Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy wykonania wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 24 września 2013 r. dotyczącego warunków określenia w drodze rozporządzenia, warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2957
- Data wpłynięcia: 2014-11-26
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2015-02-20
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 357
2957
3)
tworzenia warunków do rozwoju i aktywności uczniów;
4)
współpracy z rodzicami i środowiskiem lokalnym;
5)
zarządzania.
3. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określi, w drodze
rozporządzenia, wymagania wobec szkół i placówek, dotyczące realizacji niezbędnych
działań, o których mowa w ust. 1, pozwalające na badanie jakości ich pracy –
w odniesieniu do różnych typów szkół i rodzajów placówek, z uwzględnieniem
charakterystyk spełniania wymagań na poziomie:
1)
podstawowym – świadczącym o prawidłowym przebiegu procesów kształcenia,
wychowania i opieki, umożliwieniu każdemu uczniowi rozwoju na miarę jego
indywidualnych możliwości, podejmowaniu przez szkołę lub placówkę działań
podnoszących jakość jej pracy, angażowaniu uczniów, rodziców i nauczycieli
w działania szkoły lub placówki, a także współpracy ze środowiskiem lokalnym;
2)
wysokim – świadczącym o wysokiej skuteczności działań, o których mowa
w pkt 1, wyrażanej w szczególności efektami kształcenia i wychowania,
pozytywnymi opiniami uczniów, rodziców
i
nauczycieli dotyczącymi
adekwatności procesu kształcenia i wychowania do potrzeb i możliwości uczniów
oraz doskonaleniem jakości pracy prowadzącym do rozwoju i uspołecznienia
szkoły poprzez angażowanie społeczności szkolnej i środowiska lokalnego.”;
25) w art. 22:
a)
w ust. 2 uchyla się pkt 4,
b)
uchyla się ust. 4;
26) w art. 22ae:
a)
po ust. 5 dodaje się ust. 5a w brzmieniu:
„5a. Kwoty dotacji celowej, o których mowa w ust. 5, są powiększane
poprzez pomnożenie ich przez wskaźniki:
1)
nie mniejsze niż 2 i nie większe niż 3 – w przypadku uczniów
z upośledzeniem umysłowym, niesłyszących, słabosłyszących, z autyzmem,
niewidomych i słabowidzących, z zastrzeżeniem pkt 2 i 3, posiadających
orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, o ile uczniowie ci będą
korzystać z podręczników, materiałów edukacyjnych lub materiałów
ćwiczeniowych, dostosowanych do potrzeb edukacyjnych i możliwości
psychofizycznych tych uczniów;
– 21 –
2)
nie mniejsze niż 5 i nie większe niż 10 – w przypadku uczniów
słabowidzących posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego,
o ile uczniowie ci będą korzystać z podręczników, materiałów edukacyjnych
lub materiałów ćwiczeniowych, dostosowanych do potrzeb edukacyjnych
i możliwości psychofizycznych tych uczniów, wydrukowanych w druku
powiększonym;
3)
nie mniejsze niż 10 i nie większe niż 25 – w przypadku uczniów niewidomych
posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, o ile uczniowie
ci będą korzystać z podręczników, materiałów edukacyjnych lub materiałów
ćwiczeniowych, dostosowanych do potrzeb edukacyjnych i możliwości
psychofizycznych tych uczniów, wydrukowanych w systemie Braille'a.”,
b)
ust. 6 otrzymuje brzmienie:
„6. Dotacja celowa, o której mowa w ust. 5 pkt 1, 3 i 5, jest udzielana,
z uwzględnieniem kosztów obsługi zadania, o których mowa w ust. 15, do
wysokości kosztu zakupu kompletu podręczników lub materiałów edukacyjnych na
każdego ucznia w danej klasie, rocznie nieprzekraczającej odpowiednio kwot,
