Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy wykonania wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 24 września 2013 r. dotyczącego warunków określenia w drodze rozporządzenia, warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2957
- Data wpłynięcia: 2014-11-26
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2015-02-20
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 357
2957
Art. 44v. 1. W szkole dla dorosłych słuchacz podlega klasyfikacji:
1)
semestralnej;
2)
końcowej.
2. Klasyfikacja semestralna polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych
słuchacza z obowiązkowych zajęć edukacyjnych w danym semestrze oraz ustaleniu
semestralnych ocen klasyfikacyjnych z tych zajęć.
3. Na klasyfikację końcową składają się:
1)
semestralne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych ustalone
w semestrze programowo najwyższym oraz
2)
semestralne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, których
realizacja zakończyła się w semestrach programowo niższych w szkole danego
typu.
4. Klasyfikacji końcowej dokonuje się w semestrze programowo najwyższym.
Art. 44w. 1. Semestralne oceny klasyfikacyjne ustala się po przeprowadzeniu
egzaminów semestralnych z poszczególnych obowiązkowych zajęć edukacyjnych.
Egzaminy semestralne przeprowadzają nauczyciele prowadzący poszczególne
obowiązkowe zajęcia edukacyjne.
2. Do egzaminu semestralnego dopuszcza się słuchacza, który uczęszczał na
poszczególne obowiązkowe zajęcia edukacyjne, przewidziane w danym semestrze,
w wymiarze co najmniej połowy czasu przeznaczonego na każde z tych zajęć, oraz
otrzymał z tych zajęć oceny uznane za pozytywne w ramach wewnątrzszkolnego
oceniania.
3. Egzamin semestralny przeprowadza się w terminie określonym w statucie
szkoły. Nauczyciele prowadzący poszczególne obowiązkowe zajęcia edukacyjne na
początku każdego semestru informują słuchaczy o terminach egzaminów semestralnych.
4. Na miesiąc przed terminem egzaminu semestralnego, nauczyciele prowadzący
poszczególne obowiązkowe zajęcia edukacyjne informują słuchacza, a przypadku
słuchacza, o którym mowa w art. 16 ust. 6c pkt 1 – również jego rodziców, czy spełnia
warunki dopuszczenia do egzaminu semestralnego, o których mowa w ust. 2, w formie
określonej w statucie szkoły.
5. Słuchacz, który z przyczyn losowych lub zdrowotnych nie przystąpił do
egzaminu semestralnego w terminie, o którym mowa ust. 3, zdaje ten egzamin
w terminie dodatkowym, wyznaczonym przez dyrektora szkoły.
– 46 –
6. Ustalona w wyniku egzaminu semestralnego semestralna ocena klasyfikacyjna
z obowiązkowych zajęć edukacyjnych jest ostateczna, z zastrzeżeniem art. 44n
i art. 44y.
Art. 44x. W szkole dla dorosłych:
1)
oceny bieżące z obowiązkowych zajęć edukacyjnych są ustalane według skali
i w formach określonych w statucie szkoły;
2)
semestralne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych są
ustalane według skali określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 44zb;
3)
końcowe oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych są wyrażane
według skali określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 44zb.
Art. 44y. 1. Słuchacz, który w wyniku klasyfikacji semestralnej otrzymał
negatywną semestralną ocenę klasyfikacyjną, o której mowa w przepisach wydanych na
podstawie art. 44zb, z jednych albo dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych, może
przystąpić do egzaminu poprawkowego z tych zajęć. Egzaminy poprawkowe są
przeprowadzane po każdym semestrze.
2. Egzamin poprawkowy przeprowadza nauczyciel prowadzący dane obowiązkowe
zajęcia edukacyjne.
3. Semestralna ocena klasyfikacyjna z obowiązkowych zajęć edukacyjnych
ustalona w wyniku egzaminu poprawkowego jest ostateczna, z zastrzeżeniem art. 44n
ust. 7.
4. Słuchacz szkoły dla dorosłych, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie
otrzymuje promocji na semestr programowo wyższy.
