eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy wykonania wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 24 września 2013 r. dotyczącego warunków określenia w drodze rozporządzenia, warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2957
  • Data wpłynięcia: 2014-11-26
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2015-02-20
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 357

2957

– 13 –

posiadacze tego typu
świadectw będą mogli
ubiegać się o przyjęcie na
studia wyższe
w uczelniach polskich.
Osoby
Trudno oszacować
KO, stan na 31 grudnia 2013 r.
Kuratorzy oświaty
posiadające
liczbę wnioskodawców
uzyskają możliwość
świadectwa
w kolejnych latach;
załatwienia spraw
wydane za
w 2013 r. w KO
w zakresie uznania
granicą.
rozpatrzono 1869
świadectw lub
wnioski o uznanie
wykształcenia
świadectw wydanych
uzyskanego za granicą
za granicą, w tym 744
w przypadkach,
wydane w państwach
w których dotychczas
UE, EOG lub OECD.
przeprowadzenie
postępowania było
utrudnione lub
niemożliwe.
5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji
Przedstawione propozycje zmian zostały opracowane w wyniku zgłoszenia przez kuratorów oświaty, na prośbę MEN,
problemów z uznawaniem świadectw zagranicznych. Ponadto postulowane zmiany uwzględniają wyniki wstępnych
konsultacji MEN z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Ministerstwem Zdrowia oraz Naczelną Izbą Pielęgniarek
i Położnych. Pod uwagę wzięto również kwestie podnoszone przez uczelnie przyjmujące na studia kandydatów
z zagranicznymi świadectwami maturalnymi oraz przez osoby ubiegające się o uznanie świadectw zagranicznych.
6. Wpływ na sektor finansów publicznych
(ceny stałe z ... r.)
Skutki w okresie 10 lat od wejścia w życie zmian [mln zł]
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Łącznie
(0-10)
Dochody ogółem











budżet państwa












JST












pozostałe












jednostki
(oddzielnie)
Wydatki ogółem











budżet państwa












JST












pozostałe












jednostki
(oddzielnie)
Saldo ogółem












budżet państwa












JST












pozostałe












jednostki
(oddzielnie)
Wejście w życie przepisów projektu rozporządzenia może spowodować skutki finansowe dla budżetu
Źródła
państwa w wysokości maksymalnie 12 800 zł rocznie (kwota łączna dla wszystkich wojewodów), które
finansowania
będą ponoszone w ramach środków planowanych w budżetach wojewodów (część 85), bez dodatkowego
zwiększania wydatków z tego tytułu.
Dodatkowe
Wprowadzenie rozmów sprawdzających, które przeprowadzałby kurator oświaty, miałoby charakter
informacje,
samofinansujący – koszty ponosiłyby osoby wnioskujące o uznanie świadectwa. W 2013 r. kuratorzy
– 14 –