o których mowa w ust. 5 pkt 1, 3 i 5, z uwzględnieniem ust. 5a, pod warunkiem że
taki komplet podręczników lub materiałów edukacyjnych będzie zapewniał
możliwość używania ich przez uczniów tej klasy przez co najmniej trzy kolejne lata
szkolne. Następna dotacja celowa na uczniów tej klasy jest udzielana po trzech
kolejnych latach szkolnych.”,
c)
ust. 8 i 9 otrzymują brzmienie:
„8. Jeżeli istnieje konieczność zapewnienia odpowiedniego kompletu
podręczników lub materiałów edukacyjnych, w tym kompletu dostosowanego do
potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych ucznia niepełnosprawnego,
w przypadku gdy:
1)
liczba uczniów w danej klasie jest większa niż w poprzednim roku szkolnym,
a od roku szkolnego rozpoczynającego się w roku, w którym udzielono
ostatniej dotacji celowej na wszystkich uczniów tej klasy, nie upłynęły trzy
lata szkolne lub
2)
liczba uczniów w danej klasie nie jest większa niż w poprzednim roku
szkolnym, a istnieje konieczność zakupu kompletu podręczników lub
materiałów edukacyjnych, w szczególności dostosowanego do potrzeb
– 22 –
edukacyjnych i możliwości psychofizycznych ucznia niepełnosprawnego,
z powodu niedokonania zakupu takiego kompletu ze środków ostatniej dotacji
celowej udzielonej na wszystkich uczniów tej klasy lub udzielonej
w poprzednim roku, jeżeli ostatnią dotację celową na wszystkich uczniów tej
klasy udzielono dwa lata temu, lub
3)
komplet podręczników lub materiałów edukacyjnych dostosowany do potrzeb
edukacyjnych i możliwości psychofizycznych ucznia niepełnosprawnego
został wcześniej przekazany innej szkole, zgodnie z art. 22ak ust. 6
– dotacja celowa, o której mowa w ust. 5 pkt 1, 3 i 5, jest udzielana do wysokości
kosztu zakupu brakujących kompletów podręczników lub materiałów
edukacyjnych, rocznie nieprzekraczającej odpowiednio kwot, o których mowa
w ust. 5 pkt 1, 3 i 5, z uwzględnieniem ust. 5a.
9. Dotacja celowa, o której mowa w ust. 5 pkt 2, 4 i 6, jest udzielana
corocznie, z uwzględnieniem kosztów obsługi zadania, o których mowa w ust. 15,
do wysokości kosztu zakupu materiałów ćwiczeniowych na każdego ucznia
w danej klasie, rocznie nieprzekraczającej odpowiednio kwot, o których mowa
w ust. 5 pkt 2, 4 i 6, z uwzględnieniem ust. 5a.”;
27) po art. 22ag dodaje się art. 22aga w brzmieniu:
„Art. 22aga. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określi, w drodze
rozporządzenia, wysokość wskaźników, o których mowa w art. 22ae ust. 5a, biorąc pod
uwagę wyniki analiz kształtowania się cen podręczników, materiałów edukacyjnych lub
materiałów ćwiczeniowych dostosowanych do potrzeb edukacyjnych i możliwości
psychofizycznych uczniów
z
upośledzeniem umysłowym, niewidomych,
słabowidzących, niesłyszących, słabosłyszących oraz z autyzmem, a także możliwość
zapewnienia tych podręczników, materiałów edukacyjnych lub materiałów
ćwiczeniowych.”;
28) art. 22ai otrzymuje brzmienie:
„Art. 22ai. 1. Dyrektor szkoły podstawowej lub gimnazjum, za zgodą organu
prowadzącego, może ustalić:
1)
w zestawie, o którym mowa w art. 22ab ust. 4 pkt 1, podręczniki lub materiały
edukacyjne, których koszt zakupu dla ucznia przekracza odpowiednio kwoty
dotacji celowej, o których mowa w art. 22ae ust. 5 pkt 1, 3 i 5, z uwzględnieniem
ust. 5a;
– 23 –
2)
materiały ćwiczeniowe, których koszt zakupu dla ucznia przekracza odpowiednio
kwoty dotacji celowej, o których mowa w art. 22ae ust. 5 pkt 2, 4 i 6,
z uwzględnieniem ust. 5a.
