Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy zniesienia wymogu uzyskiwania decyzji o pozwoleniu na budowę w odniesieniu do budowy i przebudowy budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których obszar oddziaływania mieści się w całości na działce lub działkach, na których zostały zaprojektowane, oraz ograniczenia katalogu obiektów budowlanych, które wymagać będą wydania pozwolenia na użytkowanie
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2710
- Data wpłynięcia: 2014-08-26
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2015-02-20
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 443
2710
Jw.
Ad. zmiany art. 1 pkt 16 (art. 40):
Uwaga niezasadna:
W zakresie niedoprecyzowania w jakim trybie nastąpi przeniesienie praw i obowiązków Treść sentencji przedmiotowej
wynikających z dokonania zgłoszenia wobec którego organ nie wniósł sprzeciwu. Brak sprzeciwu decyzji
mogłaby
wyglądać
nie stanowi bowiem rozstrzygnięcia, które może zostać przeniesione na inny podmiot np. w trybie następująco:
„Podmiot
zamiany decyzji administracyjnej;
wskazany przez inwestora ma
21
prawo do realizacji zamierzenia
budowlanego polegającego na
…, będącego przedmiotem
zgłoszenia dokonanego przez
inwestora w dniu … do którego
organ nie wniósł sprzeciwu”.
Jw.
Ad. zmiany art. 1 pkt 22 (art. 49b):
Uwaga niezasadna:
W zakresie, w jakim wyłącza obiekty budowlane, o których mowa w art. 29 ust. 1 pkt 4 ustawy Obiekty wymienione w art. 29
Prawo budowlane (altany i obiekty gospodarcze na działkach w rodzinnych ogrodach działkowych), ust. 1 pkt 4 ustawy-Prawo
22
z trybu legalizacji określonego w art. 49b ustawy Prawo budowlane. Pominięcie tej kategorii budowlane
nie
wymagają
obiektów budowlanych budzi wątpliwości, w zakresie, w jakim skutki ich samowolnej budowy bądź zgłoszenia a tym samym art.
całkowicie zostały wyłączone spod regulacji ustawy Prawo budowlane, bądź winny zostać 49b nie ma do nich
sanowane w trybie art. 50-51 ustawy Prawo budowlane.
zastosowania.
Jw.
Ad. zmiany art. 1 pkt 26 :
Uwaga nieprecyzyjna:
W zakresie, w jakim obiekty budowlane zaliczone do kategorii XX (staje paliw), XXVII (budowle Ponadto proponowana zmiana
23
hydrotechniczne) i XXIX (wolnostojące kominy i maszty) zostały zwolnione z obowiązku uzyskania jest zgodna z założeniami
decyzji pozwolenia na użytkowanie.
projektu ustawy.
Jw.
Ad. zmiany art. 1 pkt 32 (art. 83)
Uwaga legislacyjna zasadna.
W zakresie, w jakim w wyliczeniu kompetencji powiatowego inspektora nadzoru budowlanego,
24
omyłkowo wpisano art. 75 ust. 1 pkt 4 lit. a zamiast art. 75 ust. 1 pkt 3 lit. a ustawy prawo
budowlane (ustęp 1 artykułu 75 nie posiada punktu czwartego).
Urząd
Ad. zmiana art. 6:
Uwaga niezasadna:
Miasta
Postulowane dodanie, w ustawie - Prawo budowlane (Pb) w art. 29 ust. 2, pkt 1a w brzmieniu Wyliczenie wszystkich
Lublin
25
„przebudowie budynków mieszkalnych jednorodzinnych …" wymaga doprecyzowania w art. 3 pkt parametrów mieszczących się
7a Pb definicji „przebudowa”.
pod pojęciami „parametrów
Brzmienie obowiązujące: „...zmiana parametrów technicznych i użytkowych istniejącego obiektu technicznych” i „parametrów
użytkowych”
powodowałoby
16
budowlanego” jest nieprecyzyjne i w różny sposób interpretowane przez organy administracji. nadmierne rozbudowanie
Ustawa oraz inne akty prawne nie definiują czym jest „parametr techniczny” i „parametr użytkowy”. definicji przebudowy. Ponadto
Potrzebne byłyby zatem zapisy wyjaśniające czy w myśl proponowanych zapisów np. :
zmiana tej definicji znacznie
wykracza poza zakres
- rozbiórka ścian działowych i wznoszenie ich w innych miejscach lokalu bądź budynku, projektowanych zmian i odnosi
jeżeli nie wymaga to ingerencji w układ konstrukcyjny, jest przebudową budynku? się do całości ustawy, a nie do
Dotychczas nakładany był w takim przypadku obowiązek uzyskania pozwolenia art. 29 ust. 2 pkt 1a Pb.
na budowę,
W orzecznictwie panuje
- wykonanie otworu w ścianie konstrukcyjnej jest przebudową budynku, jeżeli nie ulega ugruntowane stanowisko,
zmianie układ konstrukcyjny i powierzchnia użytkowa budynku?
że
wyburzenie lub
wybudowanie ścianki działowej
- wykonanie instalacji w budynku, który tej instalacji dotychczas nie posiadał (np. ze względu
na zmianę systemu ogrzewania) jest wykonaniem robót związanych z przebudową nie wymaga pozwolenia na
budowę, zaś wyburzenie w
budynku i wystarczające będzie dokonanie zgłoszenia? Dotychczasowe przepisy nakładają całości lub części ściany nośnej
w takim przypadku obowiązek uzyskania pozwolenia na budowę.
w budynku, którego budowa
Ponadto jeżeli budynki mieszkalne jednorodzinne mają być zwolnione z obowiązku uzyskiwania wymaga pozwolenia na
pozwolenia na budowę to zwolnienie to powinno dotyczyć całości zabudowy jednorodzinnej budowę,
wymaga
takiego
zdefiniowanej w § 3 pkt 2 rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny pozwolenia.
odpowiadać budynki i ich usytuowanie. W przypadku inwestycji objętej jednym projektem Rozszerzenie katalogu
zagospodarowania terenu -
budynku
jednorodzinnego
wraz
z
towarzyszącym
mu budynkiem garażowym
obiektów realizowanych na
- uprawnienie do wykonania robót budowlanych wymagałoby podstawie
zgłoszenia
z
zastosowania dwóch oddzielnych procedur dotyczących: pozwolenia na budowę garażu projektem budowlanym byłoby
i zgłoszenia budynku jednorodzinnego.
niezgodne z założeniami do
ustawy.
Jw.
Ad. zmiana art. 7e.
Przedmiotowa uwaga nie
W art. 30 dodany punkt 5d „...organ dokonuje ostemplowania...". Proponujemy doprecyzowanie, czy odnosi
się
do
projektu
ostemplowania dokonujemy pieczęcią organu administracji architektoniczno-budowlanej (starosta, nowelizacji.
prezydent), czy jednostki organizacyjnej organu (odpowiedniego wydziału).
Kwestia rodzaju pieczęci, jaką
Ponadto w dotychczas obowiązującym prawie nie określono formuły stwierdzenia zatwierdzenia ostemplowany ma być projekt
26
projektu budowlanego
budowlany, wydaje się być
na tym projekcie. Zasadnym wydaje się ostemplowanie strony tytułowej projektu pieczęcią o treści: zagadnieniem nazbyt
„Projekt budowlany - załącznik do decyzji Nr … z dnia …”, lub „Projekt budowlany - zatwierdzony, szczegółowym, aby rozstrzygać
wobec nie wniesienia sprzeciwu do zgłoszenia, syg. akt: …” oraz pieczęcią imienną osoby o nim w akcie rangi ustawowej,
upoważnionej.
w szczególności o zasadniczym
W ślad za powyższym, w rozporządzeniu w sprawie szczegółowego zakresu i formy projektu dla danej dziedziny prawa,
budowlanego, należałoby wskazać aby na stronie tytułowej pozostawiać pole pod nazwą: pieczecie jakim jest ustawa - Prawo
budowlane. Powyższe odnosi
17
urzędu, o wymiarach ok. 8 cm szerokości i 5 cm wysokości.
się również do treści pieczęci.
Przedmiotowa propozycja może
być uwzględniona poprzez
zmianę
rozporządzenia
w
sprawie zakresu i formy
projektu budowlanego.
Jw.
Ad. zmiana art. 1 pkt 13 (art. 34):
Uwaga niezasadna
Proponowana zmiana skutkować będzie koniecznością wydawania pozwolenia na budowę W projekcie przewidziano
częściowo zrealizowanego obiektu. Będzie to miało miejsce gdy np. potrzeba dokonania zmiany możliwość wystąpienia przez
istotnej dotyczyć będzie kształtu dachu i pojawi się po zrealizowaniu zasadniczego korpusu inwestora z wnioskiem o
budynku. Co w takim przypadku będzie załącznikiem do decyzji o pozwoleniu na budowę: projekt wydanie decyzji o pozwoleniu
budowlany załączony do zgłoszenia czy inwentaryzacja już wykonanych robót? Cofanie się na tym na budowę na budowę budynku
etapie budowy do procedury uzyskiwania pozwolenia na budowę, wydaje się nie zasadne i mieszkalnego jednorodzinnego.
27
niepotrzebnie spowalnia i komplikuje proces inwestycyjny.