w tym
oświaty uznali łącznie 1857 świadectw wydanych za granicą oraz odmówili uznania świadectwa za
wskazanie
równorzędne ze świadectwem polskim w 12 przypadkach (dane MEN). W 2013 r. kuratorzy oświaty nie
źródeł danych mieli możliwości przeprowadzenia rozmowy sprawdzającej w toku postępowania nostryfikacyjnego. Można
i przyjętych
zatem przyjąć, że do rozmowy sprawdzającej przystępowaliby wnioskodawcy, którym w przeciwnym razie
do obliczeń
odmówiono by uznania świadectwa.
założeń
Zakłada się, że z opłat za rozmowę sprawdzającą byliby zwolnieni cudzoziemcy, którym udzielono ochrony
na terytorium RP, zgodnie z odrębnymi przepisami (np. uchodźcy). W 2013 r. kuratoria oświaty odnotowały
2 takie przypadki.
Koszt rozmowy sprawdzającej wyniósłby od 400 zł do co najwyżej 1280 zł, w tym wynagrodzenie dla
członków komisji oraz tłumacza.
Oszacowanie kosztów rozmowy sprawdzającej:
– liczba członków komisji: 3–5 osób. Przewodniczący komisji, którym będzie kurator oświaty lub
wskazany przez kuratora oświaty pracownik kuratorium, nie będą pobierać wynagrodzenia za pracę
w komisji. Zatem wynagrodzenie otrzymają pozostali członkowie komisji, tj. od 2 do 4 osób,
– wynagrodzenie członka komisji ustalono ryczałtem na 200 zł od osoby; będzie ono obejmować
przygotowanie i przeprowadzenie rozmowy sprawdzającej oraz uzgodnienie wyniku.
Koszt przygotowania i przeprowadzenia rozmowy sprawdzającej wyniósłby od 400 zł (przy dwóch
członkach komisji, tj. 2 x 200 zł) do 800 zł (przy czterech członkach komisji, tj. 4 x 200 zł).
Dodatkowo należy uwzględnić koszty tłumaczenia: 1 os. x 2 h x 240 zł = 480 zł. Za podstawę wyliczenia
przyjęto stawkę rynkową tłumaczenia ustnego z języków rzadkich, która wynosi 200 zł netto za godzinę
pracy tłumacza. W przypadku języków innych niż sklasyfikowane jako rzadkie, stawki będą odpowiednio
niższe.
Z powyższych szacunków wynika, że koszt jednej rozmowy sprawdzającej wyniósłby co najmniej 400 zł,
a co najwyżej 800 zł, natomiast z udziałem tłumacza – maksymalnie 1280 zł.
Zakładając, że zwolnienie z opłat za rozmowę sprawdzającą obejmie 10 osób, wówczas łączne dodatkowe,
maksymalne roczne obciążenie dla budżetu państwa wyniosłoby około 12 800 zł.
Szacunki te są trudne do zweryfikowania ze względu na fakt, że przez ostatnie lata kuratorzy oświaty nie
przeprowadzali tego typu rozmów sprawdzających poziom wykształcenia ani egzaminów.
Dodatkowe oszczędności będą dotyczyć czasu pracy pracowników kuratoriów oświaty, zajmujących się
uznawaniem wykształcenia uzyskanego za granicą. Będą one wynikać z poszerzenia rodzajów świadectw
uznawanych „automatycznie”, czyli bez konieczności przeprowadzania w kuratoriach oświaty
postępowania administracyjnego, o świadectwa maturalne, wydane w państwach UE, OECD, EOG
i Szwajcarii. Świadectwa te stanowiły w 2013 r. 43% wszystkich świadectw maturalnych, uznanych przez
kuratorów oświaty za równoważne z polskim świadectwem dojrzałości. Zatem można by przyjąć, że
zmiany ustawy spowodują zmniejszenie o około 40% łącznej liczby spraw prowadzonych przez kuratorów
oświaty w zakresie uznawania wykształcenia uzyskanego za granicą. Trudno jednak oszacować rzeczywistą
skalę tych oszczędności czasowych.
Planowane wydatki z budżetu państwa na pokrycie kosztów rozmów sprawdzających poziom wykształcenia
mogą mieć pozytywne skutki dla budżetu państwa w przyszłości. Pokrycie kosztów umożliwi bowiem
osobom o niskich dochodach (lub braku, np. w przypadku uchodźców) przystąpienie do rozmów
sprawdzających oraz potwierdzenie posiadanego wykształcenia, a w konsekwencji szybsze podjęcie pracy
w wyuczonym lub pokrewnym zawodzie. Spowodowałoby to większe wpływy do budżetu państwa
(podatki) oraz redukcję liczby osób, których koszty utrzymania ponosi budżet państwa.

7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorców oraz na
rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wejścia w życie
0
1
2
3
5
10
Łącznie
zmian
(0-10)
W ujęciu
duże
nie dotyczy
nie dotyczy
nie dotyczy
nie dotyczy
nie dotyczy
nie dotyczy
nie dotyczy
pieniężnym
przedsiębiorstwa
(w mln zł,
sektor mikro-,
nie dotyczy
nie dotyczy
nie dotyczy
nie dotyczy
nie dotyczy
nie dotyczy
nie dotyczy
ceny stałe
małych
i średnich
z ... r.)
przedsiębiorstw
rodzina,
b/d
b/d
b/d
b/d
b/d
b/d
b/d
obywatele oraz
gospodarstwa
– 15 –

domowe
W ujęciu
duże
Nie dotyczy.
niepieniężnym przedsiębiorstwa
sektor mikro-,
Nie dotyczy.
małych
i średnich
przedsiębiorstw
rodzina,
Brak danych.
obywatele oraz
gospodarstwa
domowe
Niemierzalne

