odpowiednio
obserwuje i ocenia rezultaty 6. zdających, przystępujących do części praktycznej egzaminu
zawodowego w danej sali egzaminacyjnej lub sprawdza i ocenia 6 prac egzaminacyjnych,
jeżeli jedynym rezultatem jest dokumentacja. Jeżeli jedynym rezultatem jest dokumentacja,
egzaminator może sprawdzać 6 kolejnych prac.
5. W przypadku gdy w danej sali egzaminacyjnej jest więcej niż 6. zdających, dla
każdych kolejnych 6. zdających wyznacza się dodatkowo egzaminatora.
6. Jeżeli ze względów technicznych lub organizacyjnych do części praktycznej
egzaminu zawodowego w danej sali egzaminacyjnej przystępuje mniej niż 6. zdających,
zdających tych obserwuje i ocenia jeden egzaminator.
§ 29. 1. Po zakończeniu części praktycznej egzaminu zawodowego zdający opuszczają
salę egzaminacyjną, pozostawiając na swoich stanowiskach egzaminacyjnych rezultaty
wykonania zadania lub zadań egzaminacyjnych zawartych w arkuszu egzaminacyjnym oraz
związaną z nim dokumentację.
2. Egzaminator, o którym mowa w § 28 ust. 1, w obecności zespołu nadzorującego,
stosując kryteria oceniania opracowane przez Komisję Centralną dla danego egzaminu
zawodowego, wypełnia karty oceny zdających.
– 17 –
3. Egzaminator, o którym mowa w § 28 ust. 1, ocenia:
1) jakość rezultatu końcowego: wyrobu, usługi lub dokumentacji, pod względem spełnienia
wymagań określonych w zadaniu egzaminacyjnym zawartym w arkuszu egzaminacyjnym;
2) jakość rezultatu pośredniego, w przypadku gdy jego ocena ma bezpośredni wpływ na
ocenę jakości rezultatu końcowego, a nie jest możliwa po wykonaniu zadania
egzaminacyjnego zawartego w arkuszu egzaminacyjnym;
3) przebieg wykonania zadania egzaminacyjnego zawartego w arkuszu egzaminacyjnym pod
względem:
a)
przestrzegania przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy,
b)
zgodności z metodami lub technologiami właściwymi do wykonania zadania
egzaminacyjnego zawartego w arkuszu egzaminacyjnym.
4. Wypełnione karty oceny zdających wraz z dokumentacją, o której mowa w ust. 1 oraz
kryteriami, przewodniczący zespołu nadzorującego, w obecności członków tego zespołu
pakuje do zwrotnych kopert i zakleja koperty, które przekazuje niezwłocznie
przewodniczącemu zespołu egzaminacyjnego, który następnie niezwłocznie przekazuje je
dyrektorowi komisji okręgowej.
§ 30. 1. Jeżeli rezultatem końcowym, o którym mowa w § 29 ust. 3 pkt 1, jest
dokumentacja, część praktyczną egzaminu zawodowego obserwuje obecny w sali
egzaminacyjnej nauczyciel zajęć edukacyjnych, zatrudniony w innej szkole lub placówce.
W przypadku gdy w sali egzaminacyjnej jest więcej niż 20. zdających, do obserwowania
części praktycznej egzaminu zawodowego powołuje się dodatkowo jednego nauczyciela na
każdych kolejnych 10. zdających.
2. Nauczyciel lub nauczyciele, o których mowa w ust. 1, wchodzą w skład zespołu
nadzorującego.
3. Nauczyciela lub nauczycieli, o których mowa w ust. 1, wyznacza przewodniczący
zespołu egzaminacyjnego w porozumieniu z dyrektorem szkoły lub placówki, w której jest
zatrudniony.
4. Po zakończeniu części praktycznej egzaminu zawodowego zdający opuszczają salę
egzaminacyjną, pozostawiając na swoich stanowiskach egzaminacyjnych dokumentację,
o której mowa w ust. 1. Przewodniczący zespołu nadzorującego pakuje tę dokumentację do
zwrotnych kopert i zakleja koperty w obecności członka tego zespołu, nauczyciela lub
nauczycieli, o których mowa w ust. 1 oraz przedstawiciela zdających, a następnie przekazuje
– 18 –
je przewodniczącemu zespołu egzaminacyjnego. Przewodniczący zespołu egzaminacyjnego
przekazuje koperty niezwłocznie okręgowej komisji egzaminacyjnej.
5. Egzaminatorzy, o których mowa w art. 44zzzn ust. 3, uczestniczą w szkoleniach
organizowanych przez komisję okręgową przed sprawdzaniem dokumentacji, o której mowa
w ust. 1.