2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, różnicę między kosztem zakupu dla
ucznia kompletu podręczników lub materiałów edukacyjnych oraz zakupu materiałów
ćwiczeniowych a wysokością kwot dotacji celowej, o których mowa w art. 22ae ust. 5,
z uwzględnieniem ust. 5a, pokrywa organ prowadzący szkołę podstawową lub
gimnazjum.”;
29) w art. 22ak dodaje się ust. 6 w brzmieniu:
„6. W przypadku gdy szkoła dysponuje wolnymi:
1)
podręcznikami zapewnionymi przez ministra właściwego do spraw oświaty
i wychowania, o których mowa w art. 22ad ust. 1, lub zakupionymi z dotacji
celowej, o której mowa w art. 22ae ust. 3, lub
2)
materiałami edukacyjnymi zakupionymi z dotacji celowej, o której mowa
w art. 22ae ust. 3
– dostosowanymi do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych uczniów
niepełnosprawnych, dyrektor szkoły przekazuje te podręczniki lub materiały edukacyjne
dyrektorowi szkoły, która wystąpi z wnioskiem o ich przekazanie. Podręczniki lub
materiały edukacyjne stają się własnością organu prowadzącego szkołę, której zostały
przekazane.”;
30) w art. 22as:
a)
w ust. 1 pkt 4 otrzymuje brzmienie:
„4) rekomendację instytucji potwierdzającej posiadanie doświadczenia i osiągnięć
odpowiednio w pracy naukowej, dydaktycznej, artystycznej lub pracy
w danym zawodzie przez osobę ubiegającą się o wpis na listę rzeczoznawców,
zapewniających należyte wykonywanie obowiązków rzeczoznawcy do spraw
podręczników.”,
b)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Na listę rzeczoznawców nie może być wpisana osoba:
1)
przeciwko której toczy się postępowanie karne o umyślne przestępstwo
ścigane z oskarżenia publicznego lub postępowanie karne skarbowe
o umyślne przestępstwo skarbowe;
2)
ukarana karą dyscyplinarną;
– 24 –
3)
skazana prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo lub umyślne
przestępstwo skarbowe.”;
31) w art. 22at:
a)
w ust. 1 w pkt 3 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 4 w brzmieniu:
„4) w przypadku cofnięcia rekomendacji, o której mowa w art. 22as ust. 1 pkt 4.”,
b)
dodaje się ust. 3 w brzmieniu:
„3. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania lub minister właściwy
do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego zawiesza rzeczoznawcę
w wykonywaniu jego zadań, w przypadku gdy przeciwko rzeczoznawcy toczy się
postępowanie karne o umyślne przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub
postępowanie karne skarbowe o umyślne przestępstwo skarbowe.”;
32) w art. 31 w ust. 1:
a)
pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) sprawuje nadzór pedagogiczny nad publicznymi i niepublicznymi
przedszkolami, innymi formami wychowania przedszkolnego, szkołami,
placówkami, placówkami doskonalenia nauczycieli,
w
tym nad
niepublicznymi placówkami doskonalenia nauczycieli
o
zasięgu
ogólnokrajowym, oraz kolegiami pracowników służb społecznych, które
znajdują się na obszarze danego województwa;”,
b)
pkt 9 otrzymuje brzmienie:
„9) współdziała
z
placówkami doskonalenia nauczycieli, poradniami
psychologiczno-pedagogicznymi i bibliotekami pedagogicznymi w realizacji
zadań dotyczących diagnozowania, na podstawie wyników nadzoru
pedagogicznego, potrzeb w zakresie doskonalenia nauczycieli;”;
33) w art. 32a ust. 4 otrzymuje brzmienie:
„4. W odniesieniu do publicznych szkół i placówek artystycznych minister
właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego wydaje w porozumieniu
z ministrem właściwym do spraw oświaty i wychowania przepisy, o których mowa
w art. 11 ust. 2 – z wyjątkiem przepisów określających warunki i tryb wydawania oraz
wzory świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych wydawanych
przez okręgowe komisje egzaminacyjne, sposób dokonywania sprostowań ich treści
i wydawania duplikatów oraz wysokość odpłatności za wydawanie duplikatów tych
świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych, a także tryb i sposób
Dokumenty związane z tym projektem:
- 2957 › Pobierz plik