Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy wykonania wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 24 września 2013 r. dotyczącego warunków określenia w drodze rozporządzenia, warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2957
- Data wpłynięcia: 2014-11-26
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2015-02-20
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 357
2957
4. Ocenianie w placówce artystycznej polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli
poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku
do wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych w placówce artystycznej
zajęć edukacyjnych artystycznych.
5. Ocenianie odbywa się w formach określonych w statucie placówki artystycznej
na zakończenie każdego semestru i ma za zadanie wskazanie postępów w rozwoju
uzdolnień artystycznych ucznia.”;
51) w art. 71b:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Kształceniem specjalnym obejmuje się dzieci i młodzież niepełnosprawne,
niedostosowane społecznie i zagrożone niedostosowaniem społecznym,
wymagające stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy. Kształcenie to
może być prowadzone w formie nauki odpowiednio w przedszkolach i szkołach
ogólnodostępnych, przedszkolach i szkołach lub oddziałach integracyjnych,
przedszkolach i szkołach lub oddziałach specjalnych, innych formach wychowania
przedszkolnego i ośrodkach, o których mowa w art. 2 pkt 5.”,
b)
po ust. 1a dodaje się ust. 1b w brzmieniu:
„1b. Uczniowi
objętemu kształceniem specjalnym dostosowuje się
odpowiednio program wychowania przedszkolnego i program nauczania do
indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości
psychofizycznych ucznia. Dostosowanie następuje na podstawie opracowanego dla
ucznia indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego uwzględniającego
zalecenia zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego, o którym
mowa w ust. 3.”,
c)
w ust. 7:
–
pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) warunki organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci
i młodzieży, o których mowa w ust. 1, w innych formach wychowania
przedszkolnego, przedszkolach
i
szkołach ogólnodostępnych,
przedszkolach i szkołach lub oddziałach integracyjnych, przedszkolach
i szkołach lub oddziałach specjalnych oraz w ośrodkach, o których mowa
w art. 2 pkt 5, uwzględniając szczególne potrzeby psychofizyczne
i edukacyjne tych dzieci, rodzaje niepełnosprawności wymagające
– 111 –
stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy, szczegółowy
zakres indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego oraz tryb
jego opracowywania, a także zatrudnienie specjalistów do realizacji
potrzeb dzieci i młodzieży, o których mowa w ust. 1.”,
–
uchyla się pkt 3;
52) w art. 77a po ust. 1 dodaje się ust. 1a i 1b w brzmieniu:
„1a. Do zadań placówek doskonalenia, o których mowa w art. 5 ust. 3b pkt 1 lit. b,
ust. 3c i ust. 3d pkt 2, należy także podejmowanie działań na rzecz doskonalenia
systemu oświaty, zgodnie z polityką oświatową państwa, w zakresie określonym
w statutach tych placówek.
1b. Ministrowie prowadzący placówki doskonalenia, o których mowa w art. 5
ust. 3b pkt 1 lit. b, ust. 3c i ust. 3d pkt 2, mogą powierzać tym placówkom wykonywanie
zadań związanych z podnoszeniem jakości edukacji, zapewniając środki na ich
realizację.”;
53) w art. 80:
a)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Przedszkola, o których mowa w ust. 1, otrzymują na każdego ucznia
z budżetu gminy dotację w wysokości równej wydatkom bieżącym przewidzianym
na jednego ucznia w przedszkolach publicznych prowadzonych przez gminę,
pomniejszonym o opłaty za korzystanie z wychowania przedszkolnego oraz za
wyżywienie, stanowiące dochody budżetu gminy, z tym że na ucznia
niepełnosprawnego w wysokości nie niższej niż kwota przewidziana na
niepełnosprawnego ucznia przedszkola w części oświatowej subwencji ogólnej
otrzymywanej przez jednostkę samorządu terytorialnego. W przypadku braku na
terenie gminy przedszkola prowadzonego przez gminę, podstawą do ustalenia
wysokości dotacji są wydatki bieżące ponoszone przez najbliższą gminę na
prowadzenie przedszkoli publicznych, pomniejszone o opłaty za korzystanie
z wychowania przedszkolnego oraz za wyżywienie, stanowiące dochody budżetu
gminy.”,
b)
ust. 2b otrzymuje brzmienie:
„2b. Osoba prowadząca wychowanie przedszkolne w publicznej innej formie
wychowania przedszkolnego, o której mowa w przepisach wydanych na podstawie
art. 14a ust. 7, otrzymuje na każdego ucznia objętego tą formą wychowania
– 112 –
przedszkolnego dotację z budżetu gminy w wysokości nie niższej niż 50%
wydatków bieżących przewidzianych na jednego ucznia w przedszkolu publicznym
prowadzonym przez gminę, pomniejszonych o opłaty za korzystanie z wychowania
przedszkolnego oraz za wyżywienie, stanowiące dochody budżetu gminy, z tym że
na ucznia niepełnosprawnego w wysokości nie niższej niż kwota przewidziana na
niepełnosprawnego ucznia przedszkola w części oświatowej subwencji ogólnej
otrzymywanej przez gminę. W przypadku braku na terenie gminy przedszkola
prowadzonego przez gminę, podstawą do ustalenia wysokości dotacji są wydatki
bieżące ponoszone przez najbliższą gminę na prowadzenie przedszkola
publicznego, pomniejszone o opłaty za korzystanie z wychowania przedszkolnego
oraz za wyżywienie, stanowiące dochody budżetu gminy.”,
c)
w ust. 3d pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) pokrycie wydatków bieżących szkół, przedszkoli, innych form wychowania
przedszkolnego i placówek, obejmujących każdy wydatek poniesiony na cele
działalności szkoły, przedszkola, innej formy wychowania przedszkolnego lub
placówki, w tym na:
a)
wynagrodzenie osoby fizycznej prowadzącej szkołę, przedszkole, inną
formę wychowania przedszkolnego lub placówkę, jeżeli odpowiednio
pełni funkcję dyrektora szkoły, przedszkola lub placówki albo prowadzi
zajęcia w innej formie wychowania przedszkolnego,
b)
sfinansowanie wydatków związanych z realizacją zadań organu
prowadzącego, o których mowa w art. 5 ust. 7
– z wyjątkiem wydatków na inwestycje i zakupy inwestycyjne, zakup
i objęcie akcji i udziałów lub wniesienie wkładów do spółek prawa
handlowego;”,
d)
ust. 3e–3g otrzymują brzmienie:
„3e. Organy jednostek samorządu terytorialnego, o których mowa
w ust. 2–3b, mogą kontrolować prawidłowość pobrania i wykorzystania dotacji
przyznanych szkołom, przedszkolom, innym formom wychowania przedszkolnego
i placówkom z budżetów tych jednostek.
3f. Osoby upoważnione do przeprowadzenia kontroli przez organy, o których
mowa w ust. 3e, mają prawo wstępu do szkół, przedszkoli, innych form
– 113 –
wychowania przedszkolnego i placówek oraz wglądu do prowadzonej przez nie
dokumentacji organizacyjnej, finansowej i dokumentacji przebiegu nauczania.