Wpływ na przedsiębiorczość i konkurencyjność gospodarki
Wejście w życie rozporządzenia może mieć pozytywny wpływ na rynek pracy,
konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, poprzez spowodowanie skrócenia
i uproszczenia procedur uznawania świadectw zagranicznych, co w konsekwencji powinno
przyspieszyć kontynuowanie nauki lub podjęcie pracy zgodnie z uzyskanym
wykształceniem. Uproszczenie procedur może spowodować wzrost mobilności edukacyjnej
absolwentów szkół średnich z państw o konkurencyjnych gospodarkach i rozwiniętej
przedsiębiorczości.
Dodatkowe
informacje,
w tym
wskazanie
Brak.
źródeł danych
i przyjętych
do obliczeń
założeń
8. Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu
nie dotyczy
Wprowadzane są obciążenia poza bezwzględnie
tak
wymaganymi przez UE (szczegóły w odwróconej
nie
tabeli zgodności).
nie dotyczy
zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłużenie czasu na załatwienie sprawy
inne:
inne:

Wprowadzane obciążenia są przystosowane do ich
tak
elektronizacji.
nie
nie dotyczy
Komentarz:
zmniejszenie liczby postępowań przeprowadzonych przez kuratorów oświaty w sprawach uznawania świadectw
zagranicznych jest spodziewane ze względu na wprowadzenie uznawania z mocy prawa świadectw wydanych w państwach
UE, EOG i OECD, które dają prawo do ubiegania się o przyjęcie na studia wyższe w tych państwach. Świadectwa te
stanowiły w 2013 r. 43% wszystkich świadectw maturalnych, uznanych przez kuratorów oświaty za równoważne z polskim
świadectwem dojrzałości.
Skrócenie czasu na załatwienie sprawy uznania świadectwa wydanego za granicą będzie wynikało ze zmiany trybu
postępowania na decyzję w trybie kpa. Będzie to wyraźne zwłaszcza w procedurach odwoławczych, w których skróceniu do
dwóch ulegnie liczba etapów postępowania: minister edukacji narodowej, odpowiadając na odwołanie od decyzji kuratora
oświaty o odmowie uznania świadectwa, wyda decyzję zamykającą sprawę. Dotychczas minister uchylał postanowienie
kuratora oświaty poprzez wydanie postanowienia, przy czym, w przypadku uchylenia postanowienia, sprawa wracała do
kuratora oświaty do ponownego rozpatrzenia.
9. Wpływ na rynek pracy
Wejście w życie rozporządzenia może mieć pozytywny wpływ na rynek pracy, poprzez spowodowanie skrócenia
i uproszczenia procedur uznawania świadectw zagranicznych, co w konsekwencji powinno przyspieszyć podjęcie pracy
w Polsce zgodnie z uzyskanym wykształceniem.
– 16 –

10. Wpływ na pozostałe obszary



środowisko naturalne
demografia
informatyzacja
sytuacja i rozwój
mienie państwowe
zdrowie
regionalny
inne:
Omówienie
Wzrost mobilności edukacyjnej może spowodować zwiększenie liczby osób podejmujących pracę w Polsce.
wpływu

11. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego
Zmiana powinna wejść w życie jednocześnie z nowym rozporządzeniem w sprawie uznawania świadectw wydanych za
granicą.
12. W jaki sposób i kiedy nastąpi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostaną zastosowane?
Ewaluacja efektów projektu będzie przeprowadzana corocznie, w lutym. Pierwsza ewaluacja nastąpi po upływie co najmniej
roku od obowiązywania nowych zmian.
Mierniki zastosowane do ewaluacji projektu:
1) liczba skarg dotyczących postępowania mającego na celu uznanie świadectwa zagranicznego lub potwierdzenie
wykształcenia uzyskanego za granicą,
2) liczba odwołań od decyzji w sprawie uznania świadectw zagranicznych lub potwierdzenia wykształcenia uzyskanego za
granicą,
3) liczba wydanych decyzji w sprawie uznania świadectw zagranicznych lub potwierdzenie wykształcenia uzyskanego za
granicą.
13. Załączniki (istotne dokumenty źródłowe, badania, analizy itp.)
Brak.
























47-11-dg
strony : 1 ... 40 ... 52 . [ 53 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: