Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy zniesienia wymogu uzyskiwania decyzji o pozwoleniu na budowę w odniesieniu do budowy i przebudowy budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których obszar oddziaływania mieści się w całości na działce lub działkach, na których zostały zaprojektowane, oraz ograniczenia katalogu obiektów budowlanych, które wymagać będą wydania pozwolenia na użytkowanie
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2710
- Data wpłynięcia: 2014-08-26
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2015-02-20
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 443
2710
RAPORT Z KONSULTACJI SPOŁECZNYCH PROJEKTU
USTAWY O ZMIANIE USTAWY – PRAWO BUDOWLANE
ORAZ NIEKTÓRYCH INNYCH USTAW
(DRUK NR UA37)
Warszawa, lipiec 2014 r.
1. Informacje ogólne
Zgodnie z §36 uchwały nr 190 Rady Ministrów z dnia 29 października 2013
r. – Regulamin pracy Rady Ministrów (M.P. poz. 979) projekty założeń
projektów ustaw, projekty ustaw lub projekty rozporządzeń przedstawia się do
konsultacji publicznych, w tym konsultacji z organizacjami społecznymi lub
innymi zainteresowanymi podmiotami albo instytucjami w celu przedstawienia
ich stanowiska.
Celem projektowanej zmiany jest uproszczenie i przyspieszenie procesu
budowlanego w odniesieniu do większości inwestycji budowlanych. Poprawa
sytuacji nastąpi poprzez dokonanie szeregu zmian w przepisach obecnie
obowiązującej ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U.
z 2010 r. Nr 243, poz. 1623, z późn. zm.), które pozwolą na zmniejszenie
wymiaru obciążeń administracyjnych inwestorów budowlanych oraz
doprowadzą do przyspieszenia procesu uzyskiwania zgody budowlanej
(zarówno w formie pozwolenia na budowę jak i w formie milczącej zgody).
2. Cel konsultacji
Celem konsultacji przeprowadzonych w dniach od 28 lutego 2014 r. do 21
marca 2014 r. było zapewnienie społeczeństwu możliwości wyrażenia opini
nt. projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo budowlane oraz niektórych
innych ustaw (druk nr UA37).
3. Przebieg konsultacji
Treść projektowanej ustawy została przesłana do następujących podmiotów:
1.
Izba Architektów RP,
2.
Stowarzyszenie Architektów Polskich,
3.
Krajowa Izba Urbanistów,
4.
Towarzystwo Urbanistów Polskich,
5.
Naczelna Rada Adwokacka,
6.
Krajowa Rada Radców Prawnych,
7.
Izba Projektowania Budowlanego,
8.
Fundacja Wszechnicy Budowlanej,
9.
Polska Izba Inżynierów Budownictwa,
10. Polski Związek Inżynierów i Techników Budownictwa,
11. UNIBUD – korporacja przedsiębiorców budowlanych,
2
12. Stałe Przedstawicielstwo Kongresu Budownictwa Polskiego,
13. Polska Izba Przemysłowo-Handlowa Budownictwa,
14. Związek Zawodowy Budowlani,
15. Instytut Techniki Budowlanej,
16. Instytut Badawczy Dróg i Mostów,
17. Izba Gospodarcza Wodociągi Polskie,
18. Stowarzyszenie Geodetów Polskich,
19. Geodezyjna Izba Gospodarcza,
20. Polska Geodezja Komercyjna,
21. Polski Związek Firm Deweloperskich,
22. GeoPlus Badania Geologiczne i Geotechniczne.
Ponadto, projekt został opublikowany w Biuletynie Informacji Publicznej
Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju oraz na stronie Rządowego Centrum
Legislacji w zakładce Rządu Proces Legislacyjny.
W toku konsultacji uwagi były zgłaszane w przeważającej mierze przez osoby
fizyczne pełniące samodzielne funkcje techniczne w budownictwie oraz
organizacje i stowarzyszenia zrzeszające te osoby.
Uwagi pozytywne skupiały się głównie na kwesti usprawnienia procesu
inwestycyjno-budowlanego, w tym skróceniu postępowania w sprawie
uzyskania pozwolenia na budowę.
Uwagi negatywne odnosiły się przede wszystkim do nadmiernej ochrony
interesów osób trzecich w procedurze zgłoszenia.
4. Wynik konsultacji
W wyniku zgłoszonych uwag nastąpiła nieznaczna modyfikacja projektu,
polegająca na zmniejszeniu zakresu obowiązków nakładanych na inwestora
w toku procedury zgłoszenia i uzyskania pozwolenia na budowę, a także
uproszczeniu obu tych procedur.
5. Uwagi
Projekt nie podlega przedstawieniu organom In instytucjom Unii Europejskiej,
w tym Europejskiemu Bankowi Centralnemu, w celu uzyskania opinii,
dokonania powiadomienia, konsultacji albo uzgodnienia.
3
Projektowana ustawa nie podlega notyfikacji, zgodnie z trybem
przewidzianym w przepisach rozporządzenia Rady Ministrów z dnia
23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu
notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz.U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r.
Nr 65, poz. 597).
Żaden z podmiotów nie zgłosił zainteresowania pracami w trybie ustawy
z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia
prawa (Dz.U. Nr 169, poz. 1414, ze zm.).
6. Załącznik
Tabela uwag zgłoszonych w trakcie konsultacji wraz z odniesieniami.
4
Załącznik do Raportu z konsultacji społecznych projektu ustawy o zmianie ustawy –
prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw
Zgłaszający Treść uwagi:
Sposób rozpatrzenia:
L. p.
uwagi:
Sekretarz
Ad. zmiany art.1 pkt 7 c (art. 30):
Uwaga częściowo
Miasta Łodzi
uwzględniona
Procedowanie proponowanej w nowelizacji zgody budowlanej polegającej na zgłoszeniu, nakłada
na inwestora dodatkowy obowiązek w stosunku do wymogów dotyczących wniosku Proponuje się ograniczenie
o pozwolenie na budowę, tj.:
obowiązków nakładanych na
inwestora w toku procedury
1) umieszczenie na terenie zamierzonej inwestycji stosownej tablicy informacyjnej lub
zgłoszenia, a także rezygnację
1
2) uzyskanie od sąsiadów oświadczeń o powiadomieniu o planowanej budowie.
z możliwości żądania przez
sąsiadów
od
organu
Wybierając ten tryb postępowania, inwestor musi liczyć się z prawem sąsiada niebędącego stroną administracji architektoniczno-
postępowania, do wnoszenia sprzeciwu i tym samym z czynnym uczestnictwem sąsiada przy budowlanej, aby wniósł on
procedowaniu zgłoszenia, co jest niedopuszczalne w trybie pozwolenia na budowę. Jeśli dopuszcza sprzeciw wobec zgłoszenia.
się sąsiada do wniesienia sprzeciwu, to tym samym nie można odmówić sąsiadowi wglądu do
projektu, w celu umożliwienia sformułowania zarzutów.
Jw.
Ad. zmiany art. 1 pkt 7 d (art. 30):
Uwaga niezasadna:
Postępowanie zgłoszeniowe nie może zakończyć się przed upływem 30 dni od daty zgłoszenia, W projekcie przewidziano
możliwość wystąpienia przez
w sytuacji, gdy wcześniej wiadomo, że projekt budowlany spełnia ustawowe wymagania inwestora z wnioskiem o
dotyczące zakresu sprawdzenia projektu.
wydanie decyzji o pozwoleniu
na budowę na budowę budynku
mieszkalnego jednorodzinnego.
W przypadku, gdy realizacja
inwestycji nie budzi żadnych
2
wątpliwości
i
inwestor
spodziewa się, że otrzyma
decyzję o pozwoleniu na
budowę budynku mieszkalnego
jednorodzinnego w terminie
krótszym niż 30 dni, może
skorzystać z ww. uprawnienia.
Proponowane zmiany mają
umożliwić inwestorowi sprawną
realizację
inwestycji
w
przypadku, gdy organ
5
Dokumenty związane z tym projektem:
- 2710 › Pobierz plik