3g. Organy, o których mowa w ust. 3e, w związku z przeprowadzaniem
kontroli prawidłowości pobrania i wykorzystywania dotacji przez szkoły,
przedszkola, inne formy wychowania przedszkolnego i placówki mogą przetwarzać
dane osobowe uczniów tych szkół, przedszkoli, innych form wychowania
przedszkolnego i placówek.”;
54) w art. 82:
a)
po ust. 1a dodaje się ust. 1b w brzmieniu:
„1b. Minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego,
w drodze rozporządzenia, może powierzyć specjalistycznej jednostce nadzoru,
o której mowa w art. 32a ust. 1, prowadzenie ewidencji niepublicznych szkół
artystycznych i wydawanie decyzji, o których mowa w ust. 4, art. 83 ust. 2, art. 85
ust. 4 i art. 88.”,
b)
w ust. 2 pkt 6 otrzymuje brzmienie:
„6) zobowiązanie do przestrzegania wymagań określonych w art. 7 ust. 3 –
w przypadku szkoły podstawowej i gimnazjum, a także w przypadku szkoły
ponadgimnazjalnej oraz szkoły artystycznej realizującej kształcenie ogólne,
którym z dniem rozpoczęcia działalności mają być nadane uprawnienia szkoły
publicznej;”,
c)
ust. 2a otrzymuje brzmienie:
„2a. Szkoła, o której mowa w ust. 2 pkt 6, może zostać wpisana do ewidencji,
jeżeli osoba zgłaszająca szkołę do ewidencji przedstawi pozytywną opinię kuratora
oświaty, a w przypadku szkoły prowadzącej kształcenie w zawodach, dla których
zgodnie z klasyfikacją zawodów szkolnictwa zawodowego, o której mowa
w art. 24 ust. 1, ministrem właściwym jest minister właściwy do spraw zdrowia –
także opinię tego ministra o spełnieniu wymagań określonych w art. 7 ust. 3.”;
55) w art. 83 w ust. 1 pkt 3 otrzymuje brzmienie:
„3) stwierdzenia, w trybie nadzoru pedagogicznego, że działalność szkoły lub
placówki jest sprzeczna z przepisami ustawy lub statutem, a w szkole
podstawowej, gimnazjum oraz szkole artystycznej realizującej kształcenie ogólne
w zakresie szkoły podstawowej lub gimnazjum – również w przypadku gdy nie jest
wypełnione zobowiązanie, o którym mowa w art. 82 ust. 2 pkt 6, jeżeli osoba
– 114 –
prowadząca szkołę lub placówkę w wyznaczonym terminie nie zastosowała się do
poleceń organu sprawującego nadzór pedagogiczny;”;
56) w art. 85 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Niepublicznej szkole podstawowej, niepublicznemu gimnazjum i niepublicznej
szkole artystycznej realizującej kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej lub
gimnazjum, założonym zgodnie z art. 82 ust. 1–3, przysługują uprawnienia szkoły
publicznej z dniem rozpoczęcia działalności.”;
57) art. 85a otrzymuje brzmienie:
„Art. 85a. Przepisy art. 71b ust. 1–1b oraz przepisy wydane na podstawie art. 71b
ust. 7 pkt 2 stosuje się odpowiednio do przedszkoli niepublicznych, niepublicznych
innych form wychowania przedszkolnego, szkół i placówek niepublicznych.”;
58) w art. 86 dodaje się ust. 3 w brzmieniu:
„3. W stosunku do niepublicznych szkół artystycznych uprawnienia ministra
właściwego do spraw oświaty i wychowania oraz kuratora oświaty wymienione w ust. 1
i 1a oraz w ust. 2 przysługują odpowiednio ministrowi właściwemu do spraw kultury
i ochrony dziedzictwa narodowego i specjalistycznej jednostce nadzoru, o której mowa
w art. 32a ust. 1.”;
59) art. 88 otrzymuje brzmienie:
„Art. 88. Uprawnienia szkoły publicznej mogą zostać cofnięte przez organ, który je
nadał, jeżeli w trybie nadzoru pedagogicznego zostanie stwierdzone niespełnianie
warunków, o których mowa w art. 7 ust. 3, lub określonych zgodnie z art. 86 ust. 2.
Cofnięcie uprawnień następuje w drodze decyzji administracyjnej i w przypadku szkoły
podstawowej, gimnazjum i szkoły artystycznej realizującej kształcenie ogólne
w zakresie szkoły podstawowej lub gimnazjum jest równoznaczne z ich likwidacją
z końcem roku szkolnego, w którym decyzja stała się ostateczna.”;
60) art. 89 otrzymuje brzmienie:
„Art. 89. 1. Nadzór pedagogiczny nad szkołami i placówkami niepublicznymi
sprawują właściwi kuratorzy oświaty, a w przypadku szkół i placówek artystycznych
oraz placówek, o których mowa w art. 2 pkt 7, dla uczniów szkół artystycznych –
również minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego.
Przepisy art. 33 i przepisy wydane na podstawie art. 21a ust. 3 i art. 35 ust. 6 stosuje się
odpowiednio.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2957
› Pobierz plik