Art. 44z. 1. W szkole dla dorosłych słuchacz otrzymuje promocję na semestr
programowo wyższy, jeżeli ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych otrzymał
pozytywne semestralne oceny klasyfikacyjne, o których mowa w przepisach wydanych
na podstawie art. 44zb.
2. Słuchacza szkoły dla dorosłych, który nie otrzymał promocji na semestr
programowo wyższy, dyrektor szkoły skreśla, w drodze decyzji, z listy słuchaczy.
3. W przypadkach losowych lub zdrowotnych, dyrektor szkoły, na pisemny
wniosek słuchacza, może wyrazić zgodę na powtarzanie semestru. Słuchacz może
powtarzać semestr jeden raz w okresie kształcenia w danej szkole.
– 47 –
4. Wniosek, o którym mowa w ust. 3, słuchacz składa do dyrektora szkoły nie
później niż w terminie 7 dni od dnia podjęcia przez radę pedagogiczną uchwały
w sprawie klasyfikacji i promocji słuchaczy.
5. Słuchacz, o którym mowa w art. 16 ust. 6c pkt 1, który nie otrzymał promocji na
semestr programowo wyższy, powtarza ten semestr.
Art. 44za. 1. Słuchacz kończy szkołę podstawową, gimnazjum lub szkołę
ponadgimnazjalną dla dorosłych, jeżeli:
1)
w wyniku klasyfikacji końcowej otrzymał ze wszystkich obowiązkowych zajęć
edukacyjnych pozytywne końcowe oceny klasyfikacyjne, o których mowa
w przepisach wydanych na podstawie art. 44zb;
2)
w przypadku szkoły podstawowej i gimnazjum – przystąpił ponadto odpowiednio
do sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego, z zastrzeżeniem art. 44zw, art. 44zx
i art. 44zz ust. 2.
2. Słuchacz, o którym mowa w art. 16 ust. 6c pkt 1, który nie spełnił warunków
określonych w ust. 1, powtarza ostatni semestr i przystępuje w tym semestrze do
odpowiednio sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego.
Art. 44zb. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określi, w drodze
rozporządzenia, szczegółowe warunki i sposób oceniania, klasyfikowania i promowania
uczniów w szkołach publicznych, w tym:
1)
podstawę dostosowania metod i form pracy do indywidualnych potrzeb
rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia,
z uwzględnieniem konieczności właściwego zapewnienia procesu kształcenia
ucznia, w tym ucznia szkoły dla dorosłych funkcjonującej w zakładzie karnym lub
areszcie śledczym;
2)
rodzaje obowiązkowych zajęć edukacyjnych, z których realizacji uczeń może być
zwolniony, przypadki, w których to zwolnienie może nastąpić, rodzaje
dokumentów będących podstawą zwolnienia oraz tryb i okres zwolnienia,
uwzględniając indywidualne możliwości psychofizyczne ucznia, specyfikę danych
zajęć edukacyjnych oraz celowość realizacji przez ucznia niektórych treści
nauczania;
3)
skalę rocznych, semestralnych i końcowych ocen klasyfikacyjnych z zajęć
edukacyjnych wraz ze wskazaniem, które z ocen według tej skali uznaje się za
oceny pozytywne i negatywne, oraz podstawowe obszary, które bierze się pod
– 48 –
uwagę przy ocenianiu zachowania ucznia, skalę rocznej i końcowej oceny
klasyfikacyjnej zachowania, z uwzględnieniem konieczności zapewnienia
jednolitego systemu oceniania ucznia;
4)
warunki, tryb i formę przeprowadzania egzaminu klasyfikacyjnego, a w przypadku
ucznia, o którym mowa w art. 16 ust. 8 – także rodzaje zajęć edukacyjnych,
z których nie przeprowadza się egzaminu klasyfikacyjnego, skład komisji
powołanych do przeprowadzenia egzaminów klasyfikacyjnych, z uwzględnieniem
konieczności zapewnienia prawidłowości przeprowadzenia tego egzaminu oraz
odpowiedniego udokumentowania jego przebiegu;
5)
tryb i formę przeprowadzania egzaminu poprawkowego, skład komisji powołanej
do przeprowadzenia egzamin poprawkowego, z uwzględnieniem konieczności
zapewnienia prawidłowości przeprowadzenia tego egzaminu oraz odpowiedniego