Rozdział IV
Przepisy wspólne dla części pisemnej i części praktycznej egzaminu zawodowego
§ 31. 1. Informatory, o których mowa w
z dnia
w sprawie warunków i trybu postępowania w celu uznania świadectw wydanych za
granicą
Na podstawie art. 93h ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U.
z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1) rodzaje dokumentów, które przedkłada się wraz z wnioskiem o uznanie świadectwa lub
innego dokumentu, o którym mowa w art. 93 ust. 3, oraz wymagania dotyczące formy
przedkładanych dokumentów;
2) rodzaje dokumentów, które przedkłada się wraz z wnioskiem o potwierdzenie
wykształcenia lub uprawnień do kontynuacji nauki, o którym mowa w art. 93a, z których
bezpośrednio lub pośrednio wynika posiadanie przez wnioskodawcę wykształcenia
uzyskanego za granicą lub nabycie uprawnień do kontynuacji nauki za granicą;
3) sposób uwierzytelnienia świadectw lub innych dokumentów, o których mowa w art. 93
ust. 3;
4) warunki, jakie muszą spełniać tłumaczenia świadectw lub innych dokumentów, o których
mowa w art. 93 ust. 3, oraz dokumentów, o których mowa w pkt 2;
1) Minister Edukacji Narodowej kieruje działem administracji rządowej – oświata i wychowanie, na podstawie
§ 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 września 2014 r. w sprawie szczegółowego
zakresu działania Ministra Edukacji Narodowej (Dz. U. z 2014 r. , poz. 1255).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 273, poz. 2703
i Nr 281, poz. 2781, z 2005 r. Nr 17, poz. 141, Nr 94, poz. 788, Nr 122, poz. 1020, Nr 131, poz. 1091, Nr 167,
poz. 1400 i Nr 249, poz. 2104, z 2006 r. Nr 144, poz. 1043, Nr 208, poz. 1532 i Nr 227, poz. 1658, z 2007 r.
Nr 42, poz. 273, Nr 80, poz. 542, Nr 115, poz. 791, Nr 120, poz. 818, Nr 180, poz. 1280 i Nr 181, poz. 1292,
z 2008 r. Nr 70, poz. 416, Nr 145, poz. 917, Nr 216, poz. 1370 i Nr 235, poz. 1618, z 2009 r. Nr 6, poz. 33,
Nr 31, poz. 206, Nr 56, poz. 458, Nr 157, poz. 1241 i Nr 219, poz. 1705, z 2010 r. Nr 44, poz. 250, Nr 54,
poz. 320, Nr 127, poz. 857 i Nr 148, poz. 991, z 2011 r. Nr 106, poz. 622, Nr 112, poz. 654, Nr 139, poz. 814,
Nr 149, poz. 887 i Nr 205, poz. 1206, z 2012 r. poz. 941 i 979, z 2013 r. poz. 87, 827, 1191, 1265, 1317 i 1650
oraz z 2014 r. poz. 7, 290, 538, 598, 642, 811, 1146 i 1198.
– 2 –
5) warunki i tryb przeprowadzania rozmowy sprawdzającej, w tym skład komisji, o której
mowa w art. 93 f ust. 1, oraz warunki ustalania wyniku rozmowy sprawdzającej, a także
zakres przedmiotów, które mogą być objęte rozmową sprawdzającą;
6) wysokość wynagrodzenia członków komisji, o którym mowa w art. 93f ust. 5, nie wyższą
niż 10% minimalnej stawki wynagrodzenia zasadniczego nauczyciela dyplomowanego,
posiadającego tytuł zawodowy magistra z przygotowaniem pedagogicznym, określonego
na podstawie art. 30 ust. 5 pkt 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela;
7) tryb wnoszenia opłaty, o której mowa w art. 93g ust. 1;
8) wysokość opłaty, która może podlegać zwrotowi w przypadkach, o których mowa
w art. 93g ust. 5, oraz tryb zwrotu opłaty;
9) przypadki, w których opłata, o której mowa w art. 93g ust. 1, nie podlega zwrotowi.
§ 2. 1. Wnioskodawca składa wniosek o uznanie świadectwa lub innego dokumentu,
o którym mowa w art. 93 ust. 3, wraz z następującymi dokumentami przedstawiającymi
przebieg kształcenia za granicą oraz uzyskane efekty kształcenia, jeżeli informacje w tym
zakresie nie wynikają ze świadectwa lub innego dokumencie:
1) oryginał lub duplikat świadectwa lub dyplomu ukończenia szkoły lub danego etapu
kształcenia albo dokument tymczasowy, potwierdzający ukończenie szkoły lub danego
etapu kształcenia;
2) inne dokumenty, zawierające w szczególności:
a) wykaz ocen uzyskanych podczas egzaminu warunkującego ukończenie szkoły lub
zaliczenie danego etapu kształcenia,
b) wykaz przedmiotów i zajęć zrealizowanych w ramach danego etapu kształcenia wraz
z uzyskanymi ocenami,
c) informację o zrealizowanym programie kształcenia (treści kształcenia, planowy czas
nauki, skala ocen),
d) informację o uzyskanym przez wnioskodawcę prawie do kontynuacji nauki na
odpowiednim poziomie w państwie, w którego systemie został wydany dyplom lub
świadectwo, w tym o uprawnieniach do ubiegania się o przyjęcie na studia wyższe
w państwie wydania dokumentu oraz o ich zakresie.
2. We wniosku wnioskodawca wskazuje poziom wykształcenia w Rzeczypospolitej
Polskiej, o którego uznanie ubiega się.
Dokumenty związane z tym projektem:
- 2957 › Pobierz plik