Jeżeli inwestorowi zależy na
uzyskaniu ostatecznej decyzji
administracyjnej, lub przewiduje
możliwość
dokonywania
istotnych odstępstw od projektu
budowlanego, może skorzystać
z ww. możliwości
P.
Ad. zmiana art. 1 pkt 11 (art. 34):
Uwaga niezasadna:
Małgorzata
Planowana zmiana w zakresie zniesienia konieczności przedkładania oświadczeń o zapewnieniu Należy zauważyć, że proces
Kania
dostawy mediów do planowanej inwestycji budowlanej nie jest dobrą zmianą, ponieważ może budowlany przebiega
generować wiele sytuacji, w których Inwestor stanie w obliczu braku dostępu do mediów juz po na wniosek inwestora, który jest
wybudowaniu obiektu, a przed zgłoszeniem użytkowania lub oddaniem obiektu do użytkowania.
podmiotem
kreującym
Do tej pory zapewnienia były wystarczającym elementem do wydania skutecznego pozwolenia na poczynania innych uczestników
budowę i jako takie musiały być przedkładane do wydania warunków zabudowy w przypadku braku procesu budowlanego,
planu zagospodarowania przestrzennego, a także zapewniały możliwość realizacji sieci a także organów administracji
28
infrastrukturalnych na terenach z obowiązującymi planami miejscowymi zagospodarowania architektoniczno – budowlanej i
nadzoru budowlanego.
przestrzennego (realizacja zaopatrzenia infrastrukturalnego jest zadaniem własnym gmin i
oświadczenia takie były swego rodzaju zabezpieczeniem interesu Inwestora w przypadku braku Bez wniosku inwestora
zamiaru realizacji przez gminę budowy infrastruktury technicznej czy też dróg); czy i w ustawie o postępowanie w przedmiocie
planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym przewidziano odpowiednią zmianę znoszącą ten pozwolenia na
obowiązek, t.j. uzyskania zapewnień o dostawie mediów na etapie wydawania warunków budowę/zgłoszenia nie może
zabudowy?; jeśli nie, to główny zakładany cel, czyli skrócenie procedury nie zostanie zrealizowany, być zainicjowane.
a w przypadku wprowadzenia takich zmian, ochrona interesów inwestora zostanie znacznie
ograniczona. W razie konieczności wydawania warunków zabudowy (w przypadku braku To
na
inwestorze
ciąży
obowiązek,
zapewnienia
uchwalonych planów i - o ile nie przewidziano zmian i w tym zakresie- w ustawie o planowaniu i
18
zagospodarowaniu przestrzennym), oświadczenia o zapewnieniu dostawy mediów i tak będą zaprojektowania i realizacji
musiały być uzyskane przez Inwestora, co nie skróci czasu samego procesu wydawania pozwolenia zamierzenia budowalnego w
na budowę czy uzyskania dokumentacji do zgłoszenia budowy z projektem. W przypadku gdy plany sposób
umożliwiający
miejscowe istnieją, oświadczenia o zapewnieniu dostawy mediów są swego rodzaju prawidłowe
korzystanie
z
zabezpieczeniem dla Inwestora dla jego interesów w kwestii doprowadzenia mediów do obiektu budowlanego, w tym
nieruchomości, na której zechce realizować inwestycję.
realizacji
niezbędnych
W momencie zniesienia konieczności przedkładania oświadczeń o możliwości zapewnienia przyłączy i zjazdów. Powyższy
dostawy mediów problematyczny może stać się sposób zaopatrywania inwestycji w media na obowiązek wynika zarówno z
treści art. 5 ustawy – Prawo
terenach nieuzbrojonych, podczas gdy nie ma na nich miejscowych planów zagospodarowania
przestrzennego (których istnienie również nie jest jednoznaczne z techniczną możliwością budowlane, jak i z przepisów
dotyczących zakresu projektu
realizacji sieci czy też zapewnieniem realizacji ich budowy), a wydane warunki zabudowy nie budowlanego.
będą przewidywały sposobu zasilania planowanych obiektów budowlanych w media. Ergo:
powstanie wiele sytuacji, gdy Inwestor wybuduje obiekt, a nie będzie go mógł oddać do Bez uzgodnienia warunków
użytkowania w sytuacji, gdy kwestia zaopatrzenia w media nie będzie jednoznaczna i nie przyłączenia obiektu do sieci i
będzie zabezpieczała interesów Inwestora.
dróg publicznych, brak jest
możliwości
wykonania
W przypadku wydawania oświadczeń o zapewnieniu dostawy mediów, administratorzy sieci powyższego
obowiązku.
infrastruktury technicznej mogą przewidywać kierunki i zakres rozbudowy sieci, ich obciążenia a Obowiązek ten jest oceniany
także możliwości dostawy mediów do odbiorców z wyprzedzeniem, co jest istotne przez organ administracji
z punktu widzenia zarówno właścicieli sieci jak i odbiorców. Należy w to wliczyć kwestie remontów, architektoniczno – budowlanej
przebudowy istniejącej infrastruktury wraz z kierunkami rozbudowy na terenach nie objętych poprzez sprawdzenie projektu
planami miejscowymi. Administratorzy w przypadku braku takich informacji po wybudowaniu budowlanego.
obiektów budowlanych wymagających zasilania w media będą stawiani niejako przed faktem
dokonanym i sytuacji, która będzie zmuszała ich do czasami niekorzystnej rozbudowy infrastruktury Zgodnie z art. 1 pkt 28 projektu
będącej w ich władaniu.