udokumentowania jego przebiegu;
6)
tryb i formę przeprowadzania sprawdzianu wiadomości i umiejętności ucznia,
o którym mowa w art. 44n ust. 4 pkt 1, oraz ustalenia rocznej oceny
klasyfikacyjnej zachowania, skład komisji, o których mowa w art. 44n ust. 4,
z uwzględnieniem konieczności zapewnienia prawidłowości przeprowadzenia tego
sprawdzianu lub prawidłowości ustalenia rocznej oceny klasyfikacyjnej
zachowania oraz odpowiedniego udokumentowania pracy komisji;
7)
warunki promocji ucznia do klasy programowo wyższej lub ukończenia szkoły
z wyróżnieniem, z uwzględnieniem rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć
edukacyjnych, które wlicza się do średniej ocen, oraz rocznej oceny
klasyfikacyjnej zachowania;
8)
tryb i formę przeprowadzania egzaminu semestralnego, z uwzględnieniem
konieczności zapewnienia prawidłowości przeprowadzenia tego egzaminu oraz
odpowiedniego udokumentowania jego przebiegu.
Art. 44zc. Ocenianie, klasyfikowanie i promowanie uczniów w szkole artystycznej
odbywa się zgodnie z zasadami określonymi w art. 44zd–44zp oraz przepisami
wydanymi na podstawie art. 44zq.
Art. 44zd. 1. Ocenianiu w szkole artystycznej realizującej kształcenie artystyczne
i kształcenie ogólne podlegają:
1)
osiągnięcia edukacyjne ucznia w zakresie zajęć edukacyjnych ogólnokształcących;
2)
osiągnięcia edukacyjne ucznia w zakresie zajęć edukacyjnych artystycznych;
– 49 –
3)
zachowanie ucznia.
2. Ocenianiu w szkole artystycznej realizującej wyłącznie kształcenie artystyczne
podlegają osiągnięcia edukacyjne ucznia w zakresie zajęć edukacyjnych artystycznych.
3. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez
nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności
w stosunku do:
1)
wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia w zawodach
szkolnictwa artystycznego oraz wymagań edukacyjnych wynikających
z realizowanych w szkole artystycznej programów nauczania;
2)
w przypadku szkoły artystycznej realizującej kształcenie ogólne – także wymagań
określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego oraz wymagań
edukacyjnych wynikających z realizowanych w szkole artystycznej programów
nauczania.
4. Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę
oddziału, nauczycieli oraz uczniów danego oddziału stopnia respektowania przez ucznia
zasad współżycia społecznego i norm etycznych oraz obowiązków określonych
w statucie szkoły.
5. Do oceniania osiągnięć edukacyjnych i zachowania ucznia szkoły artystycznej
stosuje się odpowiednio przepisy art. 44b ust. 5–7.
6. Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz ich
rodziców, a w artystycznej szkole policealnej i pomaturalnej – uczniów, o:
1)
wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do otrzymania przez ucznia
poszczególnych śródrocznych i rocznych, a w artystycznej szkole policealnej
i pomaturalnej – semestralnych, ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych,
wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania;
2)
sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów;
3)
warunkach i trybie otrzymania wyższej niż przewidywana rocznej, a w artystycznej
szkole policealnej i pomaturalnej – semestralnej, oceny klasyfikacyjnej z zajęć
edukacyjnych, z wyjątkiem zajęć edukacyjnych, z których odpowiednio roczna lub
semestralna ocena klasyfikacyjna jest ustalana w trybie egzaminu promocyjnego.
7. Wychowawca oddziału szkoły artystycznej realizującej kształcenie ogólne na
początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz ich rodziców o:
1)
warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania;
Dokumenty związane z tym projektem:
- 2957 › Pobierz plik