(nowe brzmienie art. 57 ust. 1
pkt 6 ustawy –
Prawo
budowlane)
do zawiadomienia o
zakończeniu budowy obiektu
budowlanego lub wniosku o
udzielenie pozwolenia
na użytkowanie inwestor jest
obowiązany
dołączyć
potwierdzenie odbioru
wykonanych przyłączy.
Powyższe
ma
na
celu
niedopuszczenie do
użytkowania
obiektu
budowlanego dla których nie
zrealizowano projektowanych
urządzeń, przyłączy i zjazdów.
19
Jw.
Ad. zmiana art. 1 pkt 18 (art. 42):
Uwaga niezasadna
Dodatkowym sygnałem, który dostałam od pracowników administracji architektoniczno-budowlanej Proponowana zmiana art. 42
jest kwestia prowadzenia dziennika budowy oraz ustalenia kierownika budowy w przypadku budowy ust. 3 ustawy –
Prawo
budynków mieszkalnych jednorodzinnych na zgłoszenie z projektem budowlanym. Zauważono, iż budowlane, ma na celu
29
proponowane zmiany w ogóle nie odnoszą się do tej ważnej kwesti . Nie miałam okazji prześledzić nałożenie
na
inwestora
aż tak gruntownie zmian w tym zakresie, dlatego polegam na zdaniu wspomnianych osób. Co obowiązku
ustanowienia
niemniej wymaga dodatkowej analizy.
kierownika budowy. Z kolei
obowiązkiem
kierownika
budowy będzie prowadzenie
dziennika budowy.
PKP Polskie
Ad. zmiany art. 1 pkt 31 (82b):
Uwaga niezasadna
Linie
Należy rozróżnić prowadzenie
Kolejowe
Z proponowanego brzmienia art. 82b ust. 1 pkt 1a ustawy-Prawo budowlane ( art. 1 pkt 31 lit a -
str. 10 projektu) wynika, że organy administracji architektoniczno
rejestru złożonych wniosków i
S.A.
-budowlanej mają, m.in. prowadzić wydanych rozstrzygnięć, od
rejestr zgłoszeń dotyczących budowy budynków mieszkalnych jednorodzinnych, (o których mowa
w art. 29 ust. 1 pkt 1a ustawy-Prawo budowlane, proponowanym zgodnie z art. 1 pkt 6 lit a – str. 2 materialno prawnych podstaw
projektu). Mając na uwadze charakter terenów zamkniętych – zastrzeżenie ze względu na wydania rozstrzygnięcia.
obronność i bezpieczeństwo państwa – w naszej ocenie brak jest uzasadnienia do stwarzania Z brzmienia proponowanego
możliwości budowy budynków mieszkalnych na przedmiotowych terenach.
przepisu
wynika,
że w
Rozważenia ponadto wymaga uzupełnienie art. 82b ust. 4 i ust. 4a ustawy-Prawo budowlane o przypadku, gdy inwestor
30
dokona zgłoszenia budowy
informacje w zakresie oznaczenia nieruchomości – nr działki ewidencyjnej i nr/nazwy obrębu.
budynku mieszkalnego
jednorodzinnego na terenie
zamkniętym, fakt ten zostanie
odnotowany w rejestrze.
Powyższe
nie
modyfikuje
jednak przepisów materialnych,
określających
rodzaje
inwestycji, jaki mogą być
realizowane na terenach
zamkniętych.
Polska Izba
Uwaga ogólna:
Uwaga wykracza poza zakres
Inżynierów
założeń projektu ustawy.
Budownictwa
W odniesieniu do budynków mieszkalnych jednorodzinnych na uzyskanie decyzji o pozwoleniu na
31
budowę oczekuje się ok. jednego miesiąca, natomiast faktycznym problemem jest czas potrzebny
na uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy, który wynosi od 2 do 8 i więcej miesięcy. A zatem
rozczarowuje brak rozwiązania podstawowego problemu, który opóźnia realizację inwestycji
budowlanych.
20
Dokumenty związane z tym projektem:
- 2710 › Pobierz plik